PDA

Bekijk Volledige Versie : Klant betaald niet. Server afsluiten?



DeziWeb
08/04/09, 11:05
Een beetje een moelijk geval. We hebben een klant die zijn factuurtjes niet betaald.
Hij heeft er nu 11 openstaan waarvan de oudste van 28-11-2008

Wat me er telkens van weerhoud die server af te sluiten is het feit dat er een aantal sites op draaien.

Domains 104
Users 88
Resellers 4

Wanneer we die afsluiten zijn al die sites plat en zitten de mensen die daar voor betaald hebben mooi met de gebakken peren.

Dus wat te doen? Massmail naar alle klanten dat we deze server afsluiten? Moet je dan ook vermelden waarom?
Of helemaal niet mailen en de server gewoon uitzetten?

Of de server bijvoorbeeld 2 weken langer online houden zodat men 2 weken de tijd heeft om ergens anders naar toe te verhuizen?

Dus...wat te doen. Advies is zeker welkom.

vipeax
08/04/09, 11:07
Of de server bijvoorbeeld 2 weken langer online houden zodat men 2 weken de tijd heeft om ergens anders naar toe te verhuizen?


Dit zou nog best een positieve zelf-reclame zijn. :yes:

t.bloo
08/04/09, 11:09
Heb je de klant al gebeld? Ben je in overleg over de betaling?

Verder zijn het zijn klanten die op de server staan, niet de jouwe. Vervelend voor ze, maar niet echt jouw probleem. Je zou een landing page op het IP adres kunnen zetten en ze zeer zakelijk informeren dat de server gesuspend is.

nzyme
08/04/09, 11:10
en die sites hangen onder de niet betalende klant neem ik aan... lijkt me niet dat JIJ verantwoording hoeft af te leggen, immers jij hebt alleen zaken met de ENE klant (die een betalingsachterstand heeft).
Zoals hierboven, positieve reclame is ook leuk maar je zet die niet betalende klant in de zeik door hierover naar buiten te gaan... Laster/smaad zou het zelfs onder kunnen vallen...

edit:
zo'n landingpage zou je idd kunnen overwegen.

DeziWeb
08/04/09, 11:13
Heb je de klant al gebeld? Ben je in overleg over de betaling?


Ik krijg geen contact, laaste was geloof ik een week of 3 geleden toen zou zijn vriendin gelijk de facturen even betalen....

BsHosting
08/04/09, 11:14
Persoonlijk zou ik de server nu onderhand weleens afsluiten.

11 openstaande facturen je bent toch geen leningverstrekker.

Jij hebt eigenlijk niks met zijn klanten van doen, hij vult zijn zakken schijnbaar wel en laat jou met openstaande vorderingen zitten.
Je kan maanden nog afwachten maar daar word het probleem alsmaar groter door.

Maar wat je ook kan doen is de wachtwoorden veranderen zodat je klant niet meer erop kan komen en dan een standaard pagina erop zetten waarin staat dat jou klant niet aan zijn betalingsverplichting voldoet en dat daarom iedereen offline is.

Degene die een oplossing willen moeten contact met jullie opnemen.
Zijn klanten gaan dan ook hem bellen hoe dat komt, en als hij dan alsnog niet betaald kan je die klanten een onderkomen bieden.

DeziWeb
08/04/09, 11:20
11 openstaande facturen je bent toch geen leningverstrekker.

.

Tja, sterker nog, ik lever ook de support aan mensen die weten dat wij die server hosten :P. Maar daar ben ik wel een beetje zat van.
Ik denk dat de landingpage van t.bloo wel chique is, met een duidelijke vermelding

bami82
08/04/09, 11:20
Zijn klanten gaan mailen lijkt me zowieso ten alle tijden niet toegestaan.

DiedX
08/04/09, 11:20
Ik vond de methode die XS4ALL toepaste wel netjes: eerst email de lucht uit (poort 110/143 blokkeren?), dagje wachten. Klanten van hem hebben dan wel door dat er iets fout zit, maar hebben niet direct schade. Na een dag of 3 gooi je ook de websites op een landingspage. Zo krijgt hij de mogelijkheid om de boel recht te trekken, klanten van hem hebben het even zwaar, maar geen directe schade.

BsHosting
08/04/09, 11:23
Tja, sterker nog, ik lever ook de support aan mensen die weten dat wij die server hosten :P. Maar daar ben ik wel een beetje zat van

Zo'n partij zoek ik ook nog die alle support levert, kost mij niks want ik betaal niet bijna een jaar lang maar vul wel mijn zakken.

Sorry dat ik het zeg maar ik vind je in deze toch ook een beetje heel erg laks om het maar bot te zeggen.

