PDA

Bekijk Volledige Versie : Hij is er weer, de BSA Boehoe brief



groenleer
08/04/09, 13:25
We hebben hem weer ontvangen. De vorige was in oktober 2007.

De BSA geeft stuurt brieven met een risicowaarschuwing over gebruik software zonder licentie.

Nu vraag ik mij af hebben meer hosters deze ontvangen? Zelf gebruiken we sinds enige tijd DreamLinux livecd geinstalleerd op de hd en OpenOffice.
Verder servers lopen op Linux met voornamelijke vrije licenties waar geen vergoedingen voor vereist zijn.

Hoe hebben jullie er voor gezorgd dat de BSA niets heeft tegen jullie?

gjtje
08/04/09, 13:27
Hoe hebben jullie er voor gezorgd dat de BSA niets heeft tegen jullie?
De benodigde licenties aanschaffen?

groenleer
08/04/09, 13:32
De benodigde licenties aanschaffen?

Doh, maar er zijn bijvoorbeeld ook mogelijkheden als computers met Oem licentie etc. Een eenvoudige 'De benodigde licenties aanschaffen?' geeft niet veel info voor starters. Wellicht dat dit topic ook kan dienen als naslag werk voor starters omtrent hoe het ook kan. Niet alles hoeft altijd onder Windows te verlopen.

Ik heb hier een scan van de brief bijgevoegd.

DennisWijnberg
08/04/09, 13:43
@groenleer; Je kent het fenomeen briefgeheim?

Erik H.
08/04/09, 13:45
Okee, maar ik denk dat zelfs een starter wel begrijpt dat iets wat hij KOOPT doorgaans iets is wel legaal is en iets wat hij van de buurman op een gebrand cd'tje krijgt of als torrent binnenhaalt en opstart met crack.bat toch wel als illegaal bestempeld kan worden.

Kan in de brief niet echt iets schokkends vinden....

PeterT
08/04/09, 13:47
@groenleer; Je kent het fenomeen briefgeheim?

Dat gaat om het transport.. niets hiermee te maken.
Anyway, is dit niet gewoon een 'algemene' brief? Niet gericht op het feit dat de BSA je onderzoekt maar simpelweg een brief die (veel) bedrijven krijgen - zeker als ze personeel in dienst hebben?

aleto
08/04/09, 13:47
Wij hebben de brief nu niet gekregen, maar volgens mij sturen ze die per regio. Er staat ook altijd in dat ze in de regio gaan controleren.

Eerder hebben we de brief wel 2x gehad (aangezien we al vanaf 1998 bestaan), nooit BSA gezien.

groenleer
08/04/09, 14:14
@groenleer; Je kent het fenomeen briefgeheim?

Dennis, dat ken ik, en ik ben geadresserde. Wou jij zeggen dat je iets zeer geheims hier in hebt gezien. Standaard brief, alleen het adres wijzigt per bedrijf.
Dat ze er vertrouwelijk op hebben durven te zetten snap ik al niet.

BsHosting
08/04/09, 14:18
Daar gaat het niet om of het adres wijzigt of niet.

Het is ook vertrouwelijk, ongeacht wat er in staat.
Dus met dit online zetten begeef je je op glad ijs.

Randy
08/04/09, 15:01
Ja en nee. Vertrouwelijkheid moet van twee kanten afgesproken en bevestigd worden. Niet eenzijdig op een batch-mailing lijkt me.
Hier niets ontvangen in ieder geval.

t.bloo
08/04/09, 15:08
Hier niets ontvangen in ieder geval.

Je mag de mijne wel hebben :smartass:

groenleer
08/04/09, 15:31
Ja en nee. Vertrouwelijkheid moet van twee kanten afgesproken en bevestigd worden. Niet eenzijdig op een batch-mailing lijkt me.
Hier niets ontvangen in ieder geval.

Ik ben zelfs van mening dat het openbaarmaken juist gunstiger is voor de BSA.
We hebben het er over, er zullen altijd een paar mensen zijn die denken 'owja!' en hun zaakjes gaan regelen. Uiteindelijk is het doel van de brief om mensen er op te attenderen dat illegale software niet mag.

DennisWijnberg
08/04/09, 16:33
Dennis, dat ken ik, en ik ben geadresserde. Wou jij zeggen dat je iets zeer geheims hier in hebt gezien. Standaard brief, alleen het adres wijzigt per bedrijf.
Dat ze er vertrouwelijk op hebben durven te zetten snap ik al niet.

