PDA

Bekijk Volledige Versie : High Availability Setup



fndanielnl
16/04/09, 00:20
Momenteel ben ik een beetje aan het kijken naar een High Availability server setup. Nu kom ik op allerlei leuke dingen tegen als Ultra Monkey, maar waar ik heen wil is dat de servers niet allemaal op 1 locatie staan.

De loadbalancer 1 en 2 (standby) staan op verschillende locaties.
En webserver 1 en 2 staan ook op verschillende locaties.

Nu zoek ik dus eigenlijk een goede oplossing die niet al te ingewikkeld is hiervoor. Alleen webserver 1 draait ook database functies. Webserver 2 zal een simpele versie van de site gaan draaien, zodat hij wel bereikbaar is, de nodige informatie gevonden kan worden, maar dingen als forums tijdelijk even buiten werking zijn. Het hoeft dus niet een heel ingewikkelde opstelling te worden.

Misschien heeft iemand hier een mooie oplossing voor?

Is het overigens een idee om een loadbalancer en een webserver op 1 server te gooien? Zodat er in plaats van 4 maar 2 servers nodig zijn?

gjtje
16/04/09, 00:44
Je kan alles op één server zetten, je belast één server dan natuurlijk wel zwaarder omdat die ook de load balance taak op zich neemt.

Een probleem bij een dergelijke set-up zonder grote investeringen is dat DNS vertraagd reageert. Een van de weinige manieren om bezoekers naar de fall-back locatie te krijgen is door de DNS aan te passen. Een TTL van 5 minuten wordt op grote schaal genegeerd. Je zou een provider kunnen zoeken die op 2 locaties zit, dan kan je de IP adressen mee laten gaan in een fall-back situatie, dan ben je in ieder geval locatie onafhankelijk alleen nog niet netwerk.

wonko
16/04/09, 08:54
DNS leent zich hier niet voor, er zijn providers die bewust TTL's van lager dan 15 min negeren en er zelf een uur of zo van maken.

Als je dit wil, dien je een provider te zoeken die multihomed is, en bij uitval van één locatie de routering/announces vanaf een andere locatie gaat doen. Hier ga je echter spreken van budgetten met toch een 4tal nullen achter.

Ber|Art
16/04/09, 09:30
Gaat het hier om shared webhosting of over applicatie hosting? en gaat het om één of meerdere applicaties?

fndanielnl
16/04/09, 12:35
opzich is het enigste die een fallback moet hebben apache waarbij 1 tot 3 websites hiervan gebruik zullen maken.

ik wil dit niet lokaal hebben ivm ik niet afhankelijk van 1 netwerk/dc wil zijn

Ber|Art
16/04/09, 12:40
Dan zal je zoals Bernard al zegt een DC moeten zoeken die binnen 1 IP range in 2 DC's zitten en dan gebruik maken van Failover DC HA Clustering. En dit is idd niet goedkoop want eigenlijk wil je de data niet op je webserver maar op een SAN/NAS/DAS en die heb je dan dubbel nodig...

bami82
16/04/09, 12:53
En dit is idd niet goedkoop want eigenlijk wil je de data niet op je webserver maar op een SAN/NAS/DAS en die heb je dan dubbel nodig...

Hmm dat kan ik niet uit zijn verhaal opmaken. 3 apache websites, misschien wel statisch agenzien het een simpele versie van de website is. Dus ik zie het nut dan niet in van een externe storage.

fndanielnl
16/04/09, 14:52
het gaat hier inderdaad op de fallback server alleen om static content dus ze hoeven ook Niet te syncen.

fndanielnl
16/04/09, 20:11
Heb een beetje rondgekeken op howtoforge.com
Maar kom de hele tijd op dingen als:
"Setting Up A High-Availability Load Balancer (With Failover and Session Support) With HAProxy/Heartbeat On Debian Etch"

Maargoed dit gaat zeker niet werken met servers die in verschillende netwerken en dc's staan...

wonko
16/04/09, 22:40
nee, haproxy/failover/heartbeat/... zijn allemaal zaken om twee servers naast elkaar te plaatsen, en deze redundant op te stellen.

frankske
17/04/09, 10:05
Wat is je budget? Want dit kan perfect, maar moet via routeringsprotocollen, en de meeste providers gaan dat niet doen voor een paar tientjes per maand ...

DennisWijnberg
17/04/09, 12:59
Dit is allemaal zeer goed mogelijk. Je maakt een VLAN aan en laat die over routers uitkomen in één van de datacenters waar je staat. Die datacenters moeten dan ook van
meerdere kanten gekoppeld zijn aan elkaar (ring) zodat je geen afhankelijkheden gaat creëren.

Maar verwacht niet dat dit soort oplossingen voor een paar tientjes per maand komt..

fndanielnl
17/04/09, 21:00
Hm tjah ik denk dat ik toch even een andere oplossing ga zoeken, want het loopt zow inderdaad wel aardig in de papieren, en dat vind ik voor die website het niet waard.

Iedereen bedankt voor de informatie, ik kan me nu in iedergeval verder oriënteren.

XBL
18/04/09, 03:24
Zolang je in hetzelfde vlan kan zitten, is het in principe mogelijk meerdere locaties te gebruiken. Ga je het zelf allemaal instellen e.d. dan hoeft het niet zo heel veel te kosten. Enige nadeel is dat je dan waarschijnlijk aan dezelfde netwerk provider zit en dus beperkt bent tot hun POPs en hun kunnen.

Randy
18/04/09, 03:32
Zolang je in hetzelfde vlan kan zitten, is het in principe mogelijk meerdere locaties te gebruiken. Ga je het zelf allemaal instellen e.d. dan hoeft het niet zo heel veel te kosten. Enige nadeel is dat je dan waarschijnlijk aan dezelfde netwerk provider zit en dus beperkt bent tot hun POPs en hun kunnen.

Helemaal correct. Ik zat zelf nog even iets te bedenken met een reverse proxy, maar dit heeft ook geen zin.

Overigens een situaltie met spreiding over verschillende datacentra kunnen meerdere partijen je op dit forum aanbieden, zonder dat het in de honderden euro's per server komt. Maar je blijft afhankelijk van een netwerk. Mijn advies is dan ook om goede hardware te kopen (Of beter: een gevirtualiseerde High Availlability omgeving van je provider gebruiken) en een goed netwerk te zoeken die zich bewezen heeft de afgelopen jaren. Kost wat meer, maar dan heb je ook minder. Minder downtime dan :).