DeziWeb
08/04/09, 11:29
Nee heeft niets met laks te maken. De support is van de laaste 2 weken ongeveer. Er is gewoon een aantal keren beloofd dat er betaald zou worden, ja dan wacht je daar telkens even op.

Erik H.
08/04/09, 11:30
Ik vond de methode die XS4ALL toepaste wel netjes: eerst email de lucht uit (poort 110/143 blokkeren?), dagje wachten. Klanten van hem hebben dan wel door dat er iets fout zit, maar hebben niet direct schade. Na een dag of 3 gooi je ook de websites op een landingspage. Zo krijgt hij de mogelijkheid om de boel recht te trekken, klanten van hem hebben het even zwaar, maar geen directe schade.

Het lijkt me dan zakelijk gezien beter de website uit te zetten en de mail niet, mail lijkt me toch wat belangrijker dan de website ...

BsHosting
08/04/09, 11:34
Nee heeft niets met laks te maken. De support is van de laaste 2 weken ongeveer. Er is gewoon een aantal keren beloofd dat er betaald zou worden, ja dan wacht je daar telkens even op.

Het zijn niet jouw klanten simpel zat.
11 maanden kan ie nog zoveel beloven niet betalen is offline.

Hij kan je vandaag betalen kan ie morgen weer online zijn, maar jouw klant ziet dit wel zitten zelf cashen en zelf niks betalen.

Ik denk dat er weinig partijen zijn waar je dit 11 maanden kan flikken.

t.bloo
08/04/09, 11:36
Klanten van hem hebben dan wel door dat er iets fout zit, maar hebben niet direct schade.

Daarvoor zou ik het omdraaien, eerst de websites uit de lucht en daarna pas de email. Blokkeren van zakelijk email verkeer met bestaande relaties levert meer schade op dan een website blokkeren waarmee je eventuele nieuwe relaties aangaat.

Edit: Erik H. was me voor :)

BsHosting: het zijn 11 facturen, geen maanden

BsHosting
08/04/09, 11:42
@ T.bloo

Ok 11 facturen dan, maar dan zit je nu ook al op 5 maanden.
Vind dat toch erg lang eerlijk gezegd.

Wie niet betalen wil moet maar voelen, zolang Deziweb niks doet lacht hij zich kapot, maar als je hem in zijn inkomsten pakt zal ie wel snel betalen.
Immers als zijn server offline blijft vanwege wanbetaling gaan zijn klanten verhaal halen, misschien eerst bij Deziweb maar die verwijst ze netjes door naar hem en bied tegelijk een oplossing aan die mensen aan.

Dirkje
08/04/09, 11:52
Enige remedie is afsluiten. Dan zal je klant zelf wel gek gebeld worden door zijn klanten. Als je voor elke (dedicated?) klant weer zijn klanten op de hoogte moet stellen van een eventuele afsluiting, dan kan je bij >100 servers wel apart personeel erbij gaan nemen.

Kortom, je bent geen bank dus afsluiten. Grote kans dat je anders zelf nog meer benadeeld wordt.

DiedX
08/04/09, 12:14
Daarvoor zou ik het omdraaien, eerst de websites uit de lucht en daarna pas de email. Blokkeren van zakelijk email verkeer met bestaande relaties levert meer schade op dan een website blokkeren waarmee je eventuele nieuwe relaties aangaat.

Edit: Erik H. was me voor :)

BsHosting: het zijn 11 facturen, geen maanden

Op zich hebben jullie gelijk. Ik doel eerder op externe schade: het feit dat de klant-van-de-klant-van-de-reselle ziet dat zijn website het niet meer doet. Daarnaast pak je de klant-van-de-reseller wel, maar ook op zo'n manier dat het reversable is: de reseller moet betalen. Dat kan je beiden vertellen.

BsHosting
08/04/09, 12:20
Welke optie je ook kiest, of geheel afsluiten of deels het feit blijft dat jij geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen wat jouw klant met zijn klanten doet.

Jouw klant betaald niet dat is een probleem tussen in dit geval Deziweb en de Wanbetaler.
De klanten die onder de wanbetaler hangen doen geen zaken met Dezi.

Je kan de klanten als men contact opneemt wel een alternatief bieden aan hun de keus ja of nee.
De schade die men lijd mag men dan zelf bij de wanbetaler gaan claimen.

Je moet gewoon een duidelijk beleid voeren, qua wanbetalers.

hostlogic.nl
08/04/09, 12:26
Staat er iets in jullie algemene voorwaarden over wat er gedaan wordt bij achterstallige betalingen? Waarom stap je niet met je openstaande facturen naar een incasso/deurwaarder?

