PDA

Bekijk Volledige Versie : Hosting aanbiedingen



rgh
29/04/09, 23:12
Hoi iedereen,

Wat mij de laatste tijd nogal eens opvalt op verschillende sites dat er toch wel geadverteerd wordt met hosting aanbiedingen tegen echt belachelijk lage onrealistische prijzen.

Zoals b.v.

Reseller:

8000 mb opslag 100 gb dataverkeer 4 euro maand basis

Shared pakket:

1000 mb opslag 15 gb dataverkeer 0,50 cent per maand
5000 mb opslag 500 gb dataverkeer incl. domeinnaam voor 2 euro er maand

Dit zijn toch echt geen normale prijzen meer, zijn in mijn ogen toch echt hosters die ver onder de kostprijs adverteren om maar klantjes te krijgen lijkt mij?

1 support vraag beantwoorden kost je al meer wat uurloon betreft dan het oplevert.

Tegen dit soort prijzen is toch niet meer op te boxen?

Uiteraard is hier sprake van zeer zware over selling, maar goed ze zullen een paar klanten tussen hebben die wel het volle pakket gebruiken, dan kost het hun gewoon geld zou ik zeggen.

Snap niet hoe dit mogelijk is om zo nog rendabel hosting aan te bieden? Ik zou zo in ieder geval nooit met dit soort bedrijven in zee gaan.

Overigens ben ik tot en met 20 mei a.s. niet of nauwelijks op internet ga ik vanuit. Zit dan in het buitenland

mikeh
29/04/09, 23:17
Je gaat appels met peren vergelijken, dat is net zoiets als OVH / LeaseWeb met IO/WeDare... vergelijken

jeffrey
29/04/09, 23:27
Ieder bedrijf hanteert zijn eigen tactiek en natuurlijk moet iedereen dat voor zich weten.
Deze bedrijven oversellen vaak erg veel (500 GB beschikbaar maar wel 1000 GB aan schijfruimte verkocht) en gaan er daarbij vanuit dat niet het volledige gedeelte gebruikt maar dit is vaak een korte termijn planning (zo veel mogelijk klanten binnenslepen en dan zien we wel weer).

Bij 9 van de 10 klanten is het ook wel zo dat ze zo veel mogelijk willen maar uiteindelijk maar 10% van de resources gebruiken maar als het andersom is en 9 van de 10 wel de volledige resources gebruikt maken ze daar verlies op (bij 1 of 2 servertjes die er vaak maar draaien).

Je zegt 'tegen deze prijzen is toch niet meer op te boxen', daar zit natuurlijk wel iets in (wie zoekt er niet naar het laagste tarief) maar toch denk ik dat je je moet onderscheiden met Service, kwaliteit en klantgerichtheid. Het grote probleem zit hem meer in de onwetende klant die niet in een oogopslag kan zien wat nou het verschil is tussen bedrijf X en bedrijf Y.

vipeax
29/04/09, 23:31
Deze bedrijven oversellen vaak erg veel (500 GB beschikbaar maar wel 1000 GB aan schijfruimte verkocht) en gaan er daarbij vanuit dat niet het volledige gedeelte gebruikt maar dit is vaak een korte termijn planning (zo veel mogelijk klanten binnenslepen en dan zien we wel weer).

Deze ruimte kan eigenlijk ook niet eens gebruikt worden. Kijk maar eens naar de legale documenten van dit soort hosts. Bij sommige mogen er niet eens grote bestanden (= groter dan 100MB bv) op geplaatst worden anders suspenden ze je, ja zo kan iedere host 10TB aanbieden. :stuart:

Dezo
30/04/09, 10:01
Elke hoster doet wel aan overselling. Het is natuurlijk de mate waarin het gebeurd dat het verschil maakt. Onbeperkt dataverkeer en tegenwoordig onbeperkte webruimte kan gewoon niet ... net zoals 10 GB webruimte en 25 GB dataverkeer voor 0.5 euro per maand.

Herinner me onlangs nog een topic waarin topicstarter uiteindelijk een pakket aangeboden krijgt tegen een belachelijk lage prijs (zwaar oversold) en dan nog premium support verlangt.

Spyder01
30/04/09, 10:17
Een serieuze hoster overselled niet... Die heeft en geeft ook daadwerkelijk wat hij aanbied. Dat bepaalde partijen dataverkeer oversellen kan ik nog wel begrijpen, maar daar zou het imo ook bij moeten blijven.

systemdeveloper
30/04/09, 10:37
Elke hoster doet wel aan overselling.
Spreek voor jezelf :)
Overselling is imho gewoon een manier om je klanten tillen. Je laat ze betalen voor iets dat je niet hebt en ze dus ook niet kunnen gebruiken.
De ruimte en traffic van klant A mag niet afhankelijk zijn van het gebruik van klant B.
De klant betaalt ergens voor en of ie het wel of niet gebruikt is zijn eigen zaak.

Stel je voor dat ik een auto koop en als ik hem niet gebruik dat een andere 'koper' erin gaat toeren...

BsHosting
30/04/09, 10:47
Elke hoster doet wel aan overselling. Het is natuurlijk de mate waarin het gebeurd dat het verschil maakt. Onbeperkt dataverkeer en tegenwoordig onbeperkte webruimte kan gewoon niet ... net zoals 10 GB webruimte en 25 GB dataverkeer voor 0.5 euro per maand.

Herinner me onlangs nog een topic waarin topicstarter uiteindelijk een pakket aangeboden krijgt tegen een belachelijk lage prijs (zwaar oversold) en dan nog premium support verlangt

Zoals mijn voorganger al zegt een beetje echte hoster overselt gewoonweg niet wat je niet hebt kan je niet verkopen simpel zat.
Er vanuit gaan dat het niet gebruikt wordt is een superdom risico lopen, maar er zijn gewoonweg bij die weten dat ze het op service niet winnen dus gaan ze zwaar oversellen om toch de klant binnen te halen.

In jouw vb komt het hier helaas voor ja, de klant wil teveel voor nog minder geld en komt achteraf hier weer janken.

Daarom zou het door mij voorgestelde systeem op wht wel wat zijn, TS vult een formulier in niet zichtbaar voor leden wel voor mods.
Op basis van die uitkomsten krijgen alle bedrijven die bv een fee betalen en aan de eisen voldoen een melding om de TS een offerte te sturen, uiteraard ook via wht met vastgestelde invoervelden.

Het leuke is niemand anders kan het zien dus ook geen overbodige vragen mag dit of dit wel, is cpanel goed als er DA gevraagd wordt.
Je voorkomt hier het zgn oversellen al mee klant mag bv aangeven zoek ruimte tussen de 100mb en 500mb dan krijgt een TS ook alleen aanvragen binnen van die bedrijven dus iemand die 5000mb aanbied komt er gewoonweg niet in.

Dezo
30/04/09, 11:13
Een serieuze hoster overselled niet... Die heeft en geeft ook daadwerkelijk wat hij aanbied. Dat bepaalde partijen dataverkeer oversellen kan ik nog wel begrijpen, maar daar zou het imo ook bij moeten blijven.

Elke hoster of zijn leverancier overselt wel ergens in dataverkeer of in webruimte, maak de rekensom maar. Op zich is er ook niks verkeerd mee als het gebeurd met enig verstand en op beredeneerde wijze. Het woord heeft gewoon nu een slechte bijklank om dat er hosters zijn die maar hun gang gaan en x100 of x1000 oversellen.

Dezo
30/04/09, 11:17
Spreek voor jezelf :)
Overselling is imho gewoon een manier om je klanten tillen.

Wat is er tegen om bv. dataverkeer wat toch niet elke klant opgebruikt 2x te oversellen. Het gebeurd nu toch al overal en er is niks mis mee.

BsHosting
30/04/09, 11:19
Dataverkeer is handig te oversellen dat hoor je mij ook niet zeggen, je kan het immers of achteraf bijkopen of vooraf nog.

Maar je kunt een klant geen 5000mb geven als je zelf er maar 4000mb hebt nog.
Het is een vb maar zo werkt het dus wel.

Je kunt niet ff zeggen o ik zet er ff snel wat extra ruimte spontaan bij zo werkt het niet.

Dezo
30/04/09, 11:37
Dataverkeer is handig te oversellen dat hoor je mij ook niet zeggen, je kan het immers of achteraf bijkopen of vooraf nog.

Maar je kunt een klant geen 5000mb geven als je zelf er maar 4000mb hebt nog.
Het is een vb maar zo werkt het dus wel.

Je kunt niet ff zeggen o ik zet er ff snel wat extra ruimte spontaan bij zo werkt het niet.

Het feit dat je moet bijkopen wil zeggen dat je meer verkocht hebt dan wat je had, dus .. overselling. Maar nogmaals .. ik wil niet zeggen dat het slecht is, het woord heeft gewoon een negatieve bijklank gekregen net als woorden als ongelimiteerd, fair use policy, enz.

In principe als we je redenering volgen ... ook ruimte kan je bijkopen als je een nieuwe server plaatst.

Zoals al gezegd .. er is niks mis mee als het beredeneerd gebeurd. Het loopt pas mis als je er maar op los doet om klanten te krijgen en nadien merkt dat om een beetje uit de kosten te geraken je je server wel echt vol moet zetten.

BsHosting
30/04/09, 11:41
Ja je kan idd een nieuwe server plaatsen, maar daar ging het niet om technisch is alles mogelijk, maar we houden het voor het gemak gewoon bij 1 server.

Dus dan kan je gewoonweg niet meer ruimte verkopen dan je zelf hebt.

Dataverkeer wordt bij diverse partijen achteraf berekend dus dat noem ik geen overselling, als je het op basis doet van klant x gebruikt het niet en klant y misschien wel dan ben je verkeerd bezig.

ju5t
30/04/09, 11:54
Een eeuwig durende discussie die nooit op iets uitdraait. Het gebeurd, daar kun je weinig aan veranderen. Als je het er niet mee eens bent zorg je dat je het niet doet; en je leveranciers waar van toepassing ook niet. Andersom precies hetzelfde.

aristo
01/05/09, 08:13
Volgens mij moet je overselling (data of HD ruimte) beetje vergelijken met de werkwijze van banken en pensioenfondsen. We sparen allemaal en de bank werkt met dat geld. Ze moeten echter garant staan, dat als je je geld weer terug wilt, ze dat ook direct hebben.
Aangezien we dat niet allemaal tegelijk willen, is er geen probleem.
Maar zodra iederen tegelijk zijn geld wil, dan heeft de bank een probleem en moet hij zelf geld lenen om uit te betalen.

Bij overselling van hosting is dit niet anders. Je moet direct kunnen leveren als de klant daar omvraagt. En als je maar 4000mB hebt en 5000mB verkoopt weet je vrijwel zeker dat je een probleem hebt als de klant het nodig heeft. Dat is dus gewoon gokken.
Maar als je 1000 klanten hebt van elk 5000mB en je hebt maar 4000mB voor elk, dan is de kans een stuk kleiner dat ze alle 1000 tegelijk hun portie op eisen.

Een kwestie van risicoberekeningen maken en kritische grenzen vaststellen wanneer je moet bijplaatsen (of zelfs inkopen bij collega's) om te kunnen leveren wat je verkocht hebt.
En ja, dan hebben grote partijen voordelen boven kleine partijen.

wonko
01/05/09, 09:45
De "grote" overselling (1TB aanbieden voor elke gebruiker bvb) lukt pas goed als je voldoende klanten hebt, en er zeker van bent wat het gemiddelde verbruik is van je klanten. Als je als nieuwkomer denkt zo de markt te breken, dan trek je initieel enkel de grootverbruikers aan. Dit geldt niet enkel voor hosting, maar ook voor bvb colo-aanbiedingen met "unlimited" of voor nieuwe ADSL spelers die de limieten wensen te breken (voornamelijk in Belgiƫ).

Sander-
01/05/09, 10:11
Een en ander staat of valt natuurlijk ook bij je infrastructuur. Op het moment dat je hosting omgeving is opgebouwd rondom losse machines met interne schijven dan zul je al snel klanten moeten verplaatsen op het moment dat er sprake is van overselling en de klanten hun webspace gaan gebruiken.

Zolang je een flexibele infrastructuur hebt gebaseerd op virtualisatie, SAN/NAS oplossingen etc kun je heel makkelijk opschakelen en heb je altijd nog ruim de tijd om dat te doen voor de klant het uberhaupt merkt. In mijn ogen zit daar het verschil tussen de budgetpartijen en een proffesionele hoster die zijn risico's inschat en maatregelen klaar heeft liggen om ze te ondervangen.

Uiteraard is het natuurlijk ook zo dat je op basis van ervaring de ratio's kunt inschatten waarmee je met jouw omgeving en type klanten overselling kunt toestaan.

Racker
01/05/09, 11:53
Volgens mij moet je overselling (data of HD ruimte) beetje vergelijken met de werkwijze van banken en pensioenfondsen.

Een kwestie van risicoberekeningen maken en kritische grenzen vaststellen wanneer je moet bijplaatsen (of zelfs inkopen bij collega's) om te kunnen leveren wat je verkocht hebt.
En ja, dan hebben grote partijen voordelen boven kleine partijen.

Met dit verschil dat je geen overheid hebt die de risico's volledige kunnen dekken en in nood het tekort kunnen bijpassen.

jeffrey
04/05/09, 21:29
Een en ander staat of valt natuurlijk ook bij je infrastructuur. Op het moment dat je hosting omgeving is opgebouwd rondom losse machines met interne schijven dan zul je al snel klanten moeten verplaatsen op het moment dat er sprake is van overselling en de klanten hun webspace gaan gebruiken.

Zolang je een flexibele infrastructuur hebt gebaseerd op virtualisatie, SAN/NAS oplossingen etc kun je heel makkelijk opschakelen en heb je altijd nog ruim de tijd om dat te doen voor de klant het uberhaupt merkt. In mijn ogen zit daar het verschil tussen de budgetpartijen en een proffesionele hoster die zijn risico's inschat en maatregelen klaar heeft liggen om ze te ondervangen.

