PDA

Bekijk Volledige Versie : Xenserver of Vmware ESXI?



Hosted
16/05/09, 15:29
Al een tijd werken wij met VMware ESXI wat ons goed bevalt.
Maar omdat citrix xenserver een tijdje geleden ook gratis is geworden zijn wij aan het kijken welke nou de beste oplossing is voor ons.

Als ik de site van xenserver bekijk heb je meer mogelijkheden met de gratis versie van xenserver dan met vmware esxi?

Graag horen wij van jullie voor welke software jullie kiezen en waarom :)

Bron: http://www.citrix.com/English/ps2/products/feature.asp?contentID=1686939

Wido
16/05/09, 15:38
Als ESXi bevalt en voldoet een jouw eisen, waarom dan overstappen?

Tim.Bracquez
16/05/09, 16:41
Als ESXi bevalt en voldoet een jouw eisen, waarom dan overstappen?
Voor de licentiekosten?
Nuja als je zelf tevreden bent en de klanten ook, waarom dan overstappen? Kost je zo terug meer in 'opleidingen' en werkuren...

Xenserver aan de andere hand werkt ook wel goed maar had graag ook eens een overzichtje gehad van wat verschillend is.

LogiTouch
16/05/09, 18:04
De verschillen die mij direct te binnen schieten en uit mijn beperkte ervaring met Xen. (Die met Vmware is daarintegen al wat ruimer).


Vmware
- Virtualisatie : "emulatie"
- Heeft de "vmware tools" nodig om controle te krijgen over de IO laag => voordeel : stabiliteit/performance - nadeel : OS ondersteuning mbt host stabiliteit
- Beheerstools : Deze zijn goed, iets te hard MS based en er is een CLI.
- Install Base : Bare metal of met "volledig os" (console)

Xen
- Virtualisatie : paravirtualisatie (kernel), andere OS-en vereist hardware virtualisatie?
- Geen "tools" nodig
- Beheerstools : Die van XenServer Essentials is al een goede stap in de juist richting, van de OSS versies ben je toch even zoet...
- Install Base : "volledig os" of extra bij het OS

SF-Jeroen
16/05/09, 23:15
Plus dat Cisco management producten aanbiedt voor VMware, niet voor Xen dacht ik.

Serveo
15/06/09, 19:03
Een VPS met VMware ESXi mag niet commercieel verhuurd worden.
Een VPS met XenServer mag dat wel.

Dat is toch het grote verschil, of ben ik nu verkeerd geïnformeerd?!

Dirkje
15/06/09, 19:35
Een VPS met VMware ESXi mag niet commercieel verhuurd worden.
Een VPS met XenServer mag dat wel.

Dat is toch het grote verschil, of ben ik nu verkeerd geïnformeerd?!

Correct! Een handige uitleg van Randy over de VMware licenties:

http://www.webhostingtalk.nl/webhostingtalk-lounge/147164-kosten-vmware-esxi.html#post1042491

DutchTSE
15/06/09, 20:22
Daarnaast kun je met ESXi resources overallocaten (in de positieve zin van het woord) en ben je bij Xenserver gebonden aan limieten.

(voorbeeld:
Server met 8 GB ram, op ESXi kun je 2 VPS'en met ieder 6 GB ram (=12 GB ram) aanmaken, bij Xenserver kun je max 2 VPS'en met 4 GB ram (=8 GB ram) aanmaken. Zelfde geld voor CPU cores).

rackhost.be
15/06/09, 21:31
Daarnaast kun je met ESXi resources overallocaten (in de positieve zin van het woord) en ben je bij Xenserver gebonden aan limieten.

(voorbeeld:
Server met 8 GB ram, op ESXi kun je 2 VPS'en met ieder 6 GB ram (=12 GB ram) aanmaken, bij Xenserver kun je max 2 VPS'en met 4 GB ram (=8 GB ram) aanmaken. Zelfde geld voor CPU cores).

dat vind ik nu net goed aan xen, en dat elke vm daadwerkelijk ook volledig gescheiden zit van elke andere vm

draaien nu al denk ik 2 jaren xen, en draait fantastisch

ESX geen ervaring, wel met wat de nu gratis vmware versie is
deze is niet te vergelijken met xen, belange niet zo performant als xen, en heel wat minder features

als je voor xen gaat, zou ik voor xenserver van citrix gaan (dewelke nu gratis is)

RvdH
15/06/09, 21:53
Daarnaast kun je met ESXi resources overallocaten (in de positieve zin van het woord) en ben je bij Xenserver gebonden aan limieten.

