PDA

Bekijk Volledige Versie : Mysql van buitenaf



Dries.S
07/04/09, 16:48
Ik heb momenteel een VPS met HyperVM op en Directadmin maar nu vraagt een van mijn klanten of hij de mysqldatabase van buitenaf kan opvragen doormiddel van het IP als host te zetten. Dit blijkt momenteel niet te lukken.

Waarschijnlijk is dit standaard uitgeschakeld in DA, is het veilig om de poorten hiervoor open te zetten en weet iemand wat ik hiervoor allemaal moet doen?

groetjes,

Dries

Bakker ICT
07/04/09, 16:52
Waarschijnlijk staan de poorten wel open, er van uit gaande dat je geen firewall hebt geinstalleerd, maar moet je wel zorgen de privileges van deze gebruiker goed staan. Deze kan je met GRANT aanpassen (http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/grant.html), of eventueel met phpMyAdmin.

Randy
07/04/09, 16:54
nano /etc/my.cnf
Daar staat waarschinlijk 'skip-networking'. Zet hier even een # voor.
Verder kijken of IPtables of een firewall de poort tegen houden.
Let er wel opdat alle communicatie in plain-tekst gaat, ook de inhoud van databases en de passwords.

Marin
07/04/09, 16:55
En staan de user rechten voor de dbase wel goed, dus niet alleen "localhost"? :P

@Randy; wordt je ook zo moe van al dat gespam :P

Edit: sorry zie nu dat BakkerICT dat ook al had gemeld, wat overbodig dus.

Mikey
07/04/09, 16:57
@Randy; wordt je ook zo moe van al dat gespam :P



In de zin dat randy spammed en gebruikers aanspoort om een service contractje te nemen ?

daveww
07/04/09, 16:59
Waarschijnlijk is dit standaard uitgeschakeld in DA...Dit klopt inderdaad.

Je kunt via DirectAdmin onder User level bij "MySQL Management" op de database klikken, vervolgens kun je daar dan IPs of hosts op de allow list zetten.

digitalvibes
07/04/09, 17:07
Waarom ben jij de enige die met een relevante oplossing komt?
Zijn de overige heren beginners ?
Het is wel wel een veiligheids risico.

Dit klopt inderdaad.

Je kunt via DirectAdmin onder User level bij "MySQL Management" op de database klikken, vervolgens kun je daar dan IPs of hosts op de allow list zetten.

Marin
07/04/09, 17:08
In de zin dat randy spammed en gebruikers aanspoort om een service contractje te nemen ?

Het was sarcastisch bedoelt ;) Maar dat snapt Randy wel.


Waarom ben jij de enige die met een relevante oplossing komt?
Zijn de overige heren beginners ?

Ik denk dat iedereen zijn best doet! Niet netjes om direct conclusies te trekken! Ik zie vanuit jou ook geen oplossing komen dan het alleen eens zijn met iemand anders, laat de reactie dan achterwege alsjeblieft.

Japje
07/04/09, 17:13
Zijn de overige heren beginners ?.

Ik denk dat die heren juist wat meer weten dan de gemiddelde panel klikkers.

Meeste technische mensen zullen eerst denken aan:
1) firewall
2) my.cf listen / netwerk instellingen
3) rechten van user in mysql
4) panel instellingen

dus niet zo kort door de bocht denken als de oplossing niet direct voor jou van toepassing is ;)

digitalvibes
07/04/09, 17:20
Het antwoord van daveww was goed en relevant te noemen.
Hij geeft antwoord op de vraag die gesteld werd.
Bestaan die panel klikkers dan nog ?
Ohja, men nemen een vps'je, zetten er DA op registreren een url en hoppa, een hoster is geboren.
I love shells, vooral freebsd ;)

Mikey
07/04/09, 17:21
Het was sarcastisch bedoelt ;) Maar dat snapt Randy wel.



Randy snapt mij ook heel goed, eerst een post neerzetten "Misschien een service contractje bij mij afnemen" en hem vervolgens aanpassen en de bewuste zin weghalen. Met een beetje geluk staat juist die reactie wel in de mailbox van de thread starter, en krijgt hij het wederom voor mekaar om buiten de regeltjes om lekker te adverteren...

Je kan het sarcastisch anders zien, fijne eerlijke concullega hebben we er tussen zitten

Marin
07/04/09, 17:28
Ik ga een offtopic discussie maar even uit de weg, sorry.

Ontopic:
MySQL draait overigens op poort 3306

digitalvibes
07/04/09, 17:32
Pm, e-mail, msn, yahoo of whatever.

Heeft hij telefoon ? *HINT*


Ik ga een offtopic discussie maar even uit de weg, sorry.

Ontopic:
MySQL draait overigens op poort 3306

Marin
07/04/09, 17:35
<knip door mijzelf>
Achteraf gezien is het me het ook niet waard om een reactie te geven.

Mikey
07/04/09, 17:37
Het is na 5 uur, en ik stel enkel een constatering aan het licht... Als je linksom het mooiste jongetje van de klas wilt spelen (klikken vmware) doe het dan ook rechtsom, en acteer niet enkel hoe de pet staat.

Marin
07/04/09, 17:41
Mikey; niks tegen jou hoor; vond het gewoon niet de moeite waard dat we erover gingen discussieren in dit topic. De telefoon pakken is dan natuurlijk een loze opmerking, dat begrijpen wij wel ;)

Wat bedoel je overigens met "(klikken vmware)"

digitalvibes
07/04/09, 17:52
Misschien is enige verduidelijking op zijn plaats ?
Rede van mijn opmerking dat het niet relevant is ten opzichte van het onderwerp.
Het had niks van doen met het oplossen van het probleem van de topic starter.

Mikey; niks tegen jou hoor; vond het gewoon niet de moeite waard dat we erover gingen discussieren in dit topic. De telefoon pakken is dan natuurlijk een loze opmerking, dat begrijpen wij wel ;)

Wat bedoel je overigens met "(klikken vmware)"

Marin
07/04/09, 17:56
Daarom gaf ik aan:


Ik ga een offtopic discussie maar even uit de weg, sorry.

Dan had jij daar dus niet een opmerking overheen hoeven gooien, nu zijn we weer onnodig offtopic aan het gaan door jou opmerking, hier heeft TS al helemaal niks aan. Laten we nu dit offtopic gedoe maar staken.

daveww
07/04/09, 22:16
Meeste technische mensen zullen eerst denken aan:
1) firewall
2) my.cf listen / netwerk instellingen
3) rechten van user in mysql
4) panel instellingenIk denk enkel zodra ze het door mij gezegde antwoord niet weten (of vergeten zijn dat dit via MySQL management in DA kunt instellen).

Verder denk ik dat de vele gebruikers die gereageerd hebben DirectAdmin hebben.. (weet dat alleen niet zeker)


Verder voor TS, heb je het al werkend en zoja was het door mij gezegde antwoord juist?

Dries.S
08/04/09, 13:45
Heb het IP-adres van de server toegevoegd in directadmin bij de database van de user, nu blijkt dit nog steeds niet te werken.

Moet ik dan ook nog handmatig de my.cnf aanpassen?

Groetjes,

Dries

daveww
08/04/09, 13:52
Heb het IP-adres van de server toegevoegd in directadmin bij de database van de user, nu blijkt dit nog steeds niet te werken.

Moet ik dan ook nog handmatig de my.cnf aanpassen?

Groetjes,

DriesVerder zouden er geen instellingen gewijzigd hoeven te worden. Ik gebruik deze 'functie' ook regelmatig en voeg daarbij enkel het IP en de host toe.

Wellicht wordt TCP_IN port 3306 geblokkeerd, dan dient dit ook nog even geopend te worden in de firewall.

mikeh
08/04/09, 14:11
Mikey; niks tegen jou hoor; vond het gewoon niet de moeite waard dat we erover gingen discussieren in dit topic. De telefoon pakken is dan natuurlijk een loze opmerking, dat begrijpen wij wel ;)

Wat bedoel je overigens met "(klikken vmware)"

Dat Randy concurrenten/klanten/vps boeren aangeeft bij BSA/VMware als hij een verlopen / verouderde of gewoon helemaal geen VMware licentie aantreft.

:thumbdown:

Spyder01
09/04/09, 01:24
Ik heb het ooit gehad dat het niet meteen werkte na het toevoegen van de host in directadmin.

In my.cnf dit aangepast en in de firewall configuratie. Vergeet niet de MySQL service te herstarten als je de config aangepast hebt. Sowieso even goed je firewall instellingen checken.

Krijg je ook een foutmelding terug? Staat er iets in een logfile?

Marcel M.
11/04/09, 11:33
Ik gebruik externe toegang om met HeidiSQL direct de database te kunnen benaderen en makkelijk tabellen en dergelijke te kunnen kopieren van server naar extern of andersom.

Wat bij mij werkte in DA is het toevoegen van de specifieke hostname van de externe client in het onderdeel MySQL Management onder het kopje "Access Hosts" van de database. Dus geen IP nummer, maar een naam als "55D2D2A9.cable.ziggo.nl".

t.bloo
11/04/09, 11:44
Heb het IP-adres van de server toegevoegd in directadmin bij de database van de user, nu blijkt dit nog steeds niet te werken.

je moet hier het IP adres van de router van de klant neerzetten, niet die van de server waar de database draait

daveww
11/04/09, 12:10
Heb het IP-adres van de server toegevoegd in directadmin bij de database van de user, nu blijkt dit nog steeds niet te werken.


je moet hier het IP adres van de router van de klant neerzetten, niet die van de server waar de database draait

Klopt, want de server heeft al toegang tot de database :thumbup: