PDA

Bekijk Volledige Versie : SIDN onderhoud en Tevredenheidsmonitor



DutchTSE
16/05/09, 11:05
Zoals we allen weten staat de gehele .nl space vandaag op read-only, aanvragen worden netjes gedropt en er is geen werken aan op deze manier.

Wat mij nu opvalt is dat de SIDN in 2009 rond de 30 storingen/onderhoudsmomenten heeft gehad. Een schrikbarend hoog aantal als we kijken hoeveel geld er jaarlijks in de infrastructuur gepompt wordt.

Ik vraag mij inmiddels af: zou het voor de kwaliteit van de SIDN niet beter zijn als ze de hele boel outsourcen naar een ICT bedrijf die wel garanties kunnen geven? (ik noem bijvoorbeeld een partij als Getronics omdat zij al veel hosting doen). Zou dit vanuit de overheid ook niet gestimuleerd/opgedrongen moeten worden aan de SIDN?

Hoe denken jullie hierover?

(ps. je zou vandaag toch maar een migratie uitvoeren en erachter komen dat je de rest van het weekend plat zal liggen omdat de SIDN niet te bereiken is :S)

Herbert
16/05/09, 11:15
De whois werkt de hele morgen ook al niet..
Ik heb net nog een naamswijziging gedaan en die is er wel doorgekomen.

cridea
16/05/09, 11:17
dns check doet het ook niet

ichosting
16/05/09, 11:28
Het is onderhand inderdaad niet leuk meer.
Je zou inderdaad mogen verwachten dat aan de hand van de gelden die in kas zitten ze toch meer kunnen investeren in betere ontwikkeling procedures.

Ik vraag me overigens ook af waarom alles volledig plat moet om dergelijke updates/bugfixes door te kunnen voeren.

Dus wat mij betreft uitbesteden en niet zelf willen doen. Dit is geen doen zo.
Iets voor ISP Belang misschien?

DutchTSE
16/05/09, 11:29
Wat er niet werkt:

Aanvang: zaterdag 16-05-09 07.00 uur
Eind: zaterdag 16-05-09 22.00 uur

* Onderstaande services zijn tijdens het onderhoudsvensters niet beschikbaar:
- Complete SIDN aanvragen infrastructuur
- Whois
- DNS-check
- Testomgeving

Dat is inderdaad onderdeel van het onderhoud, maar daar ging dit topic niet over ;)

dennis0162
16/05/09, 13:15
Zoals we allen weten staat de gehele .nl space vandaag op read-only

(De schrijven zijn gemount in read-only:oops:)


Ik snap nog steeds niet waarom ze het onderhoud niet snachts doen.

ichosting
16/05/09, 13:57
Ik snap nog steeds niet waarom ze het onderhoud niet snachts doen.

Nee joh, des nachts willen ze thuis zijn en slapen :) Dat kennen ze niet.

Freakingme
16/05/09, 13:57
Zomaar een ideetje: In het vervolg onderhoud plegen in de nacht van zaterdag op zondag tussen 01:00 en 04:00, niemand die je hoort klagen.

VinceSTM
16/05/09, 14:01
Onderhoud dient gewoon goed te gebeuren, zonder, of met minimale downtime.

DutchTSE
16/05/09, 14:02
Zomaar een ideetje: In het vervolg onderhoud plegen in de nacht van zaterdag op zondag tussen 01:00 en 04:00, niemand die je hoort klagen.
Daar hebben we het al eens over gehad met de SIDN, maar volgens hun is het op die tijden drukker qua aanvragen dan overdag... :rolleyes:

Hosted
16/05/09, 14:44
Totaal zijn de kosten voor de gehele infrastructuur 1,1 miljoen euro per jaar.
Dat is ongeveer 92.000 euro per maand ik neem aan dat je met dit bedrag een redelijke stabiele infrastructuur kan beheren.

Ik denk waar het vooral ook aan ligt is het DRS systeem die voor vele problemen zorgt.
Wellicht was het misschien beter geweest als de SIDN 1.1 miljoen euro die ze gespendeerd hebben aan dure marketing en communicatie kosten hadden kunnen gebruiken voor het sneller ontwikkelen van hun nieuwe DRS systeem(waar we ook lang op wachten en ook nog eens met een jaar is uitgesteld)

Ik snap eigenlijk niet waarom ze zulke dure reclame spotjes nodig hebben om het product .nl te promoten? Dit is toch een taak voor de deelnemers om dit beter te stimuleren aan de bevolking/bedrijven in Nederland?

Freakingme
16/05/09, 15:22
Ga je een volleybal team sponsoren. Dit volleybal team draagt de shirts waar sidn op staat met name op zaterdag, wanneer er publiek is bij wedstrijden. Een aantal mensen besluit naar aanleiding van die shirts (tjah, zo ziet de sidn het kennelijk voor zich) domeinnamen te bestellen. Komen ze thuis, kan niemand .nl-domeinnamen registreren vanwege onderhoud bij de SIDN:X . Een maand later ziet men nog eens een wedstrijd, wordt er aan herinnerd om domeinnamen te registreren, en weer mislukt het vanwege de SIDN heeft weer onderhoud op zaterdag.

Al met al een goed plan, zowel dat onderhoud, als het sponsoren. :kuch:

Triloxigen
16/05/09, 15:44
Ik snap nog steeds niet waarom ze het onderhoud niet snachts doen.

Ze willen geen ambtenaar zijn, enkel de voordelen van de ambtenaren hebben ;)

Bashir
16/05/09, 16:15
Dit begint nu wel heel erg vervelend te worden... Al de hele dag werkt de whois niet.

Geert-Jan
16/05/09, 18:21
Dit begint nu wel heel erg vervelend te worden...

Dat is zachtjes uitgedrukt :thumbdown:

Spyder01
16/05/09, 23:40
Wederom zaten we met de SIDN in een verlenging, maar goed... het is ze gelukt...


Onderwerp/ subject: GESLOTEN: 16-05-2009 Onderhoudsvenster
infrastructuur / CLOSED: 16-05-2009 Maintenance window infrastructure

- English version of this message below -

Aanvang: zaterdag 16-05-09 07.00 uur
Eind: zaterdag 16-05-09 23:00 uur (oorspronkelijk 22:00 uur)

Helaas hebben de werkzaamheden meer tijd gevergd dan gepland, waardoor
het onderhoudsvenster verlengd moest worden. Inmiddels zijn de
werkzaamheden afgerond. Alle services zijn vanaf heden weer beschikbaar.


Onze excuses voor het eventuele ongemak.

Met vriendelijke groeten,
SIDN

NedBoys
17/05/09, 11:47
Een uur valt toch wel mee?

Spyder01
17/05/09, 11:58
Een uur valt toch wel mee?

Op een hele dag dat de boel plat ligt wel ja. Het is te zot voor woorden dit. Echt elke keer dat ze onderhoud doen (en dan nog op belachelijke tijden ook) dan loopt het ook altijd uit. Dit is niet de eerste keer...

DutchTSE
17/05/09, 12:10
Maar serieus, hoe kun je een uur uitlopen als je daarvoor al 10 uur onderhoud hebt kunnen plegen.. krijg de indruk dat ze een uur op de pizzabezorger hebben zitten wachten en daarom een uur langer door zijn gegaan :chinese:

goudgeel
17/05/09, 15:17
Sorry maar is er een mogelijkheid om bij SIDN geld tehalen als ze niet 'normaal' bereikbaar zijn ?

iets van een SLA of zo...

Randy
17/05/09, 15:20
Aangekondigd onderhoud of spoedonderhoud tbv kritisch functioneren zal niemand in een SLA zetten.

spininhetweb
18/05/09, 10:00
Mijn mening, ditmaal kort samengevat (als het me lukt om niet breedsprakig te worden, ojee, daar ga ik al)

- Onderhoud doe je 's nachts. Dat doet iedereen.

- Onderhoud doe je in vensters. Vensters kun je niet tijdens het venster verlengen. Dat is nou juist het hele idee van vensters.

