PDA

Bekijk Volledige Versie : Xen Server 5 (free editie) + iSCSI Storage



goudgeel
21/05/09, 04:30
Beste Heren

Op dit moment ben ik bezig met het opzetten van 3 servers en 1 iSCSI machine (Open-E machine)

In de drie servers zitten Core2Quad procc en 8 GB DDR2 en we hebben er Xen Server 5 (free editie) op gezet nu zijn we nog bezig met de data 'doos' waar alle data op moet komen nu vraag ik mij af kan ik wel met Xen Server 5 (free editie) verbinden naar iSCSI ?

En wat is nu heel duidelijk de beperking van Xen Server 5 (free editie) tegen over de betaalde versie ? Kijk ik ben nieuw en wil de kosten even iets drukken maar toch een goede stap maken..

Ik ben later wel van plan om de licentie tekopen al is het alleen maar voor de 'High availability' optie.. (misschien komt deze ook wel vrij als VMware zo iets gaat doen..)

Randy
21/05/09, 04:59
Kimm,

iSCSI is geen probleem. Citrix maakt dollars met de beheerstools, verkrijgbaar vanaf ~800.

Voor VMware kun je HA zelf maken met 10 regeltjes bash. Waarschijnlijk zal dit voor Xenserver 5 ook zo zijn. Ikzelf wacht even op de 5.5 versie voor ik ga testen, zodat ik weet dat alle ellende eruit is.

eXtreme Service
21/05/09, 14:59
Wij zijn momenteel ook bezig met een dergelijke opstelling.
De betaalde versie heeft enkele mooie voordelen zoals HA enz. Echter zijn wij momenteel aan het bekijken of we dit niet zelf kunnen realiseren. Live migratie is een groot voordeel aangezien deze in de gratis versie van Xen zit en niet in de gratis ESXi versie van VMware. Bij deze laatste is dit dan wel weer mogelijk via onofficiële plugins maar deze hebben we nog niet kunnen testen en zijn we dan ook niet echt voorstander van.

Hier ook nog steeds interesse naar dat HA scriptje voor VMWare of voor Xen als iemand een dergelijke opstelling heeft.

Sander-
21/05/09, 15:04
Pas even op met die Open-E wij hebben een Open-E DSS draaien en zijn er op dit moment niet tevreden over. Verwijderen van Luns is niet mogelijk zonder reboot van de totale machine en we hebben bij het aanmaken of toekennen van luns aan een target ook wel eens gehad dat een flink aantal virtuele machines down ging of corrupt was. Niet echt ideaal dus.

Verder hoor ik graag je ervaringen met Xen Server 5. Wij zijn ook aan het kijken welke kant we op gaan, op dit moment hebben we Xen open-source en VMWare ESXi draaien. Vooral de licenties van VMware zorgen ervoor dat we bij een uitbreiding van de huidige situatie direct tegen een hoge kostenpost aankijken.

Tim.Bracquez
21/05/09, 15:19
Xen Server 5, werkt hier op verschillende nodes perfect enkel één opmerking. Voor degene die CIFS willen gaan gebruiken voor hun iso's... opletten geblazen die Xen Server wilt hierop wel nog eens vastlopen.

Het is een zeer stabiel product dat hier al vanaf dat deze gratis te verkrijgen is gewoon draait als test en als hoofd machines voor de Virtuele Destkop omgeving...

Het hele template / clone gebeuren maakt je wel blij, zoals je van ESX(i) ook gewend bent.

Wanneer ESXi gaat zagen over de gebruikte raid controller gaat Xen Server hierop gewoon door... of dat goed of slecht is van ESXi dat maak je zelf maar uit. Zelf heb ik het gevoel als ik aanmeld via ssh op een Xen Serve, dat Xen een machine is met nog véél linux trekjes. ( zoals ESXi meer 'bare-metal' is naar mijn gevoel )

Een sluitend verschil tussen ESXi en Xen Server 5 ben ik nog niet tegen direct tegen gekomen, iemand?

eXtreme Service
21/05/09, 15:34
Bij ESXi heb ik de indruk dat ik beperkt ben in mijn handelingen. SSH enablen is wel mogelijk maar dit maakt voor mij weinig verschil. Bij Xen Server had ik een volledig andere indruk. Vooral de gratis Live Motion bij Xen Server maakt het voor ons een beter product dan de ESXi.

