PDA

Bekijk Volledige Versie : Hostingbedrijf: wat heb je nodig?



jessesar
01/06/09, 11:37
Hallo,

Ik wil graag een hostingbedrijf beginnen. Ik vraag me alleen af wat ik nog meer nodig heb. Ik heb dit al:


Server
Colocatie
Plesk + licentie
Klantenpaneel (WHMCS, werkt goed samen met Plesk)


Ik moet nog even kijken naar de KvK, maar heb ik verder nog dingen nodig / moet ik nog dingen doen?

En hoe krijg je klanten? Ik heb al wel een aantal vrienden die goedkope hosting nodig hebben, en de website zal wel goed komen. Maar moet ik ook reclame gaan maken op Google AdWords of zo?

Alvast bedankt.


Jesse

bkraan
01/06/09, 11:47
KvK is het belangrijkste wat je nodig gaat hebben!
Verder een website? Verzekeringen?

Boyke
01/06/09, 11:50
Kennis van Linux / Windows indien unmanaged.

Bakker ICT
01/06/09, 11:52
Jezelf onderscheiden van de rest :)

jessesar
01/06/09, 11:53
@Bkraan: zoals gezegd zal de website wel lukken, ik zal is naar die verzekeringen kijken.

@Boyke: heb ik :p

@Bakker ICT: daar dacht ik inderdaad ook al aan, ik moet iets zien te vinden wat niemand anders bied, iets unieks :p

Bakker ICT
01/06/09, 11:56
Maar onderscheid je iig niet door "goedkope" hosting, alhoewel kan wel , maar dat is je eigen keuze dan ;)

jessesar
01/06/09, 11:58
Dat was ik eigenlijk ook niet van plan, maar wat voor service kan ik dan wel bieden waardoor ik anders ben dan de rest?

Costeijn
01/06/09, 11:59
Als je dat niet weet is het dan wel zo verstandig om te beginnen?

jessesar
01/06/09, 12:00
Nee, klopt, maar daarom zoek ik nu ook iets wat uniek is...

Bakker ICT
01/06/09, 12:12
Dat was ik eigenlijk ook niet van plan, maar wat voor service kan ik dan wel bieden waardoor ik anders ben dan de rest?

Dus ik ga jouw businessplan uitwerken, en jij gaat er met de centjes van door ;) Even goed nadenken, de markt goed bekijken. Wat is er, wat is er niet. Alles is er al, alleen kan dat beter, slimmer, sneller. En als je wel iets unieks hebt, zal ik maar snel iemand zoeken die dat snel de lucht in kan krijgen, want lang zal je dan niet uniek blijven ;)

Ber|Art
01/06/09, 12:28
Algemene voorwaarden? Een Business plan? Dit lijken me belangrijke zaken...

Luana IS
01/06/09, 13:03
Een hele grote portie geduld.

Spyder01
01/06/09, 13:27
Je moet in ieder geval niet denken dat je er snel veel mee zult verdienen. In het begin zal de colocatie, de kvk en de verzekeringen je alleen maar geld kosten alvorens je het eruit hebt. Of je moet al iets heel unieks weten te vinden, of iets aan kunnen bieden wat nog niet veel mensen aanbieden.

Die ideeën moet je zelf opdoen, daar gaan zowel ik als vermoedelijk de anderen met hosting als business je niet mee helpen.

M.b.t. Adwords, dat is een heel leuk medium, maar je betaald zo € 40,- per klik als je in de top 3 wilt staan.

Bakker ICT
01/06/09, 13:50
Yes, tijd en geld investeren ;) En dat blijven doen.

Racker
01/06/09, 14:19
Wat is je situatie? Heb je een andere job? Heb je iemand die je gaat helpen?
En hoe ver woon je van het datacenter?

Je kan je mss al onderscheiden door de hosting te bieden aan je vrienden. Zij weten dan tenminste bij wie ze hosten, is iets meer persoonlijk. Hopelijk krijg je dan via de mond-tot-mond reclame meer klanten erbij. Kortom via je netwerk!

jessesar
01/06/09, 18:10
Ik heb geen andere baan. Er is iemand die me helpt, die ook helpt met het realiseren van iets unieks wat ik jullie niet ga vertellen, (:p).