- Als je een uur voor het einde van je venster merkt dat je het niet gaat halen, val je terug op het plan dat je gemaakt hebt om aan het einde van een venster weer een werkend, zij het aan elkaar geknoopt, systeem te hebben.

- Als je een hele tritst servers hebt voor een heleboel zaken, dan kun je je onderhoud op een zodanige manier inrichten dat de downtijd klein is.

- Misschien is het waar dat er 's nachts meer aanvragen verwerkt worden. Maar op zondagochtend om half vijf valt dat toch wel mee?

- Het is echt noodzakelijk dat de whois het blijft doen. Maak een scriptje dat in de statische versie van de database kijkt (come on, het is een textfile met een paar miljoen regels, niet echt een super groot probleem). Dan kan de IS-functionaliteit naar behoren blijven functioneren en rennen potentiële klanten niet weg omdat het lijkt alsof de site van een deelnemer niet goed werkt.

Dat gezegd hebbende (best kort en bondig toch?): als SIDN een onderhoudsvenster tijdig aankondigt en je gaat toch proberen om namen te registreren etc, dan heb je je e-mail gewoon niet goed gelezen...

Jelmer

nieuwhier
20/05/09, 14:09
Volgens mij heeft SIDN de laatste 2 jaar bewezen hun eigen gang te gaan, het wiel opnieuw uit te vinden en niets van anderen aan te trekken. Er zitten daar erg aardige mensen maar daar win je geen oorlog mee.

De meesten van ons hebben met een aantal registrars te maken en het is helaas keer op keer SIDN die het slechtst performt. Onderhoud overdag... tsja moeten wij eens doen...

Het valt me ook op dat er geen klantenonderzoek meer is geweest sinds ze zijn gaan sleutelen aan DRS en de systemen... NU zou ik graag zo'n onderzoek willen. Misschien is dat goed om eens aan te kaarten.

Bashir
20/05/09, 14:15
Misschien is dat goed om eens aan te kaarten.

Alsof zij luisteren? Ik ben er ongelofelijk geïrriteerd over, vooral omdat ik nu een aantal dagen later nog steeds bezig ben met domeinen te verhuizen en te registreren die niet verwerkt zijn op mijn website door dit 'onderhoud'.

Is het niet mogelijk om de markt van SIDN te privatiseren? Zou leuk zijn als er een beetje concurrentie zou zijn zodat de kwaliteit omhoog gaat.

nieuwhier
20/05/09, 14:18
>>Is het niet mogelijk om de markt van SIDN te privatiseren?
Is volgens mij helemaal niet nodig. We zien toch zat landen waar het wel goed werkt.

®on
20/05/09, 15:00
Ik ben er ongelofelijk geïrriteerd over, vooral omdat ik nu een aantal dagen later nog steeds bezig ben met domeinen te verhuizen en te registreren die niet verwerkt zijn op mijn website door dit 'onderhoud'.
Te verhuizen domeinen ondervinden geen extra vertraging door de zaterdag. Hooguit het inschieten van de verzoeken, maar daar zou je je registrar voor moeten aankijken. Die had dit kunnen weten, en het inschieten van tranfers en nieuwe registraties tijdelijk moeten blokkeren. Dat kun je SIDN mi. niet verwijten.

SmilieBG
20/05/09, 15:05
Volgens mij ligt WhoIS plat... Enkele domeinen geregistreerd, ook 210 terug ontvangen - maar volgens Whois zijn ze nog vrij?! :(

Lekker is dit :)

dennis0162
20/05/09, 15:53
Volgens mij ligt WhoIS plat... Enkele domeinen geregistreerd, ook 210 terug ontvangen - maar volgens Whois zijn ze nog vrij?! :(

Lekker is dit :)

Precies hetzelfde probleem hier:thumbdown:

Smart-Guyz
20/05/09, 16:04
Hahaha en dan komt SIDN nog met volgende mail aanzetten:


De komende vier weken voert marktonderzoekbureau Ithaka/MediaTest namens SIDN de Registrar Tevredenheidsmonitor uit (RTM).

Zal die test positief uitpakken? ;)

ichosting
20/05/09, 16:05
Wilde het ook net plaatsen inderdaad.

De vraag is meer wat ze ermee gaan doen :)

Spyder01
20/05/09, 16:10
Hahaha en dan komt SIDN nog met volgende mail aanzetten:



Zal die test positief uitpakken? ;)

Je mist het belangrijkste gedeelte :)


Doel van dit onderzoek is in kaart te brengen hoe u onze dienstverlening waardeert. Op basis van de resultaten worden prioriteiten bepaald en acties uitgezet. Het onderzoek is geheel anoniem, de gegeven antwoorden zijn strikt vertrouwelijk, SIDN krijgt alleen overallresultaten te zien.

De RTM moet een betrouwbare weergave van de mening van onze registrars zijn. Dus: hoe meer respons, hoe beter. Daarom willen wij u vragen om in de onderzoeksperiode een kwartiertje vrij te maken voor dit onderzoek. Als blijk van waardering voor uw deelname aan het onderzoek verloten wij een Nintendo Wii onder de volledig ingevulde enqu?tes.

Het zal mij benieuwen. Zal dan voor het eerst sinds tijden zijn dat de SIDN zich echt eens nuttig gaat bezighouden.

Nu gaan ze één Nintendo Wii verloten... ook weer zo iets... De deelnemersbijdragen worden echt nuttig gebruikt :thumbdown:

Smart-Guyz
20/05/09, 16:11
Wilde het ook net plaatsen inderdaad.

De vraag is meer wat ze ermee gaan doen :)

Bij een positief resultaat publiekelijk brengen, bij een negatief resultaat niet?
Ik HOOP wel dat er iets mee gedaan gaat worden.

nieuwhier
20/05/09, 16:17
>>Registrar Tevredenheidsmonitor 2009 / Registrar Satisfaction Survey 2009
Hoe is het mogelijk, amper 2 uur na mijn suggestie, petje af hoor SIDN ;-)

Geert-Jan
20/05/09, 16:33
Zullen we eerst eens op de inhoud van de vragen wachten, ook die kun je zo stellen dat er een positief resultaat uit komt....

nieuwhier
20/05/09, 16:53
Zullen we eerst eens op de inhoud van de vragen wachten, ook die kun je zo stellen dat er een positief resultaat uit komt....
Dat is waar... Maar laag zullen de cijfers worden ieder geval!

Smart-Guyz
20/05/09, 16:55
Zullen we eerst eens op de inhoud van de vragen wachten, ook die kun je zo stellen dat er een positief resultaat uit komt....

Ik heb ooit behoorlijke problemen gehad met SIDN, uiteindelijk gaven zij mij een mobiel telefoonnummer van de sales directeur.
Toen ik deze man belde, zei hij simpelweg: "Als het je niet aanstaat, klaag ons dan maar aan..."

Omdat het telefoon gesprek op een mobiel was had ik geen referentie nummer van het gesprek en het was duidelijk niet opgenomen.

Kortom geen poot om op de te staan.

Dat is dus een beetje mijn ervaring met SIDN, op het moment gaat alles wel goed, op de verhoogde prijzen na, maar goed.

nieuwhier
20/05/09, 18:36
Amazing!!! Het is WEEER zover:

Zoals reeds bekend is zijn er vandaag problemen geconstateerd met de Whois, waardoor deze niet geüpdate wordt. Daarnaast hebben wij helaas een hardwarestoring vastgesteld. Om beide problemen te kunnen verhelpen is het noodzakelijk om vanavond een spoedonderhoud uit te voeren. De tijden van het onderhoudsvenster luiden als volgt:

Aanvang: woensdag 20-05-2009 19.00 uur
Einde: woensdag 20-05-2009 23.00 uur

* Onderstaande services zijn tijdens het onderhoudsvensters niet beschikbaar:
- DRS4.3 (web interface)
- (Registrar) (Who)Is

* Gevolgen voor de dienstverlening:
Tijdens het onderhoudsvenster is het niet mogelijk uw aanvragen te verwerken. Aanvragen per e-mail worden in een wachtrij geplaatst (zie: LET OP!)en in volgorde van binnenkomst aangeboden aan DRS na afronding van het onderhoudsvenster.