(voorbeeld:
Server met 8 GB ram, op ESXi kun je 2 VPS'en met ieder 6 GB ram (=12 GB ram) aanmaken, bij Xenserver kun je max 2 VPS'en met 4 GB ram (=8 GB ram) aanmaken. Zelfde geld voor CPU cores).

Geldt wel voor geheugen, maar niet voor cores. Al heb je 1 core in je machine, je mag er zo 64 allocaten. Of het nuttig is is een tweede, maar t kan :).

Cakkie
15/06/09, 21:56
Xen heeft ook een aantal features die ESXi niet heeft, zoals live motion en centraal beheer van meerdere servers. Ook kan Xen 64bit guests draaien en ESXi niet (maar ik meen me herinneren recentelijk ergen gelezen te hebben dat dit binnenkort ook mogelijk is).

nzyme
15/06/09, 22:40
Xen heeft ook een aantal features die ESXi niet heeft, zoals live motion en centraal beheer van meerdere servers. Ook kan Xen 64bit guests draaien en ESXi niet (maar ik meen me herinneren recentelijk ergen gelezen te hebben dat dit binnenkort ook mogelijk is).

VMware heeft daarvoor de Infrastructure meuk (ben de exacte naam even kwijt) en 64bit guests kunnen prima zolang je HVM hebt en dat is voor Xen dacht ik ook de randvoorwaarde. VMotion kan ook met esxi afhankelijk van welke licentie je gebruikt.

WeServIT
16/06/09, 09:38
Ik vind dit een zeer intressant onderwerp omdat ik een beetje met het volgende probleem zit. Wij draaien nu ESXi voor ons eigen, we virtualiseren vele machines om zo tests te kunnen uitvoeren en dergelijke. Dit is 100% legaal maar de bedoeling is dat we ook VPS's kunnen gaanv erhuren aan klanten natuurlijk. Op onze website is het al wel te vinden, maar de pagina bestaat nu nog uit onbekende tekens en het bestellen ervan is nog niet mogelijk. Dit vanwege 't feit dat we alles legaal willen doen.

Ik heb afgelopen week contact opgenomen met mijn software licentie leverancier (Insight) waar ik tevens mijn SPLA overeenkomst heb lopen. En deze kwamen inderdaad met het zelfde verhaal als Randy (ofcourse). En ik vind het eerlijk gezegd als beginnende hoster nog een te groot bedrag om het te kunnen veroorloven.

Ik ben nu ook naar de nieuwe XenServer aan het kijken, ik weet niet of mensen nog meer tips hebben of misschien een keer een soort van demo kunnen laten zien? Is het nog nodig om de bekende HyperVM te gebruiken voor Xen? Of is dat nu niet meer nodig nu Xen Server gratis is geworden? Ik hoor graag nog jullie meningen of reacties.

Hosted
16/06/09, 10:49
Op dit moment hebben we zowel een Vmware platform als een Citrix XENserver platform draaien,
Ik moet zeggen dat xenserver me niet tegen valt je hebt net wat meer dingen in de gratis versie als je deze vergelijkt met esxi.

Maar om even terug te komen op de vraag van licenties. Als je nog een platform wilt opstarten zou ik toch gaan voor XEN server puur omdat de instap minder kost.
Wil je het professioneel aanpakken dan zou ik voor esxi gaan in combinatie met VSPP licenties mits je ze wilt gaan verhuren.
De grote maandelijkse kosten zitten vooral in Vcenter waar je meerdere vps nodes kunt beheren. Daarna betaal je enkel voor een VM die je hebt draaien een maandelijks bedrag. En dit is weer opgedeeld in verschillende versies.

Kortom het is allemaal mooi speelgoed maar het kost ook wat:D

Phu
16/06/09, 12:40
Voorheen vond ik xen een bagger product het werkte niet lekker.
kan best de hardware zijn die ik gebruikte maar goed.

