PDA

Bekijk Volledige Versie : Deelnemerbijdrage terug



DennisWijnberg
25/05/09, 17:35
Ik weet zeker dat we een heel goede kans maken wanneer we onze deelnemerbijdrage terugeisen wegens wanprestatie. Denk aan;
- Verschoven deadline van EPP met een jaar.
- De bizarre uptime van de SIDN (ongeveer 98,5%, aldus ispam.nl)
- Het nog steeds niet werkend hebben van de globale nameserverwijziging.
- Het falen van de uitwijkoplossing.

Desnoods met een gang naar de rechter. Ik heb daarvoor al contact gezocht met een advocaat.

Ik wil nog niets beloven, maar wie doet er mee?

P.S. Ik wil dit niet koppelen aan een brancheorganisatie omdat dát in de praktijk betekent dat de andere organisaties zich distantiëren.

nieuwhier
25/05/09, 17:58
De hele deelnemerbijdrage boeit me niet veel en zou ik niet tot belangrijk onderwerp willen bombarderen, misschien wel uit principe en dat de deelnemerbijdrage aan een goed doel wordt geschonken en dat je op die manier een punt kunt maken. Want daar gaat het mij alleen om. Een punt maken.

Vroeger hadden ze zo'n mooie schandpaal...

Geert-Jan
25/05/09, 17:59
Waarom zou jij voor jezelf willen gaan, en dit niet voorleggen aan ispam of ispbelang?

nieuwhier
25/05/09, 18:00
Waarom zou jij voor jezelf willen gaan, en dit niet voorleggen aan ispam of ispbelang?

goed punt...

DennisWijnberg
25/05/09, 18:01
Ik wil dit niet koppelen aan een brancheorganisatie omdat dát in de praktijk betekent dat de andere organisaties zich distantiëren.

Daarom dus. Je weet dat het gaat gebeuren.

Het gaat me overigens helemaal niet om het geld. Maar het moet gewoon duidelijk zijn dat dit zo niet kan.

nieuwhier
25/05/09, 18:13
Op zich een interessante case. Als er aan 1 deelnemer terugbetaald moet worden, moet er aan alle terugbetaald worden. Dus reken maar dat het niet zo makkelijk zal gaan.

Via bijv. ispbelang zou toch beter zijn volgens mij...

Geert-Jan
25/05/09, 18:42
Op zich een interessante case. Als er aan 1 deelnemer terugbetaald moet worden, moet er aan alle terugbetaald worden.

En dat is weer een interessante gedachte. Laat 1 deelnemer zijn gang gaan, de rest profiteert mee.
Want hoe wil je ze allemaal mee laten lopen?

DutchTSE
25/05/09, 19:39
Natuurlijk een goed initiatief, maar een en ander hangt natuurlijk af van de kosten/baten. Als er meer informatie is kunnen wij een beslissing maken. (uiteraard noem ik kosten en baten, maar gaat me uiteindelijk niet om het geld maar om het signaal dat het zo niet langer kan)

ju5t
25/05/09, 20:46
En dat is weer een interessante gedachte. Laat 1 deelnemer zijn gang gaan, de rest profiteert mee.
Want hoe wil je ze allemaal mee laten lopen?

Dat is niet per definitie zo. Ligt er aan hoe de rechter beslist.

dreamhost_nl
25/05/09, 21:02
De Deelnemerbijdrage is hier ook niet zo belangrijk. Wellicht dat SIDN eens aan een SLA kan worden gebonden? Wellicht dat ze dan serieuser cq. professioneler worden?

Apoc
25/05/09, 21:04
Natuurlijk een goed initiatief, maar een en ander hangt natuurlijk af van de kosten/baten. Als er meer informatie is kunnen wij een beslissing maken. (uiteraard noem ik kosten en baten, maar gaat me uiteindelijk niet om het geld maar om het signaal dat het zo niet langer kan)

Dat is dus het punt; daar gaat het juist niet om. Het gaat om het maken van een statement c.q. het wakkerschudden van SIDN dat de maat echt vol is. Het is nu toch wel te stellen dat deelnemers nauwelijks serieus genomen worden en dat er naar klachten vrijwel niet geluisterd wordt. Wie niet luisteren wil, moet maar voelen.

Je moet er geen rekening mee houden dat je er financieel voordeel uit zult halen. Maar nogmaals, dat is het doel ook niet.

Dennis: heel goed initiatief. Ik hoop dat je er echt werk van maakt (in tegenstelling tot de gemiddelde "let's sue them" topics waar uiteindelijk nooit wat van terecht komt). Ik denk dat je het beste een kostenberekening kunt maken en dan gewoon van start gaan met degenen die je steunen.

