PDA

Bekijk Volledige Versie : Hulp nodig



Dros
29/04/09, 21:36
Ik wil game('s) laten draaien op een server (bv. Counter strike source).
En toen ik aan het het zoeken was op internet zag ik veel aanbiedingen.
Maar ik ben niet zo een ervaren persoon met servers dus weet er niet veel van.
Dus wouw ik graag hulp als het kan.

Nu ik wil graag een dedicated server hebben om daar dingen te laten draaien.
Maar ik wil het niet huren maar meer kopen zal ik ma zeggen.En is dit wel de enige oplossing of zijn er betere keuzes dan dit en die goedkoper zijn (bv. thuis een ouwe pc kopen en laten draaien maar dan ben ik bang dat ik niet genoeg brandwith zal hebben).




Alvast bedankt voor het hulp.

daveww
29/04/09, 22:47
Ik zou als eerste eens gaan leren hoe een server werkt. Dit kan een windows server zijn óf linux server.

Zodra je dat weet, kun je thuis eens verder kijken (evt via VMWare of oud pc-tje) om er gameservers op te installeren.

Om gelijk te beginnen met een dedicated lijkt me geen goed plan

SF-Jeroen
29/04/09, 23:09
Je kunt best een gameserver thuis draaien, waarschijnlijk heb je een uplink van ca. 1 Mbit (1024 Kbit). Zeg dat een gemiddelde game 6 KB/s per slot gebruikt kan je logisch gezien maximaal 20 slots hosten. Helaas zal dit in praktijk lager uitvallen, maar bijvoorbeeld 12 slots moet lukken - let wel: NIET via een wireless verbinding, en je zal op je router een aantal instellingen moeten veranderen (o.a. DHCP uitzetten).

Als je een dedicated server wil huren ben je toch minstens 45 euro kwijt per maand, en servers huren in het buitenland is niet aan te raden vanwege de hoge pings. Colocatie is misschien iets goedkoper (vanaf 35,-) maar dan moet je wel zelf de server kunnen onderhouden, en dus ook beveiligen. Let ook op het dataverkeer, een beetje gameserver gebruikt al snel 200 GB per maand.

Je kunt het beste een gameserver huren bij een van de grote gamehosting bedrijven. Dat zal voor jouw de goedkoopste en beste optie zijn.

jeffrey
29/04/09, 23:40
Er zijn een aantal mogelijkheden:

- Dedicated server (Managed / Unmanaged):
Bij een dedicated server heb je een eigen server die je huurt per maand en waarop je de gewenste zaken kunt draaien.
Als je (te) weinig kennis hebt van het beheer van een server zou ik hier persoonlijk niet voor kiezen (of je budget moet het toelaten een managed service level af te nemen zodat het hostingbedrijf het beheer van de server regelt).

Je zegt nog iets over kopen van een server;
Je kunt informeren bij een dedicated server of een optie tot koop kan worden afgesproken. Vaak is dit wel mogelijk door aan het einde van het contract een eenmalig of een extra bedrag per maand te betalen.

- VPS (Managed / Unmanaged):
Verder heb je nog een VPS, dit is een deel van een Dedicated Server (makkelijk gezegd).
Toch zit je hier weer met het managed / unmanaged verhaal zoals ik bij de optie Dedicated Server al aangaf.
Een ander nadeel is dat Gameserver vaak niet optimaal draaien op een VPS.

- Server kopen + Colocation:
Hierbij schaf je je eigen server aan en deze plaats je bij een hostingbedrijf in het datacenter.

Hiervoor gelden eigenlijk dezelfde zaken als voor Dedicated en VPS (unmanaged).
2 andere zaken die anders zijn bij colocation zijn:
- hoge investering door aanschaf eigen server.
- in tegenstelling tot dedicated hosting moet je hardwarematige problemen hier zelf oplossen (of je moet een service level afnemen).

- Gameserver diensten:
Hierbij betaal je gewoon een x bedrag per maand en host het hostingbedrijf de gewenste server(s) voor jou, je hebt verder geen omkijken naar het beheer van de fysieke server zelf.

Zoals hierboven al aangegeven door andere zou ik niet direct beginnen met een Dedicated Server (of hij moet managed zijn).
Ik zou persoonlijk gewoon kiezen voor het huren van losse gameserver(s), het hostingbedrijf regelt het opzetten van de server en de hosting ervan zodat je geen omkijken hebt naar deze zaken.

Verder zou je thuis eens kunnen gaan experimenteren met servers en kennis opdoen en dan wellicht later overstappen naar bijvoorbeeld een Dedicated Server of Colocation.

Racker
30/04/09, 13:23
(bv. thuis een ouwe pc kopen en laten draaien maar dan ben ik bang dat ik niet genoeg brandwith(?) zal hebben).

Ik denk dat het in jouw geval beter zou zijn om een beheerde (managed) server te gebruiken, dan hoef je je hier geen zorgen over te maken. Indien je het zelf wil beheren, hou maar rekening met donwtime en veel frustratie...

aristo
01/05/09, 08:18
Eerst even je budget vaststellen en kijk maar op de rubriek aanbiedingen, dan heb je een idee wat er voor je geld kan.

Voor experimenteren, gewoon lekker thuis starten. En zodra het werkt is een VPS waarschijnlijk voldoende (en best betaalbaar).
Succes, Eef

Randy
01/05/09, 08:54
Of nog een andere optie: afspraak maken met een huidige GSP zodat jij geen verantwoordelijkheden hebt. Je huurt gewoon whitelabel met korting. Ik weet dat bijvoorbeeld I3D al snel 15% geven bij 3 gameservers.

DC^
01/05/09, 12:00
Er zijn heel wat opties om gameserver (s) te draaien.
Je moet uiteindelijk zelf kiezen wat je het makkelijkst vind.

Persoonlijk zou ik als je nog geen ervaring hebt met gameserver (s) gewoon eentje huren en gewoon een beetje ga uitzoeken hoe alles werkt. (Bijvoorbeeld: Mods erop zetten)