PDA

Bekijk Volledige Versie : Beginners vragen....



masnic
27/04/09, 17:37
Hoi allemaal ik ben een web ontwikkelaar die over een tijdje een eigen server wil beginnen, volgens mij kan ik dan het beste een Colocation nemen voor het begin heb ik er dan ongeveer 50 site's er opstaan.
Helaas moet ik nog wel het een en ander uitzoeken.. de server zal draaien met apache, php standaard spul dus.
mijn vragen: Hoe kan ik/danwel met welk programma, vanaf thuis alles beheren zoals instellen van nieuwe e-mailadressen/nieuwe sites openzetten/ dataverkeer beheren etc
nou ja eigenlijk moet ik nog veel leren..
zelfs welk apparaat voor mij het best geschikt zou zijn...

Groeten en alvast bedankt voor de antwoorden...

SF-Jeroen
27/04/09, 17:51
Je kunt een controlpanel zoals DirectAdmin, Cpanel of Plesk kopen/leasen. Daarnaast hangt het uiteraard van de aard van de websites en bezoekersaantallen af wat voor server voor jouw geschikt is.

Koop alleen wel een NIEUWE server, oude servers gebruiken vaak veel meer stroom dan nieuwe, en aangezien je tegenwoordig vaak nog maar 0,5 Ampère (115 Watt) stroom bij colocatie krijgt moet je ofwel een energiezuinige server hebben, of meer gaan betalen.

Let wel: Als je weinig van linux en het managen van een server afweet kan je beter een managed dedicated server huren of managed colocatie afnemen, er gebeurd altijd wel iets waardoor je klanten lang down zullen zijn als je het zelf niet op kunt lossen.

Arh
27/04/09, 17:52
Aangezien je zelf al aangeeft dat je nog veel moet leren(en omdat je niet weet wat er op moet etc.) lijkt het me niet verstandig om meteen met colocation te beginnen. Ik zou dan eerder een (managed) dedicated server nemen aangezien je klansites er op gaat zitten, en die moeten online zijn lijkt me. Mocht je er niet van hoeven te leven kan je natuurlijk best een colocated server nemen om mee te oefenen en leren.

Edit: ik moet sneller leren typen, iemand is me weer voor :p

oehTie
28/04/09, 01:21
Wel belangrijk is het wat voor sites je wilt hosten. Wellicht is een dedicated veel te veel van het goede en kan je voor het zelfde geld een kleine managed VPS krijgen.

voordelen: Makkelijker te vergroten als je meer schijfruimte of geheugen nodig hebt. Geen zorgen over hardware en de bijbehorende investeringen

nadelen: let goed op dat je een goeie host kiest. Performance van je vps is afhankelijk van het overbookingsmanagement (3 keer woordwaarde) van je provider.

systemdeveloper
28/04/09, 01:45
Met colo zou ik zeker niet beginnen. De 'ellende' van kapotte disks, kapotte configs/setups, tricky serverinstellingen zou ik even aan je hoster overlaten totdat je wat meer hands-on experience hebt met de hardware en het OS. Ik weet niet of die 50 sites belangrijk zijn (van klanten oid), maar als dat wel zo is zou ik niet bezuinigen op die paar tientjes extra per maand voor een managed server tov. unmanages/colo.

aristo
28/04/09, 02:41
Ik herken je situatie. Mijn tip is om te beginnen met een resellercontract.
Dan leer je het controlpanel (directadmin, cpanel etc.) goed kennen. Je kunt experimenteren met extra accounts voor jezelf (heel handig als je aantal websites voor klanten in ontwikkeling hebt. We hebben bij een aantal klanten een productie en een testsite). En de kosten blijven mooi stabiel en groeien met het aantal klanten.
En de meeste dingen die je voor klanten zou willen doen, kun je gewoon direct zelf doen, zoals en wanneer je het zelf wilt.

YolkNet
28/04/09, 10:17
Experimenteren doe je niet met de websites van klanten. Die kun je het beste op een reseller-pakket zetten. Zo leer je het control-panel steeds beter kennen zonder dat je klanten hier last van hebben.
Voor een klein bedrag zou ik dan als ik jou was een vps nemen die je als testomgeving kunt gebruiken en waarmee je zelf kunt experimenteren. Zo leer je weer wat meer over de werking van een server en kun je instellingen uitproberen.

Ik zou in elk geval niet alles in 1 keer willen, zoals je van plan lijkt. Dat wilde ik in het begin ook, maar al een paar jaar ben ik met een reseller-pakket meer dan tevreden.

Arh
28/04/09, 10:24
Om toch antwoord te geven op je vragen zodat je zelf kan beslissen wat je gaat doen:



mijn vragen: Hoe kan ik/danwel met welk programma, vanaf thuis alles beheren zoals instellen van nieuwe e-mailadressen/nieuwe sites openzetten/ dataverkeer beheren etc


Je zult eerst remote toegang moeten hebben. Dit kan via SSH(op unix) of remote desktop(op windows, uiteraard heb je voor windows ook andere mogelijkheden maar remote desktop is vrij standaard). Hiermee kan je allerlei dingen installeren en beheren zoals nieuwe programma's, configs, etc.
Vervolgens kan je een control panel installeren zoals DirectAdmin http://directadmin.com(of plesk of webmin, etc.) om de overige zaken te beheren zoals nieuwe mail adressen, nieuwe sites, etc. Dit kan je natuurlijk ook allemaal doen via bijv. SSH maar je gaf aan dat je een control panel wilde dus dan kan je die zelf ook gebruiken(en niet alleen je klanten)

Er wordt vaak aangeraden om het control panel pas later te installeren omdat je zonder control panel meer leert over hoe programma's en de server zijn ingericht. Met een control panel wordt dit grotendeels voor je gedaan maar mocht er een probleem zijn en je hebt het allemaal met een control panel ingesteld (en je weet niet veel/niks van hoe configs etc zijn opgebouwd) is het lastiger het probleem oplossen.



nou ja eigenlijk moet ik nog veel leren..
zelfs welk apparaat voor mij het best geschikt zou zijn...


Welk apparaat je nodig hebt verschilt per situatie. Heb je zware klanten(sites die veel van je server vragen) dan heb je een snellere server nodig dan wanneer je van 50 familieleden 5 html pagina's host. Je zou kunnen kijken naar een Supermicro of Dell server, voor rond de 1000 euro heb je al een best aardige. Verder moet je ook na gaan denken hoe je je backups wilt doen. Ga je daar een aparte server(letterlijk en figuurlijk de backup server) voor aanschaffen of wil je het op een NAS/SAN zetten, of wil je er een VPS voor. Ook moet je na gaan denken hoe je het wilt aanpakken als je 1 server hebt en die server crasht. Ga je het proberen op te lossen en hopen dat al de onderdelen die je nodig hebt er snel zijn of dat je ze snel van iemand anders kan overnemen of heb je een 2e server(kan dus dezelfde zijn als de backup server) waar je de sites heel snel online kan zetten.

masnic
29/04/09, 10:30
Hallo en bedankt alvast voor de goede antwoorden allemaal.

de c.a. 50 sites die er op zullen gaan staan bestaan uit homepages, webshops en een forum dus eigenlijk van alles wat ik wou inderdaad een nieuw server station kopen, en een station als reserve en backup het merk die ik op het oog heb is dan Dell, als ik begin en ik heb nog ruim tijd om het een en ander te leren gelukkig dus het hoeft allemaal niet van de een op de andere dag.
Een resellers pakket lijkt me niet het juiste voor me te zijn ik wil namelijk dat de server wel lang blijft bestaan en moet daarom wel kosten dekkend proberen te werken, dan zou evt een managed dedicated server misschien meer iets voor mij...?.. moet ik nog even bekijken.
Voor het ontwikkelen/testen van bijvoorbeeld webshops en e-mail op de thuis computer heb ik echter al de volgende programma's staan natuurlijk: phpmyadmin, mercurymail, filezilla en apache. Ik heb ook wel gelezen van:Debian en Ubuntu, maar ik hou het wel bij wat ik nu heb..
Echter voor testgebruik hoef ik niet zo veel hiervan te weten, maar voor servergebruik wel.
Misschien kan ik beter het een na het ander uitzoeken/ leren anders loopt alles ook door elkaar wat het er niet makkelijker op gaat maken en als ik voldoende weet dan kan ik even kijken welk programma ik gebruiken kan om op afstand de boel te beheren zodat alles weer iets makkelijker word.

Goed heel verhaal hihi.. laat ik dan maar eens beginnen.. Als er iemand een of meerdere site's weet met een goede tutorial vooral voor de mercurymail en apache scheelt me dat alweer..

Groetjes en alweer erg bedankt.. ::yes:

vipeax
29/04/09, 12:58
www.howtoforge.com
http://httpd.apache.org/docs/misc/tutorials.html
http://apache-server.com/tutorials/

Racker
29/04/09, 13:45
Een resellers pakket lijkt me niet het juiste voor me te zijn ik wil namelijk dat de server wel lang blijft bestaan en moet daarom wel kosten dekkend proberen te werken, dan zou evt een managed dedicated server misschien meer iets voor mij...?

Colocation heeft veel aan populariteit ingeboekt de laatste jaren. Het vergt een zware initiële investering en is heel tijdrovend. Bovendien zoals al gezegd is het niet aangeraden als je hier niet zoveel kennis en ervaring bij hebt.

Alles hangt uiteraard af van hoe belangrijk uptime is voor uw klanten. Ik vermoed dat ze een uurtje downtime kunnen veroorloven, maar niet een volledige dag.

Ik zou u toch aanraden om te beginnen met een reseller pakket, het is daarna heel gemakkelijk om te "upgraden" naar een volwaardige dedicated server. Reseller pakketten zijn tegenwoordig heel stabiel, en sommige maken gebruik van "cloud hosting". Dit maakt ze goedkoop, schaalbaar en toch hebben ze veel functies van een dedicated server.
De keuze kan ook afhangen van de grootte van de websites van je klanten en van hoeveel zij u betalen voor hosting.

Wat betreft het testen van een server, verschillende hosting providers bieden "unmanaged dedicated servers" aan, waarbij de hardware voor u wordt beheerd. U krijgt volledige toegang tot de server waardoor u alles kan installeren en wijzigen naar uw believen. Dit zijn heel goedkope pakketten die bestemd zijn voor het testen en ontwikkelen van applicaties. Dit kan een goede oplossing zijn voor het uitbreiden van uw kennis wat betreft serverbeheer.

Laat maar weten als je hier vragen over hebt!

masnic
30/04/09, 16:33
Hallo allemaal even een bedankje voor de vele andwoorden,
ik ga de volgende weg "beklimmen" omdat ik zeker nog niet alles weet en in de komende tijd een heleboel ga leren en uitzoeken doe ik het volgende in de toekomst..
Eerst een managed dedicated server nemen dit zal prijstechnisch er uitkunnen met een kleine minimale winst, de volgende stap zal dan zijn unmanaged waardoor de winst ietsje hoger word, en daarna bekijken of het zich loont om een colocation op te bouwen wat veel kosten met zich meebrengt.. maar dan ben ik waarschijnlijk wel een jaartje of wat verder.
Leuk is dat ik bij dit forum blijf.

Groetjes masnic

brinkie
30/04/09, 21:46
Eerst een managed dedicated server nemen dit zal prijstechnisch er uitkunnen met een kleine minimale winst, de volgende stap zal dan zijn unmanaged waardoor de winst ietsje hoger word

Dat is een denkfout. Bij een unmanaged colocatie moet je alles zelf doen, inclusief hard- en software-onderhoud, storingen oplossen. Je moet dan ondermeer..


hardware (spare parts) beschikbaar houden. Tenzij je een adresje weet of hebt waar je in het weekend/'s nachts terecht kunt... En gebeurt er niets, dan kan je die spare parts nog weggooien ook na een paar jaar omdat je je servers dan vervangt;
afschrijven op de hardware + geld reserveren voor nieuwe hardware. Belastindienst stelt dat je over 5 jaar moet afschrijven, maar ik moet de server nog zien die na 5 jaar nog draait / courant is (in de staat zoals je 'm ooit het datacenter binnenrolde). Dus economische levensduur is ca. 2 á 3 jaar;
een gegarandeerde beschikbaarheid hebben (24/7??) Alleen?? Dat red je niet, dus zul je personeel moeten nemen of iets moeten regelen met je colocator over beschikbaarheid (uurtarief?!).
vervanging met vakanties, ziekte,..
vervoer van- en naar datacentrum. Auto en/of taxi. Want 's nachts de trein pakken? Tenzij je "om de hoek woont" natuurlijk en in 10 minuten op de fiets er kunt zijn.

En deze lijst is lang niet uitputtend. De investering is niet klaar met een beetje hardware en een LAMP-installatie. Als je, op grond van VPS/Reseller of managed dedicated een hele kleine winst maakt (en: hoe bereken je dat?) kan ik je alleen maar aanraden om minstens nog een paar jaar gewoon managed dedicated te gebruiken.

En kijk nog eens goed naar je businessmodel c.q. bedrijfsplan, want als ik het zo hoor ben je er nog niet klaar voor.

SF-Jeroen
01/05/09, 00:52
Experimenteren doe je niet met de websites van klanten. Die kun je het beste op een reseller-pakket zetten. Zo leer je het control-panel steeds beter kennen zonder dat je klanten hier last van hebben.
Voor een klein bedrag zou ik dan als ik jou was een vps nemen die je als testomgeving kunt gebruiken en waarmee je zelf kunt experimenteren. Zo leer je weer wat meer over de werking van een server en kun je instellingen uitproberen.

Ik zou in elk geval niet alles in 1 keer willen, zoals je van plan lijkt. Dat wilde ik in het begin ook, maar al een paar jaar ben ik met een reseller-pakket meer dan tevreden.


Dat is inderdaad de beste optie

Arh
01/05/09, 11:07
Dat is een denkfout. Bij een unmanaged colocatie moet je alles zelf doen, inclusief hard- en software-onderhoud, storingen oplossen. Je moet dan ondermeer..


hardware (spare parts) beschikbaar houden. Tenzij je een adresje weet of hebt waar je in het weekend/'s nachts terecht kunt... En gebeurt er niets, dan kan je die spare parts nog weggooien ook na een paar jaar omdat je je servers dan vervangt;
afschrijven op de hardware + geld reserveren voor nieuwe hardware. Belastindienst stelt dat je over 5 jaar moet afschrijven, maar ik moet de server nog zien die na 5 jaar nog draait / courant is (in de staat zoals je 'm ooit het datacenter binnenrolde). Dus economische levensduur is ca. 2 á 3 jaar;
een gegarandeerde beschikbaarheid hebben (24/7??) Alleen?? Dat red je niet, dus zul je personeel moeten nemen of iets moeten regelen met je colocator over beschikbaarheid (uurtarief?!).
vervanging met vakanties, ziekte,..
vervoer van- en naar datacentrum. Auto en/of taxi. Want 's nachts de trein pakken? Tenzij je "om de hoek woont" natuurlijk en in 10 minuten op de fiets er kunt zijn.

En deze lijst is lang niet uitputtend. De investering is niet klaar met een beetje hardware en een LAMP-installatie. Als je, op grond van VPS/Reseller of managed dedicated een hele kleine winst maakt (en: hoe bereken je dat?) kan ik je alleen maar aanraden om minstens nog een paar jaar gewoon managed dedicated te gebruiken.

En kijk nog eens goed naar je businessmodel c.q. bedrijfsplan, want als ik het zo hoor ben je er nog niet klaar voor.

Hij had het over unmanaged dedicated server zoals ik het las. Verder heb je natuurlijk wel gelijk wat betreft de colocatie.

Racker
01/05/09, 12:49
Hij had het over unmanaged dedicated server zoals ik het las. Verder heb je natuurlijk wel gelijk wat betreft de colocatie.

Colocatie was zijn volgende optie na unmanaged dedicated.

Inderdaad unmanaged is een goede keuze, waarbij je wat kan uitsparen, maar enkel indien je genoeg kennis hebt vergaard. Opnieuw belangrijk is hoeveel downtime je klanten aan kunnen.

Serve-xs
06/05/09, 17:30
Dat is een denkfout. Bij een unmanaged colocatie moet je alles zelf doen, inclusief hard- en software-onderhoud, storingen oplossen. Je moet dan ondermeer..


hardware (spare parts) beschikbaar houden. Tenzij je een adresje weet of hebt waar je in het weekend/'s nachts terecht kunt... En gebeurt er niets, dan kan je die spare parts nog weggooien ook na een paar jaar omdat je je servers dan vervangt;
afschrijven op de hardware + geld reserveren voor nieuwe hardware. Belastindienst stelt dat je over 5 jaar moet afschrijven, maar ik moet de server nog zien die na 5 jaar nog draait / courant is (in de staat zoals je 'm ooit het datacenter binnenrolde). Dus economische levensduur is ca. 2 á 3 jaar;
een gegarandeerde beschikbaarheid hebben (24/7??) Alleen?? Dat red je niet, dus zul je personeel moeten nemen of iets moeten regelen met je colocator over beschikbaarheid (uurtarief?!).
vervanging met vakanties, ziekte,..
vervoer van- en naar datacentrum. Auto en/of taxi. Want 's nachts de trein pakken? Tenzij je "om de hoek woont" natuurlijk en in 10 minuten op de fiets er kunt zijn.