Ben afgelopen maanden wezen experimenteren.
zo'n 40 servers naar 10 servers terug krijgen om stroom te besparen.

Heb zowel xen als esxi getest.

Maar citrix xen is een hele verbetering tegenover esxi.
Waar je met esxi ophoud met de gratis dingen heeft xen er weer een andere ding bij zitten.
en het beheer paneel vind ik persoonlijk een stuk beter.

WeServIT
16/06/09, 15:19
Ja, ik heb het nu geïnstalleerd en ga er u mee aan de gang. Maar wat ik er u al van zie is echt super. Het komt gewoon op 't zelfde neer als VMware ESXi maar dan vele functies meer. En het grote voordeel is natuurlijk dat je het mag verhuren aan klanten. En dat is toch de grootste reden voor ons. Ik ben benieuwd wat er nog allemaal meer in zit, zoals back-up en dergelijke.

GuusDeGraeve
20/06/09, 23:18
Ik werk al enkele maanden op m'n werk met VMWare ESXi maar ben nu thuis Citrix Xenserver aan het testen voor een eigen project en tot nu toe ben ik ongelofelijk tevreden.

Ik heb 2 Xenservertjes geïnstalleerd en die zitten beiden in een resource pool samen met een iscsi target. De vm's zelf zet ik op de storage van het iscsi target.

Momenteel ben ik erg onder de indruk van de mogelijkheden van Xenserver, er is echt veel meer mogelijk! Waaronder de live-migration.

Maar nu heb ik toch nog een vraagje waarop ik het antwoord niet meteen weet. Stel nu dat je 2 xenservers hebt en op de eerste server heb je een vps runnen. In je xencenter zitten die 2 xenservers in een resource pool samen met een iscsi target waarop die vm's staan.

Als je nu van de eerste xenserver de stroomkabel uittrekt of hem gewoon uitschakeld. Kan je dan ergens via xencenter de vm nog opstarten op de 2de xenserver?
Bij high availability gaat dit automatisch, maar hiervoor moet je bijbetalen.

Ik had dit even getest maar m'n xencenter gaf gewoon aan dat de eerste server down was en ik zag de vm zelf niet meer staan...

Hoe kan je dan die vm bijvoorbeeld toch nog opstarten op de tweede server?

WeServIT
25/06/09, 14:57
Zo onze nieuwe server is besteld, en ben nog verder gegaan met het testen van Xen. Ik vind het zeker geweldig draaien. Wat mij opvalt is dat ik meer vpsén onder xen kan draaien dan onder vmware met dezelfde hardware en configuraties.

Bij VMware ESXi was het zo dat als k 4 tot 5 systemen op een enkele disk zou draaien dan bleef alles hangen leek wel, nu blijft alles 100% vlot lopen. Maar dit is maar om te testen, dit weekend word onze nieuwe server geplaatst hiervoor.

Wat ik ook een belangrijk punt vond is een web interface voor users. Dit om hun VM te kunnen starten, stoppen en eventueel de console te kunnen gebruiken. Mij werd verteld dat dit niet mogelijk was, maar naar veel speur werk is het me toch gelukt!
Heb nu een Citrix Xen Web server draaien die alles regelt voor de users. Zo kunnen klanten hun eigen VM starten, stoppen en beheren door het console.

Enigste waar ik nog mee zit is het back-uppen, heb een script gevonden (link van Randy) maar kom er niet bepaald uit. Als meer mensen hier gebruik van maken hoor ik het graag!

Tim.Bracquez
25/06/09, 15:03
Bij VMware ESXi was het zo dat als k 4 tot 5 systemen op een enkele disk zou draaien dan bleef alles hangen leek wel, nu blijft alles 100% vlot lopen. Maar dit is maar om te testen, dit weekend word onze nieuwe server geplaatst hiervoor.
Heb zo ook het idee, en vind het best nog niet zo'n slechte keuze dat je het RAM geheugen niet kan 'oversellen'. Nuja dat heeft zijn voor en nadelen.

Tipje: op linux machines (VPS) is de 'noatime' optie in je fstab altijd wel leuk om je nodes/storage nog minder te belasten.

