PDA

Bekijk Volledige Versie : Deelnemer gebruikt mijn domeinnaam



Fremo
18/04/09, 02:07
Wat mij nu gebeurd!!!!
Ik heb een domeinnaam en als dusdanig ook geregistreerd als domeinnaamhouder bij SIDN.
De hostingpartij waar ik de domeinnaam heb ondergebracht zou een webshop voor mij ontwikkelen, echter hij is daar niet in geslaagd. Ik heb vervolgens het abonnement voor de webshop opgezegd (niet het hosten van mijn domeinnaam).
Vervolgens een andere partij gezocht waar ik wel een webshop onder zou kunnen brengen. Deze gevonden en dus (geheel zoals het hoort) bij SIDN een verhuizing van deelnemer ingediend. Echter de huidige hostingpartij heeft bezwaar ingediend. Nu blijkt waarom:

Hij heeft mijn domeinnaam gebruikt om zijn eigen webshop onder te brengen en dat is nog niet alles...Ook heeft hij mijn produkten en leverancier gebruikt!!!!

Iemand dit al eens eerder meegemaakt???

XBL
18/04/09, 02:59
Hoi,

Aangaande de domeinnaam: als het domein niet op jouw naam staat/stond, dan is het gecompliceerd om het domein alsnog terug te krijgen. Gebruik de search op dit forum om te lezen hoe anderen dit hebben aangepakt. Staat het domein wel gewoon op jouw naam, dan is het bezwaar ongegrond en kan de nieuwe deelnemer via SIDN alsnog de verhuizing laten goedkeuren (door het door jou getekende registratie+overname contract te overleggen).

Dat de hoster nu het domein gebruikt voor z'n eigen webshop en jouw producten (ik neem aan dat wat jij wilde verkopen, niet daadwerkelijk jouw eigendom) en jouw leverancier gebruikt is absoluut niet netjes, maar natuurlijk niet verboden. Wellicht het gebruik van het domein wel (mits deze echt van jou is), maar het feit dat hij hetzelfde verkoopt als dat wat jij wil/wilde doen is natuurlijk niet verboden. Wil je zoiets voorkomen, had je dat contractueel moeten afspreken.

Fremo
18/04/09, 09:47
Hoi,

Aangaande de domeinnaam: als het domein niet op jouw naam staat/stond, dan is het gecompliceerd om het domein alsnog terug te krijgen. Gebruik de search op dit forum om te lezen hoe anderen dit hebben aangepakt. Staat het domein wel gewoon op jouw naam, dan is het bezwaar ongegrond en kan de nieuwe deelnemer via SIDN alsnog de verhuizing laten goedkeuren (door het door jou getekende registratie+overname contract te overleggen).

Dat de hoster nu het domein gebruikt voor z'n eigen webshop en jouw producten (ik neem aan dat wat jij wilde verkopen, niet daadwerkelijk jouw eigendom) en jouw leverancier gebruikt is absoluut niet netjes, maar natuurlijk niet verboden. Wellicht het gebruik van het domein wel (mits deze echt van jou is), maar het feit dat hij hetzelfde verkoopt als dat wat jij wil/wilde doen is natuurlijk niet verboden. Wil je zoiets voorkomen, had je dat contractueel moeten afspreken.



Hier een deel van zijn algemene voorwaarden:

3.3 <Provider> onthoudt zich van het inzien van persoonlijke e-mail en/of bestanden van klanten en stelt
deze niet ter beschikking van derden, tenzij <Provider> hiertoe krachtens de wet of een rechterlijke uitspraak
verplicht is, dan wel in het geval de klant handelt, of wordt vermoed te handelen, in strijd met artikel 4.2 tot en met
4.4 van deze algemene voorwaarden.


Mijns inziens heeft hij inbreuk gedaan aan zijn algemene voorwaarden Tevens onrechtmatig gebruik gemaakt van iets wat niet van hem is.

dreamhost_nl
18/04/09, 09:50
Indien je de domeinaam PM'd, kan ik 'ns voor je kijken.

ju5t
18/04/09, 10:43
Als de domeinnaam op je eigen naam staat is het geen enkel probleem om deze terug te vorderen of te verhuizen naar een andere provider. Mocht je provider de houder gewijzigd hebben naar de bedrijfsnaam zonder toestemming zijn ze in overtreding en kun je dit ongedaan laten maken. Geef gewoon een belletje naar de SIDN hierover of stuur ze een e-mail.

