PDA

Bekijk Volledige Versie : Wie is eigenaar van de berichten op een blog ?



ub4b
18/04/09, 10:55
Ik ben sinds 2003 lid op een forum waar ik duizenden posts heb neergezet, waaronder baanbrekende research op audio gebied. Een forum wat zeer goed loopt waar heel wat sponsors banners hebben lopen icm google ads, en het soort discussies waarin ik mij vermengde wat ook heel wat pageviews uitlokte.

Recent kreeg ik een ban omdat ik een wantoestand in de audiowereld anoniem heb aangeklaagd.

Nu wens ik niet langer met dit forum geassocieerd te worden, en wens mijn rechten als auteur uit te oefenen onder vorm van het auteursrecht. Ik heb de eigenaar van de site dan ook via aangetekend schrijven verzocht al mijn posts niet langer te publiceren, op straffe van een dwangsom van 15 EUR per post te factureren volgende maand indien mijn posts verder gehost worden, en dit jaarlijks herhaald met stilzwijgende toestemming indien er geen positief gevolg wordt gegeven aan mijn verzoek tot de-publicatie.

Ik beroep mij op volgend artikel "Wie is eigenaar van een community":

http://netters.nl/wie-is-de-eigenaar-van-een-community

Het forum in sprake is dus niet netters, maar een ander goedlopend forum. De eigenaar van dat forum claimed nu dat het deleten van mijn posts het forum schade oplevert, en dat mijn posts mij geen schade opleveren. Dat er geen rechtspersoon achter het forum zit e.d.

Maar dar gaat het niet om, ik wil mijn rechten als auteur laten gelden.

Hoe gaat de hosting wereld om met een 'Notice & Takedown' ?

®on
18/04/09, 11:12
http://blog.iusmentis.com/2008/01/09/wanneer-mag-je-iemands-berichten-van-je-forum-verwijderen/

Triloxigen
18/04/09, 11:23
Er is nog en reden, als het technisch niet mogelijk is om een gegeven te verwijderen dan hoeft dat niet.
Het is een belachelijke reden, want in welke zin kun je het niet verwijderen aangezien het in 99% van de gevallen database gegevens betreft.

ICTRecht
18/04/09, 11:29
"Onmogelijk" is wat erg sterk geformuleerd. "Praktisch ondoenlijk" is denk ik een betere uitleg. Je kunt van een forumbeheerder niet verwachten dat ze bv. de inhoud van alle berichten gaan lezen of iemand daar iets over jou zegt.

Of wat te denken van citaten van jouw forumposts? Als je die ook moet weghalen, is dat een heleboel handwerk want daarvoor moet je de posts van die anderen lezen en handmatig elke keer de quote eruit halen.

Arnoud

ub4b
18/04/09, 11:55
"Onmogelijk" is wat erg sterk geformuleerd. "Praktisch ondoenlijk" is denk ik een betere uitleg. Je kunt van een forumbeheerder niet verwachten dat ze bv. de inhoud van alle berichten gaan lezen of iemand daar iets over jou zegt.


Begrijpelijk, maar in de eerste plaats gaat het over mijn eigen posts, niet de quotes of citaten daarvan op datzelfde forum. Het deleten van mijn eigen duizenden posts is conceptueel niet meer dan een query als:

delete from posts where uid=getalletje;

Dus zeker niet praktisch onmogelijk (ik ben zelf MySQL DBA en een forum zoals SMF draait op MySQL ... zelfs het paswoord heb ik ooit nog zien passeren toen ze hun php handler niet juist hadden ingesteld, ze zijn niet erg competent).

Op dat forum staat bvb mijn baanbrekende research over audio waar niemand zich aan gewaagd heeft, dat soort zaken zie ik liever gehost op mijn eigen site, dan het gratis en voor niks daar te laten staan wat enkel hen pageviews en dus extra banner & google ads views oplevert.



Of wat te denken van citaten van jouw forumposts? Als je die ook moet weghalen, is dat een heleboel handwerk want daarvoor moet je de posts van die anderen lezen en handmatig elke keer de quote eruit halen.

Arnoud

Citaten is idd de harde noot om te kraken gezien het lastige opkuiswerk langs hun kant (vrij lastig te automatiseren zonder heavy scripting), maar ik ben bereid de quotes te laten staan onder fair use. Over quotes had ik in de eerste plaats toch al geen recht om ze aan te passen, gezien deze onderdeel zijn van iemands anders post.

