PDA

Bekijk Volledige Versie : ESXi Servers: websites balancen



BrightDesign
11/06/09, 20:08
Ik heb een 5-tal nieuwe fysieke servers met VMWare ESXi geïnstalleerd. Er is een databaseserver-vm, mail-vm, enzovoorts. De data staat op een iSCSI externe storage server. Nu zou ik graag een paar honderd websites hosten op dit cluster. Het gaat hier om shared hosting als service voor bestaande klanten van de ontwerpdivisie. Ik vroeg me af wat het beste is en wat exact mogelijk is, ik ben nog een leek omtrent ESXi.

Optie 1) één webserver-vm met controlpanel ISPConfig die alle websites herbergt. Voordeel: minder configuratie en onderhoud, Nadeel: Stel dat deze vm vele resources nodig heeft, worden dan de resources van de andere fysieke servers gebruikt (in dezelfde resource pool weliswaar) of kan eenzelfde vm slechts op maximum één volledige fysieke server draaien?

Optie 2) Voor elke klant een aparte vm. Voordeel: flexibel verdeelbaar over verschillende fysieke hosts, Nadeel: Veel installaties met bijkomend onderhoud en updates, Elke keer een aparte ISPConfig installatie is niet echt houdbaar qua onderhoud, veel extra resources in gebruik door bv 200x apache proces,...

Wat lijkt jullie een goede oplossing of is hier een betere oplossing voor? Ik vermoed van wel, mijn 2 voorstellen zijn niet echt praktisch. Hoe gebeurt dit in bestaande hostingomgevingen?

Alvast bedankt!

GuusDeGraeve
12/06/09, 21:16
Is exact dezelfde vraag hier niet al eens gesteld geweest? Ik meen net dezelfde topic al ergens gezien te hebben?

BrightDesign
13/06/09, 11:58
Is exact dezelfde vraag hier niet al eens gesteld geweest? Ik meen net dezelfde topic al ergens gezien te hebben?

Een linkje?
Dank.

gjtje
15/06/09, 09:01
Je kan één VM niet uitsmeren over meerdere hosts dus je zal een set-up moeten bedenken waarbij je meerdere VM-s met elkaar laate samen werken. Uit het oogpunt van HA is dat ook beter, ook al heb je één VM geclustered over meerdere hardware nodes, als die VM zelf stuk gaat (bijvoorbeeld Apache) is alsnog alles down. Daarnaast kan uitschalen door een extra node toe te voegen veel meer performance winst opleveren dan door de machine op te schalen met resources.