PDA

Bekijk Volledige Versie : Waar vind ik die programmeur...?



systemdeveloper
30/04/09, 19:44
Ik ben op zoek naar een flexibele programmeur (PHP, MySQL etc) voor minimaal 1 dag per week, op termijn (en indien het klikt) mogelijk uit te breiden naar 3-4 dagen per week of fulltime. Bij 3-4 dagen in de week verdien je dan beduidend meer dan bij de grote jongens en op het einde van het jaar word je dan echt niet afescheept met een flesje wijn van 25 euro.

Maar van de laatste 10 programmeurs die ik heb ingehuurd, zijn er 8 compleet mislukt. Niet vanwege hun kennis (indien überhaupt aanwezig) of tarief (op een enkele malloot ná) maar vanwege hun koppigheid, het niet willen luisteren naar de opdrachtgever of wensen van de klant, planning niet halen (dat is 9 van de 10 keer niet eens een probleem, ALS het maar op tijd wordt aangegeven), het van de aardbodem verdwijnen, niet afmaken van de opdracht, niet houden aan standaarden, algemene manier van werken, etc. Echt allemaal dingen die lijnrecht op een servicegerichte/productieve instelling staan en totaal niet getuigen van enige toekomstvisie, doorzettingsvermogen of vertrouwen t.o.v. hun opdrachtgever. Dit terwijl gewoon duidelijk was aangegeven wat de randvoorwaarden waren en deze ook geaccepteerd waren.

Hebben jullie ('zij die programmeurs inhuren') dat ook?

TomasVL
30/04/09, 20:13
Hm, aan wie ligt dat dan? Als je echt goed probeert te selecteren, vermijd je toch véél problemen achteraf? Googlen op de naam van de programmeur, ev. kiezen voor een bedrijf ingeschreven in handelsregister met verschillende contactmogelijkheden, de kennis even snel testen, altijd een contract mét vermelding van de deadline en gevolg bij niet naleven ervan opmaken etc. kunnen toch veel van je problemen oplossen?

Zenda
30/04/09, 20:16
Dit is inderdaad een bekend probleem! Voornamelijk communicatief erg slecht (vaak in tegenstelling tot hoge kennis van programmeren) en het niet halen van afgesproken deadlines.

Overigens zijn we nu wel in gesprek met waarschijnlijk wel een goed persoon. Ik heb wel gemerkt dat als ze bijvoorbeeld WO opgeleid zijn, deadlines wel halen (zijn ze gewend van opleiding) en communicatie ook goed is.

Tomas, het gaat dus niet om bedrijven in huren of personeel dat blijkt niet te voldoen. Het gaat om het vinden van iemand die aan die wensen/eisen voldoet!

systemdeveloper
01/05/09, 11:12
Inderdaad. Het 'beginpraatje' is altijd al een voorselectie en refs (voor zover mogelijk) kijk ik ook nog wel naar. Het eerste project is altijd een proefproject. Wel een echt project, maar niet met een strikte deadline.
En die projectjes hebben vaak een 3-5 tal technische aspecten waarvan ik WEET dat de persoon in kwestie daar vragen over moet gaan stellen.
En dat is eigenlijk mijn selectie. Hierna weet ik of iemand een deadline aandurft, op tijd meer informatie vraagt als ie iets niet weet of niet kan opzoeken, of ie dingen misschien wel opzoekt en wil bijleren om een project te laten slagen, etc. Dat vind ik veel belangrijker dan de kennis van de programmeur op een bepaald moment. Als ik niet op iemand kan rekenen dan wil ik hem/haar nog niet voor 5 cent per uur inhuren namelijk.

Ik denk dat ik eens een goede sollicitatie procedure moet gaan ontwikkelen met een online test o.i.d.

Triloxigen
01/05/09, 12:19
Programmeurs zijn inderdaad niet altijd de meest mee denkende en communicatieve mensen, helaas.
Ik ben zelf programmeur en mijn werk bestaat ook vaak uit het oplossen van problemen veroorzaakt door een knutselaar. Ik hoor zelf altijd dat mensen het zo fijn vinden om met mij te werken omdat ik juist normaal in omgang ben en snel de wensen begrijp. Ipv koppig het op mijn manier te blijven doen.
Het maakt mij niet zoveel uit of ik het op manier A of B doe, de klant betaald dus die mag beslissen hoe die het wilt. Ik zal enkel adviseren wat het beste is voor de klant, maar de eindbeslissing laat ik bij de klant.

Maar systemdeveloper, zoals ik eerder van je begrepen heb zoek je de meer goedkopere programmeurs. Daar is op zich niks mis mee, maar je kunt er dan natuurlijk geen bergen voor verwachten.


