PDA

Bekijk Volledige Versie : bulkmail en uitschrijven



Derek-Jan
23/05/09, 14:05
Ik heb weer eens een bulk mail (nieuwsbrief) volgens de correcte manier verstuurt.

Nu krijg ik enkele reactie's in de trant van : 'kunt u mij uitschrijven' etc...

Moet ik aan dit verzoek voldoen?

Mail word verstuurd vanaf het domein waar men aangemeld is, onderaan de mail staat in duidelijke taal met welk adres men ingeschreven staat en dat men eenvoudig kan uitschrijven door te klikken op de vermelde link (van hetzelfde domein). Als men klikt op deze link komt er een melding dat men uitgeschreven is, automatisch word dit adres dan verwijderd uit de lijst.

Ik vind het allemaal prima, maar als de mensen niet kunnen lezen.....

martysmarty
23/05/09, 14:37
Moet mischien niet. Maar is wel zo klantvriendelijk he

Moc
23/05/09, 14:45
Zoals martysmarty al aangeeft, is het wel zo klantvriendelijk. Al kan ik me voorstellen dat je een kort mailtje kan terug sturen, met daarin uitleg dat er op een link geklikt kan worden die duidelijk zichtbaar is.

Derek-Jan
23/05/09, 14:48
Wat ik nu doe is idd handmatig uitschrijven (ik klik gewoon op de link als men op de mail gereplyed heeft) maar stel dat ik dat niet doe en men ontvangt één week later weer een nieuwsbrief en ze gaan klagen?

Phu
23/05/09, 14:59
Het hangt er ook vanaf hoe je aan de mailinglist email adressen bent gekomen....

Onze klanten sturen dagelijks opt-in mailinglijsten waarbij toestemming van de klant is.
hier zie ik nooit problemen mee.

Maar ken zat andere bedrijven die ze gewoon stropen van het internet.
of bestanden kopen.
dat ze klagen is hun goed recht men kan zelf bepalen wat men wil ontvangen.
nu moet jij maar aantonen dat zij er ooit toestemming voor hebben gegeven.

gjtje
23/05/09, 15:58
Uitschrijven is uitschrijven, dat ze die link niet gebruiken is jouw probleem. :)

Derek-Jan
23/05/09, 16:51
Deze mensen hebben zichzelf ingeschreven op de website vanwaar de mail gestuurd is. Het betreft een Belgische website zonder opt-in maar dat is voor zover ik weet daar ook nog niet nodig. (Ik ben dit wel aan het omzetten).

Heb overigens ook wel eens klachten (zachtjes uitgedrukt) van 'leden' die wel volgens het opt-in principe hebben aangemeld. Waarbij ik er vandaag één mocht ontvangen met de tekst
"hou gvd op met de mailtjes te sturen over allerlei onzin ." tja, wie heeft het dan niet goed begrepen? Meneer in kwestie staat ingeschreven op een datingsite......


Het hangt er ook vanaf hoe je aan de mailinglist email adressen bent gekomen....

Onze klanten sturen dagelijks opt-in mailinglijsten waarbij toestemming van de klant is.
hier zie ik nooit problemen mee.

Maar ken zat andere bedrijven die ze gewoon stropen van het internet.
of bestanden kopen.
dat ze klagen is hun goed recht men kan zelf bepalen wat men wil ontvangen.
nu moet jij maar aantonen dat zij er ooit toestemming voor hebben gegeven.

ICTRecht
23/05/09, 21:00
Hoe hard is je opt-in? Ik word regelmatig ingeschreven op allerlei nieuwsbrieven en andere onzin, en lang niet iedereen controleert die inschrijving. Heel irritant want vaak reageert men ook niet op uitschrijfverzoeken. Als je confirmed opt-in doet, dan is zo'n link prima.

Arnoud

TCM
23/05/09, 21:08
Wij krijgen weekelijks bijna 20 zogenaamde nieuwsbrieven en prijslijsten van bedrijven waar we ons nooit voor hebben aangemeld. Soms zitten er gewoon mailingen tussen die om de zoveel tijd terugkomen.
Sommige mailingen hebben ook geen opt-out regeling goedgeregeld waar ik dan dus een berichtje terugstuur dat ik me er nooit voor aangemeld hebt. Ik ga er dan vanuit dat degene die het ontvangt dit ook verwerkt.
Lijkt me wel zo beleefd toch..

Derek-Jan
24/05/09, 00:51
Hoe hard is je opt-in? Ik word regelmatig ingeschreven op allerlei nieuwsbrieven en andere onzin, en lang niet iedereen controleert die inschrijving. Heel irritant want vaak reageert men ook niet op uitschrijfverzoeken. Als je confirmed opt-in doet, dan is zo'n link prima.

Arnoud

Op alle nieuwe websites is het zowieso 'confirmed opt-in' (men moet dus een mail bevestigen). Echter heb ik recent wat van onder het stof gehaald waarbij dat nog niet het geval is (een aantal belgische).

Standaard word hier wel iedereen op verzoek uitgeschreven, maar daar komt toch wel een eind aan op een gegeven moment.

hspaans
24/05/09, 12:19
Hoe hard is je opt-in? Ik word regelmatig ingeschreven op allerlei nieuwsbrieven en andere onzin, en lang niet iedereen controleert die inschrijving. Heel irritant want vaak reageert men ook niet op uitschrijfverzoeken. Als je confirmed opt-in doet, dan is zo'n link prima.

Arnoud

Dit zijn vaak dezelfde partijen die ook niet reageren op een reject van een MTA. Het wordt dus interessant hoe ze vanaf 1 juli gaan reageren op de Opta.

