PDA

Bekijk Volledige Versie : Xs4all levert eerste ipv6-adsl-verbinding op



pierce
05/05/09, 22:46
Kijk, dat is nog eens goed nieuws. Daar zouden veel isp's een voorbeeld aan kunnen nemen!
Nu kun je een ipv4 tunnel krijgen ipv een ipv6 tunnel :thumbup:




Xs4all levert eerste ipv6-adsl-verbinding op

Xs4all heeft bekendgemaakt dat het de eerste adsl-aansluiting in Nederland heeft opgeleverd die volledig via het ipv6-protocol werkt. De provider vindt dat de tijd dringt omdat de ipv4-adressen al binnen twee jaar op zouden zijn.

Xs4all was zeven jaar geleden de eerste provider die ipv6-diensten via het ipv4-netwerk aanbood. Dat gebeurde nog voornamelijk om zijn klanten kennis met het protocol te laten maken. Omdat de isp verwacht dat de ipv4-adressen over een jaar of twee zullen zijn uitgeput, is de volgende stap gezet met het opleveren van de eerste 'echte' ipv6-adsl-verbinding. Hiertoe werkt Xs4all samen met de Duitse fabrikant AVM, die in februari een Fritz!Box-modem introduceerde die volledig via ipv6 kan werken. Het modem kan desgewenst ook via een tunnel met een ipv4-netwerk verbonden worden. Xs4all biedt dit modem ter vervanging aan alle klanten die hun adsl-abonnement verlengen.

De provider roept de branche op om de nodige investeringen in ipv6 te doen, zodat het opraken van de oude adressen niet voor problemen bij klanten zorgt. Zo nam de SIDN in het najaar van 2007 de eerste ipv6-nameserver in gebruik. Ook websites moeten aanpassingen doen om te zorgen dat ze via een ipv6-verbinding bereikbaar zijn. Xs4all noemt de Belastingdienst als voorbeeld: deze moet zorgen dat een ipv6-computer verbinding kan maken om een digitale aangifte in te zenden. Een jaar geleden stelde de Europese Commissie dat een kwart van de overheidsinstanties, bedrijven en huishoudens in 2010 op ipv6 over moet zijn gestapt.

Met ipv6 komen er 2128 internetadressen beschikbaar. Versie 4 heeft er minder dan 4 miljard in de aanbieding. De beschikbare adressen raken in rap tempo op doordat naast pc's bijvoorbeeld ook mobiele telefoons en televisies in toenemende mate met het internet worden verbonden.



bron (http://tweakers.net/nieuws/59985/xs4all-levert-eerste-ipv6-adsl-verbinding-op.html)

NedBoys
05/05/09, 22:49
Las het ook op tweakers.net. Word inderdaad tijd want volgens RIPE zouden de ip-adressen zoals xs4all ook aan geeft binnen 2-4 jaar op zijn. Ik denk dat elke device met internet aansluiting nu zo'n beetje ondersteuning moet krijgen voor IPv6, anders krijg je over twee jaar problemen met oude hardware.

martysmarty
05/05/09, 22:59
Ik zal hier in zweden eens vragen wanneer de ISPs hier ook mee beginnen.

Zelf geven we sinds deze week alle dedicated server en VPS klanten een eigen /64 IPv6 range.

Tim.Bracquez
05/05/09, 23:06
Hier ga ik via de tunnel online, of gewoon VPN naar machine met eigen IPv6 range (maar dat is ook een tunnel)

Had een maandje geleden nog 2x naar scarlet gemaild of ze IPv6 op ADSL verbindingen gingen invoeren... nooit reply gehad en hun technische support vertelde me van nog eens te mailen.

Klanten kunnen hier nu ook al even van IPv6 genieten.

Trouwens welke Nederlandse DC's leveren dit? (bit ben ik reeds van op de hoogte)

Randy
05/05/09, 23:07
Een /48 voor elke VPS/Dedi klant op aanvraag. Bij WS2008 standaard al geinstalleerd. Al is de uitgifte nu even gestopt omdat we de layer-3 routing zelf in handen gaan nemen voor de verschillende vlans.

Met ADSL: Het is nog wachten op betaalbare modems. Ikzelf kan je op verzoek ook al een Native IPv6 verbinding leveren, maar denk niet dat je vrolijk wordt als je een Juniper SSG aan moet schaffen. Goed dat de eerste stappen gezet zijn.

