PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe brancheorganisatie: Stichting ISP Belang



ISP Belang
21/04/09, 07:57
In december 2008 hebben de initiatiefnemers van de Petitie SIDN, welke vooral gericht was op het ondernemen van actie tegen de staffelkortingsregeling van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland, besloten dat er ruimte was voor een nieuwe brancheverenging. Hoewel er al enkele verenigingen bestaan voor de ISP sector, beslaat iedere vereniging of stichting een klein stukje van de branche.

Het doel van stichting ISPBelang is het vertegenwoordigen van de ISP branche daar waar inspraak of actie gewenst of vereist is. Dit kan bijvoorbeeld door het adviseren van of het in overleg treden met instanties en overheid over beleid wat de ISP branche raakt.

Stichting ISPBelang heeft als rechtsvorm voor een stichting gekozen, waarbij organisaties die vertegenwoordigd willen worden zich kunnen aansluiten als deelnemers. Het is de bedoeling dat, zodra er een onderwerp is waarbij een groot gedeelte van onze deelnemers onze inmenging wenst, wij hierop kunnen inspelen.

Uiteraard wil de stichting zo veel mogelijk deelnemers, sympathisanten en geïnteresseerden vertegenwoordigen. Immers, hoe groter de vertegenwoordigde groep, hoe groter de kans is dat er daadwerkelijk iets gedaan kan en zal worden met onze input.

Kort samengevat hoopt Stichting ISPBelang uit te groeien tot een partner die samen met alle betrokkenen de branche duidelijker en overzichtelijker wil maken en ervoor wil zorgen dat uiteindelijk alle partijen tevreden zijn.

Kortom: vindt u dat de belangen van u, of uw organisatie, niet voldoende vertegenwoordigd zijn: sluit u bij ons aan! Aanmelden als deelnemer kan op http://aanmelden.ispbelang.nl .

wdv
21/04/09, 08:56
Met welke reden is er gekozen om niet aan te sluiten bij één van de bestaande brancheverenigingen maar een eigen vereniging/stichting te beginnen?

ISP Belang
21/04/09, 09:21
Omdat andere brache verenigingen een andere mening toebedeeld zijn dan Stichting ISP Belang.

SF-Jeroen
21/04/09, 09:51
Maar op welke manier denken jullie de leden te helpen? De andere branchevereniging heeft naar mijn weten ook gezamelijke algemene voorwaarden en dergelijke documenten, zijn jullie dat ook van plan?

ISP Belang
21/04/09, 10:02
Maar op welke manier denken jullie de leden te helpen? Op alle manieren die we voor handen hebben.
De andere branchevereniging heeft naar mijn weten ook gezamelijke algemene voorwaarden en dergelijke documenten, zijn jullie dat ook van plan?Dat zullen we op de eerst volgende deelnemers vergadering voorleggen.

wdv
21/04/09, 10:27
Omdat andere brache verenigingen een andere mening toebedeeld zijn dan Stichting ISP Belang.
Dat begrijp ik, daarom vroeg ik ook op welke punten dat het geval is. Waarom zouden we ons bij jullie aan moeten sluiten i.p.v. de anderen?

Mikey
21/04/09, 11:00
Dat begrijp ik, daarom vroeg ik ook op welke punten dat het geval is. Waarom zouden we ons bij jullie aan moeten sluiten i.p.v. de anderen?

Geduld is nog steeds een schone zaak, je bent niet verplicht om iets te doen ....

ISP Belang
21/04/09, 11:42
Dat begrijp ik, daarom vroeg ik ook op welke punten dat het geval is. Waarom zouden we ons bij jullie aan moeten sluiten i.p.v. de anderen?De punten waar we nu meer bezig zijn mogen duidelijk zijn. Verder zijn er nog geen (echte) andere punten op dit moment. Mochten die er komen gaan we daar mee aan de slag. Ook zullen we dit meenemen in de volgende meeting. Mocht je een groot probleem hebben wat door veel ISP gedragen wordt laat het ons maar weten.

wdv
21/04/09, 11:48
Geduld is nog steeds een schone zaak, je bent niet verplicht om iets te doen ....
Daar gaat het ook niet om, maar ik ben gewoon erg nieuwsgierig naar wat jullie drive was om een aparte vereniging/stichting op te richten i.p.v. jullie eerste issue (SIDN prijzen) aan te pakken middels de bestaande clubs. No offence, gewoon benieuwd! Wij zijn overigens op het moment nergens aangesloten ;)

ISP Belang
24/04/09, 14:56
[quote]Daar gaat het ook niet om, maar ik ben gewoon erg nieuwsgierig naar wat jullie drive was om een aparte vereniging/stichting op te richten i.p.v. jullie eerste issue (SIDN prijzen) aan te pakken middels de bestaande clubs. No offence, gewoon benieuwd! Wij zijn overigens op het moment nergens aangeslotenOmdat we het idee hebben dat hier vraag naar is, we merkte bij de Petitie dat er veel onvrede is, de response was heel behoorlijk. Ook kregen we van verschillende kanten de vraag om door te gaan. We merken dat we al vrij snel zeer serieus genomen worden door verschillende instanties en partijen. En omdat er op dit moment eigenlijk niets is hopen we dit gat te vullen.

Dus kort gezegd denken we dat er vraag is naar een echte belangen organisatie die er voor iedereen is binnen de ISP branche.

Dreas
24/04/09, 16:54
[quote]En omdat er op dit moment eigenlijk niets is hopen we dit gat te vullen.

Ik begrijp dan toch nog niet waarom jullie je onderscheiden van bijvoorbeeld ISP Connect (daar zijn wij lid). Ik weet dat die een andere mening had over de SIDN staffelkortingen, maar dat lijkt me niet de oprichting van een hele brancheorganisatie waard? Het ISP Belang initiatief was uiteraard goed als los staande actie omdat het in een gat sprong, maar waar wijken jullie nog meer van mening over af in vergelijking met de bestaande stichting (DHPA) / vereniging (ISP Connect) om het bestaan als brancheorganisatie te rechtvaardigen?

Dit is overigens opbouwend bedoeld.

ISP Belang
24/04/09, 17:13
DHPA vertegenwoordigd volgens ons niet de branche maar alleen de "grote" ISP ondernemingen, en volgens mij is het doel van DHPA ook niet alleen de ISP branche te vertegenwoordigen. ISP Belang wil de belangen van alle ISP gerelateerde bedrijven behartigen. Daar ligt dus een groot verschil. Er is overigens contact gelegd met DHPA.

ISPConnect is een vereniging en is geen brache organisatie zoals wij dat voor ogen hebben. Hier zien wij dus ook een duidelijk verschil.

Omdat we pas net begonnen zijn, en nog veel moeten uitwerken, lijken de verschillen klein maar de toekomst zal uitwijzen dat er veel en grote verschillen zijn.

Dreas
24/04/09, 17:26
Dus ik begrijp dat we nog even moeten wachten met deelnemer worden ;)

gjtje
25/04/09, 13:45
Lijkt mij moeilijk, grote ISP's hebben andere belangen dan de kleintjes, kijk maar naar bijvoorbeeld het SIDN gebeuren.
Hoe ga je om met tegen strijdige belangen binnen je doelgroep? Met alleen een beetje democratie kom je er niet aangezien één groep dan alsnog ondersneeuwt.

brinkie
26/04/09, 00:23
ISP Belang wil de belangen van alle ISP gerelateerde bedrijven behartigen. Daar ligt dus een groot verschil. Er is overigens contact gelegd met DHPA.

ISPConnect is een vereniging en is geen brache organisatie zoals wij dat voor ogen hebben. Hier zien wij dus ook een duidelijk verschil.

Wat ik mis op de site, als ik goed gekeken heb, zijn de statuten. Lijkt mij belangrijk want dan weet je wat de stichting wil gaan doen (waar ze voor staat, wat de punten zijn waarover men met wie in gesprek wil enz).

Verder vind ik het persoonlijk een fout om een stichtingsvorm te kiezen. Een vereniging, waarbij de leden inspraak hebben en bijvoorbeeld zaken "op de agenda" kunnen zetten bij een ledenvergadering, is meer de weg. Een stichtingsbestuur kan "z'n eigen gang gaan" (zolang ze binnen de statuten blijven, zie de SIDN!). Een verenigingsbestuur kan door de leden gecorrigeerd worden.

Voor mij, vanwege het laatste, geen lidmaatschap dus. Ondanks dat het initiatief een goed idee zou kunnen zijn.

ISP Belang
26/04/09, 10:26
Dus ik begrijp dat we nog even moeten wachten met deelnemer wordenVan wachten is nooit iemand beter geworden ;)

Lijkt mij moeilijk, grote ISP's hebben andere belangen dan de kleintjes, kijk maar naar bijvoorbeeld het SIDN gebeuren. Hoe ga je om met tegen strijdige belangen binnen je doelgroep?Dat weten we natuurlijk nog niet maar stel dat er 1000 deelmers zijn waarvan er 800 zeggen dat er een probleem is lijkt het me duidelijk wat we moeten doen. Als het er 500 zijn moeten we iets gaan verzinnen maar dat is nu nog niet aan de orde.


Wat ik mis op de site, als ik goed gekeken heb, zijn de statuten. Lijkt mij belangrijk want dan weet je wat de stichting wil gaan doen (waar ze voor staat, wat de punten zijn waarover men met wie in gesprek wil enz).
De statuten zoals ze nu zijn komen volgende week op de site.


Verder vind ik het persoonlijk een fout om een stichtingsvorm te kiezen. Een vereniging, waarbij de leden inspraak hebben en bijvoorbeeld zaken "op de agenda" kunnen zetten bij een ledenvergadering, is meer de weg. Een stichtingsbestuur kan "z'n eigen gang gaan" (zolang ze binnen de statuten blijven, zie de SIDN!). Een verenigingsbestuur kan door de leden gecorrigeerd worden.
Wat je zegt over inspraak klopt natuurlijk niet want in een Stichting kan heel makkelijk ook inspraak geregeld worden door de te zorgen voor een RvD een RvT. Afgevaardigde van de RvD kunnen plaats nemen in de RvT zodat de deelnemers altijd inspraak hebben. Jij zegt eigenlijk dat in geen enkele stichting inspraak van deelnemers mogelijk is? Dat dit bij de SIDN niet zo is wil niet zeggen dat dit bij alle stichtingen zo is. Je hebt dus niet perse een vereniging nodig om inspraak te hebben!

Randy
26/04/09, 21:35
Wat je zegt over inspraak klopt natuurlijk niet want in een Stichting kan heel makkelijk ook inspraak geregeld worden door de te zorgen voor een RvD een RvT. Afgevaardigde van de RvD kunnen plaats nemen in de RvT zodat de deelnemers altijd inspraak hebben. Jij zegt eigenlijk dat in geen enkele stichting inspraak van deelnemers mogelijk is? Dat dit bij de SIDN niet zo is wil niet zeggen dat dit bij alle stichtingen zo is. Je hebt dus niet perse een vereniging nodig om inspraak te hebben!

De RvD is er ook bij de SIDN. Alleen moet iemand even opstaan om het voortouw te nemen. Maar blijkbaar is het makkelijker hier een branchestichting voor op te richten ;). Ben benieuwd naar jullie statuten en of hier inderdaad een RvD en RvT in geregeld is. En welke bevoegdheid zij hebben. De statuten staan trouwens nog niet online bij de KvK.
Verder wacht ik net als Dreas nog even af. Tot nu toe zie ik nog geen punten die me aanspreken, maar wie weet wat de toekomst brengt.

Jesperw
26/04/09, 21:49
Ik snap niet dat je met zo'n 'persbericht' komt terwijl je alles nog moet uitwerken en er nog niets concreet is. Kun je niet beter zorgen dat je overal een antwoord op hebt, duidelijke standpunten en een fatsoenlijke organisatie alvorens je begint? :) Tippie.

Pur
27/04/09, 00:13
Ik snap niet dat je met zo'n 'persbericht' komt terwijl je alles nog moet uitwerken en er nog niets concreet is. Kun je niet beter zorgen dat je overal een antwoord op hebt, duidelijke standpunten en een fatsoenlijke organisatie alvorens je begint? :) Tippie.

Kan natuurlijk ook zijn om 'medestanders' te vinden. Maar medestanders vinden terwijl je nog geen duidelijke visie (anders dan acteren op wat de deelnemers belangrijk vinden) hebt wordt natuurlijk wel wat lastig.

Ik snap dus ook niet zo goed waarom de site met haast is live gezet. Als ik Berrie goed heb begrepen was dit omdat er een pers bericht de deur uit moest/ging. Maar waarom die zo nodig de deur uit moest....

Had wat mij betreft ook gewoon een oproep kunnen zijn aan mensen die willen meedenken/meedoen om een visie te ontwikkelen om daarna een nette website en persbericht de deur uit te doen.

Ik zit nog te dubben of wij deelnemer worden of niet. Aan het bedrag ligt het in ieder geval niet.

ISP Belang
27/04/09, 17:50
De statuten staan op de site...