PDA

Bekijk Volledige Versie : 2 nameservers op 1 server?



Toby
02/04/09, 00:12
Hallo allemaal,

Ik stel hier misschien maar even een heel domme vraag maar ik waag het er maar op.
Stel ik heb een dedicated server waar ik webhosting op draai.
Doe ik er dan verstandig aan om op die zelfde server 2 nameservers aan te maken?

Volgens mij niet als ik het hierboven gelezene goed begrijp (topic is een afsplitsing van http://www.webhostingtalk.nl/shared-webhosting/33142-ns1-en-ns2-hoe-werkt-het.html).
Als ik het goed begrijp is het sowieso niet verstandig om 2 nameservers op een en dezelfde server te draaien toch?... Laat staan dat je dat doet op dezelfde server waar je ook je webserver draait.

Klopt dit of zit ik er echt helemaal naast!?

Ik stel deze vraag omdat ik op overweeg een dedicated server aan te schaffen en er een aantal domeinen op wil gaan hosten. Ik ga deze server huren bij een bedrijf dat beschikt over eigen nameservers maar die worden niet standaard gekoppeld aan die dedicated server, dus moet ik mezelf voorzien van nameservers.

Ik zie het echter niet zitten om 2 servers te gaan huren puur en alleen om dan in het bezit te komen van 2 nameservers.

Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel en dat jullie me kunnen voorzien van een duidelijk antwoord.

vipeax
02/04/09, 00:14
Je kunt altijd vragen de nameservers van je serverboer te mogen gebruiken. Tevens zou een nieuw topic beter zijn. Deze is al van 2003....

gjtje
02/04/09, 01:19
Wat je veel ziet is dat je zelf de primary name server draait en dat je de nameservers van je host als secondary kan gebruiken. Dan heb je volledige controle en toch een redundante opstelling. Helemaal mooi wanneer je een host kiest die de nameservers over meerdere netwerken heeft verspreid.

Wouter-Ospito
02/04/09, 09:11
En anders zijn er ook een boel partijen (waaronder wij) die voor een paar euro per maand de dienst "Secondary DNS" aanbieden (eventueel aangevuld met Fallback Mail). Google en gij zult vinden. :)

Mdaniels
02/04/09, 10:17
Zelf zou je beter ns1 en ns2 op verschillende servers hebben draaien inverband met 2 verschillende subnetten.
Voor een nameserver tedraaien kan windows en unix gebruikt worden.
Bind in een veel gebruikte app voor linux. Op internet is heel veel informatie beschikbaar over dns en nameservers.

Marco Mahieu
02/04/09, 16:48
Het is inderdaad het beste om de primairy nameserver op de server te draaien waar ook de webhosting staat. En de secundairy nameserver zou je bij voorkeur op een server in een ander datacenter kunnen laten draaien (geografisch gescheiden lokaties), en dan automatisch laten sync-en. Theoretisch is dat het beste.

Je ziet overigens dat het in de praktijk vrij vaak gedaan wordt dat 2 ip adressen op 1 server als nameservers dienen.

Daarnaast ligt het denk ik ook aan de fallback en backup opstelling die je hebt. Als alles op 1 server zou draaien (dus zonder een echte fallback) dan hebben 2 gescheiden nameservers ook niet zo heel erg veel nut volgens mij.

Freezer
02/04/09, 17:24
Het is inderdaad het beste om de primairy nameserver op de server te draaien waar ook de webhosting staat. En de secundairy nameserver zou je bij voorkeur op een server in een ander datacenter kunnen laten draaien (geografisch gescheiden lokaties), en dan automatisch laten sync-en. Theoretisch is dat het beste.

Je ziet overigens dat het in de praktijk vrij vaak gedaan wordt dat 2 ip adressen op 1 server als nameservers dienen.

Daarnaast ligt het denk ik ook aan de fallback en backup opstelling die je hebt. Als alles op 1 server zou draaien (dus zonder een echte fallback) dan hebben 2 gescheiden nameservers ook niet zo heel erg veel nut volgens mij.

Het is nogal een verschil of je apache niet antwoord in geval van downtime of je dns niet resolved. Dus het is sowieso de moeite om op 2 servers dns te hebben draaien.

maxnet
02/04/09, 17:24
Ik stel deze vraag omdat ik op overweeg een dedicated server aan te schaffen en er een aantal domeinen op wil gaan hosten. Ik ga deze server huren bij een bedrijf dat beschikt over eigen nameservers maar die worden niet standaard gekoppeld aan die dedicated server, dus moet ik mezelf voorzien van nameservers.


Ga op zoek naar een partij die dit als losse dienst aanbied, of bij het registreren van een domein levert.


Voor het hosten van websites is het hebben van gescheiden nameservers niet zo heel belangrijk.
Die staan doorgaans toch op 1 webserver, en als die niet te bereiken is, houd het op.

Voor e-mail is het hebben van gescheiden nameservers en een fallback mailserver in een ander netwerk echter wel nuttig.
Ook als je eigen server wel up & running is, komt het in de praktijk wel eens voor dat de mailserver van een andere provider deze door een routerings- of ander extern probleem niet kan bereiken.
En dan is het wel zo prettig als de e-mail via de fallback server alsnog bij je afgeleverd wordt, i.p.v. retour afzender gaat.

lorddemos
02/04/09, 21:09
Afhankelijk van wat je aanbiedt is het gevaarlijk om 2 nameservers op 1 server te zetten. Als je natuurlijk slechts 1 server hebt met shared hostings erop, maakt het weinig verschil uit, ligt je server eruit, tja, dan ligt toch alles offline.

Als je daarintegen meerdere servers hebt, kun je best meerdere dns-servers gebruiken, en als je services zich over verschillende netwerken verspreiden, neem dan dns-servers in verschillende netwerken (als 1 volledig netwerk uitvalt, moeten ze toch niet allemaal onbeschikbaar worden).

Natuurlijk moet je ook rekening houden met klanten die enkel domeinnamen bij je afnemen, of bijvoorbeeld hun website bij jou hebben, maar een eigen mailserver. Als dat het geval is, is een externe dns-server wel aangewezen natuurlijk.

Als je net begint, is een 2de dns server uiteraard overkill (op het feit dat sommige TLD's zoals .nl wel vereisen dat je meerdere dns-servers hebt).