Maar mijn eigen posts kon ik deleten door de tekst aan te passen of leeg te maken toen ik nog geen ban had, dus dat recht wil ik nu onder het auteursrecht gewoon verderzetten (dat lees ik ook in jouw blog), en aangezien zij het mij onmogelijk gemaakt hebben dat recht uit te oefenen, acht ik hen verantwoordelijk om mijn posts op te kuisen.

wonko
18/04/09, 13:50
De query mag dan wel eenvoudig lijken, het kan zijn dat door die uit te voeren, de software niet meer in staat is om de threads correct weer te geven, of andere fouten genereren.

Het zal allemaal afhangen van wat in de gebruiksvoorwaarden van het forum staat. Als daarin staat (in een bepaalde vorm) dat je bij een posting automatisch je rechten als auteur verzaakt, dan zal daar weinig aan gedaan kunnen worden.

Verder dien je er ook rekening mee te houden dat deze informatie ondertussen vermoedelijk ook al overgenomen is door zoekmachines zoals google en yahoo, en misschien wel door andere systemen die informatie verzamelen en opslaan.

t.bloo
18/04/09, 15:54
Je mag misschien wel de auteur zijn, feit is dat je de postings gepubliceerd hebt op een publiek medium. Als jij een stukje schrijft in de krant en daar later spijt van hebt, dan hoeft de uitgever niet alle kranten bij de lezers terug te halen. Uitzendinggemist hoeft bijvoorbeeld ook niet een eerder interview van de site af te halen omdat je er effe geen zin meer in hebt. Het is wellicht anders als er iets onrechtmatigs instaat natuurlijk, maar jij vraagt een terugroepactie van je hele ouvre aan...

ub4b
18/04/09, 16:45
Je mag misschien wel de auteur zijn, feit is dat je de postings gepubliceerd hebt op een publiek medium. Als jij een stukje schrijft in de krant en daar later spijt van hebt, dan hoeft de uitgever niet alle kranten bij de lezers terug te halen. Uitzendinggemist hoeft bijvoorbeeld ook niet een eerder interview van de site af te halen omdat je er effe geen zin meer in hebt. Het is wellicht anders als er iets onrechtmatigs instaat natuurlijk, maar jij vraagt een terugroepactie van je hele ouvre aan...

Krant & TV is een totaal andere mediavorm dus daar gelden ook andere regels.
De analogie gaat dus een beetje de mist in, want daar weet je dat je zowiezo rechten afstaat, wat althans de artikels van Arnoud Engelfriet voor blogs niet het geval is.

Slimme webhosters zetten daarom vaak op de signup regels van hun blog/forum/board dat je rechten van user created content afstaat, maar dat heeft deze site nagelaten.

Dus via deze weg wil ik mijn rechten laten gelden.

t.bloo
18/04/09, 18:53
je gaat er wel heel makkelijk van uit dat Arnoud gelijk heeft

ub4b
18/04/09, 19:03
De tegenpartij speelt trouwens blufpoker (net om 17:31 ontvangen per mail) :

"Het is goed, we hebben net bericht van de advocaat en we zien je
stappen met vertrouwen tegemoet. Volgens het nederlands recht heb je namelijk geen rechten in dit geval."

Freezer
18/04/09, 19:42
Tja, als je het echt aanhangig wil maken, bewandel dan de juiste weg.

Ik kan het standpunt van de tegenpartij begrijpen. Het verwijderen van jouw berichten zou dat forum veel schade toebrengen, dus ze mogen dat weigeren. Wil je hier echt wat aan doen, schakel een advocaat in. Met over en weer schermen wie er recht heeft op wat ga je zo te zien hier niet uit komen.

brinkie
18/04/09, 20:57
Recent kreeg ik een ban omdat ik een wantoestand in de audiowereld anoniem heb aangeklaagd.

Nu wens ik niet langer met dit forum geassocieerd te worden, en wens mijn rechten als auteur uit te oefenen onder vorm van het auteursrecht.

oke, je wilt hen dus gewoon 'terugpakken'. Heb je onder je eigen naam gepost? Dan is het wellicht mogelijk. Heb je onder een nickname gepost? Wordt het lastig. Je zou er inderdaad een rechtszaak van kunnen maken. Je kan ook gewoon je verlies nemen en doorgaan met je leven. Blijkbaar heb je het zo bont gemaakt dat een ban noodzakelijk was. Tja,.. altijd vervelend. Maar misschien leer je er wat van voor de volgende keer. Of ga in een constructief overleg met de eigenaar? Even bellen kan vaak zoveel oplossen...

wonko
18/04/09, 21:43
Misschien even het forum vermelden, dan kunnen we even de regels/disclaimer lezen, en weet je direct waar je staat...

