PDA

Bekijk Volledige Versie : Servers opvangen



Dennisweb
03/05/09, 16:55
Ik heb 2 servers:

1: Primary: Windows Server 2003
2: Secondary: Windows XP

Maar soms dat moet Primary eens uit voor onderhoud.
Als ik dezelfde serversoftware (http, ftp e.d.) installeer op Secondary, bestaat er dan een mogelijkheid om te kunnen schakelen?

M.a.w: Bestaat er software waarmee ik Secondary en Primary kan schakelen? Zodat als Primary uitgaat, hij standaard schakelt naar Secondary?

Randy
03/05/09, 17:03
Op beide servers VMware ESXi installeren en 10 regeltjes Perl gebruiken om zelf HA te maken. (Scheelt je toch duizenden euro's aan licentiekosten). Je moet alleen wel je storage centraliseren of continu in sync houden.
Aan de andere kant: hoe lang durt het onderhoud en wat is de impact als je dit na middernacht doet. Een rebootje van 10 minuten zal niemand wakker van liggen als het laten we zeggen elke tweede woensdag van de maand is ;).
Andere optie is om de Enterprise variant van Windows te gebruiken waar standaard clustering in zit, al zul je dan wel het nodige moeten (laten) configureren. De licentiekosten liggen iets hoger (~55 euro om ~11 euro), maar je mag hem dan ook 4x gevirtualiseerd gebruiken. En in dit geval komt Hyper-V weer leuk om de hoek kijken.

Dennisweb
03/05/09, 17:07
Het probleem is het hem dat de server gebruikt wordt voor streaming. Daarom moet het voor de client zo onmerkbaar mogelijk alles door gaan zonder lange downtimes.

Daarom wou ik graag tussen servers kunnen switchen.

LogiTouch
03/05/09, 17:41
Bij een active/passive setup (de HA waar Randy het over heeft) ga je normaal een downtime hebben. Deze kan je misschien vermijden -als- je applicatie het aan kan. Lees hiervoor de technische documentatie van de software eens door, voornamelijk het hoofdstuk "high availability".

Magus
23/03/10, 12:22
Een andere optie is natuurlijk om een loadbalancer met proxy in te schakelen. Dit is wel een spof, maar voldoet wel aan de eissen om 1 server uit te schakelen en met de tweede over te nemen. Wel dienen op beide machines dan tegelijk de services actief te zijn.

Jesperw
23/03/10, 12:24
Als het zo is dat je gewoon relayed op die servers, dan zou ik gewoon dubbel bij de bron wegstreamen naar die relays. Dan mag er gerust één uitvallen.

Voor de bereikbaarheid kun je dan een virtueel ip gebruiken die op beide actief is (ipvs)

gjtje
23/03/10, 13:27
Dan heb je nog steeds een failover waarbij de gebruiker, tijdelijk, onderbroken wordt.
Er zijn wel systemen die dat kunnen verhelpen maar dan praat je over duizenden euro's. VMware Fault Tolerance is mogelijk nog een optie maar dat is ook niet gratis.

Magus
23/03/10, 13:53
citrix xen-server kan het ook, echter de gratis versie niet automatisch. Bovendien moet je dan shared storage opzetten. TS geeft aan de 2 bestaande windows-bakjes te willen gebruiken. Een softwarematige loadbalancing met proxy is dan een betere oplossing lijkt me (ik weet niet of zoiets bestaat voor windows, vooral met mixed OS'en)?