LET OP!
Zoals bekend beschikt SIDN over een mirror-locatie. Naar verwachting zijn de problemen te verhelpen door onderhoud te plegen op één locatie. Mocht dit echter niet het geval blijken, dan zal er ook onderhoud gepleegd moeten worden op de mirror-locatie, waardoor het ook niet mogelijk zal zijn om uw aanvragen per e-mail te ontvangen.

Mocht een verlenging noodzakelijk zijn of als de onderhoudswerkzaamheden meevallen waardoor wij het venster eerder kunnen afronden, dan wordt u hierover nader geïnformeerd via e-mail en de deelnemerssite.

Onze excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groeten,
SIDN

NedBoys
20/05/09, 18:43
Dat is inderdaad wel zuur. Dit is de twee keer binnen korte tijd. Hopen dat ze het hierna langer uit houden.

Mikey
20/05/09, 18:54
LET OP!
Zoals bekend beschikt SIDN over een mirror-locatie. Naar verwachting zijn de problemen te verhelpen door onderhoud te plegen op één locatie. Mocht dit echter niet het geval blijken, dan zal er ook onderhoud gepleegd moeten worden op de mirror-locatie, waardoor het ook niet mogelijk zal zijn om uw aanvragen per e-mail te ontvangen.

Worden we hier nu werkelijk met z`n allen voor de gek gehouden ?

Smart-Guyz
20/05/09, 19:05
LET OP!
Zoals bekend beschikt SIDN over een mirror-locatie. Naar verwachting zijn de problemen te verhelpen door onderhoud te plegen op één locatie. Mocht dit echter niet het geval blijken, dan zal er ook onderhoud gepleegd moeten worden op de mirror-locatie, waardoor het ook niet mogelijk zal zijn om uw aanvragen per e-mail te ontvangen.

Worden we hier nu werkelijk met z`n allen voor de gek gehouden ?

Daar lijkt het inderdaad wel op :eek:

Spyder01
20/05/09, 19:08
Naja, alleen als hun mirror locatie ook niet goed lijkt te werken. Maar aangezien het de SIDN is, ga er maar vanuit dat ze ook met de mirror locatie bezig moeten.

ju5t
20/05/09, 19:11
Dat het niet mogelijk is om e-mail te ontvangen heb ik nooit begrepen. E-mail queuen kan elke beginnende systeembeheerder wel. Mirror locatie of niet, dat moet gewoon geregeld zijn. Het totaal onbereikbaar maken van je infrastructuur is ronduit belachelijk. In ieder geval voor een organisatie als SIDN.

Mikey
20/05/09, 19:14
Lijkt me een mooi moment om aan te melden op www.ispbelang.nl, zonder wat te verklappen: het spreekwoordelijke zere knietje is gevonden :whistling:

Cybafish
20/05/09, 19:14
domain-registry.nl heeft ook maar 1 MX record :)

Mikey
20/05/09, 19:15
domain-registry.nl heeft ook maar 1 MX record :)

Zal wel een briljante mailqueue backup zijn dan :)

DutchTSE
20/05/09, 22:20
God man, dit is toch g*d******* niet te geloven? Ik ga ze morgen serieus een mail sturen met een ontwerp voor een ESX clusteromgeving en ze eens bijpraten hoe het wel moet.

2nd thought: ik ga mijn PM met het nummer van de sales directeur opzoeken.

ichosting
20/05/09, 22:47
Subject: GESLOTEN: 20-05-2009 Spoedonderhoudsvenster / CLOSED: 20-05-2009 Urgent maintenance window

Nou dan :s

Geert-Jan
20/05/09, 22:49
je moet dat zo eens bij je klanten doen... :s

ichosting
20/05/09, 22:51
je moet dat zo eens bij je klanten doen... :s

Inderdaad, die rennen met bosjes weg :pinch:

Smart-Guyz
21/05/09, 01:42
Inderdaad, die rennen met bosjes weg :pinch:

Machtspositie...
Ik kan me nog herinneren toen met KPN, dat KPN de concurrent ruimte moest geven.
Kan er please een überhaupt een concurrent komen voor SIDN, dat zou al heel veel schelen.

goudgeel
21/05/09, 03:48
Waarom starten een aantal providers niet zelf een 'SIDN' en dan misschien eens kijken of ze in aanmerking komen... of praat ik nu onzin... ?

Als Deelnemer / Lid van SIDN heb je toch ook rechten ipv alleen het recht tot betalen van je rekening ? Misschien het bestuur of zo afzetten ?

Ik heb het zo gehad met die club mensen daar.. ik krijg wel per 3 maanden een dikke rekening en er zit niet eens een soort van 'SLA' op het product / dienst..

(geld terug eisen ?)

Kimm

®on
21/05/09, 09:38
Als Deelnemer / Lid van SIDN heb je toch ook rechten ipv alleen het recht tot betalen van je rekening ?
Verenigt u zich zelf zou ik zeggen:

Lijkt me een mooi moment om aan te melden op www.ispbelang.nl (http://www.ispbelang.nl/), zonder wat te verklappen: het spreekwoordelijke zere knietje is gevonden :whistling:

DeziWeb
21/05/09, 10:23
Waarom starten een aantal providers niet zelf een 'SIDN' en dan misschien eens kijken of ze in aanmerking komen... of praat ik nu onzin... ?

Als Deelnemer / Lid van SIDN heb je toch ook rechten ipv alleen het recht tot betalen van je rekening ? Misschien het bestuur of zo afzetten ?

Ik heb het zo gehad met die club mensen daar.. ik krijg wel per 3 maanden een dikke rekening en er zit niet eens een soort van 'SLA' op het product / dienst..

(geld terug eisen ?)

Kimm

Bla bla bla...en nog een bla

Dan zeg je het toch op en ga je bij een reseller inkopen? Ik wordt er een beetje moe van, van het eeuwige gezeur en gezanik op de SIDN... Bah.

Ik denk dat in veel gevallen (niet altijd) het meer aan de deelnemer ligt dan de SIDN.
Zelf heb ik er bijv nog nooit geen gedoe mee gehad. Alles loopt prima, en moeten we een keer bellen dan worden we keurig geholpen.

ichosting
21/05/09, 10:28
Ik denk dat in veel gevallen (niet altijd) het meer aan de deelnemer ligt dan de SIDN.
Zelf heb ik er bijv nog nooit geen gedoe mee gehad. Alles loopt prima, en moeten we een keer bellen dan worden we keurig geholpen.

Ok, dus je zegt eigenlijk dat de onderhoud periodes en storingen bij de SIDN ligt aan de deelnemer zelf? Daar gaat deze topic immers over?

Geef maar toe mensen: wie heeft de stekker er uit getrokken gisteren :thumbup:

DeziWeb
21/05/09, 10:30
Je mist het stukje (niet altijd). Zoek voor de lol eens op sidn, en kijk eens wat een gemauw er langs komt.

ichosting
21/05/09, 10:38
Ik weet het, omdat er ook vaak wel iets is lijkt me. Ze verhogen zomaar de prijzen, geven bonussen weg, verloten WII's en ondertussen kunnen we nu al 2 dagen in 1 week onze klanten niet normaal voorzien van een .NL domein omdat er OF storing is OF dat er onderhoud is midden op de dag.

Maar goed, hier moet natuurlijk iets met zijn allen aan gedaan worden (ispbelang). Zolang dit niet gebeurt lacht Roelof zich in het vuistje :)

DutchTSE
21/05/09, 10:38
Bla bla bla...en nog een bla

Dan zeg je het toch op en ga je bij een reseller inkopen? Ik wordt er een beetje moe van, van het eeuwige gezeur en gezanik op de SIDN... Bah.

Ik denk dat in veel gevallen (niet altijd) het meer aan de deelnemer ligt dan de SIDN.
Zelf heb ik er bijv nog nooit geen gedoe mee gehad. Alles loopt prima, en moeten we een keer bellen dan worden we keurig geholpen.
Je slaat hier toch een beetje de plank mis. Alle zeur topics over de SIDN gaan juist over hun storingen, mis management en al het andere dat er fout gaat bij de SIDN.