Edit: Voor de backup functie is het op dezelfde manier als de xen source mogelijk, is namelijk gwn een LVM, je maakt een snapshot (zien dat alles op disk geschreven is; sync) en die transfer je dan. Trouwens nog een toppic met scriptje hiervoor geweest op WHT als ik me niet vergis

WeServIT
25/06/09, 15:11
Edit: Voor de backup functie is het op dezelfde manier als de xen source mogelijk, is namelijk gwn een LVM, je maakt een snapshot (zien dat alles op disk geschreven is; sync) en die transfer je dan. Trouwens nog een toppic met scriptje hiervoor geweest op WHT als ik me niet vergis

Dus als ik het goed begrijp moet ik eenmalig een backup maken als hij uitstaat, en daarna als ik een snapshot maak kan ik die snap shot gewoon weg schrijven naar een andere server? Ik hoor hier graag meer over!

gjtje
25/06/09, 15:19
Je loopt dan wel de kans dat een database inconsistent is, er is totaal geen communicatie met de guest dus data die niet op disk is weggeschreven maar nog ergens in het geheugen zit wordt niet meegenomen in de back-up.

GuusDeGraeve
25/06/09, 15:47
Let wel op met Citrix Xen Webserver, ze omschrijven dit niet als een 100% stabiel en veilig product volgens mij.

Tim.Bracquez
25/06/09, 15:51
Je loopt dan wel de kans dat een database inconsistent is, er is totaal geen communicatie met de guest dus data die niet op disk is weggeschreven maar nog ergens in het geheugen zit wordt niet meegenomen in de back-up.
Vandaar alles laten wegschrijven naar de disk... (sync; was ook in ander Toppic)
Nuja neem altijd backup met bacula ook.

Je moet met LVM een snapshot maken en deze dan mounten, tarren en gelijk doorsturen of met rsync gewoon overzetten. Dit werkt anders wel goed voor machines te restoren (xen source ervaring hierin; echter met bacula nog makkelijker). Heb die script dir van randy net bekeken, met het backup script of de move server script wat aangepast kan je aan de slag lijkt me

WeServIT
25/06/09, 15:58
Let wel op met Citrix Xen Webserver, ze omschrijven dit niet als een 100% stabiel en veilig product volgens mij.

Kan er niet veel over vinden, heb het nu draaien maar het werkt naar mijn mening opzicht goed. Weet niet hoe ik het verder kan testen op beveiliging.

Sander-
25/06/09, 16:24
Hebben jullie onder Xenserver ook al Windows (2003/2008) gevirtualiseerd? Dit was voor ons de voornaamste reden om te beginnen met VMWare, aangezien windows tov XenSource veel beter performed onder ESXi

WeServIT
25/06/09, 16:30
Hebben jullie onder Xenserver ook al Windows (2003/2008) gevirtualiseerd? Dit was voor ons de voornaamste reden om te beginnen met VMWare, aangezien windows tov XenSource veel beter performed onder ESXi

Ja heb een Windows 2008 Web server draaien, en een Windows 2003 server zonder enkele problemen ;) Maar dan dien je dus wel Citrix XenServer te hebben.

Tim.Bracquez
25/06/09, 17:57
Hebben jullie onder Xenserver ook al Windows (2003/2008) gevirtualiseerd? Dit was voor ons de voornaamste reden om te beginnen met VMWare, aangezien windows tov XenSource veel beter performed onder ESXi
Hier hebben we onze virtuele desktop omgeving op XenServer draaien, vroeger op ESXi en momenteel loopt het vlotter op dezelfde hardware. Onder Xen Source vond ik enkel paravirtualisatie performant... zoals je zelf zegt ging windows dan ook traag(er)

Zoals gjtje meld, de drivers installeren

gjtje
25/06/09, 17:59
Inderdaad, bij de "commerciele" versie krijg je Xen drivers voor in Windows, daardoor performt het een stuk beter. Dat is een groot nadeel van XenSource + Windows.

GuusDeGraeve
25/06/09, 19:19
Ik denk dat ik die XenCenterWeb eens ga bekijken en mss een eigen class ga schrijven om enkel en alleen het herstarten/afsluiten/suspenden van vm's te ondersteunen.