Was ook alleen een vraagje he :P Heeft hier helemaal geen klap mee te maken hoor.

Een advocaat zou alleen kunnen pleiten voor schending van auteursrecht als hij de rechter kan doen geloven dat de brief creatief is.

Triloxigen
08/04/09, 16:38
O komop, wat een gemiereneuk weer over iets onzinnigs.

Freakingme
08/04/09, 21:24
Ze aimen op "uw branch", dat is dan wel zo algemeen dat ze ieder bedrijf in Nederland kunnen aanschrijven...

ResellerHosting
08/04/09, 21:27
Ze kondigden al in 2008 aan dat ze de hostingbranche nader zouden onderzoeken.

eMiz0r
08/04/09, 22:53
Ze aimen op "uw branch", dat is dan wel zo algemeen dat ze ieder bedrijf in Nederland kunnen aanschrijven...

Hoeven ze die brief maar 1x te typen. Scheelt weer kosten hè :p

Spyder01
09/04/09, 01:09
Hoeven ze die brief maar 1x te typen. Scheelt weer kosten hè :p

Jazeker, als ze dan ook nog een gerecycelde enveloppen en briefpapier gebruiken, liefst zonder teveel poespas, dan besparen ze echt tijdens de recessie :)

Ik heb overigens een hekel aan een standaard brief die iedereen krijgt, alsof ze geen tijd en moeite in je willen steken, maar wel van alles van je denken te kunnen eissen.

MMaI
09/04/09, 22:07
Jazeker, als ze dan ook nog een gerecycelde enveloppen en briefpapier gebruiken, liefst zonder teveel poespas, dan besparen ze echt tijdens de recessie :)

Ik heb overigens een hekel aan een standaard brief die iedereen krijgt, alsof ze geen tijd en moeite in je willen steken, maar wel van alles van je denken te kunnen eissen.

om niet te spreken over e-mail ;)
wat me wel vreemd lijkt is dat ze blijkbaar kunnen en mogen checken hoeveel personeelsleden hebt en of je wel MS licenties hebt, getuige het feit dat niet alle bedrijven deze brief krijgen.

Ook deze stichting heeft weer BUMA/BREIN achtige trekjes naar mijn mening en al deze toko lijken behoorlijk te geilen op de macht die ze wordt toegekend door de rechthebbende macht

Wynand
09/04/09, 22:11
Zelfs de handtekening onderaan is niet met de hand gedaan lijkt het? :)

Lite-On
09/04/09, 22:23
Ik heb hem nog niet gehad.
Volgens mij had ik vorig jaar wel zo'n brief ontvangen van de BSA.
Ik maak me er niet druk om... lang leve Linux en OpenOffice :)

Zijn er hosters aanwezig op WHT waar de BSA eens aan de deur geweest is? Waarschijnlijk niet.

Weet iemand hoe het eigenlijk zit met BSA + datacenter? In een datacenter kan/mag de BSA in mijn ogen geen stap binnen zetten.

ICTRecht
10/04/09, 20:25
De BSA is een stichting en heeft dus geen bijzondere rechten. Deze brief is puur bangmakerij: men kondigt aan "op te gaan letten" en wellicht "juridische acties" te gaan ondernemen. Er staat niets over invallen, inbeslagname of wat dan ook.

Aanbellen en vragen of je naar binnen mag, mag iedereen en dus ook de BSA. Weigeren mag iedereen, en dus ook een door de BSA aangeschreven hoster. Het is de vraag of de portier bij jullie bedrijf of de secretaresse (m/v) die open doet dat weet, maar dat is een ander verhaal. (Het kan dus een goed idee zijn de procedure rondom "de politie belt aan, wat nu" even door te nemen.)

Als de BSA een concreet vermoeden heeft dat iemand grootschalige inbreuk op auteursrechten van hun achterban pleegt, kunnen ze aangifte doen want dat is een misdrijf. De politie (FIOD) kan dan een BSA-man als technisch deskundige meenemen, hetgeen een PR-medewerker van de BSA kan presenteren als "BSA doet inval".

Arnoud

VinceSTM
10/04/09, 20:32
Arnoud: meestal zal de FIOD de BSA niet meenemen, om te voorkomen dat er 'besmet' bewijs gevonden zal worden / het als besmet bewijs kan worden benoemd. Een BSA medewerker die iets strafbaars vindt (waarbij het vinden in hun voordeel is) is natuurlijk op zijn zachtst gezegd.. opmerkelijk.