Je haalt de woorden uit mijn mond.
Zo is het met dataverkeer eigenlijk ook.

Als je totaal 50Mbit tot je beschikking hebt en je doet een keer aan overselling van een paar honderd GB dan is je risico klein maar als je 1 of 2 servers hebt met 1 of 2 mbit verkeer is je risico natuurlijk hoger.

Ryan95
21/05/09, 12:49
Edit: geen spam

BsHosting
21/05/09, 12:52
Misschien eerst eens een kvk aanvragen voor je hier komt spammen.
Morgen dus weer 1 voor fiod.

Smart-Guyz
21/05/09, 21:29
Waarom werkt dit zo vraag ik me af.

Kijk, een hosting bedrijf biedt 1TB aan en 9/10 gebruikt het niet blijkt.
Waarom gaan die 9 van die 10 dan niet naar een hoster die precies aanbied wat ze moeten hebben.
En die 1e die wel 1TB nodig heeft, laat die dan naar de oversellers gaan ;)

Dan ben je binnen de kortste keren van de oversellers af en hou je alleen de echte hosters over :P

Maar goed, terug naar de realiteit.

MMaI
21/05/09, 22:02
Waarom werkt dit zo vraag ik me af.

Kijk, een hosting bedrijf biedt 1TB aan en 9/10 gebruikt het niet blijkt.
Waarom gaan die 9 van die 10 dan niet naar een hoster die precies aanbied wat ze moeten hebben.
En die 1e die wel 1TB nodig heeft, laat die dan naar de oversellers gaan ;)

Dan ben je binnen de kortste keren van de oversellers af en hou je alleen de echte hosters over :P

Maar goed, terug naar de realiteit.

komen we uiteindelijk toch weer uit op "if you pay peanuts, you get monkeys".

Ik denk zelf dat zelfs de grotere hosters hier aan overselling doen voor hun consumenten pakketten, maar de extreme voorbeelden waar hier naar verwezen wordt, houden het ook niet lang vol.

Door in webhostingland onderscheidend te zijn op het gebied vna service,kwaliteit en prijs zul je heel andere klanten aantrekken. Uiteindelijk wordt het grote geld bij de webhosting altijd verdiend aan het maatwerk. De hostingpakketten zijn vaak meer cashflow dan de echte winstpakkers, en veel hosters gebruiken dit als lokkertje/klantenbinding wat in mijn opzicht een goede strategie is

rickvwaal
19/07/09, 13:42
Tegenwordig zijn er inderdaad hele lage prijzen, was vroeger nog niet nee. zelf heb ik ook een hosting bedrijf.. probeer natuurlijk zelf ook de prijzen laag te houden.

Triloxigen
19/07/09, 14:07
Waarom werkt dit zo vraag ik me af.

Kijk, een hosting bedrijf biedt 1TB aan en 9/10 gebruikt het niet blijkt.
Waarom gaan die 9 van die 10 dan niet naar een hoster die precies aanbied wat ze moeten hebben.
En die 1e die wel 1TB nodig heeft, laat die dan naar de oversellers gaan ;)

Dan ben je binnen de kortste keren van de oversellers af en hou je alleen de echte hosters over :P

Maar goed, terug naar de realiteit.

Klopt, maar mensen gaan eenmaal graag voor kwantiteit :p

SF-Jeroen
19/07/09, 14:44
Wat ik me dan afvraag, als je bijvoorbeeld een 100 Mbit uplink afneemt bij Jointtransit, betaal je 500 euro per maand, opzich kun je daar heel wat hostingklanten unlimited op verkopen. Wat is de "catch" hiermee dan (100 Mbit is natuurlijk niet heel veel voor een rack servers)?

(Het is zoiezo maar een voorbeeld, een netwerk zal wel meer dan 1 transit moeten hebben)

Bart Broer
06/09/09, 15:37
-knip Janneman-
kuch kuch

aviestar
07/09/09, 18:00
Wij zijn zelf niet de duursten en doen alleen tot in beperkte mate aan overselling van dataverkeer.

Ik vind dat een web-hoster moet hebben wat hij aanbied, dataverkeer wordt achteraf verrekened... als je HD vol zit of iets dergelijks... kan je niet even achteraf je HD verwisselen.

Bij andere webhosters die grote pakketten voor weinig aanbieden heb ik maar 1 ding te zeggen: De ogen van klanten dicht smeren met wat ze niet nodig hebben.

Bied gewoon pakketten aan waar klanten wat aan hebben.

Klanten kijken helaas niet naar wat ze nodig hebben, maar eerder naar wat ze krijgen. Dat gaat vaak ten kosten van de kwaliteit en kwantiteit.

Na 3 jaar webhoster te zijn, kunnen wij zeggen dat het voor ons wel uit kan. Ruim 70% zijn zelfs zakelijke klanten.