Om de kosten voor jezelf verder te beperken, zou je de server tijdelijk over kunnen zetten naar een VPS (scheelt stroomverbruik) en/of zijn netwerkaansluiting beperken (scheelt dataverkeer). De dienstverlening blijft dan doorlopen, je klant kan zich dus achteraf niet beroepen op een schadevergoeding omdat jij je dienstverlening hebt stopgezet. Overigens zou ik per direct stoppen met het leveren van support aan de klanten van deze wanbetaler. Als men je toch belt/mailt dan leg je de situatie uit. Eventueel kunnen klanten dan naar jou overstappen als ze toch support willen.

m@@n
08/04/09, 12:29
Jij hebt geen binding met zijn klanten dus die mag je niet eens benaderen!
Stuur hem een bericht op zijn e-mail en geef hem nog tot vrijdag om zijn facturen te voldoen, anders gooi je zijn server plat. Als hij niet bereikbaar is op het door hem opgegeven e-mailadres en/of telefoonnummer is zijn probleem, hij moet zorg dragen voor correcte gegevens. Dan kan je de server nu al platgooien. Moet je zien hoe snel hij dan opeens aan de lijn hangt. Hij neemt een erg grote gok ivm claims van zijn klanten, jij staat in je volste recht: factuur niet voldaan -> geen service. Bij T-Mobile of KPN zou je al binnen een maand afgesloten zijn. Nu ben je al bijna een half jaar verder, inderdaad een beetje laks of te soft beleid m.i. :)

wonko
08/04/09, 12:32
ik zou je zelfs adviseren om zeker niets naar zijn klanten toe te doen, en alles in één blok af te sluiten. Als je contact zoekt met zijn directe klanten, zal je zeker regels schenden qua zakenvoeren.

Ook zou ik de mededeling (als je die al neerzet op het web) zeer kort houden, en niet erbij zetten dat het bvb door betalingsachterstand is (gewoon "om administratieve redenen").

Als de klanten-van-de-klant je uiteindelijk toch jou contacteren, zou ik hen doorverwijzen naar je klant; als je de klant aan de lijn hebt, zorg dan voor duidelijke afspraken (inzake betalingen, en wat er gebeurt als het niet loopt zoals afgesproken), en zet alles niet online voor je een betaling gezien hebt (een betalingsbewijs van een bank kan eenvoudig en snel gefaxed worden).

Verder moet je normaalgezien gewoon handelen naar je algemene voorwaarden...

BsHosting
08/04/09, 12:33
je klant kan zich dus achteraf niet beroepen op een schadevergoeding omdat jij je dienstverlening hebt stopgezet.

Jij pakt de omgekeerde wereld, klant betaald niet dus gaat offline, dus schadeclaim 0,0 want dan had ie maar moeten betalen.
En niet klant betaald niet dus moet jij maar zorgen dat alles blijft draaien want anders kan de klant een claim neerleggen.

Wat mijn voorganger al zegt bij een ander bv telecom of tv of noem maar wat ben jij de 2e maand allang afgesloten.

m@@n
08/04/09, 12:34
Staat er iets in jullie algemene voorwaarden over wat er gedaan wordt bij achterstallige betalingen? Waarom stap je niet met je openstaande facturen naar een incasso/deurwaarder?

waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? 1 utp kabel eruit en klaar. deurwaarder kan niets, dan moet je het voor laten komen. jij bent de eiser: kost je geld.


Om de kosten voor jezelf verder te beperken, zou je de server tijdelijk over kunnen zetten naar een VPS (scheelt stroomverbruik) en/of zijn netwerkaansluiting beperken (scheelt dataverkeer).

Veel te veel gedoe voor een wanbetaler. Die persoon moet gewoon net als iedereen zijn facturen netjes betalen!


Overigens zou ik per direct stoppen met het leveren van support aan de klanten van deze wanbetaler. Als men je toch belt/mailt dan leg je de situatie uit. Eventueel kunnen klanten dan naar jou overstappen als ze toch support willen.

100% mee eens.

®on
08/04/09, 12:36
Als je nu geen actie onderneemt, lopen jouw kosten alleen maar verder op.Op zich is een gulden middenweg door het eerst sites en daarna email af te sluiten, prijzenswaardig. Anderzijds: het enige probleem dat jij nu hebt, is 11 open staande facturen, en 1 klant. Afsluiten; laatste belletje plegen, en daarna incassotraject.

hostlogic.nl
08/04/09, 12:38
Jij pakt de omgekeerde wereld, klant betaald niet dus gaat offline, dus schadeclaim 0,0 want dan had ie maar moeten betalen.
En niet klant betaald niet dus moet jij maar zorgen dat alles blijft draaien want anders kan de klant een claim neerleggen.