WeServIT
26/06/09, 00:09
Ik denk dat ik die XenCenterWeb eens ga bekijken en mss een eigen class ga schrijven om enkel en alleen het herstarten/afsluiten/suspenden van vm's te ondersteunen.

Veel meer dan dat kan hij nu ook niet, ik heb al wat pagina's aangepast naar eigen wil. Je zag namelijk op de home pagina alle VM's die erop draaide, en verder kun je makkelijk dingen weg halen natuurlijk.
Verder kun je niks meer, alleen zit de console er ook bij in. En het is door citrix zelf gemaakt, dus zo heel onbeveiligd zal het niet zijn denk ik. Het werkt iig netjes:)!

CeeReM.com
28/08/12, 14:41
Ik ga een heel oud topic omhoog schoppen! Wat vinden jullie, nu drie jaar later. VMware of XEN?

Marin
28/08/12, 18:16
Ik ga een heel oud topic omhoog schoppen! Wat vinden jullie, nu drie jaar later. VMware of XEN?

Wij gebruiken XEN nog steeds. We beheren wat servers in bedrijven die op ESX(i) draaien. Maar, ESX(i) mag niet commercieel worden gebruikt.

dennis0162
28/08/12, 19:17
Mag wel als je er voor betaald:) Maar Xen heeft dat toch ook in hun voorwaarden staan?

The-BosS
28/08/12, 19:22
Mag wel als je er voor betaald:) Maar Xen heeft dat toch ook in hun voorwaarden staan?

Hangt er vanaf welke xen je bedoeld, xen server wel ja, xen source mag je commercieel ook gebruiken zonder hiervoor te moeten betalen.

PS: Misschien het topic wat up to date maken en KVM ook toevoegen als mogelijke kandidaat.

Randy
28/08/12, 19:49
Wij gebruiken XEN nog steeds. We beheren wat servers in bedrijven die op ESX(i) draaien. Maar, ESX(i) mag niet commercieel worden gebruikt.

De gratis Xen Server versie ook niet. Als in: gebruiken als hostingpartij voor het aanbieden van virtuele servers. Zie de EULA.

Marin
28/08/12, 20:48
We gebruiken voor bepaalde servers XEN Server Free edition. Dit mag commercieel gebruikt worden (in de EULA staat geen limitatie).

Ook hebben wij vmware ESX draaien, en natuurlijk zie je dan duidelijk verschil!

Marin
28/08/12, 21:11
We zijn trouwens nu bezig met testen van OnApp Cloud(Full Version), daar zitten XEN en KVM in.

Daar ben ik erg tevreden over, ik ben druk aan het testen maar gebruik meestal XEN HFS. Ik moet zeggen dat het systeem echt prachtig is met veel mogelijkheden!

Flaxe_eu
29/08/12, 10:23
Ik heb in het verleden ESXI en Xenserver getest.
Aangezien we hier 99% centos draaien zijn we bij Xenserver blijven hangen.

Waarom?
+ Personelijk vond ik de preformence op xenserver beter dan op ESXI.
+ Het is erg makkelijk te beheren (zowel onder windows als onder mac met openxenmanager en via iphone/ipad (hyperops app))
+ Het is RedHat based dus op de bare server kun je nog rpms installen
+ Erg goede en fijne api
+ Prima hardware ondersteuning (heeft ook te maken met de RedHat basis denk ik)

- Het updaten vind ik niet handig. Patches geeft hij aan dat hij de server moet rebooten en dat alle vm suspended of gestopt moeten zijn.

CeeReM.com
30/08/12, 09:36
@DigiState

"Ook hebben wij vmware ESX draaien, en natuurlijk zie je dan duidelijk verschil!"

Zoals?


----

Verder een vraag van mij kant, ook ik wil nu alles XEN gaan draaien. Ik zie dat er mogelijkheden zijn om XEN te draaien vanaf een usb stick (zo zijn er geen hardware raid & 2 hd's meer nodidig), wat is jullie ervaring daarmee?

Marin
30/08/12, 13:23
Zoals?
Wel versie 4:

http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?cmd=displayKC&docType=kc&externalId=1023990&sliceId=1&docTypeID=DT_KB_1_1&dialogID=413692977&stateId=1%200%20413718915



Verder een vraag van mij kant, ook ik wil nu alles XEN gaan draaien. Ik zie dat er mogelijkheden zijn om XEN te draaien vanaf een usb stick (zo zijn er geen hardware raid & 2 hd's meer nodidig), wat is jullie ervaring daarmee?

