PDA

Bekijk Volledige Versie : Domeinnaam aanschaffen, en dan?



Bachatero
06/06/09, 01:58
Ik wil binnenkort mijn eigen internetpagina opzetten in eerste instantie puur als hobby project.
Hiervoor wil ik een domeinnaam aanschaffen. Echter, na een avondje serven en zoeken op internet, zie ik door de bomen het bos niet meer. De prijzen van enigszins vergelijkbare webruimte en mogelijkheden lopen tussen verschillende aanbieders toch erg uiteen.
Mijn wens is om in eerste instantie een eenvoudige webpagina op te zetten met verschillende interesses maar wel met een eigen domeinnaam. Nu kun je een losse domeinnaam kopen en een los host pakket bij een leverancier. Maar er worden ook veel combinaties aangeboden. En voor welk soort pakket kan ik het beste kiezen.

Kan iemand mij adviseren en enigszins de goede weg op helpen.

Het doel is in eerste instantie niet commercieel en zal verschillende soorten informatie bevatten.

Dank reeds nu,

Johan

SF-Jeroen
06/06/09, 02:37
Het hangt er vanaf in welke "taal" je je website wilt gaan maken. Je kunt een STATISCHE website maken of een DYNAMISCHE. Het verschil tussen een statische website is dat de pagina van een statische website al bestaat op de server en in zijn geheel wordt opgehaald, terwijl een dynamische website pas wordt samengesteld op het moment dat de bezoeker de pagina bezoekt.

Voor een statische website zal je waarschijnlijk alleen HTML, CSS en eventueel javascript gebruiken. Je hebt dan een heel simpel pakketje nodig met zeer weinig ruimte, verkeer, e.d. (behalve als je downloads aan gaat bieden of veel afbeeldingen gebruikt).

Voor een dynamische website zal je te maken krijgen met 2 kampen: PHP & ASP. PHP is een taal die zowel op windows als linux servers kan worden gebruikt. ASP is een taal die eigenlijk alleen op windows kan worden gebruikt (met een paar uitzonderingen). Daarnaast zal je in beiden gevallen ook nog gebruik maken van HTML, CSS en Javascript voor de opmaak.

Windows hosting is meestal (veel) duurder vanwege de hoge licentiekosten van windows t.o.v. de gratis linux distributies.

Voor een simpele statische website is 100 MB ruimte + 5 GB dataverkeer ruim voldoende (m.u.v. grote foto's en/of downloads). Zonder domein zal dit tussen de € 12 en de € 30 kosten.

Smart-Guyz
06/06/09, 03:42
Ongelimiteerd bandbreedte bestaat niet, let daar wel op.
Kies voor een provider die bied wat jij nodig hebt.

Heb je veel plaatjes op je website, kies dan voor iets meer ruimte.
Meestal als je meer ruimte neemt krijg je autom. ook meer bandbreedte.

Ik zou als ik jou was voor een "dynamisch" hosting pakket gaan.
Deze zijn meestal niet veel duurder (als er al onderscheid wordt gemaakt) en bieden meer ruimte voor eventuele uitbreiding in toekomst. Ook bij webhosting partijen werkt het zo, dat groter altijd kan, kleiner meestal niet.
Linux hosting is naar mijn mening het beste om te doen en dit heeft te maken met de prijs van de hosting.
Zoals SF-Jeroen al aangaf, komt met linux hosting meestal PHP als script taal, mocht willen scripten.

Een webhosting pakket (incl. domein) zal je niet meer dan € 30/jaar kosten bij de meeste partijen.

Kijk ook naar het aantal e-mail adressen en naar de backup mogelijkheden.
Het "Google'en" van een webhosting partij kan ook helpen, zo kan je zien hoe andere mensen over de des betreffende partij denken.

DutchTSE
06/06/09, 11:13
Heel verhaal.
Je begrijpt waarschijnlijk dat het voor TS niet veel duidelijker wordt met al die details he :p

De topicstarter dient een webhostingpakket te nemen waarbij PHP ondersteuning is inbegrepen. Eventueel ook een database als dat in het budget past.

Het maakt in principe niet uit of je een pakket neemt inclusief domeinnaam, of beide los aanschaft. Wel wil ik je adviseren om in jou geval beide producten bij hetzelfde bedrijf af te nemen: zij zorgen ervoor dat de combinatie gaat werken en jij hoeft je daar niet druk om te maken.

cfmweb
06/06/09, 11:19
En dan nu in begrijpbaar nederlands:

Zo als iedereen wil je klein beginnen. Je hebt in ieder geval een domeinnaam en een hostingpakketje nodig. Het maakt niet uit of je deze los aanschaft of in een combinatie-pakketje. Zoek gewoon uit wat voor jou het voordeligst is.

Met shared linux hosting (maar dat staat er niet altijd bij) kun jij alles doen wat je er nu mee wilt. Als je later wilt gaan uitbreiden kun je altijd upgraden naar een groter pakket als dat nodig is.

