PDA

Bekijk Volledige Versie : Mail via andere server (DNSprobleem)



Whyti
03/06/09, 19:41
Hallo,

Ik draai twee privé-servers in verschillende netwerken en op een daarvan draait een domeinnaam met hostingaccount. In de DNS heb ik het zo ingesteld dat de website wordt geladen vanaf de andere server. Mail loopt via de een, data via de ander. Werkt prima. Maar klanten die mij contacten via een mailformulier kunnen mij niet bereiken. De mail komt niet op de andere server aan deze blijft in het netwerk hangen. Wat moet ik in de DNS van de server waar de website van wordt geladen veranderen om de server te vertellen dat deze mail naar het andere IP moet worden doorgestuurd?

Het mail-record in de DNS aanpassen naar het IPadres had helaas geen effect.

Gr.

Ps. Wellicht verkeerde forum, excuses daarvoor.

VinceSTM
03/06/09, 20:19
heeft de server waar de site op draait ook het domein in de mailserver staan, en levert die dat dus lokaal af?

Keizer
03/06/09, 20:44
Wat VinceSTM zegt: je moet zorgen dat je lokale mailserver de e-mail eerst naar buiten brengt ipv het lokaal aflevert.. bij bijvoorbeeld DirectAdmin heb je daar een vinkje voor:


Use this server to handle my emails.
If not, change the MX record and uncheck this option

Als je op IP verbinding maakt met die mailbox zul je daar je mailtjes tegenkomen (mits aanwezig)

feniks
03/06/09, 20:54
Whyti,

Ik denk dat VinceSTM het waarschijnlijk aan het juiste eind heeft, ik denk dat de server lokaal gaat afleveren. Je zou je /etc/hosts kunnen aanpassen met een record en dan http://www.xpertmailer.com/ gebruiken om direct contact op te nemen met je mail verwerkende server.

MvG
Feniks

Whyti
03/06/09, 21:38
Daar was ik al bang voor. Ik moet dus inderdaad op die andere server aangeven dat de mail niet lokaal hoeft afgehandeld te worden. Maar hoe die ik dit precies? Kan ik ergens aangeven waar het dan wel heen moet (IP) of komt dat op een andere manier goed?

gr.

VinceSTM
03/06/09, 22:21
Daar was ik al bang voor. Ik moet dus inderdaad op die andere server aangeven dat de mail niet lokaal hoeft afgehandeld te worden. Maar hoe die ik dit precies? Kan ik ergens aangeven waar het dan wel heen moet (IP) of komt dat op een andere manier goed?

gr.

Als er een dns op die bak draait die het domein ook heeft, daar ook even de mx aanpassen. Anders is het voldoende om m niet meer door de mailserver te laten behandelen.

Whyti
03/06/09, 23:07
Het MXrecord staat naar "mail" met waarde 10 (vanzelfsprekend dus). Het A record mail heb ik gewijzigd naar het andere IP. Dat leek me voldoende?

Of moet ik het MXrecord ook nog als naam het IPadres geven?

prupert
04/06/09, 14:50
Daar was ik al bang voor. Ik moet dus inderdaad op die andere server aangeven dat de mail niet lokaal hoeft afgehandeld te worden. Maar hoe die ik dit precies? Kan ik ergens aangeven waar het dan wel heen moet (IP) of komt dat op een andere manier goed?

Als je een control panel gebruikt (Plesk, DirectAdmin etc.) hoor je daarin Mail uit te schakelen; het panel zorgt dan voor de juiste mailconfiguratie (ofwel: de betreffende domeinnaam komt niet in de rctphosts terecht), mail zal dan door de mailserver op basis van DNS verstuurd worden naar het eerste MX record en niet lokaal bezorgd worden.

Mikey
04/06/09, 14:58
Als er een dns op die bak draait die het domein ook heeft, daar ook even de mx aanpassen. Anders is het voldoende om m niet meer door de mailserver te laten behandelen.

Als je dat vinkje niet gezet is, heeft het aanpassen van enkel de mx geen zin. Er wordt eerst lokaal gekeken of hij als rcpthost bekend is alvorens de dns bekeken wordt.