PDA

Bekijk Volledige Versie : Nu nog windows 2003 server aanbieden in spla?



frankske
11/05/09, 22:44
korte vraag: mogen er voor nieuwe klanten nog windows 2003 server's in SPLA gelicenced worden? Of geldt het principe: "als het niet in de SPUR en de spla-prijslijst voorkomt, mag het niet meer voor nieuwe installs"?

gjtje
11/05/09, 22:50
Als iets niet in de spur staat kan je het niet rapporteren, echter, je kan ook 2008 Web rapporteren en 2003 Web installeren, de prijs en voorwaarden zijn gelijk. De eis is nooit geweest dat de licentie werkelijk geïnstalleerd moet zijn (zo kon je bijvoorbeeld 2x enterprise unauth rapporteren voor 1 fysieke cpu om 8 "gratis" virtuele machines te kunnen hosten) zolang maar aan de voorwaarden van de licenties wordt voldaan.

frankske
11/05/09, 22:53
ik dacht dat dit expliciet niet (meer) mocht voor nieuwe installs?

Randy
11/05/09, 23:06
ik dacht dat dit expliciet niet (meer) mocht voor nieuwe installs?

Dat was een tijd geleden met de Standaard en Enterprise unauth, waar geen nieuwe licenties meer voor uitgegeven mochten worden. Wel grappig, omdat je meteen de mensen in het aanbiedingsforum et de 'eweka licenties' eruit kon halen. Inmiddels heeft MS Standaard weer terug in het programma gezet sinds vorige maand, tezamen met SQL2008WEB.

gjtje
12/05/09, 00:35
't Is ook een beetje zot dat je Datacenter moet installeren voor een simpele Windows DNS server. ;)

Randy
12/05/09, 00:43
't Is ook een beetje zot dat je Datacenter moet installeren voor een simpele Windows DNS server. ;)

DNS uit Webserver 2008 halen was inderdaad een geniale zet van MS. Bram was verbaast dit destijds te horen tijdens de hands-on lab @Aristo Amsterdam.

SBS2008 is ook leuk: je kunt geen publieke IP-adressen geven waardoor hosted SBS niet meer echt mogelijk is zonder te NAT'ten via een andere machine of firewall.

frankske
12/05/09, 22:14
Maar dus zolang er een versie hoger in de spla prijslijst staat, mag het nog aangeboden worden, ook aan nieuwe klanten? Kan Bram/Pim dit bevestigen aub?

Ingvald
12/05/09, 22:17
't Is ook een beetje zot dat je Datacenter moet installeren voor een simpele Windows DNS server. ;)
Kan toch ook gewoon met de Standard en Enterprise?

Ingvald
12/05/09, 22:23
korte vraag: mogen er voor nieuwe klanten nog windows 2003 server's in SPLA gelicenced worden? Of geldt het principe: "als het niet in de SPUR en de spla-prijslijst voorkomt, mag het niet meer voor nieuwe installs"?
Op onze meest recente SPLA prijslijst staat gewoon:


Windows Server Web Edition Win32 (Processor)

Er staat dus geen versie bij, hieruit leid ik af dat je bij afname van zo'n licentie beide mag gebruiken.

Maar voor de zekerheid toch maar even navragen bij Insight.

Los daarvan vraag ik me af waarom je nu nog nieuwe machines met Win2003 Web zou opzetten? Enige reden dat ik kan bedenken is voor MS DNS. Maar voor ~9 euro meer heb je de Win2008 Standard. Niet onoverkomelijk denk ik.

Randy
12/05/09, 22:50
Los daarvan vraag ik me af waarom je nu nog nieuwe machines met Win2003 Web zou opzetten? Enige reden dat ik kan bedenken is voor MS DNS. Maar voor ~9 euro meer heb je de Win2008 Standard. Niet onoverkomelijk denk ik.

Windows Standaard is pas sinds een maand terug. Daarvoor zat een behoorlijk gat. Al kon je natuurlijk gewoon 1 CAL afrekenen en DNS draaien om de server ook als je mobiele werkplek te gebruiken. Nog goedkoper ook nog dan een Unauth licentie en noodzaak omdat MS de standaard versies opeens genekt had.

Verder heb ik een klant die specifiek WS2003 wou. Ook heb ik nog een Plesk 8.1 key en 2K8 wordt pas vanaf 8.3 ondersteund.
Verder kan WS2K3 met 256 Mb goed uit de voeten en loopt die met 512 Mb soepel. Met name bij VPS hosting voor lichte machines dus een optie.

Dus: licenties, software ondersteuning, vraag vanuit de markt en hardware eisen, zomaar even 4 voorbeelden.