Overigens zijn dit soort discussies niet de eerste die er op dit forum gevoerd zijn :p

t.bloo
01/05/09, 12:25
pay peanuts, get monkeys?

systemdeveloper
01/05/09, 13:12
Maar systemdeveloper, zoals ik eerder van je begrepen heb zoek je de meer goedkopere programmeurs. Daar is op zich niks mis mee, maar je kunt er dan natuurlijk geen bergen voor verwachten.

Hehe, ik weet wel waar je op doelt, hoor ;)
Maar als iemand 65 euro per uur wilt rekenen en ik kan dan 100 euro per uur verdienen, heb ik daar helemaal niet eens moeite mee, maar dan moet het budget van dat betreffende project het wel toelaten. Als dat niet het geval is, dan houdt het gewoon op.
Ik zoek dus niet persé een goedkope programmeur maar een toegewijde persoon waar ik 2 jaar of meer mee door de bocht kan. Iemand die lager durft in te zetten om hoger uit te komen en te bewijzen dat dit ook terecht is.
Vertrouwen in een medewerker/andere partij is niet te koop, dat heeft tijd nodig en niet iedereen kan of wil daar de hoofdprijs voor betalen. Dan kan je enerzijds kiezen om alleen de nieuwe 'easy' projecten uit te besteden aan een conculega oid, maar dan ben ben je eigenlijk alleen van je relatief kleine projectjes af die meestal niet renderen op lange termijn. Anderzijds kun je een goedkope programmeur inhuren en die telkens iets meer toeschuiven. Maar dan kom je weer bij dat punt van 'waar is die kloon' :)

systemdeveloper
01/05/09, 13:18
pay peanuts, get monkeys?
Er zijn vast mensen genoeg die 3-4 dagen willen werken voor een salaris dat je bij de big guys als fulltimer nog niet verdiend. Dus het zijn toch geen slechte peanuts. Of de nootjes groot genoeg zijn voor een bedrijf, ligt aan het bedrijf. :)

SmilieBG
01/05/09, 13:32
Aan TS, ik heb geen idee hoe jullie werkwijze is, dus onderstaande is puur mijn mening :-)

Goed, ik denk dat probleem niet bij de programmeur - maar bij de opdrachtgever (eigenaar) ligt. Waarom? Vanwege een feit - te hoge verwachting / verkeerd inzet van de programmeur.

Programmeurs (ten minste, ervaren en goede programmeurs) zijn niet bepaald ruim denkende wezens. Ze hebben zeer goede technische kennis van de programmeren, maar inleven in het geheel van de project missen ze vrijwel altijd (enkele uitzonderingen na).

Dus, dan is het verwachting van de programmeur simpelweg verkeerd als je zegt dat ze koppig zijn, niet aan hun verplichtingen voldoen e.d. Maar wacht even: wat zijn hun verplichtingen?

Laat ik het zo zeggen;
Voor mijn personeel, zorgt ik om (waar mogelijk) het compleet opdracht uit te werken in een of meerdere documenten. Van de design, tot DB structuur en alles eromheen. Dan geef ik ze documentatie om door te lezen en daarna bespreek ik het met ze. Op het moment dat ze beginnen met de opdracht kunnen en mogen ze _geen_ onduidelijkheiden meer hebben. Enige wat ze moeten dan doen is het opdracht realiseren. Ze hoeven niet na te denken over wat klant zou willen e.d. Nee - ze moeten alleen opdracht op papier in programmeer taal omzetten.

Daarnaast heb ik een lead (ex) programmeur. Hij zorgt voor de dagelijkse bewaking van de uitvoering en aansturen. In principe programmeert hij zelf nog nauwelijks, hij is meer controlleur van de andere programmeurs.

Ten slotte, ben ik er zelf ook om (al dan niet dagelijks) te controleren of opdracht goed verloopt en of we deadlines nog halen.

Dit is, volgens mij, enige goede manier om je personeel aan te sturen. Dan heb je uitvoerende programmeurs, leiders en jij zelf als laatste controle punt.

Mvg,
Aleks

t.bloo
01/05/09, 13:32
Er zijn vast mensen genoeg die ...

Nee, die zijn er niet. Het probleem is namelijk omgekeerd: er zijn niet zoveel goede programmeurs en die er zijn, hebben al een leuke baan.

Hier (bij ons) krijg je voor minder dan 80 euro een monkey, goede mensen gaan pas aan de slag boven de 100 euro per uur.


Edit: net wat SmilieBG zegt. Je hebt ontwerpers, projectleiders en programmeurs. In die volgorde neemt het inlevingsvermogen in het probleem sterk af. Een programmeur moet je zien als de metselaar of timmerman in de bouw. Je zult toch echt eerst een architect aan het werk gehad moeten hebben voordat een voorman de bouwvakkers aan kan sturen.

systemdeveloper
01/05/09, 13:45
Nee, die zijn er niet. Het probleem is namelijk omgekeerd: er zijn niet zoveel goede programmeurs en die er zijn, hebben al een leuke baan.