@Tim: DC's leveren niets, maar als je naar netwerken kijkt dan groeit de lijst al aardig.

dennis0162
05/05/09, 23:19
Trouwens welke Nederlandse DC's leveren dit? (bit ben ik reeds van op de hoogte)


Zo een paar uit mijn hoofd:

GrafiX, Eweka, Nedzone, ISP-Services

martysmarty
05/05/09, 23:20
Randy: /64 niet genoeg per klant? :)

Hebben hier 1 /48 voor alle racks, is makkelijk te verdelen

Randy
06/05/09, 00:02
Ja hoor, je hebt inderdaad gelijk. Ik moet nog even aan de subnetting werken. Twee keer een /48 in gebruik en een /64 voor elke klant. Het blijft nog even wennen allemaal. Maar goed dat ik IPv9 niet meer mee ga maken :)

Randy
06/05/09, 00:04
Zo een paar uit mijn hoofd:

GrafiX, Eweka, Nedzone, ISP-Services

Leaseweb tegenwoordig ook. ISP-Services overigens al jaren. Alleen hebben we het zelf een jaar terug pas opgepakt omdat toen pas genoeg carriers klaar waren waardoor alles ook redundant was.

gjtje
06/05/09, 01:59
ProServe ook, TRUE zei begin dit jaar maar weet niet wat daar de actuele status van is.

Als bestaande klant bij xs4all kan je alleen een ipv6 tunnel krijgen.

mikeh
06/05/09, 09:40
Leaseweb tegenwoordig ook.

Het is al 2 jaar mogelijk om een "experimentele" ipv6 range te krijgen als je een colo bij leaseweb plaatst

Tot op heden eigenlijk nog nooit geen problemen gehad, desondanks het na 2 jaar nog als "experimenteel" betitelt wordt.

:lovewht:

Japje
06/05/09, 11:13
Ik zat gister de RIPE-58 stream te bekijken toen dit verteld werd.
Het is op dit moment nog wel allemaal handmatige conf files editten. Maar dat is een kwestie van door automatiseren, dus met een beetje geluk krijgen we over een half jaartje default IPv6 op XS4ALL lijnen :)

Pur
06/05/09, 12:21
ProServe ook, TRUE zei begin dit jaar maar weet niet wat daar de actuele status van is.

Als bestaande klant bij xs4all kan je alleen een ipv6 tunnel krijgen.

Als colo klant kun je bij xs4all ook een dedicated ipv6 range krijgen.

gjtje
06/05/09, 12:29
'k Bedoelde als DSL klant. :)

Pur
06/05/09, 12:33
'k Bedoelde als DSL klant. :)

Het was ook een toevoeging omdat er ook werd gevraagd welke DC's ipv6 leverden :-)

martysmarty
12/05/09, 16:33
Mijn thuis ISP heeft er blijkbaar een compleet andere visie op. Volgens hun zal IPv4 het makkelijk tot 2025 redden, en zijn ze niet van plan voortijd te switchen.

NedBoys
12/05/09, 16:55
Mijn thuis ISP heeft er blijkbaar een compleet andere visie op. Volgens hun zal IPv4 het makkelijk tot 2025 redden, en zijn ze niet van plan voortijd te switchen.

Haha 2025. RIPE geeft zelf ook al volgens hun prognose dat het 2011/2012 is voor dat dat ze op zijn.

martysmarty
12/05/09, 16:57
ja, ik vond het zelf ook erg droevig.

hrodenburg
13/05/09, 16:24
Nu ben ik niet zo'n ipv6 goeroe, maar wanneer de v4 space op is, en servers / clients alleen nog maar een ipv6 adres hebben, dan moet de client aan de andere kant ook een native ipv6 adres hebben. Toch? Dit kun je lijkt mij niet tunnelen oid.
Dat zou betekenen dat iedereen z'n adsl modempje moet vervangen als deze niet ipv6 compliant is? En dat binnen 2-4 jaar? Dat gaat nog leuk worden... Of heb ik het nu mis. In mijn optiek begint de tijd dan behoorlijk te dringen. Of overdrijf ik nu?

Wido
13/05/09, 16:27
Nu ben ik niet zo'n ipv6 goeroe, maar wanneer de v4 space op is, en servers / clients alleen nog maar een ipv6 adres hebben, dan moet de client aan de andere kant ook een native ipv6 adres hebben. Toch? Dit kun je lijkt mij niet tunnelen oid.
Dat zou betekenen dat iedereen z'n adsl modempje moet vervangen als deze niet ipv6 compliant is? En dat binnen 2-4 jaar? Dat gaat nog leuk worden... Of heb ik het nu mis. In mijn optiek begint de tijd dan behoorlijk te dringen. Of overdrijf ik nu?Nee, je ziet het precies goed.

