PDA

Bekijk Volledige Versie : Migreren naar virtuele machines



ju5t
16/04/09, 19:06
We hebben zelf praktisch geen ervaring met virtuele machines en nog wat belangrijker, de fysieke nodes en de benodigde hardware capaciteiten die we nodig gaan hebben. Desalnietemin draaien we op basis van VMWare Server wat simpele virtuele omgevingen, maar deze worden uitsluitend gebruikt voor monitoring, mailrelay en logging.

Over een aantal maanden verloopt het servicecontract voor een aantal machines en zijn ze economisch afgeschreven. Tijd voor vervanging dus.

We draaien zowel Linux als Windows omgevingen, zowel hosting (LAMP) als Exchange & Sharepoint. De te vervangen servers draaien allen single core xeon's, geen dubbele processors en maximaal 2GB geheugen (wat overigens voldoende is).

Wat is nu belangrijk om op te letten wat betreft hardware? Gaan we bizarre snelheidsverschillen merken tussen bijvoorbeeld quad core 2,8 of 2,4Ghz? Moeten we aan dual processor denken in deze machines? RAID5 is minimaal verstandig lijkt me. Hoe zien jullie dit verder?

Ber|Art
16/04/09, 19:09
Ik zou vooral upgraden naar 64-bits en investeren in geheugen, dual procs zijn alleen nuttige voor zware database applicaties en Raid-10 is tegenwoordig niet veel duurder meer ;)

Wido
16/04/09, 20:51
Ram en disks, dat zijn vooral de bottlenecks. CPU's zit ik nooit zo mee, maar je kan nooit genoeg RAM hebben en disk IOps

gjtje
16/04/09, 21:41
RAID-5 werkt niet goed met virtuele machines, tenzij je er een SAN tegen aan smijt met heel veel spindles. Wanneer je lokale disks gebruikt zou ik altijd voor raid-10 gaan.

Voor de meeste platvormen zijn er P2V programma's waarmee je een fysieke machine "eenvoudig" kan migreren naar een virtuele omgeving.

frankske
17/04/09, 09:07
Genoeg ram, een redelijk aantal cpu-cores en snelle disks (hint: meerdere "tragere" disks zijn vaak sneller dan een kleiner aantal "snelle" disks)