Hier (bij ons) krijg je voor minder dan 80 euro een monkey, goede mensen gaan pas aan de slag boven de 100 euro per uur.
Het gaat hier meer over 'inkoop' dan 'verkoop'. Voor 100 euro per uur kun je me 16 uur per dag inhuren...

Triloxigen
01/05/09, 13:46
Hehe, ik weet wel waar je op doelt, hoor ;)
Maar als iemand 65 euro per uur wilt rekenen en ik kan dan 100 euro per uur verdienen, heb ik daar helemaal niet eens moeite mee, maar dan moet het budget van dat betreffende project het wel toelaten. Als dat niet het geval is, dan houdt het gewoon op.

of een projectbudget het toelaat of niet maakt voor het verhaal niks uit. Als er geen high-end budget is kun je geen high-end project laten ontwikkelen, zo zwart/wit is het eigenlijk.
Waarmee ik niet wil zeggen dat lage budgetten per definitie fout zijn, het ligt er maar net aan wat de verwachtingen zijn.



Er zijn vast mensen genoeg die 3-4 dagen willen werken voor een salaris dat je bij de big guys als fulltimer nog niet verdiend. Dus het zijn toch geen slechte peanuts. Of de nootjes groot genoeg zijn voor een bedrijf, ligt aan het bedrijf. :)

Als het om big-guys met overhead gaat dan kom je uit bij bedrijven als Lost Boys, die zitten op een tarief van 200,- per uur.
Maar wat zou jij dan een reeel uurtarief vinden vraag ik me af?


Programmeurs (ten minste, ervaren en goede programmeurs) zijn niet bepaald ruim denkende wezens. Ze hebben zeer goede technische kennis van de programmeren, maar inleven in het geheel van de project missen ze vrijwel altijd (enkele uitzonderingen na).

Dat is natuurlijk onzin, dat iemand technisch onderlegd is wil niet zeggen dat zijn sociale vermogen meteen 0 is. Maar het is wel een typische werkwijze van offshore programmeurs in bepaalde landen, simpelweg omdat het de cultuur is.

SmilieBG
01/05/09, 13:54
@Triloxigen:
Dat heb ik ook niet gezegd. Maar uit mijn ervaring, meeste programmeurs kunnen zich niet inleven in de wensen / behoefte van de klant en zijn project. En dat betekend niet dat ze geen goede gezelschap zijn in de kroeg, maar dat puur zakelijk gezien ze niet verder kijken dan hun eigen code. Niet dat ze het niet willen, maar simpelweg omdat hun interesse niet daarin ligt.

Triloxigen
01/05/09, 13:56
Dan heb ik je tekst verkeerd begrepen, het kwam over alsof het een het ander uitsloot ;)

SmilieBG
01/05/09, 13:59
Nee, appsoluut niet. Degene die zowel uitstekend kan programmeren maar ook naar de klant kan / weet te luisteren is het meest waardevol. Echter, dat soort zie je zeer zeldzam. En dat is, naar mijn mening, meest foute aanname - dat je van je programmeur (te) veel verwacht waardoor e.e.a. niet meer soepel verloopt.

MyName
01/05/09, 14:15
Laat ik het zo zeggen;
Voor mijn personeel, zorgt ik om (waar mogelijk) het compleet opdracht uit te werken in een of meerdere documenten. Van de design, tot DB structuur en alles eromheen. Dan geef ik ze documentatie om door te lezen en daarna bespreek ik het met ze. Op het moment dat ze beginnen met de opdracht kunnen en mogen ze _geen_ onduidelijkheiden meer hebben. Enige wat ze moeten dan doen is het opdracht realiseren. Ze hoeven niet na te denken over wat klant zou willen e.d. Nee - ze moeten alleen opdracht op papier in programmeer taal omzetten.

Al kun je hier een 'goede' programmeur ook mee kwijt raken. Een die juist wel mee wil denken wordt door deze werkwijze weer beperkt. Dit zodat die de interesse ook weer kwijt raakt, waardoor je een goede programmeur kwijt kunt raken.

Daarnaast zijn niet alle klanten zo, dat je vooraf een heel project kunt uitwerken. Veel opdrachtgevers draaien heen en weer en kunnen geen besluiten nemen. Dit zodat je flexibel moet kunnen zijn tijdens het ontwikkel traject. En 'meer' uren zijn toch vaak de 'hoofdprijs' ;)

SmilieBG
01/05/09, 14:41
@MyName - programmeurs die wel mee willen denken houden we zeker aan vast hoor. Dat zijn mensen, die in perspectief naar de team leider groep kunnen gaan. Uiteraard, ene zijn wensen van de programmeur en iets anders wat ie echt capabel is.