PDA

Bekijk Volledige Versie : Google Adwords



Smart-Guyz
20/05/09, 15:38
Hi,

Stel je zoekt bij Google op 'unive', dan zie je dat Unive zelf er een gesponsorde link neer heeft gezet.
Wat nu als een ander bedrijf bijv. Groene land Achmea onder het woord 'unive' ook een gesponsorde link neerzet, mag dit dan?

Het gaat even niet om de positie van de links, maar puur of het mag ja/nee.

Freezer
20/05/09, 15:43
http://www.wieringa-advocaten.nl/nlblawg.php?id=1411

Racker
20/05/09, 15:43
Hi,

Stel je zoekt bij Google op 'unive', dan zie je dat Unive zelf er een gesponsorde link neer heeft gezet.
Wat nu als een ander bedrijf bijv. Groene land Achmea onder het woord 'unive' ook een gesponsorde link neerzet, mag dit dan?

Het gaat even niet om de positie van de links, maar puur of het mag ja/nee.

Over het feit of het mag of niet zou ik mij nog niet willen uitspreken, maar het gebeurt alleszins.

Een voorbeeld dat ik ken is ons bedrijf "Rackspace", je zal zien dat een aantal van onze concurrenten ook bieden op die woorden.

NedBoys
20/05/09, 15:43
Hi,

Stel je zoekt bij Google op 'unive', dan zie je dat Unive zelf er een gesponsorde link neer heeft gezet.
Wat nu als een ander bedrijf bijv. Groene land Achmea onder het woord 'unive' ook een gesponsorde link neerzet, mag dit dan?

Het gaat even niet om de positie van de links, maar puur of het mag ja/nee.Waarom niet? Google is een bedrijf en die controleert dat niet en gaat ze waarschijnlijk niks aan ook.

Sander-
20/05/09, 15:54
http://www.wieringa-advocaten.nl/nlblawg.php?id=1411

Dit is geen goed voorbeeld. Portakabin is de naam van een product en daarnaast ook van het merk/bedrijf. De term Portakabin heeft zich ontwikkeld tot een algemene term, zoals ook MSN'en bijvoorbeeld. Dit is iets anders dan Bedrijf A die de Adword Bedrijf B inkoopt.

Verder staat hier volgens mij ook iets over in de policy van google adwords.

Smart-Guyz
20/05/09, 16:01
http://www.wieringa-advocaten.nl/nlblawg.php?id=1411

"Het bedrijf" waar ik over praat komt niet voor als merknaam bij de volgende link:

http://register.boip.int/bmbonline/intro/show.do

Smart-Guyz
20/05/09, 16:39
Ok, ik denk dat ik iets gevonden heb in de discussie groep van Google.

http://www.google.com/support/forum/p/adwords/thread?tid=4cae791ab8fc66ea&hl=nl

Volgens de Adowrds Consultant mag het gewoon al hoe wel het niet heel netjes is.

Smart-Guyz
20/05/09, 17:08
Ok, ik kreeg net een e-mail van "het bedrijf", zo zal ik dan maar blijven noemen.


Beste "Ik dus",

Er is inderdaad telefonisch verzocht om de zoekterm 'Het bedrijf' te verwijderen uit jullie Google Adwords campagne.
U heeft correct geconstateerd dat de naam 'Het bedrijf' (nog) niet als merknaam geregistreerd is. Dit maakt dat wij vooralsnog geen beroep kunnen doen op artikel 2:20 lid 1 sub a van het Benelux Verdrag inzake de Intellectuele Eigendom (BVIE).

Het staat u ook zeker vrij om te adverteren via Google en om zoekwoorden te gebruiken die betrekking hebben op uw bedrijf. Het is echter in strijd met de Handelsnaamwet om een handelsnaam (waar 'Het bedrijf' onder gekwalificeerd kan worden) te gebruiken waardoor verwarring kan ontstaan bij consumenten.
Daar we beiden deels dezelfde diensten verlenen is de kans groot dat dit ook daadwerkelijk kan gebeuren.

Voorts zijn wij momenteel in het traject om de naam 'Het bedrijf' als merknaam te registreren.

Ik wil u dus nogmaals verzoeken de term 'Het bedrijf' per ommegaande te verwijderen uit uw Google Adwords campagne.
Middels deze e-mail (welke ook als schriftelijk kan worden gezien) stel ik u verder aansprakelijk voor eventueel geleden en nog te lijden schade als gevolg van uw advertentie campagne bij Google Adwords inzake het gebruik van de term 'Het bedrijf'.

