PDA

Bekijk Volledige Versie : hosting klant betaald niet, afgesloten en eist nu data op



Trafego
07/06/09, 22:54
Even een vraagstukje wat andere concullega's vast ook eens meemaken.

Vaak als je een wanbetaler hebt, dan duiken ze in een schelpje en hoor je ze niet. Ik heb nu een klant die heeft 2 maanden lang een dedicated server niet betaald en is afgesloten na de nodige herinneringen/aanmaningen/telefoontjes zonder enige reactie.

Nu is deze afgelopen vrijdag afgesloten en krijgen we vandaag een email.
Boos, verontwaardigt dat we voor een bedrag van "slechts" 300 euro een server afsluiten en meld direct erbij dat hij zijn data als zip opeist en verhuist naar andere partij..

Zijn we nu verplicht hier direct aan te voldoen, of kunnen we hier gebruik maken van het zogezegde "retentie" recht. Als in: betalen, en dan weer toegang krijgen tot je data..

BsHosting
07/06/09, 22:56
Mijns inziens kan je zijn data niet vasthouden maar niemand kan je verbieden om het pas te geven als ie zijn facturen betaald heeft.

Trafego
07/06/09, 22:59
Mijns inziens kan je zijn data niet vasthouden maar niemand kan je verbieden om het pas te geven als ie zijn facturen betaald heeft.

Mijn inzien is het afsluiten van de internet verbinding juist een last resort om een klant tot betalen te krijgen. Maar goed, daarom dat ik de vraag hier even stel en jullie mening vraag,

BsHosting
07/06/09, 23:03
Je kan het ook andersom doen, toegang laten hebben en de deurwaarder erop af sturen.

Snapt ie meteen dat ie gewoon moet betalen.

Triloxigen
07/06/09, 23:20
Dit kan nog wel eens interessant worden.

Van wie is de data, logischer wijs meer van de klant dan van de leverancier.
Maar je kunt het ook niet geven als er geen verbindingsmogelijkheid is vanwege betalingsachterstand.
Zolang je het niet weggooit kun je het volgens mij wel gijzelen, het is dan gewoon niet mogelijk om de verbinding te herstellen wegens financiele problemen.
Maar maak ook duidelijk dat je gegevens niet meer dan 30 dagen mag bewaren ivm privacy oid.

En het gaat niet zozeer om het bedrag, maar dat hij al 2 maanden/termijnen niet betaald.

Marin
07/06/09, 23:23
Als het de klant het "slechts" 300 euro vindt kan hij toch prima betalen? Ik zou hem melden datals hij betaald hij weer toegang krijgt tot zn server en zn data.

Trafego
07/06/09, 23:26
Dit kan nog wel eens interessant worden.

Van wie is de data, logischer wijs meer van de klant dan van de leverancier.
Maar je kunt het ook niet geven als er geen verbindingsmogelijkheid is vanwege betalingsachterstand.
Zolang je het niet weggooit kun je het volgens mij wel gijzelen, het is dan gewoon niet mogelijk om de verbinding te herstellen wegens financiele problemen.
Maar maak ook duidelijk dat je gegevens niet meer dan 30 dagen mag bewaren ivm privacy oid.

En het gaat niet zozeer om het bedrag, maar dat hij al 2 maanden/termijnen niet betaald.

Dat dacht ik dus ook,

Het recht van retentie beroepen wij ons momenteel dan ook op.Als de klant daadwerkelijk weggaat. Zit je toch met 9 maanden in totaal onbetaalde serverkosten waar je weer achteraan mag lopen... En wees eerlijk.. word je mobieltje afgesloten moet je ook tot einde contract ineens betalen..

Recht van retentie voor degene die dat niet kennen,


Het retentierecht is het recht van een schuldeiser om een goed dat hij onder zich heeft niet af te geven aan de schuldenaar zolang zijn prestatie niet is betaald. Een bekend voorbeeld is de garage die de auto niet hoeft af te geven als de reparatie niet wordt betaald. Het is een uitwerking van het algemene opschortingsrecht. Het retentierecht komt voor in de meeste rechtsstelsels, de precieze invulling kan echter aanzienlijk verschillen.