Rick!
19/04/09, 01:08
Misschien even het forum vermelden, dan kunnen we even de regels/disclaimer lezen, en weet je direct waar je staat...

Als ze slim zijn hebben zie die direct aangepast...

ilnee
19/04/09, 01:34
Misschien even het forum vermelden, dan kunnen we even de regels/disclaimer lezen, en weet je direct waar je staat...
Even Googlen op de gebruikersnaam en je vindt 't zo.

wonko
19/04/09, 10:13
@ilnee: dat denk ik ook, maar ik wil het van de @TS horen, zodat ik tijd steek in het juiste... Hij wil advies, hij kan beter wat meer meewerken :)

Xeron
19/04/09, 10:39
Ik weet niet hoor, maar je bent wel akkoord gegaan daar met de algemene voorwaarden, daar staat ongetwijfeld iets in over de publicatie van de berichten. Daarbij komt dat je het bericht vrijwillig, en bij volle verstand geplaatst hebt, waarbij je redelijkerwijs wist welke consequenties het zou kunnen hebben ivm publicatie.

Ik vraag me af of je echt zomaar kan zeggen van verwijder al mijn posts maar ik roep mij op mn auteursrecht. Zo simpel werkt dat niet...

ub4b
19/04/09, 12:26
het afstaan van je rechten als auteur staat er helaas niet in:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=register

rgh
19/04/09, 12:34
Wat wel makkelijk gaat is je account deleten met behoud van berichten. Dit gebeurd op verzoek ook bij andere forums.

Triloxigen
19/04/09, 13:16
Ik weet niet hoor, maar je bent wel akkoord gegaan daar met de algemene voorwaarden, daar staat ongetwijfeld iets in over de publicatie van de berichten.

Volgens mij staat er vaak in dat je de auteursrechten overdraagt aan de beheerder van het forum.
Maar aan de andere kant wordt er ook gezegd dat de beheerder van het forum niet verantwoordelijk is wat andere posten.

Dat vind ik dan weer een beetje tegenstrijdig, wel opeisen maar niet verantwoordelijkheid ervoor dragen.

wonko
19/04/09, 13:36
het afstaan van je rechten als auteur staat er helaas niet in:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=register

Echter, op de pagina met hun huisregels (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=85670.0) staat dit:


Let op dat wat je post het forum eigendom is van de community, maw je kan bij het verwijderen van je account nooit aanspraak maken op je posts.
Je mag altijd je account verwijderen maar de posts blijven aanwezig omdat anders de structuur van het forum verloren zou gaan.

Beetje dubbel, bij de registratie staat het er inderdaad niet bij. Vraag is nu wat de geldende voorwaarden zijn.

Verder volg ik wel de redenering van Xeron: je was bij je volle verstand, als het zo baanbrekend is/was, waarom zet je het gewoon publiek op een forum, en niet op een private webstek?

ub4b
19/04/09, 14:34
Echter, op de pagina met hun huisregels (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=85670.0) staat dit:

Beetje dubbel, bij de registratie staat het er inderdaad niet bij. Vraag is nu wat de geldende voorwaarden zijn.


« Last Edit: April 17, 2009, 19:28:50 by J.A.F._Doorhof »

Ze hebben hun regeltjes aangepast ....

Gelukkig in google cache vind ik nog de oude versie zonder deze clausule:

http://74.125.77.132/search?q=cache:I9iiwjwXWokJ:www.htforum.nl/yabbse/index.php%3Ftopic%3D85670.0+%22De+regels+van+het+H TForum%22&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=be

En daar staat het niet onder vermeld. Ik heb van alles PDF's gemaakt.

Sander-
19/04/09, 16:53
Je hebt een tijdlang gebruik gemaakt van het forum en daar naast je bijdragen waarschijnlijk ook kennis opgedaan. Het is dan geven en nemen, persoonlijk vind ik het een beetje vreemd dat je nu gelijk dergelijk rancuneus gedrag richting het forum gaat uiten.

Zeker wanneer je eigenlijk zelf al aangeeft dat je zelf liever zou verdienen op de ads bij je eigen teksten. Misschien had je dat moeten overwegen toen je de teksten plaatste, door ervoor te kiezen om ze op een eigen site te plaatsen en er alleen naar te linken op het forum.

wonko
20/04/09, 09:21
Het is mooi geweest, dit heeft weinig met hosting te maken, eerder met persoonlijke geschillen. Klik-klak, op slot :-)