Ik afwachting van een positieve afwikkeling verblijf ik,

Met vriendelijke groet,

Iemand van dat bedrijf

Iemand hier een mening over, misschien ICT-Recht?
Ik wil er niet al te veel gezeur over hebben, maar naar mijn idee valt dit onder "gezonde concurentie", gezien het feit dat het overal gebeurd.

Phu
20/05/09, 17:18
@SourceXS voor de grap 500 euro uitgeven bij een merken registeren en dat merk en de rechten deponeren.

Immers NADAT hij is gedeponeerd kunnen ze pas recht erop claimen een kvk inschrijving zegt niets.
er zijn zat bedrijven die "internet diensten" achter hun bedrijfsnaam hebben bijvoorbeeld.

dan zou ik dus geen "internet diensten" als adwords mogen gebruiken ?

Als in google adverteren en claim maar hun sturen.
Altijd leuk.

Smart-Guyz
20/05/09, 17:23
@SourceXS voor de grap 500 euro uitgeven bij een merken registeren en dat merk en de rechten deponeren.

Immers NADAT hij is gedeponeerd kunnen ze pas recht erop claimen een kvk inschrijving zegt niets.
er zijn zat bedrijven die "internet diensten" achter hun bedrijfsnaam hebben bijvoorbeeld.

dan zou ik dus geen "internet diensten" als adwords mogen gebruiken ?

Als in google adverteren en claim maar hun sturen.
Altijd leuk.

Dat zou inderdaad wel hard zijn, hun handelsnaam registreren als merknaam voor mijn bedrijf, maar goed, zover wou ik er niet gaan.
Ik vroeg me meer af of dit mag of niet. Het lijkt me een beetje op een bang maak mailtje omdat ze bang zijn voor concurrentie, hoewel ik niet zeker weet of ik mijn recht sta.

Ahmed
20/05/09, 17:28
Ik vind het niet netjes, persoonlijk.

Algemene termen zoals hosting, domeinregistratie e.d. kan natuurlijk wel, maar een specifieke bedrijfsnaam.... echt ik vind het niet netjes als iemand dit doet.

Maar het mag wel...mits de naam niet gedeponeerd is. Pas nog een babbeltje met Google erover gehad.

NedBoys
20/05/09, 17:30
Ik vind het niet netjes, persoonlijk.

Algemene termen zoals hosting, domeinregistratie e.d. kan natuurlijk wel, maar een specifieke bedrijfsnaam.... echt ik vind het niet netjes als iemand dit doet.

Maar het mag wel...mits de naam niet gedeponeerd is. Pas nog een babbeltje met Google erover gehad.
Daarom Google zelf kan er toch weinig aan doen. Het kan en het mag. Fatsoenlijk misschien niet.

Smart-Guyz
20/05/09, 17:37
Daarom Google zelf kan er toch weinig aan doen. Het kan en het mag. Fatsoenlijk misschien niet.

Klopt, netjes is het absoluut niet.
Ik sta ook niet meer in die lijst en ik ben er ingekomen omdat ik op de klik frequentie heb gelet en niet bepaald op de keywords zelf.

Het is ook niet Google die me hier op aanspreekt maar het bedrijf in kwestie.

Smart-Guyz
20/05/09, 17:51
Net kreeg ik deze email:


Beste "Ik dus",

Ook de door u genoemde bedrijven zijn door ons benaderd.
Ook hebben we dit bij Google gemeld. Het is namelijk niet toegestaan dit te doen. Er is verschillende jurisprudentie waarin dit wordt onderbouwd.

Ik stel het op prijs dat u de advertentie op onze naam heeft verwijderd.
Onze dank hiervoor.

Met vriendelijke groet,

Google geeft juist aan dat dit gewoon mag aangezien ze een speciaal formulier hebben voor bedrijven:
https://services.google.com/inquiry/aw_tmcomplaint?hl=nl

Zolang het formulier niet is ingevuld mag het gewoon, indien het formulier we is ingevuld is het niet meer mogelijk, dus kan het niet meer.

Raar hoe "het bedrijf" reageert, terwijl we het niet over een kleine partij hebben.

BsHosting
20/05/09, 19:03
Ik vind het persoonlijk zwaar zielig als je met de naam van een ander bedrijf loopt te adverteren.

