PDA

Bekijk Volledige Versie : Spam door leden van een spel



Smart-Guyz
04/06/09, 02:00
Beste lezers,

Ik heb een Nederlands spel in mijn beheer, het is bekend text-based maffia spel.
In dit spel bestaan missies. Indien leden van het spel de missie voltooien krijgen ze hier een beloning voor in het spel zelf.
Één van deze missies is het werven van nieuwe leden.
Indien ze 10 nieuwe leden werven krijgen ze een beloning, de volgende missie opent dan en dan kan je doorgaan voor 20 nieuwe leden etc. etc.

Nu is het zo dat één van onze leden, of mogelijk meerdere leden, andere spellen onder spammed met de in-hits link welke bij deze missie hoort.
Nu kreeg ik een klacht van een concurrent spel, dat een lid van ons spel daar heeft gespammed met die link.
Hij dreigt mijn bedrijf daarvoor aan te klagen :nono:

Nu begrijp ik zijn frustratie, wij hebben zelf ook vaak te maken met spammers in ons spel.
Deze spammers krijgen bij ons gewoon een IP-Ban en verder ondernemen we daar zelf niets tegen.

Nu is mijn vraag, ben ik verantwoordelijk voor het gedrag van mijn spelers op andere websites?
Ik spoor leden niet aan om op websites te promoten, juist niet.

Naar mijn mening ben ik niet verantwoordelijk voor acties die mijn leden op de rest van het internet doen, zolang ik ze niet aanspoor dit te doen, of heb ik het nu mis?

Randy
04/06/09, 02:12
"Nu is mijn vraag, ben ik verantwoordelijk voor het gedrag van mijn spelers op andere websites?"

Valt dit niet onder een tell-a-friend systeem waar ondanks de regels voor gewijzigd zijn? Dat wil zeggen dat er geen promotie - dus ook punten - in het vooruitzicht gesteld mogen worden?

Mikey
04/06/09, 02:18
Anders blok alvast de het referer domein waar de kliks vanaf komen

Smart-Guyz
04/06/09, 02:18
"Nu is mijn vraag, ben ik verantwoordelijk voor het gedrag van mijn spelers op andere websites?"

Valt dit niet onder een tell-a-friend systeem waar ondanks de regels voor gewijzigd zijn? Dat wil zeggen dat er geen promotie - dus ook punten - in het vooruitzicht gesteld mogen worden?

Dat dacht ik niet, "tell a friend" systemen werken toch door middel van een ongevraagde e-mail.
Wij geven een URL vrij aan onze leden en wij geven aan dat, mochten ze iemand weten die ook wil spelen dan kunnen ze deze link aan die persoon geven.

Wij sturen dus geen ongevraagde e-mails uit vanaf onze website.

SmilieBG
04/06/09, 02:20
Laat ik beginnen door te zeggen dat ik geen jurist ben en dus geen idee heb hoe volgende bij de rechter zou uitpakken. Maar:

"Één van deze missies is het werven van nieuwe leden."

en

"Ik spoor leden niet aan om op websites te promoten, juist niet."

Volgens mij zou je hier onderuit gaan mocht je voor de rechter staan. Want, ik denk dat er ergens in de wet staat, dat je wel moet verantwoordelijk bent voor de door jezelf verorzaakte reacties. In dit geval, mijn denkwijze is:
- missie is om nieuwe mensen te werven;
- dit moeten uiteraard niet bestaande leden zijn;
- doelgroep is erg specifiek (meestal jongeren, die dol zijn op online games);

En dan komt het - waar kunnen ze deze mensen vinden? 'tuurlijk, vrienden op school, uit de kroeg e.d. Maar eigenlijk, ga je naar de bron van de doelgroep - dan ga je naar de andere (concurerende) online websites.

En dan denk ik, dat mocht dit tot rechter aankomen, dat je zou verliezen.

En nogmaals, ben geen jurist - ik zit gewoon mee te denken :-)

Mvg,
Aleks

Smart-Guyz
04/06/09, 02:36
Verder niets aan de hand hoor, de dreigende partij trok hun dreigement in, na een vriendelijke mail terug.

Maar ja, de vraag blijft, in hoever ben ik verantwoordelijk voor het gedrag van mijn leden.
Onze website stuurt dus geen ongevraagde e-mails uit om leden te werven.
Wij sporen leden niet aan te spammen met de in-hits link, die wij vrijgeven, op andere websites.
De tekst bij de in-hits link:

"Mochten je vrienden of familie leden ook willen spelen? Geef hen dan deze link en verdien er zelf ook geld mee!"

Indien dit niet mag, zou een webmaster toch altijd beschuldigd kunnen worden van spam, als een rottige klant met jou website URL gaat lopen smijten?

®on
04/06/09, 02:46
Indien dit niet mag, zou een webmaster toch altijd beschuldigd kunnen worden van spam, als een rottige klant met jou website URL gaat lopen smijten?
Verschil alleen is, dat jij er een beloning tegenover stelt. Daarmee lok je dit soort gedrag uit.

Smart-Guyz
04/06/09, 02:51
Verschil alleen is, dat jij er een beloning tegenover stelt. Daarmee lok je dit soort gedrag uit.

Is er iemand die hier concreet een antwoord over kan geven.
Indien het met een beloning inderdaad niet mag, dan haal ik deze weg, ik wil geen gezeur daar over hebben uiteraard.