Randy
21/05/09, 20:29
Over ESXi en SSH: ESXi in een instapvirtualisatieplatform met alles wat niet nodig is weggesloopt. Klein, veilig en iedere dummie kan ermee werken. ESX daarentegen biedt gewoon een volledige Linux-versie met SNMP, SSH, etc. ESXi is enkel voor de instapmarkt en mensen met weinig ervaring op het gebied van virtualisatie bedoelt.

HA bij ESXi maak je met 10 regeltjes Bash. Om goed te beheren heb je Vcenter nodig. Deze kost ~1000 euro voor 3 nodes of ~3500 euro voor unlimited nodes. Houdt er verder rekening mee dat de EULA van ESXi je verbiedt deze te gebruiken voor hosting en VPS-doeleinden. Dit geldt ook voor de koopversie. Wil je VMware inzetten om te hosten zijn er slechts twee opties:

VSSP programma en licenties huren (vanaf € 396,- per maand). Je kunt dat zowel VMwate Foundatin, Standaard, Enterprice en View (voorheen VDI) aanbieden.
Licenties kopen en hopen dat VMware de EULA aan wil passen. Er is hier een standaard amendement voor. Omdat er een alternatief is (VSSP) is dit geen makkelijke optie.
Ook bij optie 1 moet je zelf zorgen voor een gelicenceerde Vcenter (voorheen Virtual Center) met een geldige SnS. Standaard maakt VSSP gebruik van VMware ESX, geen ESXi. Ook kunnen opleidingseisen gelden bij bepaalde programma's om de kwaliteit te waarborgen.

De EULA voor Citrix Xenserver heb ik nog niet bekeken. Ikzelf wacht nog even tot alle dingetjes opgelost zijn en de 5.5-versie er is. Het product is m.i. nog vrij jong zeker vergeleken met VMware.

goudgeel
21/05/09, 23:45
Beste alle..

Dus die Open-E is niet zo goed dus..(uit meerdere kanten hoor ik dit..) maar is Openfiler dan een optie ?

Ik wil gewoon in mijn 'san' zo dra het nodig is een paar disks er bij kunnen zetten zonder hier voor een reboot te moeten doen..

Daarnaast moet het ook stabiel zijn want er komen toch een stuk of 1000 klanten op met webhosting enz..

De keuze is gemaakt ik neem geen VMware heb geen zin in lease of iets...

Kimm

Tim.Bracquez
21/05/09, 23:50
Beste alle..

Dus die Open-E is niet zo goed dus..(uit meerdere kanten hoor ik dit..) maar is Openfiler dan een optie ?
Openfiler, verre van uit mijn ervaring / naar mijn mening. Het draaid goed, maar ga hierop niet je ganse omgeving opbouwen. Knutsel dan wat zelf samen zonder overbodige troep.

Open-E is Ahead-IT wel goed bekend (ook op dit forum), vraag eens aan hen. Overlaats op een beurs nog wat staan over praten en ginds niet meer dan lof erover.

goudgeel
21/05/09, 23:55
Open-E is van Ahead-IT ?

Ahead-IT is dus de maker er van snap ik je nu goed ?

Kimm

Tim.Bracquez
22/05/09, 00:01
Open-E is van Ahead-IT ?

Ahead-IT is dus de maker er van snap ik je nu goed ?

Kimm
Ahead-IT heeft er veel ervaring mee, dit is niet van hen, ze verdelen dit...

Sander-
22/05/09, 00:11
Open-E is van Ahead-IT ?

Ahead-IT is dus de maker er van snap ik je nu goed ?

Kimm

Ahead is inderdaad een dealer. Wij hebben ook via hun aangeschaft. Helaas zijn we op dit moment gewoon minder tevreden over onze open-e. Zaken als niet verwijderen van Luns etc is gewoon niet zo ideaal, vandaar dat we onze open-E alleen inzetten voor niet-kritische taken op dit moment.

Problemen die wij tegen zijn gekomen:
- Problemen met aanmaken/toekennen van luns waardoor vm's plat gingen
- Niet mogelijk om luns te verwijderen zonder reboot
- Tijdens een actie moest hij gereboot worden, daarna was de machine ineens alles kwijt. Het duurde toen een paar uur voor hij geboot was en toen zag hij ineens alles weer. Heeft ons een hoop grijze haren bezorgd :-)

maxnet
22/05/09, 01:56
De EULA voor Citrix Xenserver heb ik nog niet bekeken.

Ben er geen rare voorwaarden in tegen gekomen, die het gebruik limiteren.

Echter zijn de gratis licenties van Xenserver slechts een jaar geldig is, en moeten daarna verlengd/gereactiveerd worden.
Op hun forum doen ze welliswaar de belofte dat dit gratis zal blijven.
Maar vraag me toch af of ze daarmee niet later de condities kunnen aanpassen, of op een gegeven moment het product uit kunnen faseren.

Ben zelf nooit zo'n voorstander van systeem software met vervaldatum.

goudgeel
22/05/09, 02:56
Oke.. qua licentie moet ik ook nog even alles goed uitzoeken maar wat kunnen we nu het beste gaan gebruiken om Open-E te vervangen ?

- Openfiler
- ??

iemand ideetjes ?

Tim.Bracquez
22/05/09, 03:35
Oke.. qua licentie moet ik ook nog even alles goed uitzoeken maar wat kunnen we nu het beste gaan gebruiken om Open-E te vervangen ?

- Openfiler
- ??

iemand ideetjes ?
Eigen installatie voor je iSCSI targets aan te maken, hier op WHT heeft zelfs een tutorial gestaan om deze HA te maken...

Openfiler is handig, maar heb er zo mijn twijfels over in productie. Hier enkel voor lokale dingen en dat blijkt af en toe eens fout te gaan... zoals schijven die volledig bezet zijn met een volume groep en eigenlijk ook niet; data dat wel al eens verdween na andere schijven te configureren...

goudgeel
22/05/09, 17:05
Iemand nog andere ideeën ?

Jesperw
22/05/09, 18:24
Kijken naar een echte goede oplossing zoals een Equallogic. Even stof happen en daarna een heleboel plezier hebben van je investering.

eXtreme Service
22/05/09, 18:58
Waarom iSCSI en geen NFS? Naar wat ik vernomen heb is het eenvoudiger om problemen met een NFS systeem op te lossen dan met een iSCSI systeem.
iSCSI is in sommige gevallen wel iets sneller, ook al is het verschil niet echt te merken.

goudgeel
22/05/09, 20:57
geen behoefte aan dell zooi..

Kimm

Randy
22/05/09, 21:53
EqualLogic is een van de weinige dingen van Dell die goed is zonder 3Y NBD. Maar dat komt omdat het door Dell gekocht is en niet ontwikkeld :). En dat zeg zelfs ik als HP Premium customer. Zeker wanneer je nu voor de 'oude' PS5000E opteert kun je flink voordeel halen. Maar als je HP wilt, kijk eens naar een MSA. Deze heeft ook betaalbare instapmodellen zoals de MSA2000i.

goudgeel
23/05/09, 00:13
Ik kijk naar SuperMicro .. maar niks gevonden..

jantje.vlaam
25/05/09, 09:56
Heb je een budget? Daar moet je eerst naar kijken bij een SAN. Verder kan EMC2 leuke zaken leveren.