Wij zouden dit initiatief normaliter zeker steunen, ware het niet dat wij feitelijk onze bijdrage al "terug hebben" doordat wij doelbewust nooit deelnemer zijn geworden (puur en alleen omdat we het niet eens zijn met de werkwijze van SIDN).

pvdpf
25/05/09, 21:09
Is het niet verstandig hier met meerdere deelnemers in te gaan zitten?
Een advocaat e.d. is niet goedkoop, en komt binnen no-time boven de jaarlijkse deelnemer bijdrage uit.
Het gaat er natuurlijk niet om om er zelf beter van te worden.

Maar het is ook niet de bedoeling dat je er geld op bij moet leggen.
Daarnaast als je de zaak verliest, betaal je alle process kosten ook nog eens zelf.

DutchTSE
25/05/09, 21:13
Dat is dus het punt; daar gaat het juist niet om. Het gaat om het maken van een statement c.q. het wakkerschudden van SIDN dat de maat echt vol is. Het is nu toch wel te stellen dat deelnemers nauwelijks serieus genomen worden en dat er naar klachten vrijwel niet geluisterd wordt. Wie niet luisteren wil, moet maar voelen.

Je moet er geen rekening mee houden dat je er financieel voordeel uit zult halen. Maar nogmaals, dat is het doel ook niet..
Dat zei ik dus in mijn "tussen haakjes". Maar als het 3000 euro gaat kosten dan is het verhaal natuurlijk heel anders dan wanneer het 800 euro kost en je dus "quite" loopt.

Mikey
25/05/09, 21:33
Ik kom nog iets lager uit dan 98.5%, het is maar net in hoeverre je alles meeneemt...

t.bloo
25/05/09, 22:10
Ik kom nog iets lager uit dan 98.5%, het is maar net in hoeverre je alles meeneemt...

Februari was blijkbaar een goede maand, maar ja daar zitten ook minder dagen in :huh:

Het blijft inderdaad raar dat altijd als BIT kucht, SIDN meteen kou vat.

Mikey
25/05/09, 22:13
Het zou zo maar kunnen dat ik wat onderhouds mails weggegooid heb ;) dit zat in me mailbox, dus alles wat ik mis is in het voordeel van sidn....

Randy
26/05/09, 01:10
Waarom zou jij voor jezelf willen gaan, en dit niet voorleggen aan ispam of ispbelang?

Wat heeft ISPam.nl hiermee te maken?

goudgeel
26/05/09, 01:52
Beste,

Wij willen wel mee doen.. in totaal hebben wij binnen onze groep bedrijven 5 SIDN accounts dus als jij die kwartaal kosten terug kan krijgen is het bedrag van jou..

5 SIDN lidmaatschappen komt door verschillende overnames, wij zullen deze snel samen voegen is de bedoeling.

Kimm

maxnet
27/05/09, 10:57
Begrijp de wens om een signaal af te geven, maar vraag me af of dit het gewenste resultaat geeft.

Over welke periode wou je de deelnemerbijdrage terugvragen?

Als je een mogelijkheid ziet om de betaling van de deelnemerbijdrage tot de daadwerkelijke oplevering van EPP op te schorten, zou het misschien interessanter worden.
Wellicht motiveert ze dat om de deadline dit jaar wel te gaan halen :p

groenleer
27/05/09, 14:20
Bel ik net het SIDN, (klant heeft haast bij een verhuizing en oude provider maakt bezwaar, terwijl deze wel de papieren als houder zijnde heeft getekend voor een verhuizing) vertellen ze doodleuk dat R&S momenteel niet bereikbaar is door een of andere vergadering...

Is het nou echt zo lastig om een aantal mensen bij de telefoon te houden.. Nu moeten we weer wachten tot we terug gebeld worden. Als we al terug gebeld zullen gaan worden.

Dat ze iets nuttigs voor die bijdrages gaan doen!

nieuwhier
27/05/09, 15:26
arrrrgggghhhhh die .nl verhuizingen .......

wdv
27/05/09, 16:25
Ik denk dat je op het moment niet meer kan doen dan SIDN officieel in gebreke stellen, vervolgens zal je ze een redelijke termijn moeten geven om te verbeteren.

Mocht verbetering dan nog steeds uitblijven, dán kan je volgens mij pas overgaan tot staking van het betalen van de deelnemersbijdrage (en misschien zelfs wel gedeeltelijk de domeinkosten, aangezien onderdeel van de dienstverlening, de whois, ook regelmatig problemen vertoond) totdat het serviceniveau weer in orde is.