Smart-Guyz
24/05/09, 14:42
Een ander replay adres mee geven, daar een piping achter zetten met de uitschrijving.
Ongeact de inhoud van de mail, worden de leden uitgeschreven.
Misschien een harde optie, maar dan hoef je er zelf niet mee achteraan.

Even OT:

Wij kan mij helpen aan een legale manier van bulkmail naar een selectief publiek?
Graag via PB ;)

aristo
25/05/09, 08:19
Standaard word hier wel iedereen op verzoek uitgeschreven, maar daar komt toch wel een eind aan op een gegeven moment.

Elke ontvanger laat zich toch maar één keer uitschrijven. Dus het probleem zit zo te horen niet bij de mailontvanger, maar bij het punt dat het veel acties voor jouw zijn.
Lijkt me verder dat je de klant niet kunt dwingen om persé de door jouw gekozen uitschrijfmethode te volgen. Een mailtje, brief, telefoontje is volwaardige communicatie, waar je op zult moeten reageren.
Misschien een idee om je mailinglijst zo in te stellen dat je de binnenkomende mailtjes semi-automatisch kunt verwerken.
(zelf bewaar ik die in een apart mapje, vlak voor de nieuwe mailing, filter ik de emailadressen er uit en verwijder ze in één handeling uit de verzendlijst).

Vr.gr. Eef

Derek-Jan
25/05/09, 11:02
Elke ontvanger laat zich toch maar één keer uitschrijven. Dus het probleem zit zo te horen niet bij de mailontvanger, maar bij het punt dat het veel acties voor jouw zijn.
Lijkt me verder dat je de klant niet kunt dwingen om persé de door jouw gekozen uitschrijfmethode te volgen. Een mailtje, brief, telefoontje is volwaardige communicatie, waar je op zult moeten reageren.
Misschien een idee om je mailinglijst zo in te stellen dat je de binnenkomende mailtjes semi-automatisch kunt verwerken.
(zelf bewaar ik die in een apart mapje, vlak voor de nieuwe mailing, filter ik de emailadressen er uit en verwijder ze in één handeling uit de verzendlijst).

Vr.gr. Eef

De ontvanger schrijft zich inderdaad maar 1 keer uit. Maar op een mailing van 15.000 stuks krijg ik toch wel een tiental uitschrijvingen. Als diegene zich willen uitschrijven moet men klikken op de link in de mail (staat heel duidelijk met een heel verhaal beschreven). Als men geklikt heeft gaat dit automatisch en daar heb ik geen werk aan. Maar nee, de slimmerikken sturen een reply met het verzoek uit te schrijven. Tja, wat is er nu makkelijker : klikken of een hele mail typen?

Ik gebruik ook een ander systeem waar alle terugkomende mail eerst via het programma loopt, die filtert er alles uit. Maar ook dat werkt niet vlekkeloos.

Wat er gesuggereert word van een ander reply adres : er komen genoeg 'out of office reply's terug, zeker tijdens een weekend of vakantieperiode. Die willen vast niet allemaal uitschrijven.

Mikkel
25/05/09, 11:13
misschien in plaats van onderaan, ook bovenaan het bericht zetten? het is maar een idee...

Ahmed
25/05/09, 11:25
of van je afzender en return-email een no-reply adres maken.

Triloxigen
25/05/09, 12:08
misschien in plaats van onderaan, ook bovenaan het bericht zetten? het is maar een idee...

Je wil het ze ook weer niet te makkelijk maken ;)

Derek-Jan
25/05/09, 12:54
of van je afzender en return-email een no-reply adres maken.

Dat is inderdaad wel een goeie...

En ja het staat bij mij nu onderaan, zoals bij iedereen wel denk ik.

Het is toch zoeken naar een goede mix tussen klantvriendelijkheid, regelgeving en doelstelling van een 'nieuwsbrief'.

BsHosting
25/05/09, 13:00
Als je gewoon zorgt dat je 1 aan de wet voldoet, 2 klanten die je emailen om verwijderd te worden gewoon zelf verwijderd dan hoef je geen mix te vinden.

Hoe je het ook keert of draait of het nu via een link gaat of via jou zelf om iemand te verwijderen het is de keus van de geadresseerde en die wil de nieuwsbrief niet meer.

Apoc
25/05/09, 13:07
Dat is inderdaad wel een goeie...

En ja het staat bij mij nu onderaan, zoals bij iedereen wel denk ik.

Het is toch zoeken naar een goede mix tussen klantvriendelijkheid, regelgeving en doelstelling van een 'nieuwsbrief'.

Wat je ook zou kunnen doen, is ervoor zorgen dat dit noreply adres gelinked wordt aan een auto-responder. In de autoresponse zou dan een stukje tekst kunnen staan over de uitschrijfprocedure.

Racker
25/05/09, 16:18
Uitschrijven is uitschrijven, dat ze die link niet gebruiken is jouw probleem. :)

Volledig mee akkoord. Wie weet was er een technisch probleem en lukte het toen even niet om uit te schrijven...

Ahmed
25/05/09, 16:40
Wat je ook zou kunnen doen, is ervoor zorgen dat dit noreply adres gelinked wordt aan een auto-responder. In de autoresponse zou dan een stukje tekst kunnen staan over de uitschrijfprocedure.

Daarbij kun je ook nog via PHP bijvoorbeeld, het adres waarmee gereplied is door je ontvangers-emailadressen halen en verwijderen. In de auto-responder zeg je dan dat het emailadres verwijderd wordt.