Google kan er niks aan doen misschien maar met dit soort partijen krijg ik spontaan braakneigingen.
Kun je zelf niks verzinnen of wil je geen geld steken in adverteren, dan moet je weg blijven bij google simpel zat.

Als je op zo'n vuile manier probeert aan je klantjes te komen sorry hoor dan ben je echt niet goed bezig.
Of het nu een merk is of niet dat doet niet terzake, en ik denk persoonlijk als je een rechtszaak aanspant omdat een ander bedrijf adverteert met jouw bedrijfsnaam je toch echt wel een grote kans van slagen hebt

Smart-Guyz
21/05/09, 02:10
Ik vind het persoonlijk zwaar zielig als je met de naam van een ander bedrijf loopt te adverteren.

Google kan er niks aan doen misschien maar met dit soort partijen krijg ik spontaan braakneigingen.
Kun je zelf niks verzinnen of wil je geen geld steken in adverteren, dan moet je weg blijven bij google simpel zat.

Als je op zo'n vuile manier probeert aan je klantjes te komen sorry hoor dan ben je echt niet goed bezig.
Of het nu een merk is of niet dat doet niet terzake, en ik denk persoonlijk als je een rechtszaak aanspant omdat een ander bedrijf adverteert met jouw bedrijfsnaam je toch echt wel een grote kans van slagen hebt

Ja goed zo, lezen kan ook wel helpen. Ik heb net uitgelegd hoe dit kwam.
Net nog weer contact gehad met "het bedrijf" en ook hun geven toe op dezelfde manier wel een in andere lijsten te recht te zijn gekomen.

Maar goed, dat wat ook helemaal niet het geen waar het over ging.
Ik ben gewoon nieuwsgierig of het mag ja of nee, thats it.

We steken genoeg geld in adverteren en voor de duidelijkheid, adverteren onder iemand anders zijn handelsnaam kost ook geld, nutteloze post!

{xx}

BsHosting
21/05/09, 10:40
Dat het adverteren onder iemand anders zijn naam ook geld kost is zo maar het blijft een ZWAAR ZIELIG iets als je dat gaat doen.

Het feit dat je dat komt vragen hier geeft al aan dat je gewoonweg niet gezond nadenkt maar gewoonweg wil kijken of ze je juridisch aan kunnen pakken.

Mijn advies gewoon wegblijven van dit soort vuile spelletjes.

Smart-Guyz
21/05/09, 12:11
Dat het adverteren onder iemand anders zijn naam ook geld kost is zo maar het blijft een ZWAAR ZIELIG iets als je dat gaat doen.

Het feit dat je dat komt vragen hier geeft al aan dat je gewoonweg niet gezond nadenkt maar gewoonweg wil kijken of ze je juridisch aan kunnen pakken.

Mijn advies gewoon wegblijven van dit soort vuile spelletjes.

Mijn advies is, gewoon het topic lezen.
Het is inderdaad zwaar zielig omdat te doen, maar er was geen opzet in het spel.
Dat ik hier kom vragen is puur nieuwsgierigheid, dat heb ik al aangegeven.
Ik heb de advertentie meteen weggehaald en vervolgens werd ik nieuwsgierig.

Maar goed. Slotje mag wel.

BsHosting
21/05/09, 12:44
Hoezo geen opzet, wie maakt de advertentie op jij of Google zelf.
Jij geeft de woorden in niet iemand anders he, dus in die context snap ik geen OPZET niet.

Het lijkt me toch echt dat je dat met 1 bepaald doel hebt gedaan.

Smart-Guyz
21/05/09, 15:14
Hoezo geen opzet, wie maakt de advertentie op jij of Google zelf.
Jij geeft de woorden in niet iemand anders he, dus in die context snap ik geen OPZET niet.

Het lijkt me toch echt dat je dat met 1 bepaald doel hebt gedaan.

Waarom lees je nou gewoon het topic niet.
Wij hebben onze zoekwoorden geselecteerd op het lokaal zoekvolume. Het bedrijf waar het omgaat stond in deze lijst omdat het een groot en gerespecteerd bedrijf is, daarom kwamen ze per ongeluk in onze zoekwoorden.

Er waren 4 andere bedrijven met mij die dit over kwam o.a. MobileMoney en Springs.
Dat komt omdat "het bedrijf" en veel gezocht zoekwoord is bij Google.
Volgens "het bedrijf" over kwam hun dit ook wel eens.