Dit zijn natuurlijk allemaal belangrijke dingen. Maar ze zijn voor een kleine hoster lang niet allemaal van groot belang. Het is best te doen met een identieke spare server.

Eventueel kun je hier ook hardware uithalen mocht er iets kapot gaan in je main systeem. Dit kan daarna wel weer besteld worden. Vervangend personeel kan handig zijn maar tegewoordig kun je op elke plaats waar je bent internetten en dus ook remote inloggen.

Vervoer naar het datacenter en de afstand ervan kunnen we niet veel over zeggen denk ik. Een datacenter in de omgeving is natuurlijk gemakkelijk voor snelle ingreep mocht er iets gebeuren.

synx
08/05/09, 00:18
.........
Koop alleen wel een NIEUWE server, oude servers gebruiken vaak veel meer stroom dan nieuwe, en aangezien je tegenwoordig vaak nog maar 0,5 Ampère (115 Watt) stroom bij colocatie krijgt moet je ofwel een energiezuinige server hebben, of meer gaan betalen.
...
Waarom is er een nieuwe server nodig? Er is zat hardware verkrijgbaar dat 0,5 Ampere gebruikt, van Dell afkomstig is, Xeon Core2Duo bevat en voor een prijs van zo'n 400 euro incl. btw (vaak zelfs nog met garantie van Dell) van eigenaar wisselt.

Kortom: kijk naar welke hardware er in je server zit, niet persee naar een nieuwe server. Verder is het verhaal over de stroomkosten wel correct, maar zijn genoeg providers te vinden die 1 Ampere stroom leveren. Zelf zou ik wel minimaal ervoor zorgen dat je Core2Duo/Core2Quad cpu's neemt en niet de oude Xeon architectuur.

NedBoys
08/05/09, 10:21
De nieuwe Dell Systemen kunnen ook flink wat verbruiken. Ligt er allemaal aan welke processor en dergelijk je in de server stopt.

molski
17/05/09, 15:54
Zelf heb ik een Dell PowerEdge 1850 draaien voor ongeveer 40 websites, waarvan enkele zwaar zijn qua bezoekers/bandbreedte etc. (echter is de server load door de Dual Xeon CPU's erg laag). Server draait een RAID-1 Array, dit is in mijn ogen het 1e wat je kan doen om downtime, vanwege een defecte disk wat nogal eens kan voorkomen, te beperken.

Een PowerEdge 1850 koop je al voor een eurootje of 300-400, koop er 2 met dezelfde specs als cold-spare, mocht er eentje down gaan, disken overprikken, RAID config importeren en je bent weer online!

Ondanks dat ik redelijk goed thuis ben in Linux en webhosting met een Linux OS (in dit geval RHEL/CentOS) heb ik de server een maandje of 1,5 thuis testgedraaid om er zeker van te zijn dat alles goed werkte (Antivirus, spamassassin, firewall, httpd, DNS, mail, FTP etc).

Omdat mijn switch thuis VLANs ondersteunde kon ik mijn "datacenter omgeving" (IP adressen en de gateway) thuis simuleren....erg lekker om snel online te zijn als je hem in het DC hangt :)

Vervolgens alle backups die via een Reseller account draaide overgezet, reseller account ingericht als NOC voor mijn server en om de backups dagelijks naartoe te laten zetten (volledige backup is rond de 1,5GB ingepakt, incrementals zo'n 40mb). Tevens laat ik ook alles backuppen naar een 16GB USB Thumb drive die aan de server hangt.

Als control panel om je (sub)domeinen enz. te beheren kan je bijvoorbeeld eens kijken naar Virtualmin/Webmin, of als je bijv. bij TransIP colo gaat hun FreeBSD distro gebruiken.

DNS kan je zelf draaien, maar is dat in 1e instantie nodig, helemaal als je nog niet echt de kennis ervan hebt? TransIP kan dat gedeelte ook voor je afvangen, net als mail relay mocht jouw server echt eens een keertje down gaan!

Succes!