PDA

Bekijk Volledige Versie : Splitsing Webserver & Database binnen zelfde hostingbedrijf



Taapo
07/05/09, 09:17
Hallo allemaal,

Ik zou binnenkort een splitsing van de webserver en database server willen doen, en aangezien dat de eerste keer is dat ik zoiets probeer wou ik eerst en vooral een belangrijke vraag stellen:

De servers zouden bij Hetzner.de staan, waarvan de huidige server enkel het webserving gedeelte zou uitvoeren, en een nieuwe (extra) server de Mysql server zou worden. Nu, aangezien deze tweede server later bijgevoegd zal worden zal hij waarschijnlijk niet in dezelfde rack, of zelfs niet in dezelfde serverroom staan. Dus ook niet op dezelfde switch waarschijnlijk? Is dat een probleem? Heeft iemand al ervaring met zo een situatie? Is het beter om twee servers met elkaar te verbinden met een privé-switch of crosscable ... of zou het perfect werken binnen de Hetzner structuur?

Groetjes,
T

gjtje
07/05/09, 09:26
Of ze het kosteloos doen weet ik niet maar ik neem aan dat je een vlan kan krijgen binnen hun netwerk. Dan maakt het in principe niet uit waar de servers hangen, het is een eigen netwerkje binnen de rest.
Op zich is dat niet eens verplicht, mogelijk hebben ze een gescheiden intern netwerk, alleen zullen zij dan moeten aangeven welke IP's je moet gebruiken om geen ruzie te krijgen met andere klanten.

wonko
07/05/09, 09:27
een directe connectie is natuurlijk beter, maar het zou ook moeten werken. Hoe verder natuurlijk dat de andere server staat (netwerkgewijs, latency), hoe trager de queries zullen zijn.

Denk er ook aan dat dit verkeer tussen je web en je mysql-server vermoedelijk ook aangerekend zal worden. Ietwat goede hoster zou oplossingen hiervoor moeten hebben (voor de directe connect, of voor het "interne verkeer").

martysmarty
07/05/09, 09:39
een directe connectie is natuurlijk beter, maar het zou ook moeten werken. Hoe verder natuurlijk dat de andere server staat (netwerkgewijs, latency), hoe trager de queries zullen zijn.

Denk er ook aan dat dit verkeer tussen je web en je mysql-server vermoedelijk ook aangerekend zal worden. Ietwat goede hoster zou oplossingen hiervoor moeten hebben (voor de directe connect, of voor het "interne verkeer").

Voor snelheid is direct beter inderdaad. Maar voor het verkeer maakt het niet uit, Hetzner geeft unmetered verbindingen op alle servers

hostlogic.nl
07/05/09, 10:38
Vooraf je wensen overleggen met je leverancier is zeker aan te raden. Als je zometeen een tweede server in een ander deel van het netwerk (of misschien zelfs een ander datacenter) krijgt, dan voeg je alleen maar extra risico factoren toe aan je keten. Misschien worden je servers afzonderlijk wel sneller, maar reageert je database misschien niet snel genoeg en wordt het resultaat dus nog niet beter.

feniks
07/05/09, 11:35
Beste T,

Elke hier aangegeven manier zal werken, alleen zal een server met een cross-kabel of op dezelfde switch de meeste performance geven.

Wel zul je heel goed moet nadenken/een procedure moeten maken voor het geval je MySQL server de geest geeft. Wij zelf hebben in ons rack een backupserver staan die een kopie draait van de 'live' Mysql server, wanneer deze ermee stopt is het een kwestie van het ip updaten en onze klanten kunnen weer door. Daarnaast hebben we nog een backups die op een server in een ander datacenter staat.

Overigens, ik hoop wel dat je een mysqlserver met een RAID5 en heel veel geheugen gaat gebruiken?

MvG,
Feniks

kutagh
07/05/09, 17:28
Zou het niet mogelijk zijn om te vragen om eventueel je "webspace" server ook te verplaatsen indien nodig om zo een directe link ertussen te kunnen leggen? Lijkt me dat ze dat eventueel wel zouden doen als je erom vraagt. Althans, als ze plaatsen genoeg hebben waar het past.

Taapo
07/05/09, 20:06
Dank je voor de vele goede raad - zoals ik al dacht is een crosskabel of private switch de beste oplossing. Ik ben alleen niet zeker of Hetzner bereid is om deze specifieke stappen te ondernemen. Ik heb het alvast even gevraag via hun support. Ik laat zeker nog iets weten in deze thread als ik van hun terughoor. PS. Feniks, bedankt voor de tip van backup server and RAID5. -- T

Taapo
08/05/09, 10:28
Heb juist met Hetzner gecommuniceerd. Ze kunnen een private switch voor 39 euro éénmalig en een GBit nic voor 15 euro éénmalig activeren voor elke server die in een "nieuwe order" wordt geplaatst. Ze kunnen helaas geen servers verplaatsen binnen hun huidige structuur.

In juni gaan ze gebruik maken van een nieuw datacenter, en daar zouden ze gebruik maken van nieuwe servertypes waarbij ze wél verplaatsing kunnen doen.

Klinkt niet slecht dus. Had niet gedacht dat Hetzner een private switch zou plaatsen :)

gjtje
08/05/09, 11:14
Private switch zal wel vlan zijn (prima oplossing), anders is het een Sweex. ;)
Dat alles aan dezelfde fysieke switch moet hangen is een beetje onzinnig. Als je daar al last van hebt dan zit je netwerk niet goed in elkaar.

Taapo
13/05/09, 12:00
gjtje -- dus jij zgt dat het niet echt nodig is om de servers die binnen hetzelfde datacenter staan ook effectief in dezelfde rack te plaatsen met een switch ertussen?

wonko
13/05/09, 13:29
hoe dichter in netwerktermen, hoe beter, maar het kan prima aan twee zijden van de aardbol.

gjtje
13/05/09, 13:50
Dichter is beter inderdaad maar het is niet een harde eis, een intern netwerk moet genoeg capaciteit hebben om dat aan te kunnen.
De meeste grote hosting partijen zullen hun spullen aan meerdere switches hebben hangen en daar werkt het ook prima. ;)