Topics van problemen met de SIDN die uiteindelijk aan de deelnemer te wijten waren ben ik nog niet tegen gekomen.. guess why :)

DeziWeb
21/05/09, 10:39
Lees eens wat ik quote dan?

DutchTSE
21/05/09, 10:41
Lees eens wat ik quote dan?

Samenvatting: je wordt moe van het gezeur, in de meeste gevallen ligt het probleem aan de deelnemer en niet aan de SIDN, en als jij een keer belt wordt je prima geholpen.

De meest pro-SIDN post in deze categorie geloof ik :p

DeziWeb
21/05/09, 10:52
Niet per definitie pro SIDN, wel moe van posts als een eigen SIDN beginnen / geld terug vragen / enz

Smart-Guyz
21/05/09, 11:08
Niet per definitie pro SIDN, wel moe van posts als een eigen SIDN beginnen / geld terug vragen / enz

Het vele gezeur om SIDN geeft toch naar mijn mening gewoon aan dat SIDN verre van goed bezig is?
Ik wordt zelf ook wel moe van het gezeur om SIDN, maar dat komt omdat er altijd wel iets is, is het ene opgelost, begint het andere weer.

Daar ben ik moe van, daarom moet er gewoon een concurrent komen.

nieuwhier
21/05/09, 22:44
Ben het niet helemaal met je eens deziweb, deels snap ik wel wat je bedoeld.

Maar.... Het is duidelijk dat SIDN al erg lang hun zaakjes niet op orde heeft en als je daar hier niet over kan en mag klagen dan blijft er niet veel keuze over natuurlijk.

Als we een audit zouden laten uitvoeren op het sidn systeem (wel echt onafhankelijk natuurlijk) dan komt er echt geen best rapportcijfer uit. Als alleen al hun DRS websysteem bekijkt, echt geloof me, dat is te triest voor woorden hoe dat in elkaar steekt. Een serieuze software ontwikkelaar zou zich daarvoor schamen. Ik heb ooit wel eens de moeite genomen om gebreken te melden maar ben daar maar mee gestopt. Ook van die achterlijke dingen als je een domeinnaam kopieert en daar plakt en per ongeluk een spatie achter de .nl hebt staan... dan kan hij hem niet vinden in hun systeem... En zonder .nl een naam invullen kan ook niet. Niet echt kritiek dit, weet ik, maar dit schiet me te binnen. Wat wel maf is, is de functie global change nameservers. Of het nu web of mailinterface is weet ik niet, maar zit al jaren een bug in en dat weten ze maar het wordt niet opgelost.

Of wat dacht je van deze; jij beeindigd een domein die bijv. op 01-10-1997 is geregistreerd. Vervolgens registreert een ander hem vandaag en wat staat er dan als registratiedatum ? Juist, 01-10-1997! Absurd echt waar.

Laten we het over dat hele verhuiscircus maar niet hebben, de onderlinge registrar pesterijen met formulieren opvragen, hoeveel man werken daar bij sidn wel niet aan ?? en de continue belofte dat dit gaat veranderen... Mensen DIT kost ons pas geld, dat ze die vreemde bonus regeling verzonnen hebben boeit me niet zo. Dit wel, dit kost tijd en geld. Het is ons al heeeel lang toegezegd dat we met EPP codes ed zouden gaan werken maar nog steeds niet dus. En ik heb zo het geval dat bij iedere storing dit puntje verder weg is.

Ook een leuke, je hebt een klant en die draait zijn eigen DNS. Vervolgens wil die klant de domeinnaam beeindigen en jij probeert dat. Maar ja, pas als de klant hem uit zijn DNS heeft verwijderd wil SIDN hem verwijderen. Je eigen DNS heb je wel in de hand maar die van hun niet natuurlijk. Is ook een vreeeemde werkwijze.

Eerst de zone in orde maken en dan pas kunnen bestellen is ook vreemd en soms vooral onhandig. TUurlijk werken we daar omheen maar een registratieopdracht moet bewust wachten tot de DNS is bijgewerkt voordat hij bij SIDN registreert. Maar goed, als je dan toch besteld dan krijg je de melding dat de DNS nog niet in orde is en kun je (geautomatiseerd natuurlijk) dat bericht bevestigen voor een hercontrole. Maar bij verhuizingen is dat weer niet. Dns niet op orde; verhuisopdracht wordt geweigerd. Tuurlijk regel je dat dan weer in je systeem dat je er geen last van hebt maar toch....

Weet je nog, de eerst versie van het nieuwe DRS, je kon niet eens je wachtwoord wijzigen! En opeens kregen we allemaal een nieuw wachtwoord omdat er iets onveiligs was gebeurd. Ook vreemd, tijdje later kwam eindelijk pas de functie om je wachtwoord te wijzigen. Apart wachtwoord voor de email interface en de webinterface ? Forget it. Niet mogelijk. Bizar toch.

Een klant zegt een domein op per vervaldatum, dat wil je alvast ook automatisch in het systeem van de registrar vastleggen. Kan overal, maar niet bij SIDN. Bizar toch ?

Dan de hele interface, niets geen xml interface nog steeds die primitieve emails. Erg professioneel hoor. Zelfs een hoop resellers hebben dat beter voor elkaar.

drs-deelnemergebruiker, we kennen het allemaal. Erg nuttig he. Je deelnemernummer met dsu ervoor. Nee want dat ging een rol spelen op een bepaald moment. In welke eeuw ? Dus verschillende logins per medewerker, is dit misschien voor bedoeld?, nee dat kan ook nog niet.

Dan nog de overzichtelijkheid van de webinterface, het meeste gebeurd per mailinterface maar af en toe moeten we toch in de webinterface zijn. Het is gewoon absoluut niet overzichtelijk. Ergonomisch niet verantwoord.

Dit is wat me zo spontaan te binnenschiet en dan HIER komen de storingen en het vele onderhoud nog eens bovenop. Gewoon overdag. Is genoeg over gezegd. Over de mailinterface wil ik ook nog wel kwijt dat het misschien wel een aardig zou zijn een HOWTO te sturen naar ze hoe ze een backup mailserver inrichten ;-)

Zo... dat lucht weer een beetje op.

Smart-Guyz
22/05/09, 10:58
Dan wil ik ook nog wel even mijn ei kwijt.

1) Voor 8 jaar terug ben ik begonnen onder de naam "SG-Hosting", was allemaal een beetje knullig en liep ook niet echt super, iets van 100 klanten dacht ik. Op een gegeven moment toch maar aangemeld bij SIDN, ik weet even de inschrijf gelden niet meer maar dat is dacht ik iets van 200+ euro ofzo? SG-Hosting kan de kosten dekken van het gebruik van SIDN en dus leek het me beter om de registratie dan ook in eigen handen te hebben.

2) Vervolgens ben ik in zee gegaan met een applicatie ontwikkelaar waar ik op dat moment bevriend mee was. SG bij SG-Hosting staat voor Smart-Guyz, dus de naam moest wijzigen en de zaak werd een VOF, kortom, er moest een nieuwe inschrijving komen, en alles moest handmatig worden overgezet.

3) Nu ong. 1 jaar terug heb ik financiële problemen ondervonden bij mijn partner en kort daarna werd ik behoorlijk bij de benen genomen. De VOF viel uit één en ik hield het bedrijf. Rechtsvorm wijzigde dus en er moest een nieuwe inschrijving plaats vinden.

4) Om niet herinnerd te willen worden aan een slechte tijd die achter mij ligt veranderde ik mijn bedrijfsnaam en sloeg een andere weg in, de SMS wereld, deze sprak mij naar al die jaren het meeste aan en de VOF zou anders ook die kant op gaan.
Bedrijfsnaam ging veranderen en je raad het al, een nieuwe inschrijving moest er plaats vinden.

