PDA

Bekijk Volledige Versie : "Sorry-server"



FrankyWeb
18/05/09, 12:17
Ik weet niet of dit het juiste deel is voor dit onderwerp. Het is namelijk de bedoeling dat wanneer iemand naar mijn website connecteerd, maar dat deze down is wegens de een of de ander reden (updates) dat men een "sorry-page" te zien krijgt.
Ik heb wat liggen googlen en vindt hier blijkbaar enkel iets over Linux
'http://kb.linuxvirtualserver.org/wiki/SorryServer'.
Weet er iemand een oplossing hiervoor voor een mircosoft omgeving?

JelleDL
20/05/09, 15:00
Qua DNS. Is dit dan eenvoudig een A-record toevoegen met het nieuwe IP of komt er hier meer bij kijken? (Stellende dat de backup-server goed is ingesteld voor dat domein etc - en dat de DNS-Server ook op een ander netwerk is dan de originele server, of beschikt over een 2de DNS-Server).

Of moet ik de A-record meer beschouwen als: 'neem één van deze A'-records, of is het echt qua prioriteiten: Neem eerst de eerste, fail: neem de volgende etc?

Ahmed
20/05/09, 15:17
Als je DNS server op de server draait die down gaat, heeft het a-record verhaal geen nut.
j-d-v bedoelt dat je tijdens domeinregistratie, waarbij je twee of meer nameservers dient op te geven, je als tweede nameserver een nameserver opgeeft die verwijst naar een ander server, buiten je eigen netwerk (nameserver-domein via ander tld, ook effectief)

Dus NS1 -> Je normale server
NS2, ander server, ander tld
op de NS2 server kun je dan instellen dat men een 'Sorry' pagina te zien krijgt.

gjtje
20/05/09, 15:19
Dan krijgt een groot deel van de bezoekers altijd de sorry pagina te zien, én de degene die de records al gecached hebben krijgen alsnog een time-out.

Je zou er een reverse proxy voor kunnen zetten die kijkt of de server het doet, zo niet dan laat hij een statische fout pagina zien. Een dergelijke statische proxy vereist stukken minder onderhoud dan een standaard webserver dus dan heb je al een groot deel van die downtime afgedekt.
Kan je waarschijnlijk ook bereiken met een firewall of load balancer. In ieder geval iets dat er tussen zit en intelligent genoeg is om de status van de achterliggend webserver(s) te monitoren.