Dit gaat echt leuk worden in de aankomende periode!

machit
13/05/09, 16:33
Nee, je ziet het precies goed.

Dit gaat echt leuk worden in de aankomende periode!

XS4ALL heeft al rekening gehouden hiermee, maar waarschijnlijk komen er wel firmware updates of zie ik dat verkeerd?

Wido
13/05/09, 16:39
XS4ALL heeft al rekening gehouden hiermee, maar waarschijnlijk komen er wel firmware updates of zie ik dat verkeerd?Zo ver ik weet rennen de ADSL modem fabrikanten e.d. allemaal nog niet zo hard.

Overigens zijn al die modems vaak gebaseerd op het Linux 2.4 kernel waar de IPv6 support nou niet al te geweldig in is.

hrodenburg
13/05/09, 17:03
Maar zijn modems die nu nieuw uitgeleverd worden bij een gemiddelde adsl verbinding wel al ipv6 compatible? Of is dit inderdaad met een firmware op te lossen? Al met al gaat het inderdaad wel aardig wat ellende opleveren waarschijnlijk. Ook bijv. bij bedrijven die net te klein zijn voor een eigen systeembeheer afdeling, en destijds met wat gepruts hun internetverbinding werkend hebben gekregen.

Wido
13/05/09, 17:07
Maar zijn modems die nu nieuw uitgeleverd worden bij een gemiddelde adsl verbinding wel al ipv6 compatible? Of is dit inderdaad met een firmware op te lossen? Al met al gaat het inderdaad wel aardig wat ellende opleveren waarschijnlijk. Ook bijv. bij bedrijven die net te klein zijn voor een eigen systeembeheer afdeling, en destijds met wat gepruts hun internetverbinding werkend hebben gekregen.Nee, dat is allemaal alleen nog maar IPv4 compatible.

En ook veel OS'en bij mensen thuis doen nog geen IPv6, het wordt echt nog druk bij de ISP's.

hrodenburg
13/05/09, 17:15
Ik ga mijzelf binnenkort echt maar eens goed inlezen op ipv6. Nu heb je bijv. thuis nog een lokaal ipv4 subnet. blijft dat dan ipv4? Of _moet_ dat ook ipv6 worden? Ik denk zelf eigenlijk al dat ipv4 dan geen optie meer is, want je pc doet nooit een AAAA lookup voor het ipv6 adres natuurlijk (volgens mij beantwoord ik mijn eigen vraag al). Dan krijg je echt allerlei problemen met andere apparatuur dan pc's die een netwerkaansluiting hebben...

Het wordt echt steeds leuker inderdaad :)

Wido
13/05/09, 17:20
Op Wikipedia staat een mooi artikel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Internet_Protocol_Version_6

Een beetje zoeken op het net een avondje en je weet ineens heel veel over IPv6.

gjtje
13/05/09, 17:22
Je kan best een AAAA lookup doen, alleen kan je niks met het resultaat. ;)
't Blijft wel schandalig dat er nu nog heel veel apparatuur wordt geleverd die niet overweg kan met ipv6. Zou de EU ook eens iets aan moeten doen i.p.v. alleen maar grote Amerikaanse bedrijven pesten.
Je kan wel wensen uitspreken over de invoer van ipv6 de komende jaren en hopen dat iedereen zich daar naar conformeert maar dat werkt dus niet.

hrodenburg
13/05/09, 17:24
Je kan best een AAAA lookup doen, alleen kan je niks met het resultaat. ;)

Als je pc geen ipv6 ondersteuning heeft, zal ie nooit een AAAA lookup doen, alleen maar een A lookup. Het houd dan al eerder op lijkt mij :)

Ik zal eens kijken of mijn colo boer al ipv6 aanbied, dan kan ik eens een testje inrichten.

Bedankt voor de link Wido.

pierce
13/05/09, 18:16
Als je pc geen ipv6 ondersteuning heeft, zal ie nooit een AAAA lookup doen, alleen maar een A lookup. Het houd dan al eerder op lijkt mij :)

Ik zal eens kijken of mijn colo boer al ipv6 aanbied, dan kan ik eens een testje inrichten.