Een gang naar de rechter is dan dus helemaal niet nodig, dat scheelt aanzienlijk in de kosten en moeite :-)

aristo
28/05/09, 08:48
Ik weet zeker dat we een heel goede kans maken wanneer we onze deelnemerbijdrage terugeisen wegens wanprestatie.

Een paar weken geleden wat hier de discussie over hoe er in goed overleg met SIDN nieuwe zaken en verbeteringen van kwaliteit bereikt zou kunnen worden. We hebben nog de nodige suggesties aangedragen.
Dat is toch een heel andere toon, dan hetgeen ik nu lees. Hoe moeten we dat met elkaar rijmen?

Nu kan je altijd oorlogvoeren en vredesonderhandelingen tegelijk hebben (in real world is dat volgens mij altijd zo), maar hoe moet ik dat hier zien? Hebben we ergens wat gemist?

Vr.gr. Eef

spininhetweb
01/06/09, 10:17
Ik ben geen jurist, maar het lijkt me een kansloos idee om de deelnemersbijdrage terug te eisen. Ook niet goed voor de continuiteit van SIDN, waarvan we - helaas - nogal afhankelijk zijn. De vraag is of er sprake is van grove wanprestatie of een opeenvolging van overmachtsituaties.

Het is wellicht meer kansvol om een SLA (en inspraak) af te dwingen, of via een ingebrekestelling of dwangsom oplevering van de beloofde zaken en verbetering van de dienstverlening te vragen.

En natuurlijk eindelijk zorgen dat EZ of VWS de baas wordt over SIDN, dan heb je heel veel beroeps- en bezwaarprocedures (waar je jaren zoet mee kan zijn ;-).

DutchTSE
01/06/09, 10:25
Ik ben geen jurist, maar het lijkt me een kansloos idee om de deelnemersbijdrage terug te eisen. Ook niet goed voor de continuiteit van SIDN, waarvan we - helaas - nogal afhankelijk zijn. De vraag is of er sprake is van grove wanprestatie of een opeenvolging van overmachtsituaties.

Het is wellicht meer kansvol om een SLA (en inspraak) af te dwingen, of via een ingebrekestelling of dwangsom oplevering van de beloofde zaken en verbetering van de dienstverlening te vragen.

En natuurlijk eindelijk zorgen dat EZ of VWS de baas wordt over SIDN, dan heb je heel veel beroeps- en bezwaarprocedures (waar je jaren zoet mee kan zijn ;-).

Jij zegt dat terug vragen van de bijdrage een bedreiging is voor de continuiteit. Aan de andere kant: het betalen van de bijdrage is blijkbaar ook geen manier om continuiteit te krijgen (geld wordt slecht besteed?). Kun je het net zo goed terug vragen :)

Opstapeling.. kun je van 2 storingen in 1 week spreken van opstapeling? of XX storingen in X maanden?

spininhetweb
01/06/09, 12:00
Jij zegt dat terug vragen van de bijdrage een bedreiging is voor de continuiteit. Aan de andere kant: het betalen van de bijdrage is blijkbaar ook geen manier om continuiteit te krijgen (geld wordt slecht besteed?). Kun je het net zo goed terug vragen :)


Waar, maar we willen ook niet dat SIDN besluit dat het hele idee van deelnemers niet goed is voor de continuiteit... Wat ik steeds maar weer zeg is dat zij een tamelijk eenvoudig baantje hebben: schrijf op van wie een domeinnaam is en waar je die kan vinden. Met 2 miljoen records (ofzo, toch?) is dat geen kaartenbak voor de postzegelverzameling, maar ook geen supermegadatawarehouse. Er zijn mensen die het in een XLS zouden bijhouden. :-)

Hoe dan ook, het feit dat de core buisiness eigenlijk nogal eenvoudig is, en veel overhead voortkomt uit gedoe met deelnemers (en natuurlijk zelfverzonnen doelen als sportsponsoring en het promoten van .nl e.d.), zou men er ook voor kunnen kiezen om het met de deelnemers anders te organiseren. Dat is zeker een optie wanneer ze ook nog eens geen geld meer in het laatje brengen... Men is bij SIDN tenslotte al lang vergeten van wie het NL-domein ook alweer is.

En bovendien: een bedrijf als UPC laat vele malen meer steken vallen dan SIDN, en ik heb nooit gehoord van een rechter die het okee vond om dan maar gewoon wél de dienst af te nemen en niet te betalen.

Mikey
01/06/09, 12:12
En bovendien: een bedrijf als UPC laat vele malen meer steken vallen dan SIDN, en ik heb nooit gehoord van een rechter die het okee vond om dan maar gewoon wél de dienst af te nemen en niet te betalen.