Wanneer de situatie is zoals XBL beschrijft, dat de domeinnaam niet op je eigen naam staat, zorg er dan voor dat je zoveel mogelijk bewijs hebt dat jij degene bent die de domeinnaam in beginsel heeft aangevraagd en derhalve ook houder zou moeten zijn. Ik weet niet en kan ook niet zeggen hoe SIDN handelt in zo'n situatie omdat ik er geen ervaring mee heb, maar het lijkt mij dat je hiermee toch een stap dichterbij een oplossing kan komen.

Voor ik het vergeet; heb je al contact gehad met je provider? Misschien kunnen zij meer uitleg geven over de situatie.

Fremo
18/04/09, 10:49
Als de domeinnaam op je eigen naam staat is het geen enkel probleem om deze terug te vorderen of te verhuizen naar een andere provider. Mocht je provider de houder gewijzigd hebben naar de bedrijfsnaam zonder toestemming zijn ze in overtreding en kun je dit ongedaan laten maken. Geef gewoon een belletje naar de SIDN hierover of stuur ze een e-mail.

Wanneer de situatie is zoals XBL beschrijft, dat de domeinnaam niet op je eigen naam staat, zorg er dan voor dat je zoveel mogelijk bewijs hebt dat jij degene bent die de domeinnaam in beginsel heeft aangevraagd en derhalve ook houder zou moeten zijn. Ik weet niet en kan ook niet zeggen hoe SIDN handelt in zo'n situatie omdat ik er geen ervaring mee heb, maar het lijkt mij dat je hiermee toch een stap dichterbij een oplossing kan komen.

Voor ik het vergeet; heb je al contact gehad met je provider? Misschien kunnen zij meer uitleg geven over de situatie.


Ja, de domeinnaam staat op mijn naam. Waar het mij hoofdzakelijk om gaat....de provider heeft zich inzicht verschaft in mijn back-office en zodoende mijn leverancier achterhaald. Daarnaast maakt hij gebruik van mijn domeinnaam, zonder mijn toestemming. Mijns inziens doet hij 2 dingen:
A) Onrechtmatig gebruik van andermans eigendom (domeinnaam)
B) Onrechtmatig gebruik van zijn mogelijkheden als provider, het zich op oneigenlijke wijze toegang verschaffen tot gegevens die hem niet toebehoren.

Fremo
18/04/09, 10:51
3.3 <Provider> onthoudt zich van het inzien van persoonlijke e-mail en/of bestanden van klanten en stelt
deze niet ter beschikking van derden, tenzij <Provider> hiertoe krachtens de wet of een rechterlijke uitspraak
verplicht is, dan wel in het geval de klant handelt, of wordt vermoed te handelen, in strijd met artikel 4.2 tot en met
4.4 van deze algemene voorwaarden.
A

ju5t
18/04/09, 10:52
Als de domeinnaam op jou naam staat is het bezwaar tegen de verhuizing ongegrond en hoef je je daar in ieder geval niet meer druk om te maken. Wanneer jij SIDN de juiste formulieren overlegt zullen zij de verhuizing goedkeuren.

Wat betreft de overige zaken; dit kun je beter overleggen met een jurist. Iets wat heel WHT denkt te zijn maar niet is :-) Neem bijvoorbeeld eens contact op met ICTRecht, wellicht kunnen zij je hierin bijstaan.

Fremo
18/04/09, 10:55
Als de domeinnaam op jou naam staat is het bezwaar tegen de verhuizing ongegrond en hoef je je daar in ieder geval niet meer druk om te maken. Wanneer jij SIDN de juiste formulieren overlegt zullen zij de verhuizing goedkeuren.

Wat betreft de overige zaken; dit kun je beter overleggen met een jurist. Iets wat heel WHT denkt te zijn maar niet is :-) Neem bijvoorbeeld eens contact op met ICTRecht, wellicht kunnen zij je hierin bijstaan.