Het datacenter is aan de andere kant van het land, maar het is een managed dedicated server, dus ik denk niet dat ik vaak naar het datacenter moet. (Toch?)

Ik wil het ook niet heel groots aanpakken, gewoon alleen Shared hosting en eventueel Reseller hosting en misschien een Sitebuilder licentie van Plesk.

En dat voor vrienden is wel een goed idee, dan zal het denk ik wel lukken.

Bakker ICT
01/06/09, 18:26
Zit je nog op school dan ? Overigens mag je niet eens bij een managed dedicated server komen ;)

Randy
01/06/09, 18:28
Een datacentrum in de buurt nemen? Doetinchem en Zwolle liggen toch wat dichter bij Eefde. Maar zorg voor een goede server met KPM/Virtual media en je hoeft er nooit heen. Ik zie dat je echter maar 1 server hebt. Hoe ga je je back-ups - extern - maken? Welke nameservers ga je gebruiken? Een tweede nameserver hoort op een andere geografische lokatie in een ander netwerk. En 'managed' colocatie. Wat is managed. Waar begint dit en waar houdt dit op. Staat dit wel goed op papier? Er zit een wereld van verschil tussen de term 'managed'.
Verder zorgen dat je bestelproces opde website goed is (Wet koop of afstand als je particulieren hebt, SSL als je met persoonsgegevens werkt of eigenlijk SSL omdat het hoort voor Webmail, je controlpanel en phpMyAdmin). en goede Algemene Voorwaarden, al krijg je de laatse veelal cadeau van je branchevereniging.

dreamhost_nl
01/06/09, 18:34
Ik denk dat je TS verkeerd hebt gelezen Randy, het gaat hier om een "managed dedicated server", maar desalniettemin is een omschrijving van wat "managed" bij je provider inhoudt wel een belangrijk iets voordat je begint; als je kennis van systeembeheer overigens goed is, waarom ga je dan voor een "managed" oplossing?

Racker
01/06/09, 19:17
Het datacenter is aan de andere kant van het land, maar het is een managed dedicated server, dus ik denk niet dat ik vaak naar het datacenter moet. (Toch?)

Inderdaad niet, maar je sprak over colocatie in het begin van de topic, daarom de verwarring.

DC^
01/06/09, 22:40
Een Btw nummer lijkt mij ook wel handig.

Spyder01
01/06/09, 23:31
Een Btw nummer lijkt mij ook wel handig.

Krijg je automatisch als jij je inschrijft bij de KvK. Dan krijg je binnen een aantal dagen bericht.

systemdeveloper
01/06/09, 23:44
Krijg je automatisch als jij je inschrijft bij de KvK. Dan krijg je binnen een aantal dagen bericht.
Krijgen? In dit land? ;)
Je moet je bij de belastingen zélf aanmelden als startende onderneming en dan krijg je dat btw-nummer pas. En zonder mag je geen btw rekenen, dus ik zou dat wel asap regelen na je kvk inschrijving.

Spyder01
01/06/09, 23:51
Krijgen? In dit land? ;)
Je moet je bij de belastingen zélf aanmelden als startende onderneming en dan krijg je dat btw-nummer pas. En zonder mag je geen btw rekenen, dus ik zou dat wel asap regelen na je kvk inschrijving.

Ja okee, uiteindelijk betaal je er genoeg voor ;)

Wat betreft het BTW nummer, na inschrijving bij de KvK kreeg ik dat automatisch en moest ik alleen ter bevestiging nog weer het e.e.a. terug sturen als ik me dat goed herinner.

Maar het is ook alweer een aardig aantal jaren terug.

Apoc
02/06/09, 00:24
Ik vraag me alleen af wat ik nog meer nodig heb.

Zo lang je die vraag niet zelfstandig kunt beantwoorden ben je er in ieder geval nog niet klaar voor.


KvK is het belangrijkste wat je nodig gaat hebben!

Van alle zaken die tot nu toe genoemd zijn is dat zo ongeveer de minst belangrijke. Niet dat een KVK inschrijving niet belangrijk is, maar er zijn tientallen zaken die veel belangrijker zijn.

Randy
02/06/09, 03:45
Krijgen? In dit land? ;)
Je moet je bij de belastingen zélf aanmelden als startende onderneming en dan krijg je dat btw-nummer pas. En zonder mag je geen btw rekenen, dus ik zou dat wel asap regelen na je kvk inschrijving.

John,

Sinds 1-4-2008 'krijg' je deze meteen al bij je KVK-inschrijving in het kader van minder regeltjes enzo. Standaard BSM + B01. Enkel wanneer je eerder bij een andere rechtsvorm betrokken bent geweest zul je moeten wachten op de belastingdienst. Wanneer dit je eerste onderneming is, krijg je je nummer meteen mee.

systemdeveloper
02/06/09, 10:20
John,

Sinds 1-4-2008 'krijg' je deze meteen al bij je KVK-inschrijving in het kader van minder regeltjes enzo. Standaard BSM + B01. Enkel wanneer je eerder bij een andere rechtsvorm betrokken bent geweest zul je moeten wachten op de belastingdienst. Wanneer dit je eerste onderneming is, krijg je je nummer meteen mee.
Inderdaad, tegenwoordig krijg je daar die gemeenschappelijke inschrijving voor. (is het dan alweer zó lang geleden...?)

Spyder01
02/06/09, 10:25
Inderdaad, tegenwoordig krijg je daar die gemeenschappelijke inschrijving voor. (is het dan alweer zó lang geleden...?)

Sowieso vaag, want in 1999 en 2003 kreeg ik bij inschrijvingen ook na een paar dagen bericht van de belastingdienst.

Maar goed, things are changing.

Marin
02/06/09, 12:27
Hier zijn al heel veel topics over volgens mij. Als je ff de zoekfunctie gebruikt kom je al veel tegen op dit forum.

Kijk als je een bedrijf begint is het handig dat je de eigenschappen van een ondernemer hebt. Als je die hebt, weet je zelf hoe je je kunt onderscheiden van de rest. Daar kom je niet achter door aan je concullega's te vragen "hoe word ik beter dan jullie?".

Als je de capaciteiten van een ondernemer hebt, kun je zelf wel je marketingbeleid bepalen.

Op technisch gebied lijkt me dat je de kennis wel hebt en dus ook wel weet wat je nodig hebt. Als je die kennis niet hebt, begin er dan ook niet aan. Zonder kennis van bloemen kan je ook geen bloemenstal beginnen ;)

Er wordt erg makkelijk gedacht over het starten van een hostingbedrijf helaas.

De enige tip die ik je wil geven. Zorg voor goede support. Start geen hostingbedrijf omdat je denkt "Het is nu juni ik heb mijn examens nu afgerond, laat ik es wat leuks doen in de zomervakantie." Je krijgt dan problemen als je straks weer naar school gaat.

Als dat niet op jou van toepassing is zou ik zeggen, begin gewoon. Doe goed onderzoek en vraag niet je concurrenten opm alles voor te kauwen...

brinkie
02/06/09, 12:37
Hallo,
Ik moet nog even kijken naar de KvK, maar heb ik verder nog dingen nodig / moet ik nog dingen doen?


Jesse, je spant het paard (nu al) achter de wagen. Je zou eerst eens (..je ziet 'm vast al aankomen!) langs de KvK moeten gaan om je goed voor te laten lichten over het starten van een bedrijf. Een servertje online (laten) zetten en voor vrienden wat aanklungelen is echt iets anders dan een serieus bedrijf(je) starten. Je wilt ondernemer worden? Doe dat dan ook en begin waar je moet beginnen! Misschien krijg je dan zelfs wel te horen dat je, bijvoorbeeld gezien je leeftijd, helemaal geen bedrijf kúnt starten. Al dat geld weggegooid voor niets.

Ik moet de gemiddelde winkelier nog tegenkomen die eerst een pand koopt, inricht en dan bedenkt: "Oh jee, hoe moet ik eigenlijk een winkel runnen, is er wel een markt voor mij? Laat ik eens aan m'n collega/concurrerende-ondernemers gaan vragen hoe dat werkt"...

Persoonlijk zou ik geen cent geven voor de adviezen die je dan krijgt. Want men ziet je liever gaan dan komen (stel je voor dat je een serieuze concurrent wordt, daar zit niemand op te wachten, immers?).

Da's het meest eerlijke en zinvolle antwoord dat ik je kan geven.

Marin
02/06/09, 12:40
Er is iemand die me helpt, die ook helpt met het realiseren van iets unieks wat ik jullie niet ga vertellen,

Vreemd, een paar uur daarvoor zeg je nog dat je iets moet zien te vinden... snel gevonden dan ;)

Racker
02/06/09, 12:45
Indien je enkel wil hosten omdat je vrienden iets nodig hebben kan je ook gewoon als reseller werken.
Gewoon een pakketje kopen en alles beheren, je hoeft je dan al geen zorgen te maken over de hardware. Tenzij je tijd te veel hebt natuurlijk ;-)

DutchTSE
02/06/09, 13:20
Want men ziet je liever gaan dan komen (stel je voor dat je een serieuze concurrent wordt, daar zit niemand op te wachten, immers?).

Da's het meest eerlijke en zinvolle antwoord dat ik je kan geven.
Wij hebben liever serieuze concurrenten die goed zijn voor het imago van de markt/branche dan mensen die net klaar zijn met school, plots bedenken dat ze miljonair kunnen worden door een hostingbedrijf te beginnen en hier komen vragen hoe het eigenlijk moet.

Da's het meest eerlijke en zinvolle antwoord dat ik je kan geven.

Triloxigen
02/06/09, 13:25
Ik heb geen andere baan. Er is iemand die me helpt, die ook helpt met het realiseren van iets unieks wat ik jullie niet ga vertellen, (:p).

Dus je vraag wel om hulp maar je wil het zelf niet geven? ;)

juicy
03/06/09, 03:55
Gewoon veel geduld hebben en doorzetten. Bereid zijn verlies te draaien het eerste jaar.

Smart-Guyz
04/06/09, 23:53
Ik ben zelf ooit begonnen met een resellers pakket.
Toen ik daar winst opmaakte, ben ik gaan groeien naar een dedicated server.
Tevens weer, toen ik daar winst op begon te maken kocht ik een server en plaatste deze colo.

Na 3 jaar had ik 2 servers op volle toeren draaien, maar geen goed uitgewerkt plan, dan krijg je het behoorlijk druk en gaat de lol er af ;)
Dus bedenk goed wat je wilt en of je het echt wilt.
Ik heb na 3 jaar de hosting tak verkocht en ben door gegaan in wat ik echt mooi vind.

- Plan van aanpak
- Kosten begroting
- KvK aanvraag
- Verschillende verzekeringen onderzoeken (aansprakelijkheid, rechtsbijstand, arbeidsongeschiktheid etc.)
- Wie gaat de boekhouding doen?
- Kan ik service leveren?
- Wat is mijn doelgroep?
- Hoe bereik ik mijn doelgroep?
- Zie ik mij zelf over 5 jaar dit nog doen?
- Ben ik stress bestendigd?
- Kan ik klanten aan?
- Heb ik geduld (en dan niet 10 min. maar in maanden/jaren uitgedrukt)
- Welke bank past bij mij?
- Wat zijn mijn ambities? <-- Belangrijke vraag (Waar zie jij je zelf over een x aantal jaar en hoe werk je je daar naar toe)

Dit zijn nog maar een paar dingen die je met uitzoeken of je zelf moet afvragen voor je begint.
Indien je een VOF start, maak dan ook goede afspraken en verdeel je aandeel niet 50/50, maar houd zelf 50% en geef 1% aan een onafhankelijke partij, bijv. een boekhouder en geef je partner bijv. 49%.