SmilieBG
04/06/09, 03:15
Je kan het beste je vraag aan iemand officieel kan stellen, bij jurist ofzo?

Maar zoals Ron aangaf (en daar deel ik zijn mening) - zolang je leden beloont voor het werven van de nieuwe leden, ben je imho ook (deels) verantwoordelijk van hoe ze daarmee omgaan.

Mvg,
Aleks

Smart-Guyz
04/06/09, 03:20
Je kan het beste je vraag aan iemand officieel kan stellen, bij jurist ofzo?

Maar zoals Ron aangaf (en daar deel ik zijn mening) - zolang je leden beloont voor het werven van de nieuwe leden, ben je imho ook (deels) verantwoordelijk van hoe ze daarmee omgaan.

Mvg,
Aleks
Dat is inderdaad een mogelijkheid, ik zal eens contact zoeken met een jurist hierover, bedankt in ieder geval voor de informatie!

Enliven.nl
04/06/09, 12:36
Dat lijkt me toch onzin dat je verantwoordelijk bent hoe mensen nieuwe leden aanbrengen.
Ze kunnen er zelf voor kiezen het bijvoorbeeld via hyves te doen, msn enz.
Als er een aantal zijn die kiezen voor de verboden spam manier, dat lijkt mij dan hun probleem?

Eventueel zou je misschien de tekst er bij kunnen zetten dat het verboden is om te spammen...

Dennis
04/06/09, 13:19
De spammer is gewoon een gebruiker van je website? Zoek dan een gepaste straf voor betreffende gebruiker: Blokkeer de spammer 24 uur van de website? Geef hem een boete? Haal 5 referals al van zijn lijst? Geef hem een officiele waarschuwing, bij 3x wordt zijn account permanent gebanned? Laat zijn karakter afmaken door Vito Corleone? (event inprogrammeren)

Gewoon communiceren met de spammer en hij past na een waarschuwing vast zijn gedrag aan.

Smart-Guyz
04/06/09, 14:07
Dat lijkt me toch onzin dat je verantwoordelijk bent hoe mensen nieuwe leden aanbrengen.
Ze kunnen er zelf voor kiezen het bijvoorbeeld via hyves te doen, msn enz.
Als er een aantal zijn die kiezen voor de verboden spam manier, dat lijkt mij dan hun probleem?

Eventueel zou je misschien de tekst er bij kunnen zetten dat het verboden is om te spammen...

Ik heb nu de volgende tekst bij de missie gezet en bij de links:

"LET OP: Spam (http://nl.wikipedia.org/wiki/Spam_(post)) is wereldwijd verboden! De bovenstaande links mogen niet worden verspreid door middel van spam (http://nl.wikipedia.org/wiki/Spam_(post))."

De woorden "spam" geven een link naar wikipedia.

Triloxigen
04/06/09, 14:41
Spam is ongevraagde email. Zover ik heb begrepen gaat het enkel om plaatsen van links?

kutagh
04/06/09, 17:25
Nou geen juridische mening of iets dergelijks, maar een praktijkervaring: In meerdere online games waar je dus een ref link krijgt, staat er zeer vaak bij dat indien wordt achterhaald dat ermee gespamt wordt (met de definitie van spam als het neerzetten van het link op ongewenste plaatsen zoals email-spam en dergelijke, dus ook op websites enzo waar het uitdrukkelijk gezegd is dat zulke dingen niet mogen), dat er sancties volgen op het account (vaak inclusief account ban).

In praktijk zou ik dit aanraden, en bovendien als je per se de missie moet doen om verder te komen zou ik dat ten zeerste afraden. Ja, er mag een kleine beloning tegenover staan, maar het moet optioneel zijn. Anders, en dit is mijn mening!, zeg je eigenlijk "Hey jij daar, ga eens je link aan iedereen geven en zorg dat er X mensen joinen, anders kom je niet verder in het spel!". Oftewel, je zit ze eigenlijk te dwingen.

Smart-Guyz
04/06/09, 19:06
Nou geen juridische mening of iets dergelijks, maar een praktijkervaring: In meerdere online games waar je dus een ref link krijgt, staat er zeer vaak bij dat indien wordt achterhaald dat ermee gespamt wordt (met de definitie van spam als het neerzetten van het link op ongewenste plaatsen zoals email-spam en dergelijke, dus ook op websites enzo waar het uitdrukkelijk gezegd is dat zulke dingen niet mogen), dat er sancties volgen op het account (vaak inclusief account ban).

In praktijk zou ik dit aanraden, en bovendien als je per se de missie moet doen om verder te komen zou ik dat ten zeerste afraden. Ja, er mag een kleine beloning tegenover staan, maar het moet optioneel zijn. Anders, en dit is mijn mening!, zeg je eigenlijk "Hey jij daar, ga eens je link aan iedereen geven en zorg dat er X mensen joinen, anders kom je niet verder in het spel!". Oftewel, je zit ze eigenlijk te dwingen.


Het zijn optionele missies, het zal je niet tegenhouden in het spel en als je deze missies niet doet verlies je er niets om, omdat ze alleen maar virtueel geld opleveren en geen punten, wat bij de rest van de missies wel zo is.

@Triloxigen: Het gaat inderdaad om een link, amar ook dat valt onder spam.