Hier slechte ervaringen mee. Ik heb een testserver draaien met het OS op een USB stick. Gemiddeld 1 keer per jaar raakt het FS corrupt en moet ik de USB stick vervangen (alle merken en kwaliteiten al getest).

Randy
30/08/12, 13:35
Xen is nog steeds een volledige installatie van EL5/6 met de nodige packages en Xen kernel toch? Niet van USB stick draaien.

ESXi kun je daarentegen wel vanaf stick draaien. Maar houdt er wel rekening mee dat wanneer er iets defect raakt in je server, je wilt weten wat dit is. Gebruik dus een externe Syslog server.

Vanaf vSphere 5 wordt deze meegeleverd met je vCenter instantie. Of nog beter: gebruik PXE met profielen en draai helemaal disk-less, zelfs geen USB stick nodig.

T. Verhaeg
30/08/12, 13:46
Xen is nog steeds een volledige installatie van EL5/6 met de nodige packages en Xen kernel toch? Niet van USB stick draaien.

ESXi kun je daarentegen wel vanaf stick draaien. Maar houdt er wel rekening mee dat wanneer er iets defect raakt in je server, je wilt weten wat dit is. Gebruik dus een externe Syslog server.

Vanaf vSphere 5 wordt deze meegeleverd met je vCenter instantie. Of nog beter: gebruik PXE met profielen en draai helemaal disk-less, zelfs geen USB stick nodig.

vSphere Auto Deploy :wub:

CeeReM.com
30/08/12, 15:14
Ok, geen usb dus! Das jammer. Dan, hardware raid of via het moederbord? Reden hiervan is, dat ik op die manier een extra netwerkkaart in de huidige servers kan prikken ;)

Tim.Bracquez
30/08/12, 15:23
... via het moederbord? ...
Gaat ook niet, software raid kan wel maar dan moet je gaan prutsen.

wijtec
30/08/12, 15:54
Wij zijn erg tevreden over proxmox 1 (kvm) proxmox 2 daarintegen heeft gekke dingen als je het als cluster draait

Marin
30/08/12, 16:35
Gaat ook niet, software raid kan wel maar dan moet je gaan prutsen.

is ook niet fijn voor performance

Exsilia
05/09/12, 11:23
Ik zou zeggen geen van beide, maar bijvoorbeeld iets als Proxmox. Zowel XenCenter als VMWare zijn closed source. Ik heb welliswaar geen ervaring met VMWare, maar met XenCenter hebben we problemen gehad met de iSCSI storage. Lang verhaal kort: Volgens Citrix was het SCSI ID gewijzigd, maar datis onzin. ENige remedie volgens certified Citrix experts: "Storage deleten en opnieuw aanmaken, bidden dat je data er nog is".

Met een open source oplossing van bijvoorbeeld Proxmox wordt gebruik gemaakt van standaard tools waar een verpakking (GUI) overheen gegoten is. Ook proxmox is niet heilig voor wat betreft bugs en dergelijke, maar tot op heden heb ik alles nog via de CLI (SSH) kunnen oplossen.

En daarom voor moi: Proxmox!

CeeReM.com
05/09/12, 11:25
Ga ik eens onderzoeken. Hoe denken jullie over KVM?

Exsilia
05/09/12, 11:27
Proxmox gebruikt KVM onder de huid. Werkt prima :-)

avanmessen
05/09/12, 14:06
+ Het is erg makkelijk te beheren (zowel onder windows als onder mac met openxenmanager en via iphone/ipad (hyperops app))


Hypops bedoel je ? Zelf gebruiken wij iXenlite welke ook gratis is.

Flaxe_eu
05/09/12, 16:07
Hypops voor de iphone ja.

iXenLite heb ik ook gebruikt maar vond hem wat buggy. Hypops werkt daar in tegen tot nu toe zonder problemen.
Maar ik ben aan het kijken om zelf een iphone app te maken voor Xenservers,xensource en Vmware
Dan heb je one app for all
KVM kan er misschien ook nog wel eens bij komen.