VinceSTM
08/06/09, 00:18
ik zou zeggen: geen toegang geven tot er betaald is en laten weten dat hij, ook al verhuist hij, de resterende 9 maanden nog moet betalen.

systemdeveloper
08/06/09, 10:02
Opnieuw toegang na betaling van facturen en eventuele heraansluitkosten.
Opzeggen moet ie zelf weten natuurlijk, maar ik neem aan dat ie een contract heeft, dus betalen zal ie toch moeten.

ICTRecht
08/06/09, 11:23
Interessante kwestie. Retentierecht is iets dat expliciet in de wet geregeld is, zie artikel 3:290 BW en verder. Een colocated server van de klant achterhouden tot er betaald wordt, mag dus.

Maar het gaat alleen om "zaken", fysieke en tastbare objecten. Het is volgens mij geen uitgemaakte zaak dat data op een harde schijf (die eigendom van de hoster is) daar ook onder valt.

Wel kun je als de klant niet betaalt de overeenkomst opschorten, zie 6:52 en 6:262 BW. En daarmee kom je er ook: je schort immers je verplichting tot hosten van de data op en dan mag je de data offline halen. Zodra de klant weer betaalt, moet de data weer online natuurlijk.

Arnoud

DennisWijnberg
08/06/09, 11:43
<Knip, doe ik zelf in een PB>

Racker
08/06/09, 12:33
Het zou sowieso vrij dom van de klant om voor zo'n klein bedrag naar de rechtbank te stappen. Het zal hem meer kosten dan gewoon te betalen.

ju5t
08/06/09, 14:02
Wel kun je als de klant niet betaalt de overeenkomst opschorten, zie 6:52 en 6:262 BW. En daarmee kom je er ook: je schort immers je verplichting tot hosten van de data op en dan mag je de data offline halen. Zodra de klant weer betaalt, moet de data weer online natuurlijk.

Dat vind ik ook nog wel een interessante uitspraak Arnoud. Op het moment dat de rekening niet wordt voldaan, lijkt het mij bijzonder dat jij wel zorg moet blijven dragen voor de data van de klant. Je stelt alleen de mogelijkheid beschikbaar, niet de data zelf.

systemdeveloper
08/06/09, 14:09
Dat vind ik ook nog wel een interessante uitspraak Arnoud. Op het moment dat de rekening niet wordt voldaan, lijkt het mij bijzonder dat jij wel zorg moet blijven dragen voor de data van de klant. Je stelt alleen de mogelijkheid beschikbaar, niet de data zelf.
Toegang beperken dus. Weggooien zou ik zeker niet doen, maar je hoeft het dan niet meer te 'hosten'.

Trafego
08/06/09, 14:21
Dat vind ik ook nog wel een interessante uitspraak Arnoud. Op het moment dat de rekening niet wordt voldaan, lijkt het mij bijzonder dat jij wel zorg moet blijven dragen voor de data van de klant. Je stelt alleen de mogelijkheid beschikbaar, niet de data zelf.

en ook de vraag.. Hoelang moet je deze bewaren? Indien een klant niets meer van zich laat horen en dan ineens 3 jaar later aanklopt... wat dan?

t.bloo
08/06/09, 14:24
Hoelang moet je deze bewaren?
zolang als het contract loopt + een professionele marge

ensermo
08/06/09, 16:03
In het verleden heb ik ook zo'n situatie gehad. De klant was boos dat we de server offline hadden gehaald (Hij had al 3 maanden niet betaald en had nog een nagemaakte "bankafschrift" opgestuurd als betaalbewijs. De bank had dit onderzocht en zei dat het niet klopte). Enfin we hebben alleen de netwerkaansluiting uitgezet op de switch en verwezen naar de algemene voorwaarden en de clausule in het getekende contract (Van een A4) waar duidelijk stond dat we na 30 dagen het recht behouden om de diensten tijdelijk stop te zetten totdat de betaling binnen is.