Op dat moment werd ik zo pissig dat ik compleet overstuur belde naar SIDN.
Hierna volgde het verhaal dat ik de sales directeur maar op een 06 nummer moest bellen.

Hij zei kortom: "Als het je niet aanstaat, klaag ons maar aan...prettige dag nog.."

Ik kan me zelf wel voor de kop slaan, want SIDN heeft me gewoon bakken met geld gekost. Op dit moment gaat alles weer prima en haal ik de kosten er wel weer uit, maar op de lange termijn hebben dit soort geintjes mij behoorlijk wat gekost.
SIDN weigert gewoon een systeem te maken om bedrijfs aanpassingen door te kunnen voeren.
Het KvK nummer is bijna altijd het zelfde gebleven en ook de ondertekende.

martysmarty
22/05/09, 12:38
EN toen was whois weer offline.......

Spyder01
22/05/09, 12:45
EN toen was whois weer offline.......

Ik merk het. Echt, de SIDN kunnen ze wel opdoeken en iets nieuws voor in het leven roepen. Iets wat goed doordacht is en waar je wat aan hebt.

DutchTSE
22/05/09, 12:58
Had al gehoopt dat het enkel hun website was, maar het is inderdaad weer raak.

Edit:



Aanvang: 22-05-09 11.45 uur
Eind: onbekend

Als gevolg van het koelingsprobleem in de serverruimte bij onze leverancier BIT hebben de database servers zichzelf uitgeschakeld.
12.43uur: BIT heeft de koelmachines weer aangezet, wij onderzoeken wanneer onze systemen weer opgestart kunnen worden.
Zie voor meer informatie ook de updates op www.bit.nl.

* Gevolgen voor de dienstverlening:
Het is niet mogelijk uw aanvragen en/of wijzigingen te verwerken.
Aanvragen per e-mail worden NIET in een wachtrij geplaatst.


Iemand moet me uitleggen waarom emails niet in een wachtrij geplaatst kunnen worden omdat de database server eruit ligt? 1+1 != 2 in dit geval.

martysmarty
22/05/09, 13:07
Waarom word dit altijd gemailed vanaf noreply@sidn.nl? Willen ze er geen commentaar op?

DutchTSE
22/05/09, 13:09
Waarom word dit altijd gemailed vanaf noreply@sidn.nl? Willen ze er geen commentaar op?

Gewoon reply en support@sidn.nl invullen :D

ichosting
22/05/09, 13:13
Ja maar goed, dit is toch niet leuk meer? Hoezo redundancy waar ze mee adverteren? :s

be-aware
22/05/09, 13:15
Het probleem is dat de SIDN haar onkunde op werkdagen voornamelijk voorbij laat komen, als onderhoud vensters gewoon gedurende de avond/nacht voor zouden komen en dan met voorkeur op tijden waarop de meeste mensen op 1 oor liggen dan zou het op zich niet zo'n probleem zijn, maar dit zit er schijnbaar niet in.

Op het moment dat de lieve ambtenaren aan het werk zijn verknallen ze het systeem en kunnen de deelnemers hun zaken niet uitvoeren omdat ze geen toegang hebben tot het systeem waar zij de hoofdprijs voor betalen. Wel korting geven aan de partijen welke vele domeinnamen hebben (of is het een verhulde schade vergoeding voor deze partijen?) maar niet je systeem op orde hebben.

Het valt te hopen dat ze de imbecielen welke op dit moment hun functie vervullen bij de SIDN snel de laan uit sturen en vervangen door kundig personeel.

nieuwhier
22/05/09, 14:03
Eigenlijk begin ik het nu onderhand wel grappig te vinden...

DutchTSE
22/05/09, 14:04
Eigenlijk begin ik het nu onderhand wel grappig te vinden...
Hier ook, daarom maar een fun topic gemaakt: http://www.webhostingtalk.nl/sidn/149715-storing-22-5-2008-hoelaat-zijn-we-weer-up-pool.html

NedBoys
22/05/09, 14:12
Het is vervelend dat ze er nu weer uitleggen. Of ze er nu iets aan kunnen doen betwijfel ik. Wel vervelend dat het zoveel keer in korte tijd gebeurd.

nieuwhier
22/05/09, 14:16
Of ze er nu iets aan kunnen doen betwijfel ik.
Nou ik denk dat we die fase, ze credits geven, wel voorbij zijn hoor. Inmiddels kun je zonder kennis van zaken met gerust hart zeggen dat ze er alles aan hadden kunnen doen. In de politiek trekken ze dan zelf hun consequenties.....

Richard31
22/05/09, 14:19
Hoe kan het dat de is-functie bij argeweb en hostnet wel werkt?

WH-Tim
22/05/09, 14:22
"Wij hebben daarom de procedure rond storingsmeldingen aangepast, om de bereikbaarheid van SIDN voor storingsmeldingen ook 's nachts te kunnen garanderen."

Volgensmij heb ik die zin in eerdere mailings al gelezen. Hij komt me echt zo bekend voor dat ik er bijna van moet huilen :(

Ik wilde het achterwege laten, maar wat zit bij SIDN toch een stelletje prutsers. Ik zou graag van SIDN meer concrete plannen horen dan alleen "we doen er iets aan" en ook het plan van aanpak en de voortgangsrapportage daarvan willen inzien.

dreamhost_nl
22/05/09, 14:41
Hoe kan het dat de is-functie bij argeweb en hostnet wel werkt?

Via een "dig" op de DNS servers hoogstwaarschijnlijk. Heeft een domeinnaam geen DNS records dan bestaat deze niet; niet 100% maar beter dan je klanten "Nee" verkopen.

Over de storing laat ik me verder niet uit, maar laat ik wel zeggen dat het geduld met de SIDN hier allang en breed verloren is.

nieuwhier
22/05/09, 15:04
Hoe kan het dat de is-functie bij argeweb en hostnet wel werkt?

Wij hebben al sinds eerdere storingen en onderhoud ook een fallback systeem voor de IS functie gemaakt (ook dns check) ;-)

Spyder01
22/05/09, 15:14
Ik quote de SIDN mail maar even... ze geven bit gewoon van alles de schuld, is ook een manier :ban:


Aanvang: 22-05-09 11.45 uur
Eind: onbekend

15.00uur: Wij zijn begonnen met het gecontroleerd opbrengen van de
systemen. Helaas was er net een brandmelding bij BIT waardoor de
serverruimte weer afgesloten werd. Zodra deze is vrijgegeven gaan we
verder met het opbrengen. Daarna moeten er routinetests worden
uitgevoerd op de integriteit van de data.
12.43uur: BIT heeft de koelmachines weer aangezet, wij onderzoeken
wanneer onze systemen weer opgestart kunnen worden.
11.45 uur: Als gevolg van een koelingsprobleem in de serverruimte bij
onze leverancier BIT hebben de database servers zichzelf uitgeschakeld.

Zie voor meer informatie ook de updates op www.bit.nl.

* Gevolgen voor de dienstverlening:
Het is niet mogelijk uw aanvragen en/of wijzigingen te verwerken.
Aanvragen per e-mail worden NIET in een wachtrij geplaatst.

Onze excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groeten,
SIDN

Smart-Guyz
22/05/09, 15:38
BIT geeft aan dit de cam is van de locatie van de klanten, SIDN is toch een klant van hun?
http://www.bit.nl/home/support/webcams/

Even in de gaten houden wanneer er actie komt ;) haha

nieuwhier
22/05/09, 15:43
Ik quote de SIDN mail maar even... ze geven bit gewoon van alles de schuld, is ook een manier :ban:
Waar blijft nu het verhaal dat ze redundant draaien sinds vorige week, Juist om van dit soort ongein geen last hebben....

DutchTSE
22/05/09, 15:45
BIT geeft aan dit de cam is van de locatie van de klanten, SIDN is toch een klant van hun?
http://www.bit.nl/home/support/webcams/

Even in de gaten houden wanneer er actie komt ;) haha
*hey! ik zie 2 mannen met een SIDN t-shirt pizza eten in de kantine!*
:sorcerer:

Smart-Guyz
22/05/09, 15:46
Update geplaatst op 22/05/09, 15:14 door Wido Potters

BIT is samen met de leverancier aan het onderzoeken hoe deze storing ontstaan is. De storing wordt hierbij gesloten. In de loop van volgende week verwachten wij een RFO-rapportage gereed te hebben. U kunt een kopie hiervan aanvragen op info@bit.nl.