Bedankt voor de link Wido.

echt wel....



nslookup
Default Server: resolver.xs4all.nl
Address: 194.109.104.104

> set type=aaaa
> www.shockmedia.nl
Server: resolver.xs4all.nl
Address: 194.109.104.104

Non-authoritative answer:
www.shockmedia.nl AAAA IPv6 address = 2001:7b8:613:1::11

hrodenburg
13/05/09, 18:25
Ja, maar als een apparaat niet ipv6 'aware' is, kent deze het bestaan van het AAAA type toch helemaal niet?
Al zal dit onder bijv. XP zonder het ipv6 protocol geinstalleerd wel werken inderdaad, omdat nslookup al wel ipv6 ondersteuning heeft.

pierce
13/05/09, 18:28
Ja, maar als een apparaat niet ipv6 'aware' is, kent deze het bestaan van het AAAA type toch helemaal niet?
Al zal dit onder bijv. XP zonder het ipv6 protocol geinstalleerd wel werken inderdaad, omdat nslookup al wel ipv6 ondersteuning heeft.

Dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat je geen ipv6 kan resolven... Dat het systeem er niks mee doet is wat anders ;)

Tot zo ver het mierenneuken :rolleyes:

hrodenburg
13/05/09, 18:45
Het is inderdaad een beetje mierenneuken, dat geef ik toe :)

Maar ontopic, ik ben wel benieuwd wanneer xs4all ipv6 kan bieden op bijv. mijn huidige adsl lijn. Dus zonder tunnel.

Rob77
25/09/09, 17:31
Het is maar net hoe belangrijk je ISP het vindt.

Ik zie op de AMSIX nog steeds nieuwe partijen vragen te peeren met ons, zonder IPv6, dat gaat ze nog een keer opbreken.

Cakkie
25/09/09, 18:06
Is er eigenlijk een reden waarom men zo vrijgevig is met ipv6 adress spaces (ik ben er zelf ook nog niet echt mee bezig geweest, vandaar de vraag), maar "een /64 voor elke klant", dat zijn dan toch ook elke keer 18.446.744.073.709.600.000 (?) ip-adressen? Das ip4 ^ 2.

Ijsbox
25/09/09, 19:03
By default the registry will allocate a /32 to an ISP and the ISP is supposed to allocate a /48 to a customer. The IPv6 equivalent of a IPv4 /24 subnet is a /64 which is the space a customer should break their network segments into.

This is where my brain starts to hurt.

An IPv6 /32 is 2^16 (65536) /48 subnets, which in turn are each 2^16 /64 subnets. A /64 is 2^64 addresses, the square of the size of the entire IPv4 Internet. It took me a while to find a calculator that would actually give the expanded result – 18,446,744,073,709,552,000.

zie: http://www.clarksys.com/blog/2009/03/12/howto-subnet-ipv6/

Rob77
25/09/09, 20:39
Is er eigenlijk een reden waarom men zo vrijgevig is met ipv6 adress spaces (ik ben er zelf ook nog niet echt mee bezig geweest, vandaar de vraag), maar "een /64 voor elke klant", dat zijn dan toch ook elke keer 18.446.744.073.709.600.000 (?) ip-adressen? Das ip4 ^ 2.

Sja, het is een beetje erg veel idd.

Zeker als je gewend bent iedere klant om een verantwoording te vragen vanaf 8 adressen.
Heeft al wat verwarring opgeleverd met mijn eerste Ripe registraties, maar goed.

Alle begin is moeilijk.

joriz
14/10/09, 16:42
Helaas ondersteund cPanel ipv6 nog niet echt en is het in Direct Admin alpha status. Anders had ik het al in gebruik.

Randy
14/10/09, 17:08
Helaas ondersteund cPanel ipv6 nog niet echt en is het in Direct Admin alpha status. Anders had ik het al in gebruik.

DA kan prima met IPv6 overweg op alle services. Het is trouwen snog niet eens een Alpha status. Je kunt enkel adressen 'global' toevoegen en verwijderen, waarbij DA niet eens met short-tags '::' overweg kan.
Wel kun je services handmatig aanpassen en compileren opdat alles met IPv6 werkt. Individuele domeinen een IP geven is lastig, maar om het shared server IPv6 aware te maken is zo gepiept.

(Ik vraag me wel eens af of er ook zoveel 'hosters' zouden zijn als er geen controlpanels bestonden)

Japje
14/10/09, 17:45
(Ik vraag me wel eens af of er ook zoveel 'hosters' zouden zijn als er geen controlpanels bestonden)

Dan is de vraag dus.. Ben je een hoster als je een controlpanel kan installeren? :rolleyes:

t.bloo
14/10/09, 17:47
Installeren? Dat doet je dedicated server of reseller pakket leverancier toch al...

Japje
14/10/09, 17:49
even ontopic:

http://groups.google.nl/group/xs4all.adsl/browse_thread/thread/dfc09d2bbcbe865c



Dat we niet kunnen rollen omdat er geen software is die het kan tappen en
de wet stelt dat ik het pas mag aanbieden als het tapbaar is.

MarcoH

:(