Wat mijn voorganger al zegt bij een ander bv telecom of tv of noem maar wat ben jij de 2e maand allang afgesloten.

Vandaar mijn eerste vraag, wat staat er in de Algemene Voorwaarden?

BsHosting
08/04/09, 12:41
Vandaar mijn eerste vraag, wat staat er in de Algemene Voorwaarden?


Dit staat er standaard wel in bij iedereen neem ik aan, maar buiten dat ook al staat het er niet in 11 openstaande facturen hoef jij niet te accepteren.

Als die voorkomt zegt een rechter ook niet och meneer de hoster u zet het niet in uw AV dus de klant hoeft niet te betalen zie jij het al gebeuren.

Op elke factuur staat ook een betalingstermijn en neem aan dat er ook herinneringen zijn gestuurd.
Dus of dat nu wel of niet in een AV staat heeft daar echt niks mee te maken.

m@@n
08/04/09, 12:46
In 17.4 van hun AV zie ik dit staan: "Indien Opdrachtgever enige op hem rustende verplichting uit de overeenkomst of op grond van deze voorwaarden niet nakomt heeft DeziWeb het recht alle met betrokken Opdrachtgever gesloten overeenkomsten te ontbinden zonder dat daartoe een ingebrekestelling of rechterlijke interventie vereist is en onverminderd het recht van DeziWeb op vergoeding van schade, gederfde winst en interest."

Er staat dus letterlijk alleen ontbinding in, maar een rechter zal een tijdelijke stop van diensten na 5-6 maanden niet betalen heus ook wel goedkeuren. Wel mis ik nog iets wat je doet met domeinnamen als mensen niet betalen. Dus dat je ze op mag heffen bij wanbetalers.

Triloxigen
08/04/09, 13:31
Is het niet mogelijk om de toegang af te sluiten voor de beheerders, eventueel ook van de website beheerders.
Maar dat de websites dan nog wel gewoon werken voor bezoekers.

jeffrey
08/04/09, 13:47
Wij hebben ooit een keer een soortgelijke situatie gehad met een klant.
Klant betaalde niet (bleek later failliet te zijn).

We hebben toen het volgende gedaan:
Klant benaderen per e-mail, telefoon en aangetekende brief dat hij nog 5 werkdagen heeft om de openstaande facturen te voldoen en dat je anders overgaat tot afsluiting.

Na 5 werkdagen was er geen betaling, we hebben toen de websites uitgezet met een melding dat door administratieve redenen de accounts zijn uitgeschakeld.

Je zult zien dat de klanten je vanzelf gaan bellen en wellicht een pakket bij jou afsluiten.
Geef ze 2 weken de tijd en sluit daarna gewoon de volledige server af.

daveww
08/04/09, 13:51
Wij zetten vaak zodra er vele openstaande facturen zijn een pagina erop dat account is uitgeschakeld en contact dienen op te nemen per email. Vervolgens kun je ze vertellen dat er openstaande facturen zijn die eerst betaald dienen te worden.

schubi
08/04/09, 16:11
Als je geen communicatie met hem kan opzetten via mail of telefoon over betaling lijkt mij de beste oplossing inderdaad een landing page met de melding dat de boel niet betaald is en dat er contact kan worden opgenomen met ...

Let wel op dat je zaken goed vastlegt, bijvoorbeeld aangetekende brief, email sturen zodat je netjes ingedekt bent.

nugget
08/04/09, 16:35
ik zou ervoor zorgen dat de persoon in kwestie niet meer kan inloggen op zijn server. De klanten kunnen dan nog gewoon vooruit en je dwingt hem in een positie die hem afhankelijk maakt van jou. De meest actuele gegevens staan immers op de server.

vervolgens geef je hem 5 dagen om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen en anders haal je de server offline.
Hij kan nu ook niet zomaar zijn klanten verhuizen naar een andere host om hetzelfde kunstje te doen.

ik zou het ip van de server forwarden naar een website waarop je zet dat de server offline is en dat ze met jou contact op kunnen nemen. Klanten die dan willen overstappen naar jou zijn dan uiteraard van harte welkom. (wel pas als hij definitief niet betaald!)

Ik denk dat de persoon dan gedwongen is om te betalen. Betaald hij definief niet dan zou ik incasso traject ingaan.

En maar dat is bij deze een discussie punt: ik zou de klanten mailen en vragen of ze alweer online zijn of dat je ze alternatieve ruimte kunt bieden, eigen klantenwerving in het voordeel van jou en de klant.