Er is dus geen kwade opzet in het spel en de reden van dit topic is puur om te achterhalen of het mag ja/nee.

Ik weet zelf wel dat het zwaar zielig is om het te doen en daarom hebben we de link ook meteen verwijderd en zal het in de toekomst ook niet weer voorkomen.

Henky!
22/05/09, 00:18
Heel goed. Ik hou ook niet van dit soort praktijken.

Omgekeerd trouwens wel eens last van gehad. Een ander bedrijf die onze handelsnaam misbruikte in Adwords. Ik neem overigens aan dat misbruik van een handelsnaam (binnen dezelfde branche) ergens toch strafbaar moet zijn.

In dit geval een dreigende brief gestuurd. Het dreigement was dat als zij niet zouden stoppen met het misbruiken van onze handelsnaam wij eenvoudig hetzelfde zouden gaan doen. Dat heft de schade dan weer wat op.

Onze concurrent schreef gelijk een email terug met vage verklaringen (zoals hierboven van Smart-Guyz) en excuses. Probleem opgelost.

Triloxigen
22/05/09, 00:22
Google doet er alleen wat aan als er misbruik gemaakt wordt, denk aan nep kleding verkopen.

Maar verder voor adverteren met de keywords van de concurrentie, ja dat hoort er bij en dat mag gewoon. Alleen als ze je naam in de advertentie gaan gebruiken is het wat anders natuurlijk. Zelfs het plaatsen in metatags mag zolang het maar niet direct zichtbaar is voor de bezoeker.
Maar het gaat om zoekwoorden, niks meer niks minder.

Smart-Guyz
22/05/09, 00:50
Google doet er alleen wat aan als er misbruik gemaakt wordt, denk aan nep kleding verkopen.

Maar verder voor adverteren met de keywords van de concurrentie, ja dat hoort er bij en dat mag gewoon. Alleen als ze je naam in de advertentie gaan gebruiken is het wat anders natuurlijk. Zelfs het plaatsen in metatags mag zolang het maar niet direct zichtbaar is voor de bezoeker.
Maar het gaat om zoekwoorden, niks meer niks minder.

Klopt inderdaad, ik heb er zelf ook even iets onderzoek naar gedaan.
Uiteindelijk kwam ik uit bij Google zelf uiteraard.

Zij bieden een formulier waar mee je bij Google je handelsnaam kan bescherming tegen dit soort praktijken.

https://services.google.com/inquiry/aw_tmcomplaint?hl=nl

Dus mocht het ooit nog iemand overkomen, kan je gewoon bij Google een formulier invullen en het probleem is opgelost, zo lijkt het.

Racker
26/05/09, 10:47
Ja goed zo, lezen kan ook wel helpen. Ik heb net uitgelegd hoe dit kwam.
Net nog weer contact gehad met "het bedrijf" en ook hun geven toe op dezelfde manier wel een in andere lijsten te recht te zijn gekomen.

Maar goed, dat wat ook helemaal niet het geen waar het over ging.
Ik ben gewoon nieuwsgierig of het mag ja of nee, thats it.

We steken genoeg geld in adverteren en voor de duidelijkheid, adverteren onder iemand anders zijn handelsnaam kost ook geld, nutteloze post!

{xx}

Waarom geef je toe? Ik vind het absoluut niet zielig, dit is toch een pure vorm van concurrentie? En wie houdt er van monopolies?
Je laat gewoon de wereld weten dat er nog andere opties in de markt zijn, en dit komt de consument ten goede. Bovendien ga je je concurrent absoluut niet in een slecht daglicht plaatsen noch rechtstreekse financiële schade berokkenen. Het is dus perfect verdedigbaar, en het zou mij verbazen mocht dit een "misdaad" zijn.

Wat overigens wel zielig is, is dat "het bedrijf" u aanklaagt voor iets waar ze zelf ook schuldig aan is. Dat is pas hypocriet!

On topic: Het is nog altijd niet duidelijk of de wet dit toelaat of niet.

BsHosting
26/05/09, 16:05
Er zit een verschil tussen concurrentie en concurrentie.

Als je een ander zijn naam moet gebruiken om er zelf beter van te worden vind ik oneerlijke concurrentie en gewoon associaal en niks anders.

Eerlijke concurrentie is goed maar niet op deze manier, dan geef zelf maar meer uit zodat je met adwords boven de andere partijen komt.

Maar deze werkwijze zou juridisch gewoon onder laster kunnen vallen en misbruik van je handelsnaam.

Triloxigen
26/05/09, 16:17
Niemand vind concurrentie eerlijk als het hemzelf aangaat, mensen zijn daar zelden objectief in.

BsHosting
26/05/09, 16:22
Niemand vind concurrentie eerlijk als het hemzelf aangaat, mensen zijn daar zelden objectief in.

Dat kan best zo zijn maar door iemand anders zijn handelsnaam te MISBRUIKEN noem ik het echt geen concurrentie meer maar gewoon een vuil spel.

En dat zou best eens flink afgestraft mogen worden door Justitie.

Anders probeer voor de gein het eens door bv Microsoft etc te gebruiken op deze manier denk dat je heel snel een leger advocaten achter je kont hebt hangen.

Apoc
26/05/09, 16:33
En dat zou best eens flink afgestraft mogen worden door Justitie.

Justitie heeft er weinig mee te maken.


Waarom geef je toe? Ik vind het absoluut niet zielig, dit is toch een pure vorm van concurrentie? En wie houdt er van monopolies?
Je laat gewoon de wereld weten dat er nog andere opties in de markt zijn, en dit komt de consument ten goede. Bovendien ga je je concurrent absoluut niet in een slecht daglicht plaatsen noch rechtstreekse financiële schade berokkenen. Het is dus perfect verdedigbaar, en het zou mij verbazen mocht dit een "misdaad" zijn.

Allereerst moet ik zeggen dat ik dit geen gezonde manier van adverteren is, en ethisch is het ook absoluut niet. Maar laten we dat even buiten beschouwing laten, en naar de feiten kijken.

Zover ik weet staat Google dit in ieder geval niet toe. Daarmee is de kwestie in principe al afgedaan. Mag niet, dus niet doen.

Verder de kwestie of het juridisch te verdedigen valt als Google het wel zou toestaan: ik betwijfel het. Je hebt natuurlijk te maken met handelsnaamrecht en merkrecht, en daar ga je al de mist in. Je mag een handelsnaam bijvoorbeeld wel gebruiken om een objectieve vergelijking te maken met je eigen producten. Echter, daar is in dit geval geen sprake van, je laat op basis van de handelsnaam van je concurrent enkel je eigen producten zien.

Het is in ieder geval een vrij lastige kwestie. Met een slimme constructie (bijvoorbeeld door te linken naar een pagina waarbij je een vergelijking stelt met je eigen onderneming met de onderneming wat je als adword gebruikt) moet het juridisch gezien waarschijnlijk wel te verdedigen zijn. Maar omdat Google het simpelweg niet toestaat, is de hele kwestie een stuk simpeler.

Overigens een goede zaak dat Google het niet toestaat. Buiten het feit dat ik het onethisch vind, zou heel Google op die manier een flinke puinhoop kunnen worden.

Racker
26/05/09, 18:18
Justitie heeft er weinig mee te maken.



Allereerst moet ik zeggen dat ik dit geen gezonde manier van adverteren is, en ethisch is het ook absoluut niet. Maar laten we dat even buiten beschouwing laten, en naar de feiten kijken.

Zover ik weet staat Google dit in ieder geval niet toe. Daarmee is de kwestie in principe al afgedaan. Mag niet, dus niet doen.

Verder de kwestie of het juridisch te verdedigen valt als Google het wel zou toestaan: ik betwijfel het. Je hebt natuurlijk te maken met handelsnaamrecht en merkrecht, en daar ga je al de mist in. Je mag een handelsnaam bijvoorbeeld wel gebruiken om een objectieve vergelijking te maken met je eigen producten. Echter, daar is in dit geval geen sprake van, je laat op basis van de handelsnaam van je concurrent enkel je eigen producten zien.

Het is in ieder geval een vrij lastige kwestie. Met een slimme constructie (bijvoorbeeld door te linken naar een pagina waarbij je een vergelijking stelt met je eigen onderneming met de onderneming wat je als adword gebruikt) moet het juridisch gezien waarschijnlijk wel te verdedigen zijn. Maar omdat Google het simpelweg niet toestaat, is de hele kwestie een stuk simpeler.

Overigens een goede zaak dat Google het niet toestaat. Buiten het feit dat ik het onethisch vind, zou heel Google op die manier een flinke puinhoop kunnen worden.

Mja ik ben echt nog niet overtuigd. Het is blijkbaar een kwestie van smaak ook, de ene vindt het aanvaardbaar de andere niet. Ik denk nog altijd dat het een rechtvaardige manier is om je bedrijf te adverteren en dat er absoluut geen misbruik is van de handelsnaam.
En uiteraard heeft het geen zin te bieden op je eigen naam als niemand die kent.
Als Google het zelf verbiedt dan zijn we uiteraard uitgesproken, maar persoonlijk zou ik dit spijtig vinden.

BsHosting
26/05/09, 18:22
Wie geeft jou het recht dan om een handelsnaam van een ander te MIS (ge) Bruiken.

Kortom niemand.

Gewoon keihard afstraffen dit soort grapjassen.

Racker
26/05/09, 18:27
Wie geeft jou het recht dan om een handelsnaam van een ander te MIS (ge) Bruiken.

Kortom niemand.

Gewoon keihard afstraffen dit soort grapjassen.

Maar stel je voor dat een monopolist via Google Adwords alle kernwoorden die te maken hebben met het product bezit. Dan is dit toch de beste manier voor een concurrent om te laten weten dat er ook alternatieven zijn.

Ik geloof echt niet dat een rechter dit niet zou toestaan, al ben ik wel voor een strenge regeling van vergelijkende reclame. Vergelijken mag, maar je moet de bal spelen en niet de man, en alles wat je beweert moet zwart op zit bewezen kunnen worden.
Misbruik van een handelsnaam moet dus streng bestraft worden, maar in dit geval wordt de naam enkel GEbruikt

BsHosting
26/05/09, 20:12
Maar stel je voor dat een monopolist via Google Adwords alle kernwoorden die te maken hebben met het product bezit. Dan is dit toch de beste manier voor een concurrent om te laten weten dat er ook alternatieven zijn.

Ik geloof echt niet dat een rechter dit niet zou toestaan, al ben ik wel voor een strenge regeling van vergelijkende reclame. Vergelijken mag, maar je moet de bal spelen en niet de man, en alles wat je beweert moet zwart op zit bewezen kunnen worden.
Misbruik van een handelsnaam moet dus streng bestraft worden, maar in dit geval wordt de naam enkel GEbruikt

Hij bezit ze niet hij betaald ervoor.
Omdat jij die kosten niet kan maken ga je op deze manier dus een vuil spelletje spelen met iemand anders zijn handelsnaam

Smart-Guyz
28/05/09, 11:50
Justitie heeft er weinig mee te maken.



Allereerst moet ik zeggen dat ik dit geen gezonde manier van adverteren is, en ethisch is het ook absoluut niet. Maar laten we dat even buiten beschouwing laten, en naar de feiten kijken.

Zover ik weet staat Google dit in ieder geval niet toe. Daarmee is de kwestie in principe al afgedaan. Mag niet, dus niet doen.

Verder de kwestie of het juridisch te verdedigen valt als Google het wel zou toestaan: ik betwijfel het. Je hebt natuurlijk te maken met handelsnaamrecht en merkrecht, en daar ga je al de mist in. Je mag een handelsnaam bijvoorbeeld wel gebruiken om een objectieve vergelijking te maken met je eigen producten. Echter, daar is in dit geval geen sprake van, je laat op basis van de handelsnaam van je concurrent enkel je eigen producten zien.

Het is in ieder geval een vrij lastige kwestie. Met een slimme constructie (bijvoorbeeld door te linken naar een pagina waarbij je een vergelijking stelt met je eigen onderneming met de onderneming wat je als adword gebruikt) moet het juridisch gezien waarschijnlijk wel te verdedigen zijn. Maar omdat Google het simpelweg niet toestaat, is de hele kwestie een stuk simpeler.

Overigens een goede zaak dat Google het niet toestaat. Buiten het feit dat ik het onethisch vind, zou heel Google op die manier een flinke puinhoop kunnen worden.

Google staat het wel toe. Mocht je geen concurrentie willen op je handelsnaam dan kan je daar een formulier voor invullen, verder vind Google dat het valt onder gezonde concurrentie.

Het gebruiken van iemand anders zijn merknaam is een anders verhaal.

BsHosting
28/05/09, 12:00
Dus als google het toestaat mag het wettelijk volgens jou.

Ik mag lijden dat als je dit nog eens flikt dat je een bedrijf treft die je geheel uit gaat kleden.

Of je nu een merknaam of handelsnaam gebruikt dit heeft niks met concurentie van doen maar met MISBRUIK maken van iemand anders zijn namen.

Geef dan meer geld uit op bepaalde keywords als je boven je concurrenten wilt komen maar dit vind ik gewoon een vuil spelletje.

phreak
28/05/09, 12:34
Dus als google het toestaat mag het wettelijk volgens jou.

Ik mag lijden dat als je dit nog eens flikt dat je een bedrijf treft die je geheel uit gaat kleden.

Of je nu een merknaam of handelsnaam gebruikt dit heeft niks met concurentie van doen maar met MISBRUIK maken van iemand anders zijn namen.

Geef dan meer geld uit op bepaalde keywords als je boven je concurrenten wilt komen maar dit vind ik gewoon een vuil spelletje.

Tsjah, 't is zwaar als ondernemer :)

Mikey
28/05/09, 15:58
Als je een ander zijn naam moet gebruiken om er zelf beter van te worden vind ik oneerlijke concurrentie en gewoon associaal en niks anders.


In de grote boze wereld doen we met z`n allen aan het beter worden door middel van concurrentie. Sterker nog neem als voorbeeld een look a like van weet ik veel welke artiest. Ga jij je daar druk om maken ? Het is tevens toegestaan om op het succes van iemand mee te liften. Hier bestaat genoeg jurisprudentie over.

Heb je trouwens iets met zielig ?

Mikey
28/05/09, 16:00
Tsjah, 't is zwaar als ondernemer :)

Hij komt er wel, tenslotte leven we in een zachte ironische wereld :stupid:

BsHosting
28/05/09, 16:02
Je haalt veel dingen door elkaar nu.

Een look a like kan er ook niks aan doen dat ie bv ook kan zingen en op die artiest lijkt.
Daar heeft ook niemand last van.

Concurrentie is goed hetzij op een legale manier.

Je zou best op het succes van een ander mogen meeliften maar kan me geen uitspraak voorstellen waarin een rechter het goedkeurt dat een concurrent met jou bedrijfsnaam loopt te adverteren om er zelf beter van te worden

Domenico
28/05/09, 16:07
Ik zie het niet als misbruik maar meer als creatief gebruik. Iets wat grote bedrijven altijd al hebben gedaan en nog steeds doen maar op de een of andere manier is dat nog steeds geaccepteerd en i wonder why.

Wij zijn hier ook wel meerdere malen over aangeschreven zoals bijvoorbeeld door een trosje advocaten van Holland Casino® omdat wij de jawel merknaam van Holland Casino® hadden staan in onze metatags van bepaalde goksites. Ahum, how sad...

Mikey
28/05/09, 16:10
Je haalt veel dingen door elkaar nu.

Een look a like kan er ook niks aan doen dat ie bv ook kan zingen en op die artiest lijkt.
Daar heeft ook niemand last van.

Concurrentie is goed hetzij op een legale manier.

Je zou best op het succes van een ander mogen meeliften maar kan me geen uitspraak voorstellen waarin een rechter het goedkeurt dat een concurrent met jou bedrijfsnaam loopt te adverteren om er zelf beter van te worden

daarom doet de burger king een onafhankelijk onderzoek ten opzichte van de mc dat hun hamburgers meer vlees bevatten.

BsHosting
28/05/09, 16:12
daarom doet de burger king een onafhankelijk onderzoek ten opzichte van de mc dat hun hamburgers meer vlees bevatten.


Zal ik je niet vertellen wat voor onderzoeken de MC doet dan, waar BK op mee probeert te liften en het altijd verliest.

Apoc
28/05/09, 16:17
Google staat het wel toe. Mocht je geen concurrentie willen op je handelsnaam dan kan je daar een formulier voor invullen, verder vind Google dat het valt onder gezonde concurrentie.

Dat bedoel ik; als je dat formulier invult dan is het niet toegestaan. Probleem opgelost, nietwaar?

Mijn hele punt was juist dat het hele juridische gebeuren niet eens meer relevant is, als het op deze manier voorkomen kan worden.

Mikey
28/05/09, 16:33
Zal ik je niet vertellen wat voor onderzoeken de MC doet dan, waar BK op mee probeert te liften en het altijd verliest.

prima, jij weet het beter. Quote je deze post op zijn minst even met "dank je wel" Mag je tevens het laatste woord hebben.

Apoc
28/05/09, 16:44
Mag je tevens het laatste woord hebben.

Helemaal niet! :wub: