PDA

Bekijk Volledige Versie : ISPConnect: Pro-anorexia websites moeten zelf hun verantwoordelijkheid nemen



rayden
23/04/09, 14:12
Castricum, 23 april 2009 - Deze week deed minister Rouvoet van Jeugd en Gezin een beroep op providers om automatisch waarschuwingsteksten te plaatsen bij pro-anorexia websites. ISPConnect vindt het merkwaardig dat de minister providers oproept om hun verantwoordelijkheid te nemen. Primair is het de eigenaar van de bewuste pro-anorexia website die verantwoordelijk is voor de inhoud van de website. ISPConnect vraagt zich af waarom de minister zijn moreel appèl richt op de providers en niet de eigenaren van de pro-anorexia websites?

In de beantwoording van kamervragen stelt de minister dat hij geen juridisch instrumentarium ter beschikking heeft om de waarschuwingsteksten te verplichten. Echter vindt de minister de kwestie ernstig genoeg en de resultaten van het RIVM-onderzoek voldoende veelbelovend om (de grenzen van) de juridische mogelijkheden te verkennen om providers aan te zetten tot het voeren van waarschuwingsteksten of hen daartoe te verplichten.

ISPConnect is van mening dat maatschappelijke problemen zoals het bestaan van pro-anorexia websites bij de bron moet worden aangepakt. De verplichting tot het voeren van waarschuwingsteksten zou daarom bij de eigenaren van de pro-anorexia websites moeten liggen en niet bij de providers.

Op het moment dat deze verplichting er is, zijn pro-anorexia websites zonder waarschuwing onrechtmatig. De bewuste websites kunnen dan uit de lucht worden gehaald. Dit conform de Gedragscode Notice-and-Take-Down die door publiek-private samenwerking tot stand is gekomen en een jaar geleden aan staatssecretaris Heemskerk is aangeboden.

Voor meer informatie & contactgegevens:

http://www.ispconnect.nl/nieuwsbericht/2009/04/eigenaren-van-pro-anorexia-websites-moeten-zelf-hun-verantwoordelijkheid-nemen/

gjtje
23/04/09, 18:25
En wat als ik mijn anorexia website in een land zet waar niemand enige maling heeft aan meneer Rouvout? Nederlandse providers kunnen wel de toegang controleren tot buitenlandse websites. Niet dat dit een oplossing is maar de "oplossing" van ISPConnect is wat eenvoudig gedacht.

Apoc
23/04/09, 19:34
En wat als ik mijn anorexia website in een land zet waar niemand enige maling heeft aan meneer Rouvout? Nederlandse providers kunnen wel de toegang controleren tot buitenlandse websites. Niet dat dit een oplossing is maar de "oplossing" van ISPConnect is wat eenvoudig gedacht.

In dat opzicht ben ik het niet met je eens. Omdat iets ergens anders wellicht wel mag, is nog geen vrijbrief om het hier ook toe te staan. Dat het dan wellicht nog steeds over het internet bereikbaar is, is naar mijn mening bijzaak.

Het pro-anorexia verhaal vind ik overigens pure kul:

- Wanneer is iets pro-anorexia? Als je de gemiddelde Wehkamp gids bekijkt staat dat ook vol met magere bikinimodellen. DAT is evengoed pro-anorexia. Jonge meisjes krijgen geen anorexia doordat mensen op het internet verkondigen dat ze maar niet meer moeten eten. Jonge meisjes krijgen anorexia door de graatmagere topmodellen die ze op TV zien, die eveneens als ideaalbeeld worden gezien. Over het algemeen is een gemiddeld topmodel echt een complete strijkplank - geen flauw idee wat mensen daar mooi aan vinden.

- Lost het plaatsen van een waarschuwingsteken dat een website pro-anorexia is ook maar iets op? Nee. Als een jong meisje op zoek is naar een pro-anorexia website en er staat een waarschuwingsteken, dan schrikt dat echt totaal niet af. Het uit de lucht halen van dat soort websites zou al meer helpen, maar ook dan vinden (potentiele) anorexia patienten toch wel de informatie of contacten die ze zoeken.

- Als we dan toch bezig zijn, zouden we dan ook niet maar gelijk alle pro-obesitas (vetzucht) ook offline halen? Ik heb er niet bijster veel verstand van, maar met alle Amerikaanse invloeden begint obesitas volgens mij een veel groter probleem te vormen dan anorexia (daarmee wil ik uiteraard niet zeggen dat anorexia geen groot probleem is, want dat is het natuurlijk weldegelijk).

In het kader van het "bij de wortel aanpakken" zou ik zeggen: pak het dan ook bij de wortel aan, en dat begint echt niet bij dit soort websites, dat begint bij het ideaalbeeld van de hedendaagse topmodellen.

- Tenslotte: waarom wordt er in godsnaam zo toegespitst op enkel Anorexia? Het lijkt me vrij duidelijk dat zo'n initiatief puur als doel heeft om dit door te kunnen trekken op censuur in het algemeen.

Randy
24/04/09, 00:46
Het is net met de pakjes sigaretten. De winkelier plakt er geen waarschuwingstekst op. Dat doet de leverancier. (Al let ik er wel op, laatst kreeg ik al wat aan m;n eierstokken. Gekker moet het niet worden)

groenleer
24/04/09, 12:15
Offtopic:
Randy sinds wanneer heb jij eierstokken? (Me is echt in de verondertelling dat Randy een man is...)


Een eierstok of ovarium is het orgaan in de vrouw waar de eicellen zijn opgeslagen. Via de eileider kan de eicel de baarmoeder bereiken.



Ontopic: Weer meer censuur, het zou verboden moeten worden... ;)
De censuur dan.

Apoc
24/04/09, 12:39
Offtopic:
Randy sinds wanneer heb jij eierstokken?


Dat was de grap..

groenleer
24/04/09, 15:44
Ok, was nog veel te vroeg, niet goed wakker.