Heb je een dergelijke clausule in je AV?

Ook al belt de klant boos en gebruikt hij/zijn onprofessioneel taal probeer als hoster gewoon duidelijk en professioneel te blijven en te vertellen dat het beleid gevolgd word om juist wanbetalers te voorkomen.

Ik ben zelf absoluut geen voorstander van dit soort acties maar in ons geval ging het om iemand die overduidelijk fout bezig was. (Na een aantal keer de "benefit of dought" te geven wordt je het ook zak)

Trafego
08/06/09, 16:29
AV is bij ons in orde

dreamhost_nl
10/06/09, 15:35
Zoals al vermeld geldt het behoud van data gedurende de volledige contractduur (een geheel jaar dus). Daarna kan, en dit moet zelfs, de data door de hoster verwijderd te worden. Zorg er voor dat je vooraf de klant wel op de hoogte stelt van het feit dat het contract niet zal worden verlengd (er even van uitgaand dat dit normaliter stilzwijgend gebeurd).

Triloxigen
10/06/09, 16:55
Zoals al vermeld geldt het behoud van data gedurende de volledige contractduur (een geheel jaar dus). Daarna kan, en dit moet zelfs, de data door de hoster verwijderd te worden. Zorg er voor dat je vooraf de klant wel op de hoogte stelt van het feit dat het contract niet zal worden verlengd (er even van uitgaand dat dit normaliter stilzwijgend gebeurd).

Maar kan een contract niet eenzijdig verbroken worden bij wanbetaling?

WeServIT
10/06/09, 20:04
Wij hebben dit probleem ook eens mee gemaakt, wij hebben toen de data vastgehouden tot dat de klant zijn factuur weer betaald had. Mijn mening is de toegang beperken tot dat de klant de factuur betaald heeft.

YolkNet
10/06/09, 22:29
De klant neemt een dedicated server af bij TS. De gegevens die de klant op de server lijken me eigendom van de klant te blijven.
TS levert voor een X bedrag een server. Als de server dus wordt afgesloten, dan lijkt het me logisch dat de klant geen toegang heeft tot zijn gegevens. Door te betalen kan de klant weer toegang krijgen.

Als je rijbewijs door de politie wordt ingenomen, is een logisch gevolg dat je niet meer mag autorijden.

ICTRecht
10/06/09, 23:28
Maar kan een contract niet eenzijdig verbroken worden bij wanbetaling?
Ja, mits de klant in gebreke is gesteld en desondanks niet alsnog betaalt. Alleen, na die verbreking moet je dan de spullen van de klant teruggeven en dan heb je dus alsnog je geld niet. Vandaar dat je beter niet kunt ontbinden maar opschorten. Dan bestaat het contract nog maar hoef je niets meer te doen tot het geld binnenkomt.

Arnoud

Trafego
25/06/09, 22:07
Inmiddels is er betaald (gelijk tot einde contract) en is hij nog druk op de server bezig dus ja..

chielsen
25/06/09, 22:14
Bravo!

Qweb
05/09/09, 13:05
Nee, je hoeft de data niet te geven. De data op de server is een onderdeel van je Hosting dienst(en). Ik neem aan dat je in je algemene voorwaarden hebt staan dat als de klant/client zijn verplichtingen jegens jou niet nakomt jij het recht hebt om de geleverde dienst(en) tijdelijk stil te leggen.

Je kunt het achterhouden van de data heel goed gebruiken als dwingmiddel om de openstaande facturen alsnog te laten betalen.

Je kunt het niet-reageer gedrag van hem ook heel goed tegen hem gebruiken, want als de data zo belangrijk en cruciaal is voor hem, waarom heeft hij dan de rekeningen niet betaald en ook niet gereageerd op je herinneringen/aanmaningen.

Wij hebben zo'n zaak meegemaakt met een ex-klant van ons. Het is uiteindelijk een deurwaarder zaak en daarna een vonnis geworden die toegewezen werd. De klant heeft alles incl. de kosten moeten betalen, hierna hebben we de data beschikbaar gesteld voor 1 dag.

