PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat is de juist configuratie?



bzman
10/04/09, 15:41
Hallo,

ik ben behoorlijk nieuw in dit hele hosting gedoe en heb wat "pointers" nodig i de goeie richting.

De bedoeling is om een service op te starten waar wij een service aanbieden aan onze klanten waarbij ze vanop hun eigen site doorgelinkt worden naar onze systemen.

De domeinnamen zouden klant_name.mijn_bedrijf.com zijn, en natuurlijk verandert dit per klant.
Ik kan niet puur op hosting draaien aangezien ik de data moet bewerken via processen die op de achtergrond draaien.

De vraag is nu hoe doe ik dat best?
Via virtualhosting en dan met Plesk ? (is wat ik nu aan het testen ben) Maar hoe link ik dan de adressen naar mijn server?
Moet ik een afwonderlijk IP-adres hebben per client ...

Alvast bedankt voor het advies.

Bart

Randy
10/04/09, 18:17
Beste Bart,

Ik weet ten eerste niet of Plesk een geschikte optie is, omdat deze een domeinlimiet hebben. Tenzij je natuurlijk de unlimited versie hebt.

Je maakt gewoon voor ieder pakket een nieuwe gebruiker aan. Verder moet je voor {klantnaam}.jouwdomein.com een zogenoemd A-record bij je DNS beheer toevoegen, die naar het juiste IP-adres van de server verwijst.

mistermartin75
10/04/09, 19:39
Wat voor een processen wil je draaien en welke services wil je bieden? Het kan bijvoorbeeld ook zijn dal een controlepaneel je processen kan verhinderen, gezien cPanel, Plesk, etc. vaan je hele systeem overnemen.

Marco Mahieu
10/04/09, 20:05
Het makkelijkste is inderdaad gewoon een A record toevoegen in het DNS record van het domein. Indien je de subdomeinen ook weer hun eigen DNS beheer wilt geven kun je ook een NS record voor het subdomein toevoegen.

Dus of:
klant_naam A 1.2.3.4.
OF:
klant_naam NS ns1.domein.nl
klant_naam NS ns2.domein.nl

Daarnaast weet ik niet in hoeverre je dit wil automatiseren. Indien je met Plesk werkt is dit ten zeerste af te raden, omdat Plesk volledig beheer wil hebben. Als je bijvoorbeel met Direct Admin werkt is dit juist weer heel makkelijk te maken, omdat je alles via API kan doen.

Succes!

Edit: na het toevoegen van het record moet je het (sub)domein ook weer toevoegen als nieuwe gebruiker op de server. Als je de boel niet wilt automatiseren kun je met een willekeurig controle paneel gewoon een sub-domein aanmaken, het CP zal alles dan voor je afhandelen.

Randy
10/04/09, 20:10
Daarnaast weet ik niet in hoeverre je dit wil automatiseren. Indien je met Plesk werkt is dit ten zeerste af te raden, omdat Plesk volledig beheer wil hebben. Als je bijvoorbeel met Direct Admin werkt is dit juist weer heel makkelijk te maken, omdat je alles via API kan doen.

Sinds wanneer is de API uit Plesk verdwenen dan?! :nono:

Marco Mahieu
10/04/09, 20:12
Sorry, wist niet dat Plesk dat ook had. Al een tijdje niet meer met Plesk gewerkt, en destijds nooit API gebruikt (of tegen gekomen). In Direct Admin weet ik iig dat het kan. Blijkbaar in Plesk ook ;)

vincentvdk
19/04/09, 13:10
Mischien is het handiger om een VPS te nemen inclusief control panel.