Je zou eens een berichtje kunnen posten in de afdeling "Aanbiedingen gezocht" en kijken wat er op komt. Op dit forum zijn genoeg partijen die je een leuke aanbieding kunnen doen.

vrgr Chris

Bachatero
06/06/09, 15:02
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Op dit moment ben bezig iets eenvoudigs in elkaar te zetten alleen gebaseerd op HTML en CSS, Javascript heb ik nog niet gebruikt. Dit wil ik later gaan toepassen dit geldt tevens ook voor PHP & ASP.


Ik zal eens gaan kijken naar een shared linux hosting pakket.

Dank reeds nu,

Groet,

Johan

mohamedboul
06/06/09, 23:08
Wat Bachatero, een beginner, nodig heeft is het volgende:

Een Linux sharing hosting pakket met...

Webruimte = +- 50MB
dataverkeer = +- 1GB
php, email, etc zit daar al standaard in, zodat alleen de bovenste punten van belang zijn.

verder heeft hij ook een domeinnaam nodig, die bij dezelfde bedrijf geregistreerd kan worden. Dit wordt trouwens bij elke inschrijving gevraagd.

Kostprijs per jaar wordt geschat op +- 35 Euro.

Als hij later een grotere pakket wenst (vb 100MB/5GB...) is het zo simpel als een email sturen naar de hoster.

10 jaar geleden zat ik ook met dezelfde vraag ;)

Skizz
18/06/09, 13:08
Net als Bachatero wil ik een nieuwe website bouwen. De tips voor hem zijn ook waardevol voor mij. Het verschil is dat het bij mij gaat om een zakelijke website en ik al wel ervaring met bouwen en beheren van websites. Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren over het volgende...

- Ik wil (uiteraard) niet teveel geld uitgeven, maar had bij een goedkope Amerikaanse host veel last van performance dips.. dat kan natuurlijk niet!
- Ik wil (een deel van) de bouw en het onderhoud 100% zelf doen. Ben niet onhandig, maar zeker ook geen hobbyist! En ik wil er niet teveel tijd in steken... Ik heb ervaring met cpanel, met gewoon 'ftp'-en, en ik heb een host met een CMS-applicatie. Die laatste is weliswaar inflexibel (te inflexibel voor mijn nieuwe website) maar superhandig. Het CMS verkleind b.v. alle foto's die ik upload automatisch naar het goede formaat. Is er zo'n 'handig' systeem, dat mij toch de vrijheid geeft om te doen wat ik nodig acht?
- Iedereen hier adviseert Bacchatero om domein en hosting bij één bedrijf onder te brengen. Mijn ervaring is dat het verhuizen van een domein een lastig proces is, dat soms ook behoorlijk wordt opgerekt door onwillige partijen. Als je een hostingdienst opzegt, cancellen ze doodleuk ook jouw registratie! Vandaar mijn vraag: kun je niet gewoon zelf je nl-domein beheren en onderbrengen waar en zolang je wilt?
- Deze website krijgt een best ingewikkelde structuur. Bezoekers moeten op verschillende manieren kunnen zoeken dmv pull down menutjes of zo. En er moeten heel wat foto's, mp3's en filmpjes op. Hoeveel ruimte zal ik nodig hebben? En zijn er andere dingen waar ik op moet letten bij het kiezen van een host?

Ik hoop dat ik alle relevante info heb gegeven. Als je ideeen hebt over hoe (of met wie?) ik het zou kunnen aanpakken, dan houd ik me aanbevolen. Enne.. niet te technisch hoor ;-). Alvast bedankt!

Marion

mohamedboul
18/06/09, 21:16
Voor een zakelijke website zou ik bij een webhoster aankloppen, die je ook gemakkelijk kan aanspreken bij problemen (e-mail, telefonisch,...).
Grote buitenlandse hostingbedrijven zou ik mijden, want daar krijg je in de meeste gevallen een standaard antwoord. En zeker niet voor godaddy kiezen (wil ik je alvast meegeven), want die laat weinig toe omdat het anders te zwaar wordt voor hun servers. :thumbdown:

Als je zelf alles wil doen, moet je toch de nodige kennis hebben van minimum html. Je kunt het of je kunt het niet. Om een website te bouwen en te beheren heb je nodig een webhosting account, domeinnaam, webdesign programma, fotobewerkingsprogramma, ftp programma, en nog andere tools om het je gemakkelijker te maken.

De verhuis van een domeinnaam is niet lastig. Je neemt webhosting bij een nieuwe partij en je vraagt via deze een verhuis aan. Zolang de domeinnaam op jouw naam staat, zit je goed. Vergeet wel niet om de oude account volgens de voorwaarden op te zeggen.

Om de ruimte te berekenen die je nodig zal hebben voor een website, zet je gewoon alle bestanden in een map en bekijk vervolgens de eigenschappen van deze. 'grootte op schijf' is waarnaar je dan moet kijken.
Dit is enkel bedoelt om een indicatie te geven welke pakket je nodig zal hebben. Zit je bv ook nog eens met een MySQL database (bij geen intensief gebruik is de grootte verwaarloosbaar), en de statistieken geleverd door de webhoster (kan bij veel bezoekers redelijk groot worden...dus het liefst niet activeren, maar een gratis alternatief gebruiken).

Als je een prijsofferte wenst, dan kan je hiervoor een topic openen elders op dit forum. De webhosters zullen je hier graag bij helpen. :drool: De meeste hebben hier een goede reputatie.