Waar het mij om gaat is het volgende, kan SIDN de desbetreffende provider sancties opleggen ofzo. hij misbruikt oa de wet op privacy en zijn mogelijkheden als provider.
M.I. is het voor SIDN onwenselijk dat zulke praktijken door een deelnemer gebruikt worden

MMaI
18/04/09, 10:58
SIDN kan geen sancties opleggen omdat SIDN geen rechten hiertoe heeft.
In eerdere geschillen moest SIDN (of een eisende partij) netjes naar de rechtbank of kantonrechter zoals het hoort.

SIDN is niet meer dan een stichting domeinnamen dus een NGO welke geen rechthebbende macht heeft.

Wil je dus een zaak maken tegen je hoster dan dien je dat zelf te doen, hierbij kun je bijvoorbeeld ook denken aan een schorsing (of iets wat daar op lijkt) bij de SIDN als extra santie, of SIDN attenderen zodat zij je hoster hierop aan kan spreken (schending algemene voorwaarden)

dreamhost_nl
18/04/09, 17:21
Net contact gehad met TS per PM. Het gaat hier niet om een Deelnemer Cat.I van de SIDN, maar iemand die via andere Deelnemers Cat.I domeinnamen registreert.
Overigens is het wel een lid op dit forum.
Ik heb TS aangeraden met één van de juristen op dit forum te gaan babbelen om na te gaan wat diens kansen zijn.
Het is verder aan TS zelf of deze de naam van de andere partij wenst te onthullen of niet.

Triloxigen
18/04/09, 17:46
B) Onrechtmatig gebruik van zijn mogelijkheden als provider, het zich op oneigenlijke wijze toegang verschaffen tot gegevens die hem niet toebehoren.

Dit krijg je niet hard gemaakt.

Zij zouden de webwinkel ontwikkelen voor jou, daar hoort ook ontwikkeling van de backend bij.

Fremo
18/04/09, 18:43
Ik ga zeer zeker met een van de juristen praten, mits ik weet wie dat hier zijn. Mocht een van de juristen dit lezen, gaarne een PM..

Alvast dank

Jimmy1987
18/04/09, 22:22
Neem eens contact op met arnoud van ICTrecht hier op het forum.
Die zal je er ook wel bij kunnen helpen denk ik ;)

aristo
19/04/09, 23:17
Alle domeinnamen die je kunt vinden krijgen met jouw "woord" erin, direct bestellen.
Die vervolgens volop gaan gebruiken.
Je naam vast laten leggen bij Europees Merkenbureau (kost wat, maar OK).
Dan flink aan de gang, zodat je bekend wordt bij Google etc.
Goede kans dat je de namen die je nu niet hebt over 1 à 2 jaar gewoon weer kunt krijgen.
Voor je doelgroep, maakt het nl niet uit of je site "DuitseHerders" "Duitse-Herders" of "Duitse-Herders-honden" etcetera heet. Die weten je heel snel te vinden als je goede kennel hebt met gezonde dieren.

En wil je helemaal geen gedoe, dan toch overwegen een totaal andere naam te nemen.

Fremo
20/04/09, 22:49
Heb inmiddels contact gehad met ICTrecht.
Dat maar even afwachten.
Zou ook zo kunnen zijn dat indien de hostingpartij echt iets heeft gedaan wat absoluut niet door de beugel kan, ik de naam ook vrij zal geven, het is ook een lid van deze site, nogal actief ook. :oops: Hij kan zomaar een jaar later reageren op artikelen die hier gepost worden. :sleeping:

MMaI
20/04/09, 23:19
eerst een uitslag afwachten, anders kan het namelijk al snel als laster opgepakt worden.

Ik wens je wel veel succes met een eventuele rechtszaak, dit soort praktijken moetne zo snel mogelijk de wereld uit in mijn optiek

Fremo
21/04/09, 14:34
Ja, MMAI,

Ik weet het, vandaar dat ik de naam van het desbetreffende bedrijf nog niet kenbaar maak. Wat ik wel weet dat er meerdere klanten op een niet altijd even prettige manier door het bedrijf geholpen, c.q. te woord zijn gestaan.
Ben het met je eens dat dit soort bedrijven geen bestaansrecht zouden mogen hebben.

Gewoon nog even afwachten wat er zal gebeuren.