Onze excuses voor deze storing en het ongemak dat het onze klanten veroorzaakt heeft.

Probleem is opgelost volgens BIT.

nieuwhier
22/05/09, 15:57
Laat die enquete nu maar snel komen :-)

Pur
22/05/09, 16:46
Je zou toch bijna gaan denken dat SIDN wordt gerunned door een zolderkamer studentje die zichzelf alter egos aanmeet voor support, de directeur, de sales droid etc.

Maar ik zou bijna zeggen helaas is dat niet zo...

Spyder01
22/05/09, 17:57
Beetje tegenstrijdig dit:


Aanvang: 22-05-09 11.45 uur
Eind: 22-05-09 17.15 uur
Status: opgelost

Als gevolg van een koelingsprobleem in de serverruimte bij onze
leverancier BIT is DRS tijdelijk onbereikbaar geweest. Inmiddels is
alles weer operationeel.

* Gevolgen voor de dienstverlening:
Aanvragen die wij per e-mail ontvangen hebben zijn in een wachtrij
geplaatst en worden nu in volgorde van binnenkomst aangeboden aan DRS.

Onze excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groeten,
SIDN

Eerst zouden ze niks met de mail kunnen, nu opeens worden ze wel weer via een wachtrij verwerkt...

VinceSTM
22/05/09, 17:59
Beetje tegenstrijdig dit:



Eerst zouden ze niks met de mail kunnen, nu opeens worden ze wel weer via een wachtrij verwerkt...

Dus mensen die toch mails hebben verstuurd, worden nu wel geholpen, terwijl dat niet zou kunnen? Ik zou ze tot op de laatste euro financieel uitkleden als mijn domein hierdoor gekaapt zou zijn.

nieuwhier
22/05/09, 18:01
Vervelend, wij hadden alle aanvragen opnieuw gestuurd omdat we dachten dat ze niet aangekomen zijn. Nu krijgen we allerlei afwijzingen omdat de eerdere opdrachten toch aangenomen waren en moet we handmatig e.e.a. uitpluizen :-(

SebastiaanStok
23/05/09, 21:05
Dat is inderdaad wel zuur. Dit is de twee keer binnen korte tijd. Hopen dat ze het hierna langer uit houden.

Het is uithouden ;)
Anders betekend het juist dat ze het systeem uit moeten houden :)

DennisWijnberg
25/05/09, 13:59
Het is uithouden ;)
Anders betekend het juist dat ze het systeem uit moeten houden :)

Da's een mooie ja; www.spatiegebruik.nl :)

DennisWijnberg
25/05/09, 16:06
Ik weet zeker dat we een heel goede kans maken wanneer we onze deelnemerbijdrage terugeisen wegens wanprestatie. Denk aan;
- Verschoven deadline van EPP met een jaar.
- De bizarre uptime van de SIDN (ongeveer 98,5%, aldus ispam.nl)
- Het nog steeds niet werkend hebben van de globale nameserverwijziging.
- Het falen van de uitwijkoplossing.

Desnoods met een gang naar de rechter. Ik heb daarvoor al contact gezocht met een advocaat.

Ik wil nog niets beloven, maar wie doet er mee?

Ber|Art
25/05/09, 16:29
mss ff een apart topic van maken?

DennisWijnberg
25/05/09, 16:40
Bij deze. http://www.webhostingtalk.nl/sidn/149808-deelnemerbijdrage-terug.html#post1062816

DutchTSE
28/05/09, 20:46
En de volgende FAIL van de SIDN.
Sturen ze de tevredenheids monitor enquete naar het ticket emailadres ipv het contactadres...

Freakingme
28/05/09, 20:48
Tjah, anders zouden er eens mensen zijn die die enquete invullen. Zit dat ding trouwens inmiddels een beetje fatsoenlijk in elkaar?

Spyder01
28/05/09, 20:56
Ik ben hem nu aan het invullen, ontving hem ook zojuist. Kan in ieder geval de negativiteit die ik voel goed kwijt in die enquette :)

DutchTSE
28/05/09, 20:58
Tjah, anders zouden er eens mensen zijn die die enquete invullen. Zit dat ding trouwens inmiddels een beetje fatsoenlijk in elkaar?

Heb ze een 4 gegeven qua cijfer.

Ben bij vraag 3:
Welke negatieve ervaringen met de dienstverlening van SIDN uit het afgelopen jaar zijn u bijgebleven?
Dit kan iets heel belangrijks zijn, maar ook iets kleins dat u als vervelend ervaren heeft.

Antwoord:



De vele storingen, het slecht en onpersoonlijk antwoorden op vragen over storingen (meerdere deelnemers ontvangen dezelfde antwoord-email, waarin niet wordt ingegaan op de gestelde vragen), het onjuist informeren van ontwikkelingen bij de SIDN (een uitwijk omgeving die niet operationeel blijkt te kunnen zijn). De slechte technische opbouw van de SIDN infrastructuur (er is totaal geen redundantie). Onderhoudwindows die 11 uur achter elkaar duren (je kunt de klant gewoon niet wijs maken dat er 11 uur lang geen domeinen besteld kunnen worden). Onderhoudswindows die overdag worden uitgevoerd, en niet 's nachts. Het onbereikbaar zijn van de Whois (toekomstig klanten krijgen een foutmelding van de whois server en lopen weg). De verhoging van de deelnemerskosten worden blijkbaar niet op de juiste manier besteed (de dienstverlening is er sindsdien zelfs slechter van geworden). Emails die tijdens onderhoudvensters niet in een wachtrij worden geplaatst is helemaal uit den boze, fallback mail kan dit prima oplossen (ook het first in first out).

More to come.
edit1: ik submit.. Uw antwoord mag maximaal 255 teken(s) (inclusief spaties) lang zijn. :'(

edit2: Welke positieve ervaringen met de dienstverlening van SIDN uit het afgelopen jaar zijn u bijgebleven?
Dit kan iets heel belangrijks zijn, maar ook gewoon iets leuks.
Antwoord: Helaas.. ik kan er geen bedenken

martysmarty
28/05/09, 20:58
Vraag:

Welke negatieve ervaringen met de dienstverlening van SIDN uit het afgelopen jaar zijn u bijgebleven?
Dit kan iets heel belangrijks zijn, maar ook iets kleins dat u als vervelend ervaren heeft.

Bij het antwoord: Uw antwoord mag maximaal 255 teken(s) (inclusief spaties) lang zijn.

Zucht....

Spyder01
28/05/09, 21:09
Wat ook een goede is (ben bijna klaar met invullen), ze gaan je vragen van je van Denic, EURid e.d. vindt, als je daar mee registreert... pff... nuttig...


Van de organisaties die hierboven staan kan SIDN vast wat leren op het gebied van domeinnaamregistratie.
De organisatie(s) die u zojuist het hoogste rapportcijfer gaf, welke aspecten uit hun dienstverlening zouden voor SIDN een verbetering zijn?

martysmarty
28/05/09, 21:14
Antwoord: Alle?

DutchTSE
28/05/09, 21:20
De winnaar van de WII spelcomputer ontvangt uiterlijk 30 juni 2009 bericht.

Lekker anonieme enquete dus:p

martysmarty
28/05/09, 21:20
Jammer dat ze niet even een laatste tekstbox hebben gemaakt voor open commentaar. Daar had nog heel wat ingepast.

DutchTSE
28/05/09, 21:22
Jammer dat ze niet even een laatste tekstbox hebben gemaakt voor open commentaar. Daar had nog heel wat ingepast.