Het grote geluk wat de grote vooral hebben is dat een gemiddelde consument denkt ik ben klein hun zijn groot. Ook UPC kan wanprestaties aangeschreven worden, maar zij hebben in de meeste gevallen wel een product dat wel werkt. Ook heeft UPC te maken met bekabeling van derde(n) en is die vinger altijd naar UPC en nooit naar de consument, tenslotte zal een consument nooit zeggen dat het aan zijn eigen installatie ligt.... ;). Ik denk dat de vergelijking sidn <-> upc in deze geen geschikte is.

spininhetweb
01/06/09, 12:17
Nou ja, de vergelijking gaat natuurlijk op veel vlakken mank, maar het ging mij om één overeenkomst: over beide partijen wordt voortdurend geklaagd. In veel gevallen is dat m.b.t. de organisatorische aspecten. SIDN lag er nu echt uit, maar mensen klagen ook vooral over het aankondigen ervan, de verschuivende onderhoudsvensters e.d.


Het grote geluk wat de grote vooral hebben is dat een gemiddelde consument denkt ik ben klein hun zijn groot
Staat tegenover dat de consumentenbond en Radar e.d. wel graag tegen UPC in het harnas gaan, en natuurlijk niet tegen een b2b-organisatie als SIDN.

Mijn punt is dus: als mensen / groepen niet eens (succesvol) in opstand komen tegen een zo algemeen als falend gezien bedrijf als UPC, dan lijkt me dat een indicatie voor de kans van slagen m.b.t. SIDN.

®on
01/06/09, 12:23
Mijn punt is dus: als mensen / groepen niet eens (succesvol) in opstand komen tegen een zo algemeen als falend gezien bedrijf als UPC, dan lijkt me dat een indicatie voor de kans van slagen m.b.t. SIDN.
Consumenten kiezen de weg van de minste weerstand: men stapt over op een andere dienstverlener. Overstappen van SIDN naar SIDN is wat zinloos :D

SebastiaanStok
01/06/09, 13:38
UPC is nu wel stuk beter dan vroeger hoor ;)
Ik zit al een tijdje bij UPC voor Digitale Televisie, en sinds kort ook voor Internet (*PIEP* Online...) en ik ben erg tevreden.

Je hoort tegenwoordig meer problemen over Ziggo.
Maar we gaan hier offtopic.

"Wat ik steeds maar weer zeg is dat zij een tamelijk eenvoudig baantje hebben: schrijf op van wie een domeinnaam is en waar je die kan vinden. Met 2 miljoen records (ofzo, toch?) is dat geen kaartenbak voor de postzegelverzameling, maar ook geen supermegadatawarehouse."
Het is wel iets ingewikkelder dan dat, maar daar komt het wel op neer.
Maar is nog geen argument.


De SIDN heeft miljoenen euro's in reserve, maar kan ondanks dit niet normaal ze werk doen.
De XSS bug in het domeinregistratiesysteem, geen SSL voor inloggen!
Je hebt geen aparte authenticatie token voor inloggen en registreren, noem zo maar op.

Zet een stelletje goed getrainde programmeurs er achter, geef ze voldoende tijd, test het systeem (NIET LIVE! :beta1: ), en met dat enorme bedrag moet dat niet zo moeilijk zijn toch?

Bepaalde implementaties zoals het XML EPP (sorry als ik de verkeerde naam heb), wordt al tig jaar belooft maar is er nog steeds niet. Geen prioriteit of zo?


Als je zoveel betaald voor de diensten van de SIDN mag je toch wel verwachten dat ze wel iets beter hun best doen dan dit.
Het is niet alleen de problemen zelf, maar het fijt dat je geld geeft voor de kat ze viool. Want het wordt niet of te weinig besteed aan waar het voor is BEDOELD!

Maar om het helemaal leuk te maken hebben ze in de AV opgenomen dat je je niet negatief over de SIDN mag uitlaten :censored: :w00t:

VinceSTM
01/06/09, 16:50
4.5. De deelnemer mag geen mededelingen doen of handelingen verrichten die schadelijk zijn
voor de reputatie van SIDN. Bovendien mag de deelnemer geen schade toebrengen aan de
bedrijfsvoering van SIDN, bijvoorbeeld door misbruik van geautomatiseerde systemen van
SIDN. De deelnemer treft steeds afdoende beveilingsmaatregelen die nodig zijn om ongeautoriseerd gebruik van de SIDN-systemen te voorkomen.


ik geloof dat ik mijn deelnemerschap mag en moet opzeggen =P