XBL
05/09/09, 13:37
Ja, mits de klant in gebreke is gesteld en desondanks niet alsnog betaalt. Alleen, na die verbreking moet je dan de spullen van de klant teruggeven en dan heb je dus alsnog je geld niet. Vandaar dat je beter niet kunt ontbinden maar opschorten. Dan bestaat het contract nog maar hoef je niets meer te doen tot het geld binnenkomt.

Hoewel de betreffende zaak nu opgelost is, vraag ik me wel af: einde contract betekend einde diensten. Dit houd normaal in dat alle diensten niet meer beschikbaar zijn. Ben je dan verplicht om de data beschikbaar te stellen, ook ná de beëindiging van het contract?

Volgens mij ben je normaliter gewoon je data kwijt zodra een contract wordt opgezegd (eender wie dat doet). De server wordt gewoon leeg gemaakt en is weer klaar om te verhuren aan een andere klant. Moet je nu opeens wel de data beschikbaar stellen bij de eindiging van een contract na ingebrekestelling? Is het niet gewoon zorg voor de klant dat voor het einde van het contract alle data is gebackupt, indien nodig?

dreamhost_nl
05/09/09, 20:30
:thumbup: Eind goed al goed zou ik zo zeggen...

ICTRecht
06/09/09, 11:46
Hoewel de betreffende zaak nu opgelost is, vraag ik me wel af: einde contract betekend einde diensten. Dit houd normaal in dat alle diensten niet meer beschikbaar zijn. Ben je dan verplicht om de data beschikbaar te stellen, ook ná de beëindiging van het contract?
Nee, dat ben je niet verplicht (tenzij in je AV staat van wel). Ik bedoelde met "spullen" eventuele fysieke dingen van de klant die je nog onder je hebt. Als ik tegen de fietsenmaker zeg "ach ik plak die band zelf wel, laat maar", dan moet hij me mijn fiets teruggeven.

Als de klant vlak voor de einddatum van het contract vraagt om een paar dagen uitstel omdat hij problemen heeft met backuppen, dan zou ik wel aanbevelen coulant te zijn.

YolkNet
06/09/09, 11:48
Volgens mij als je het heel zwart-wit afhandelt heb je gelijk. Als het contract voor gas en elektra verloopt dan krijg je ook niet nog een paar minuten extra geleverd.
Maar er zijn veel klanten die het 'vergeten' of die denken dat ze alleen geen e-mail kunnen gebruiken. Als een stukje klantvriendelijkheid en coulance zou je de gegevens nog beschikbaar kunnen laten.

Qweb
06/09/09, 12:08
Of de tegen extra kosten beschikbaar stellen, is wel extra omzet voor jou en een extra dienst voor je klant. Wij houden de data van de klant een maand na op de contract beëindiging op onze backup server, en als de klant dan in deze periode om zijn data vraagt stellen wij deze tegen extra kosten beschikbaar.

Trafego
06/09/09, 12:34
QWeb ik moet zeggen dat ik persoonlijk vind dat je maar krom denkt...

Even paar algemene dingen, losstaand van wanbetaler of niet.

Allereerst is de data geen onderdeel van je hosting dienst,
je stelt namelijk traffic en opslagruimte ter beschikking en niet de data zelf (deze is eigendom van de klant)

Voorbeeld: Jij maakt een net a4tje met teksten, dat is jou auteursrecht, als jij deze bij mij op de server plaatst stel ik jou enkel toegang en ruimte ter beschikking.

Wij bewaren data aan het einde van een overeenkomst 14 dagen (word ook bekend gemaakt) in die tijd heeft een klant voldoende tijd om te backuppen aka data te verwijderen.

Als jij al extra geld gaat vragen ben je garanty 99.9% die klant voor altijd kwijt.

scenario: een zelfstandige stopt er mee, heeft een bedrijfs website... en beëindigt bij jou zijn overeenkomst. Immers hij heeft de website niet meer nodig.

Na x tijd gaat hij voor een werkgever werken welke nog geen website heeft en ook geen domeinnaam of hosting / of is niet tevreden waar hij nu host.