Eentje zonder karakterlimiet :) Heb nu me commentaar overal beetje verspreid op de juiste plaatsen :)

Spyder01
28/05/09, 21:30
Eentje zonder karakterlimiet :) Heb nu me commentaar overal beetje verspreid op de juiste plaatsen :)

Doet me denken aan de leus van de belastingdienst:

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

Alleen doet de SIDN er alles aan, om het juist niet makkelijk te maken. Een karakterlimiet op velden vind ik een foute keus. Zeker als je achteraf ook geen open commentaar nog kunt geven.

nieuwhier
28/05/09, 21:57
Bij ieder tekst veld liep ik ook tegen de 255 limiet aan, wel weer bizar zeg. En geen mogelijkheid om een slottekst op te geven ook. Ook niet de vraag of ze contact mogen opnemen, had ook gemogen. Geen best rapportcijfer.

edit2: Welke positieve ervaringen met de dienstverlening van SIDN uit het afgelopen jaar zijn u bijgebleven?
Jaja!! Ik had er 1, ik vond de pool op dit forum erg leuk. Is toch een gevolg van de SIDN dienstverlening ?

®on
28/05/09, 22:44
Ben bij 17% afgehaakt. Morgen eens zien of ik dan verder kan komen.

Spyder01
28/05/09, 22:45
Ben bij 17% afgehaakt. Morgen eens zien of ik dan verder kan komen.

Even doorbijten Ron. Viel mij ook tegen, maar als je over de 25% bent gaat het vrij snel.

martysmarty
29/05/09, 08:42
Even doorbijten Ron. Viel mij ook tegen, maar als je over de 25% bent gaat het vrij snel.

Hoe negatiever cijfer je geeft, hoe langer de enquete

Ber|Art
29/05/09, 08:45
De winnaar van de WII spelcomputer ontvangt uiterlijk 30 juni 2009 bericht.Dat moet ook niet ze mogen best weten wie wat heeft ingevult en waarom ;), maar 15 minuten klopt echt niet, ik denk niet dat ik die Wii ga winnen :p

Spyder01
29/05/09, 09:00
Hoe negatiever cijfer je geeft, hoe langer de enquete

Een 6 of lager wordt je inderdaad gevraagd toe te lichten. Maar dat kan heel snel hoor. Ik ben niet iemand van hele verhalen opschrijven. Lekker in telegram stijl met dat soort dingen.

Mikey
29/05/09, 09:25
Wat zullen we lachen als roelof straks met zijn blauwe ogen vol trots verteld dat het merendeel van de deelnemers dik tevreden is. Hij vergeet dan alleen wel te vertellen dat het deel wat dik tevreden is, de enquete gewoon niet heeft ingevuld...

Ber|Art
29/05/09, 09:29
Hebben we wel eens iets gehoord over de (echte) uitslagen? Worden die gepubliceerd in het kader van het transparant zijn? Als ik alleen als dit topic lees en de mensen om me heen hoor lijkt het me sterk dat de uitslag zal zijn dan men dik tevreden is over de SIDN...

nieuwhier
29/05/09, 09:45
Worden die gepubliceerd in het kader van het transparant zijn?
Ik heb zo het vermoeden dat geprobeerd zal worden om geen ruchtbaarheid aan de uitslagen te geven. Zo ken ik SIDN tenminste tegenwoordig.

Alhoewel er een paar deelnemers zijn die best tevreden zijn met die onverwacht leuke korting met terugwerkende kracht...

DutchTSE
29/05/09, 10:04
Wat zullen we lachen als roelof straks met zijn blauwe ogen vol trots verteld dat het merendeel van de deelnemers dik tevreden is. Hij vergeet dan alleen wel te vertellen dat het deel wat dik tevreden is, de enquete gewoon niet heeft ingevuld...
Om de een of andere reden zie ik dit ook echt wel gebeuren ja :)

Ber|Art
29/05/09, 10:05
Alhoewel er een paar deelnemers zijn die best tevreden zijn met die onverwacht leuke korting met terugwerkende kracht...Maar die vraag stond er niet bij ;) en ik denk dat dit wel eens tegen zou kunnen vallen...

Mikey
29/05/09, 10:06
Alhoewel er een paar deelnemers zijn die best tevreden zijn met die onverwacht leuke korting met terugwerkende kracht...

Ook die zijn echt niet te spreken over sidn, het enige wat de uitslag positieve vormen kan geven zijn de partijen die 5 / 10 / 25 domeinen in hun account hebben en te weinig operationeel bezig zijn om lucht te krijgen van de problematiek.

Ber|Art
29/05/09, 10:08
Mja ook die zijn niet blij want de hun kosten zijn het hoogste nu, 33% meer deelnemers bijdrage en dan verdelen over 10 domeinnamen :(

nieuwhier
29/05/09, 10:08
Genoeg materiaal voor een nieuw pool.... Wordt het gepubliceerd en zo ja hoe hoog wordt het rapportcijfer ;-)

nieuwhier
29/05/09, 10:10
Mja ook die zijn niet blij want de hun kosten zijn het hoogste nu, 33% meer deelnemers bijdrage en dan verdelen over 10 domeinnamen :(
Toch is het BE of EURID model niet slecht, dan krijg je ieder geval alleen registrars die voldoende namen hebben en/of middelen.

®on
29/05/09, 11:18
Ook die zijn echt niet te spreken over sidn, het enige wat de uitslag positieve vormen kan geven zijn de partijen die 5 / 10 / 25 domeinen in hun account hebben en te weinig operationeel bezig zijn om lucht te krijgen van de problematiek.
Dezelfde club deelnemers waar SIDN niet op zit te wachten, behalve als het ze uitkomt.

dreamhost_nl
29/05/09, 20:27
Van de organisaties die hierboven staan kan SIDN vast wat leren op het gebied van domeinnaamregistratie.
De organisatie(s) die u zojuist het hoogste rapportcijfer gaf, welke aspecten uit hun dienstverlening zouden voor SIDN een verbetering zijn?


Alsof ze al vantevoren weten waar de enqûete op uit zal gaan draaien; goede zelfreflectie.... ;)

Pur
30/05/09, 09:16
Toch is het BE of EURID model niet slecht, dan krijg je ieder geval alleen registrars die voldoende namen hebben en/of middelen.

En dan ben je als partij die wil starten dus automatisch gedoemd tot het afnemen via een reseller.

En er zijn ook wel een aantal (niet hosting gerelateerde) bedrijven SIDN deelnemer om domein registratie in eigen beheer te hebben. Kan me niet voorstellen dat die duizenden domeinen hebben.

Persoonlijk vind ik het model van SIDN prima (kleine standaard bijdrage, x bedrag per domein). Het houdt imho de niet zo serieuze deelnemers weg door de standaard bijdrage maar ontneemt serieuze starters met ambitie niet de mogelijkheid om direct bij SIDN af te nemen.

dreamhost_nl
30/05/09, 13:45
En dan ben je als partij die wil starten dus automatisch gedoemd tot het afnemen via een reseller.

Het één sluit het ander toch niet uit?
Er zijn nu ook genoeg Deelnemers Cat. I die gewoon Deelnemer zijn geworden om alles zelf in hand te willen houden en maar enkele domeinnamen geregistreerd hebben. Dat zul je altijd houden. Ondernemen is inherent aan investeren.

Pur
30/05/09, 13:55
Het één sluit het ander toch niet uit?
Er zijn nu ook genoeg Deelnemers Cat. I die gewoon Deelnemer zijn geworden om alles zelf in hand te willen houden en maar enkele domeinnamen geregistreerd hebben. Dat zul je altijd houden. Ondernemen is inherent aan investeren.

Natuurlijk sluit het een het ander niet uit. Maar je legt de drempel wel gelijk een heel stuk hoger. Als ik het goed heb moet je bij een aantal partijen en 2500 euro inleggen en ook nog eens een x aantal domeinen registreren per jaar. Als je wel een serieuze starter bent maar geen geld wil lenen of minder prive kapitaal hebt (en je op dat moment ook nog afvraagt of je wel een x aantal domeinen gaat verkopen) dan wordt het dus al een stuk moeilijker en is de keuze voor een reseller account al snel gemaakt. Terwijl in de huidige situatie heb je al een eerder omslag punt waarbij het op zich lonend wordt qua prijs om direct in te kopen (nog maar afgezien van de andere voordelen die het bied) maar iets minder risico loopt mocht toch over iets minder verkopende kwaliteiten bezitten dan je in 1e instantie had gedacht.

