PDA

Bekijk Volledige Versie : Creditsfacturen (BTW)



Smart-Guyz
22/04/09, 12:43
Beste leden,

Ik zit al een tijdje met een vraag en binnenkort moet ik hier antwoord op hebben, aangezien ik er mee te maken ga krijgen.
Het probleem is dat ik binnen kort Reverse Billing diensten wil leveren aan bepaalde klanten.
Aan het einde van de rit heeft de klant hiermee geld verdient.
Dit bedrag moet ik aan de klant gaan uitbetalen, waarbij het om zakelijke maar ook particuliere klanten kan gaan.

Een veel voorkomende manier is het sturen van een credit-factuur naar de klant en vervolgens uitbetalen, maar naar mijn mening mag je toch alleen een credit-factuur verzenden wanneer er een originele factuur tegenover staat, dus wanneer je een factuur ongedaan wilt maken of wanneer deze niet klopt?
Of zou ik ipv het zenden van een credit-factuur, de klant mij laten factureren?

Ook is het van mij nog onduidelijk hoe het met de BTW op een credit factuur zit. Moet ik (in het geval van een credit-factuur) ook BTW rekenen naar particuliere klanten?

Als ik het een beetje wazig heb uitgelegd, moet je het even zeggen, dan probeer ik even een voorbeeld erbij te zoeken.

Ahead-IT
22/04/09, 12:59
Bij zakelijke klanten maak je creditnota's zonder verplichtingen, zonder dat echte verantwoording nodig is.

Creditnota's naar particulieren is een andere zaak, dat is namelijk voor hen een inkomen. Het hele BTW verhaal is ook anders; daar particulieren BTW-plichtig zijn. Normaal kan je boekhouder je hier verder mee helpen, zodat alles binnen het wettelijke kader blijft.

Smart-Guyz
22/04/09, 13:01
Bij zakelijke klanten maak je creditnota's zonder verplichtingen, zonder dat echte verantwoording nodig is.

Creditnota's naar particulieren is een andere zaak, dat is namelijk voor hen een inkomen, het hele BTW verhaal is neem ik aan ook anders; daar particulieren BTW-plichtig zijn.

Kortom, het verzenden van credit-facturen mag gewoon, zonder dat er een originele factuur aanwezig is?

Bedrijven = BTW vermelden op factuur
Particulieren = ?

Ahead-IT
22/04/09, 13:07
Kortom, het verzenden van credit-facturen mag gewoon, zonder dat er een originele factuur aanwezig is?
-> klopt, dit wordt regelmatig gedaan. Of het echter verstandig is bij grotere bedragen is een andere zaak, bij een controle zal je hier waarschijnlijk wel een vraag over krijgen maar opzich doe je niets mis.

Je kan ook je klanten een factuur laten sturen voor het vermelde bedrag, maar dat eist van hen de inspanning uiteraard. Dan zit het bedrag ook op de juiste rekening (kosten/aankoop).

maxnet
22/04/09, 19:52
Denk dat het afhangt van wat voor soort dienst je wilt aanbieden.

Indien je een particulier een vergoeding uitbetaald, en het meer is dan een boekenbon, dien je dit in principe bij de belastingdienst te melden.
Daar hebben ze een speciaal formulier voor.

Maar weet niet of reverse billing daar ook onder valt.
Wellicht kan je dat als financiele dienstverlening zien.