Dan zal de ex-klant van jou nooit meer jou aanbevelen om bij te gaan hosten.. het kost immers enkel extra geld.

XBL
06/09/09, 17:13
@Trafego ik vind jouw redenatie krom, jij stelt dat je nadat het contract beëindigd is je gratis en voor niets nog iets voor die klant moet doen? Natuurlijk, in de praktijk doe je heus wel wat extra's, maar data voor langere tijd bewaren lijkt mij overdreven. Gewoon bij beëindiging van het contract waarschuwen dat de data en e-mail etc verloren gaan en dat ze dus die bende moeten backuppen.

Voor zover ik begrijp, bewaard Qweb de data na de contractperiode nog wel. Gewoon voor het geval de klant dus niet dat backuppen heeft gedaan ('oeps, vergeten') en de data dus nog nodig heeft. Dit kost dan wel geld, want Qweb heeft die data moeten opslaan (en moet wat verkeer gebruiken om die data over te pompen naar de klant). Dit heeft helemaal niets te maken met auteursrecht.

Trafego
06/09/09, 21:18
als je heel mijn post las, zag je dit staan


Wij bewaren data aan het einde van een overeenkomst 14 dagen (word ook bekend gemaakt) in die tijd heeft een klant voldoende tijd om te backuppen aka data te verwijderen.

daarna is het gewoon verwijderd.
Dat een klant weggaat wilt niet zeggen dat hij geen klanten meer kan aanbrengen of terugkeren. en die data voel je niet als hoster dat deze nog 14 dagen in de storage staat.

systemdeveloper
06/09/09, 22:04
Als bij mij een klant vertrekt, dan wordt direct na de einddatum zijn account geblokkeerd. Ik heb namelijk geen interesse in een account dat plotseling zwaar misbruikt wordt BUITEN de contractperiode.
ALLEEN op aanvraag van de klant laten we het langer toegankelijk. Hier doe ik ook nooit moeilijk over, maar de klant moet het ZELF vragen en een termijn aangeven. En minimaal vanaf zijn normale contact emailadres natuurlijk.
Een account dat uiteindelijk niet meer toegankelijk is voor meer dan 2 weken wordt verwijderd en zal dan nog max. 30 dagen uit de systeembackups te vissen zijn. In die 2 weken kan de klant gewoon met een mailtje toegang tot zijn backups/account aanvragen.
Daarna moet ie de beurs trekken omdat er gewoon meer tijd bij komt kijken.

jeffrey
07/09/09, 11:20
Ik zie nergens terugkomen op welke manier jij deze klant wijst op zijn openstaande facturen. Het staat dan wel los van de discussie verder maar het is toch altijd interessant om te weten hoe andere bedrijven dit doen.

Wij merken dat bij een herinnering per post + eventueel telefonisch contact er sneller overgegaan word tot betalen.

DennisWijnberg
07/09/09, 11:23
Wij bellen sinds kort ook (vaak) even voordat we het de vordering uit handen geven. De ingebreke is dan net verstuurd. Nog vijf dagen en dan wordt de vordering uit handen gegeven met de bijbehorende kosten.

Trafego
07/09/09, 11:33
dit is ons beleid met betrekking op factureren

Bij oplevering factuur
na 11 dagen een herinnering (email)
na 18 dagen een herinnering (email)
na +- 23 dagen (vaak) een telefoontje

Na 27 dagen een laatste aanmaning vanuit ons
na 32 dagen geven wij het verdere traject uit handen, op dat moment stuurt gerechtsdeurwaarder de verplichte ingebrekestelling.

Na 40 dagen afsluiting (aangekondigd al bij dag 23)

YolkNet
07/09/09, 16:47
@Trafego: en wat is je betalingstermijn? Wij hanteren 30 dagen, dat is voor de meesten ruim genoeg.

Trafego
07/09/09, 17:04
10 dagen, en in uitzondering 30 bij afwijkende afspraken.