En wat mij betreft is de drempel van de deelnemers bijdrage nu al hoog genoeg om de niet serieuze starters te onderscheiden van de wel serieuze starters.

WH-Tim
02/06/09, 13:07
Ik ben na het invullen van de enquete van mening dat het aantal vragen binnen de enquete van invloed is op de gegeven rapportcijfers. Ik ben nu al zeker 20 minuten aan het invullen en ik zit nog onder de 50%. Vind je het gek dat ik nu overal minimaal een 7 in ga vullen?

dreamhost_nl
05/06/09, 17:58
Als je zo de enquête invult krijgt de SIDN nog het idee dat ze goed bezig zijn... :thumbdown: even doorbijten dus...

Thijs
09/06/09, 13:10
Hoe is jullie ervaring met betrekking tot post van SIDN ?

Ik ken een partij welke post niet ontvangt, mails alleen updates en geen factuuroverzichten met alle gevolgen van dien. SIDN betantwoordt de vragen niet als er gevraagd wordt hoe dit kan en blokkkeert de boel gewoon.

Tevens blijkt het dat ze aan de hand van KvK gegevens hun NAW gegevens bijwerken terwijl een SIDN-partner best wel eens zijn post op het opgegevens adres bij SIDN wil ontvangen.

SIDN communiceert vanuit support ook zeer onpersoonlijk iedere keer. Meer mensen hier bekend mee ?

Spyder01
09/06/09, 13:20
Hoe is jullie ervaring met betrekking tot post van SIDN ?

Ik ken een partij welke post niet ontvangt, mails alleen updates en geen factuuroverzichten met alle gevolgen van dien. SIDN betantwoordt de vragen niet als er gevraagd wordt hoe dit kan en blokkkeert de boel gewoon.

Tevens blijkt het dat ze aan de hand van KvK gegevens hun NAW gegevens bijwerken terwijl een SIDN-partner best wel eens zijn post op het opgegevens adres bij SIDN wil ontvangen.

SIDN communiceert vanuit support ook zeer onpersoonlijk iedere keer. Meer mensen hier bekend mee ?

De post is waardeloos... ze sturen het inderdaad naar het KvK adres en niet naar het evt. postadres. Aanpassen is al een jaar lang een groot probleem, dus ik heb het maar opgegeven. Kan de tijd wel beter gebruiken.

Randy
09/06/09, 13:35
De SIDN zou m.i. zelf registraties aan moeten gaan bieden direct. Nominet in UK en Denic in DE doen dit al. Uiteraard tegen de hoofdprijs, maar zo kunnen enkele 'deelnemers' al geschapt worden. Denk aan onderwijs, universiteiten en bankverzekeraars.

martysmarty
09/06/09, 14:44
@Randy: IIS.SE doet dit ook al, maar wel 5x zo duur

Post van SIDN is hier ook waardeloos.

Thijs
09/06/09, 15:01
Post van SIDN is hier ook waardeloos.

De vraag is dus hoe je dit duidelijk gaat maken naar SIDN.

SIDN hanteert bijvoorbeeld boetes, maar wat als SIDN haar post niet goed verstuurd ?

Freakingme
09/06/09, 15:35
Als je een bepaalde mercedes dealer niet bevalt, dan ga je toch gewoon naar een andere mercedes dealer? :lovewht:

Thijs
09/06/09, 16:28
Als je een bepaalde mercedes dealer niet bevalt, dan ga je toch gewoon naar een andere mercedes dealer? :lovewht:

SIDN heeft voordelen om lid van te zijn... probleem is echter dat ze monopolist zijn en er dus geen ander alternatief is.

Leuk hoor een TransIP advertentie dat ze nooit down zijn... wat heb je eraan als SIDN het wel is bijvoorbeeld.

Lieft zo dicht mogelijk bij de bron.

nieuwhier
09/06/09, 16:37
Lieft zo dicht mogelijk bij de bron.
Dat principe hanteren wij ook wel, dus eurid, dns be, sidn en de rest bij de groothandel.

Als ik af en toe de prijzen van 'de groothandel' bekijk denk ik wel eens dat het net zo makkelijk zou zijn om alles op 1 plek te halen. 1 API, 1 interface....

Met elkaar een inkoopcombinatie maken (non-profit) is wel een aardige denk ik.

Thijs
09/06/09, 17:51
Met elkaar een inkoopcombinatie maken (non-profit) is wel een aardige denk ik.

Ik denk dat dit een eutopie zou zijn.... maarja... wie weet !

nieuwhier
09/06/09, 17:57
Ik denk dat dit een eutopie zou zijn.... maarja... wie weet !

Een klein groepje zou moeten beginnen... 10 of zo met gemiddeld ieder een domein of 5.000 of zo. Dan heb je 50.000 domeinen. Tegen inkoopsprijs + 1 euro per domein is 50.000 euro per jaar. Daar kun je iets voor doen.

Eenvoudig systeempje opzetten(er is vast wel wat te vinden dat al bijna alles doet). In de vorm van een stichting, contractueel het goed met elkaar regelen, dus geen gedoe met winst enzo(winst maken doe je maar in je eigen bedrijf), de kosten per domein zullen in het begin wat hoger zijn maar dat gaat vanzelf zakken zodra er voldoende body en cashflow is.

Thijs
09/06/09, 18:26
Een klein groepje zou moeten beginnen... 10 of zo met gemiddeld ieder een domein of 5.000 of zo. Dan heb je 50.000 domeinen. Tegen inkoopsprijs + 1 euro per domein is 50.000 euro per jaar. Daar kun je iets voor doen.

Eenvoudig systeempje opzetten(er is vast wel wat te vinden dat al bijna alles doet). In de vorm van een stichting, contractueel het goed met elkaar regelen, dus geen gedoe met winst enzo(winst maken doe je maar in je eigen bedrijf), de kosten per domein zullen in het begin wat hoger zijn maar dat gaat vanzelf zakken zodra er voldoende body en cashflow is.

OK, maar dan maken we er wel een utopie van :D

nieuwhier
09/06/09, 18:28
OK, maar dan maken we er wel een utopie van :D

Ach.... laat me dromen ;-)

Thijs
15/06/09, 12:08
Even een update omtrent de partij welke geen facturen per post ontvangt.

Het blijkt dat de SIDN blokkades verstuurd als een Deelnemers-gegevens aanpassing zonder enige extra informatie over een blokkade.

Wat blijkt:

De SIDN stuurt 9-6 een factuur per mail, uitdraai, hier wordt op gereageerd en 11-6 komt er wederom een mail dat de deelnemersgegevens zijn bijgewerkt.

12-6 wordt de betaling gedaan van het rekeningnummer waar SIDN van wilde incasseren waarbij het overschrijvingsbewijs met de melding verwerkt (dus afgeschreven) wordt meegestuurd als bijlage.

Er is in de tussentijd geen communicatie vanuit SIDN gekomen op deze call, ook niet na aandringen.

De partij in kwestie krijgt vandaag ineens de factuur per post binnen en wordt gebeld over deze call. Er wordt mede gedeeld dat de partij is geroyeerd, dit zonder enig schrijven. De partij blijkt dus 11-6, volgens de persoon aan de telefoon 12-6 geroyeerd te zijn.

De SIDN overweegt wellicht een nieuwe inschrijving maar hier komen wel weer de kosten voor deze inschrijving bij.

Hoe kan de SIDN zo laks zijn in haar communicatie ?

Thijs
24/06/09, 12:09
Het blijkt dat SIDN niet meer reageert na dit telefonisch toegezegd te hebben aan deze partij.

Na herhaalde pogingen per mail waar naar een reactie gevraagd wordt is besloten en mede gedeeld dat er een officiële klacht aangetekend verstuurd zal worden.

Ik snap de SIDN persoonlijk niet.