PDA

Bekijk Volledige Versie : prijs usenet en geen datalimiet



glda19
10/06/09, 21:46
Hi
Ik versta niet hoe ze bij usenet zonder datalimiet zolaag kunnen gaan in prijs.
ze moeten dan toch veel betalen aan hun leverancier. Of zijn ze zelf usenet porvider en dan nog. En afgezien van de investering

vipeax
10/06/09, 22:08
Of overselling, of grote inkoop, of eigen provider, of etc... -> of een combinatie

Is je usenet bedrijf droom nu in rook opgegaan of?

Marin
10/06/09, 22:13
"geen limiet" bestaat technisch nooit. Geen datalimiet, t zou kunnen maar wordt dan idd met overselling gedaan denk ik...

SF-Jeroen
11/06/09, 00:27
Nou ja dat zal wel meevallen. Zeg dat de gemiddelde gebruiker voor 50 GB per maand download, en hij betaald € 7,50 per maand. Als je dan een eigen netwerk hebt kost 200 GB je misschien 4 euro (schatting, zal wel minder zijn). In dat geval is het dus ook niet erg als een enkeling veel meer download.

ewoutz
11/06/09, 00:52
de meeste klanten zullen wel nederlanders zijn, als je je eigen ams-ix aansluiting(en) hebt dan kost het vrij weinig.

je moet echter wel een hoop klanten hebben om de abbonements kosten van de amsix portjes eruit te halen.

chielsen
11/06/09, 01:52
Ik snap het ook niet helemaal. Ik denk dat de mensen die het gebruiken wel meer dan 50 GB per maand downloaden. Tis best wel een "nerd" iets. Bij Xsnews betalen we nu 6.75 per maand, daarmee kan ik mijn 20mbit connectie continu laten downloaden (nouja dat haal je nooit, maar toch wel 1.5MB/s).
Met zo'n snelheid en al die Blueray rips enzo zit je snel aan die 50GB per maand. Dan hebben ze nog incassokosten ed, dus ja ik vraag het me ook af...

Pur
11/06/09, 01:55
Nou ja dat zal wel meevallen. Zeg dat de gemiddelde gebruiker voor 50 GB per maand download, en hij betaald € 7,50 per maand. Als je dan een eigen netwerk hebt kost 200 GB je misschien 4 euro (schatting, zal wel minder zijn). In dat geval is het dus ook niet erg als een enkeling veel meer download.

Het zou me niets verbazen als het gemiddelde voor een USP boven de 50 Gb ligt. Dat zijn tenslotte grofweg maar 10 DVDtjes.

Maar een USP begin je IMHO niet zonder dat je grof geld meeneemt. Wil je leuk concureren met de andere collega's dan moet je toch gewoon een serieus platform neerzetten (en dat is echt behoorlijk aan de prijzige kant) en met een hoop partijen inderdaad over o.a. de AMS-IX peeren.

Lijkt me zinvoller om gewoon te gaan resellen want ik denk niet dat je nog een goeie business case kan maken in een relatief gezien kleine markt waar je al veel partijen hebt die behoorlijk goedkoop zijn.

Apoc
11/06/09, 03:17
Het zal je waarschijnlijk opvallen dat veel usenet providers vrijwel al hun traffic over exchanges gooien, en soms over wat zeer goedkope carriers. Vaak zijn de usenet providers ook enkel binnen specifieke regio's bereikbaar (regio's die op de betreffende exchanges zijn aangesloten). Het is feitelijk een groot WAN die niet het hele internet omvangt.

Daarnaast doen usenet providers over het algemeen ook nog eens gigantische hoeveelheden dataverkeer, waardoor ze vaak 10gigabit uplinks op de betreffende exchanges kunnen afnemen, waarvan de prijzen per mbit zeer laag zijn.

Paulewk
11/06/09, 11:08
Vergeten jullie voor het gemak niet dat er een stuk meer kosten bij komen kijken dan alleen dataverkeer? Een usenet platform is _niet_ goedkoop. En dat moet je allemaal meenemen in de berekening van je kosten.

Michiel_XS
11/06/09, 11:10
Wat dacht je wat personeel kost? ;) Netwerk (routers, uplinks, fibers, optics, muxen), platform (storage, transitfeeders, frontendplatform) etc etc :)

WebXtra
11/06/09, 13:06
En calculeer alvast een goede advocaat in... want die zul je binnen nu en een aantal jaar ook hard nodig gaan hebben schat ik zo..