PDA

Bekijk Volledige Versie : Beginners vragen....



masnic
27/04/09, 17:37
Hoi allemaal ik ben een web ontwikkelaar die over een tijdje een eigen server wil beginnen, volgens mij kan ik dan het beste een Colocation nemen voor het begin heb ik er dan ongeveer 50 site's er opstaan.
Helaas moet ik nog wel het een en ander uitzoeken.. de server zal draaien met apache, php standaard spul dus.
mijn vragen: Hoe kan ik/danwel met welk programma, vanaf thuis alles beheren zoals instellen van nieuwe e-mailadressen/nieuwe sites openzetten/ dataverkeer beheren etc
nou ja eigenlijk moet ik nog veel leren..
zelfs welk apparaat voor mij het best geschikt zou zijn...

Groeten en alvast bedankt voor de antwoorden...

SF-Jeroen
27/04/09, 17:51
Je kunt een controlpanel zoals DirectAdmin, Cpanel of Plesk kopen/leasen. Daarnaast hangt het uiteraard van de aard van de websites en bezoekersaantallen af wat voor server voor jouw geschikt is.

Koop alleen wel een NIEUWE server, oude servers gebruiken vaak veel meer stroom dan nieuwe, en aangezien je tegenwoordig vaak nog maar 0,5 Ampère (115 Watt) stroom bij colocatie krijgt moet je ofwel een energiezuinige server hebben, of meer gaan betalen.

Let wel: Als je weinig van linux en het managen van een server afweet kan je beter een managed dedicated server huren of managed colocatie afnemen, er gebeurd altijd wel iets waardoor je klanten lang down zullen zijn als je het zelf niet op kunt lossen.

Arh
27/04/09, 17:52
Aangezien je zelf al aangeeft dat je nog veel moet leren(en omdat je niet weet wat er op moet etc.) lijkt het me niet verstandig om meteen met colocation te beginnen. Ik zou dan eerder een (managed) dedicated server nemen aangezien je klansites er op gaat zitten, en die moeten online zijn lijkt me. Mocht je er niet van hoeven te leven kan je natuurlijk best een colocated server nemen om mee te oefenen en leren.

Edit: ik moet sneller leren typen, iemand is me weer voor :p

oehTie
28/04/09, 01:21