BsHosting
07/09/09, 17:05
10 dagen vind ik zelf ook meer dan genoeg, in de winkel moet je ook meteen betalen.

ccchosting
06/10/09, 15:53
vast houden die data, laat ,m maar betalen met z,n grote bek.
Heb dagelijks dit soort wan betalers aan de lijn, en weet je wat nou zo leuk is, ze flikken het bij iedereen, ze gaan boos weg bij je, schrijven slechte recensies over je en doen bij de volgende aanbieder exact hetzelfde.

na 4 jaar in deze markt te zitten herken ik deze klanten al als ze voor het eerst bellen of mailen, ik zeg dan dat we geen ruimte meer hebben.

Phu
06/10/09, 16:24
vast houden die data, laat ,m maar betalen met z,n grote bek.
Heb dagelijks dit soort wan betalers aan de lijn, en weet je wat nou zo leuk is, ze flikken het bij iedereen, ze gaan boos weg bij je, schrijven slechte recensies over je en doen bij de volgende aanbieder exact hetzelfde.

na 4 jaar in deze markt te zitten herken ik deze klanten al als ze voor het eerst bellen of mailen, ik zeg dan dat we geen ruimte meer hebben.

We hebben het laatst ook gehad een klant deed 18 megabit had 100gb op contact
hij dacht we controleren het niet sluiten hem af gaat ie bedelen bij het datacenter
om toegang te krijgen.

Hij wilt zijn dataterug van zijn server maar er niet voor willen betalen
simpel toch eerst betalen dan data terug.

Wilt ie niet dokken omdat hij het verkeer niet deed volgens hem
naja dan maar server inbeslag nemen.

En anders probeer een incasso of gerechtsdeurwaarder vaak helpt het.
Of persoonlijk ff langsgaan met een bodybuilder opeens betalen ze wel.

Heb hier al wat leuke dingen inbeslag genomen met gerechtsdeurwaarders.
een tv een auto :) een zootje oude servers.

marsipulami
06/10/09, 16:29
Wij hebben ook een klant die voor 3hostingpakketten(eerste keer wel betaald) en een design niet wil betalen. Maar het incassobureau waagt zich er niet aan. Die zegt dat het vaak een hopeloze zaak is omdat zij ook alleen maar kunnen dreigen.

Klant niet te bereiken en hosting eerst maar geblokkeerd tot we weer es contact hebben.

JelleDL
06/10/09, 19:26
vast houden die data, laat ,m maar betalen met z,n grote bek.
Heb dagelijks dit soort wan betalers aan de lijn, en weet je wat nou zo leuk is, ze flikken het bij iedereen, ze gaan boos weg bij je, schrijven slechte recensies over je en doen bij de volgende aanbieder exact hetzelfde.

na 4 jaar in deze markt te zitten herken ik deze klanten al als ze voor het eerst bellen of mailen, ik zeg dan dat we geen ruimte meer hebben.

Sterke taal,
vraagje:



na 4 jaar in deze markt te zitten herken ik deze klanten al als ze voor het eerst bellen of mailen, ik zeg dan dat we geen ruimte meer hebben.

Zou ik toch even mogen informeren naar de kenmerken van deze personen? D.w.z. hoe herken jij dat aan de telefoon? informeer je door naar de betalings-manieren etc of ? Want ik denk, dat als je op je gevoel afgaat, je toch ook wel potentieel mist.

Geert-Jan
06/10/09, 21:47
Zou ik toch even mogen informeren naar de kenmerken van deze personen? D.w.z. hoe herken jij dat aan de telefoon? informeer je door naar de betalings-manieren etc of ? Want ik denk, dat als je op je gevoel afgaat, je toch ook wel potentieel mist.

Dat noemen ze nou ervaring, en ja, na verloop van tijd haal je ze er uit...

C2Ccreditman.
06/11/09, 13:00
Beste heren en niet te vergeten dames,

Mijn advies luid niet een deurwaarder in te schakelen onder de 1000eu. Zit altijd kort en strak op je debiteur nooit 2 maanden wachten. Probeer ze op te voeden.
<knip>
Dit noemen we spam.