PDA

Bekijk Volledige Versie : bel en win/ sms en win legaal?



Pinocchi
13/05/09, 13:12
Dames, heren,

Wij zijn voor een van onze projecten aan het kijken naar een bel-en-win/sms-en-win mogelijkheid ter promotie van de site en een aantal producten. Wat ik me nu afvraag is in hoeverre dit legaal is.

Uiteraard hebben we al het nodige opgezocht en kwamen we onder andere deze link tegen:
http://www.justitie.nl/onderwerpen/opsporing_en_handhaving/kansspelen/promotionele_kansspelen/

Hiermee zou ik zeggen dat je een sms-en-win spel mag opzetten ter promotie van producten zolang de prijs voor de klant niet hoger is dan 60 cent.
Wanneer ik echter kijk naar anderen dan zie je heel vaak dat er bedragen zijn van meer dan een euro. Ik kan dat niet zo goed rijmen met de wetgeving hierboven.

Kunnen jullie hier wat meer info over geven, me de juiste kant op sturen?

Dank alvast

Apoc
13/05/09, 13:57
Erg goede vraag.

Ik denk dat je voor een goed antwoord het beste deze vraag kunt voorleggen aan Postbus51, of anders een jurist.

Triloxigen
13/05/09, 14:32
Er zit een verschil tussen SMS en Win en kansspelen meen ik, maar ik weet niet meer precies hoe het zat.

YolkNet
13/05/09, 15:27
Als ik het zo lees ben je bezig met een kansspel. Daarvoor moet je een vergunning aanvragen, anders ben je illegaal bezig.

Volgens de huidige Wet op de kansspelen is het aanbieden van kansspelen zonder vergunning of het bevorderen daarvan niet toegestaan (‘nee, tenzij regime’). De wet maakt daarbij geen onderscheid tussen kansspelen met of zonder inleg.
Bron: http://www.justitie.nl/onderwerpen/opsporing_en_handhaving/kansspelen/illegale_kansspelen/

Als je een vergunning regelt kun je gewoon je gang gaan, zo lijkt het. Maar je kunt het beste advies inwinnen bij de KvK, of Justitie zelf.

Voor vragen en opmerkingen kunt u een e-mail sturen naar het projectbureau Kansspelen: kansspelen@minjus.nl of bellen naar (070)-370 4620.

Smart-Guyz
13/05/09, 18:16
Is de wetgeving voor kansspelen niet van toepassing boven een bepaald bedrag?
Ik dacht namelijk ooit zoiets te horen ergens.

Gelukkig bieden wij nog geen spellen of win acties via SMS of IVR.
Indien we dit in de toekomst wel gaan doen is het handig om te weten dat we hier rekening mee moeten houden inderdaad.
Ik kan me voorstellen dat velen hier nooit bij stil zullen staan.

Pinocchi
14/05/09, 18:35
Ik zal binnenkort eens even contact met ze opnemen over de wijze waarop het wel of niet mag en wat er exact binnen valt. Mocht het niets worden dan helaas, maar als we het doen willen we het wel netjes en goed doen.

VisualWeb
14/05/09, 19:35
Clubmessage heeft een goed pdf document met regels. Vooral pagina 7 is in 1 opslag verhelderend: http://www.clubmessage.nl/admin_assets/content/content_files/public/SMS-%20en%20winactie.pdf

juuljuul123
16/05/09, 19:12
Er zijn zeker kans spellen wat geen vergunning hebben.
Er word volgens mij niet veel gecontroleerd maar als ze je pakken dan heb je zeker een hele hoge boete.
Maar zoals je hierboven al ziet is dat je het beste even kunt navragen hoe het werkt.
Mvg Juul.