PDA

Bekijk Volledige Versie : Respecteer SIDN registrars



pdu
02/04/09, 11:47
Bij deze wens ik mijn respect te betuigen jegens registrars.

Tot op heden kochten we voor 3,90 in en maakten we gebruik van een API, af en toe verbaasd dat iets niet werkte, lang duurde en hier regelmatig de verschillende geneuzel voorbij zien komen, sta je er als buitenstaander er verder niet bij stil waar jullie mee te maken hebben, de indruk ontstaat dat er veel emotie is.

Ik moet bekennen dat nu kennis makende met SIDN we mogelijk beter af waren zonder lidmaatschap.
Terwijl documentatie mbt DRS 4 je de indruk wenst te geven dat je met iets bijzonders te maken hebt, heeft het hele systeem veel overeenkomsten met technieken die in de jaren 80 werden aangeleerd. (bij de overheid zul je nog oude -mainframe- applicaties tegen komen die dergelijke look and feel hebben en vaak sommige processen via batch laten verlopen. -kon ook niet anders omdat je van tape niet realtime kon multitasken)

Ook kan ik niet vinden hoe je via webinterface een verhuizing kunt bevestigen, zou me niets verbazen als dat niet mogelijk blijkt te zijn.

Vandaar dat ik me verbaas hoe groot (en hoevaak) met deze ondoordachte systeem domein transacties hebben plaatsgevonden.

Als eindgebruikers dit zouden doorhebben zouden ze veel meer begrip hebben voor onvoorziene zaken waar jullie als registrar telkens tegen aan zijn gelopen.

Ook voorzie ik dat het doel van SIDN om het aantal leden te verkleinen zeer goed zal uitpakken en dat kleinere registrars liever voor hun huidige inkoop prijs via een grotere partij middels een voor hun volledig te automatiseren API en dito webinterface tot een uitloop van leden zal gaan leiden.

Weet iemand of in de geschiedenis van cc/TLD .NL de reden waarom en wanneer marktpartijen de controle over SIDN zijn verloren en waarom er niet eerder vanuit marktpartijen geageerd is tegen de ouderwetse manier van domein transacties. Heemskerk zou eens een weekje met het systeem moeten werken om te begrijpen dat dit niet houdbaar is.

®on
02/04/09, 12:34
Amen!

(En ja, een verhuizing inzetten via de webinterface betekent dat je via email ook moet bevestigen. Dit kan niet via de webinterface)

DutchTSE
02/04/09, 12:41
Het is toch ook geen verrassing dat de (DRS) systemen van Deelnemers eigenlijk beter werken dan het systeem van de SIDN zelf?

(al wijzend op de banner van TransIP, en al denkend aan ons systeem).

maxnet
02/04/09, 19:46
Vandaar dat ik me verbaas hoe groot (en hoevaak) met deze ondoordachte systeem domein transacties hebben plaatsgevonden.


Je weet dat dit het nieuwe systeem is, dat 4,7 miljoen heeft gekost? :rolleyes:


Daarvoor hadden ze DRS2.
Wilde je daarbij bijvoorbeeld het e-mail adres of telefoonnummer van de admin-c aanpassen, dan kon je dat niet eens zelf.
Diende je een ticket ("freeform") voor aan te maken, waarna een SIDN medewerker het handmatig verbeterde.

brinkie
02/04/09, 20:13
Weet iemand of in de geschiedenis van cc/TLD .NL de reden waarom en wanneer marktpartijen de controle over SIDN zijn verloren

Die hebben ze nooit gehad.
http://www.sidn.nl/ace.php/c,727,26,,,,Geschiedenis.html

De SIDN heeft vanuit de overheid de taak gedelegeerd gekregen, iets met de telecomwet ofzo...

MediaServe
02/04/09, 23:33
(al wijzend op de banner van TransIP, en al denkend aan ons systeem).

Die overigens zo hypocriet is als het maar kan :p

Maar ik ben het verder ook helemaal met de topicstarter eens. Ik vind het ONBEGRIJPELIJK dat ze voor zoveel geld een systeem hebben kunnen laten maken dat de indruk wekt van een jarig 80 systeem.

Als de inkomsten vanzelfsprekend zijn, dan ben je niet meer concurrerend :)

Marco Mahieu
04/04/09, 03:14
Ben het wel met de TS eens. Elke keer als ik er over begin na te denken of ik misschien niet toch maar deelnemer moet worden, dan doen ze wel weer iets waardoor ik bij mezelf denk, beter niet doen.

Het systeem van ODR moet je even mee om leren gaan, maar werkt vervolgens prima! Blijf daar lekker mee werken.

ResellerHosting
04/04/09, 11:44
Die hebben ze nooit gehad.
http://www.sidn.nl/ace.php/c,727,26,,,,Geschiedenis.html

De SIDN heeft vanuit de overheid de taak gedelegeerd gekregen, iets met de telecomwet ofzo...

Nou, volgens antwoord van Heemskerk is dat niet zo.

Overigens CWI is semi-overheid.

ResellerHosting
04/04/09, 11:54
http://www.drs4cursus.nl/nl/index.php

Hoofdstuk 1 Roelof Meijer zegt: "We houden ons niet bezig met spam en virusbestrijding"

Kijk deze link eens:
http://www.sidn.nl/ace.php/c,727,6038,,,,SIDN_neemt_maatregelen_tegen_Confick er_C_virus.html

Mikey
04/04/09, 12:16
Diende je een ticket ("freeform") voor aan te maken, waarna een SIDN medewerker het handmatig verbeterde.

Volgens mij is elke ticket nu een verkapte freeform, en is 95% van de 50 medewerkers gewoon handmatig de dbase aan het aanpassen..

tucktuck
04/04/09, 13:17
Personally I think that they do a very good job. If I have a question they are very quick to respond by email or via the telephone.
I don't know many companies with the same growth rates as SIDN, that have had to do so much work successfully on the fly, as they have. What's wrong
with using resellers we all do that, don't we?
Five years ago there were a "few" hosters but now look at the explosion of .NL extensions and hosting "companies" it's gigantic.
I know, like you how difficult it is to run a hosting business with all its ups and downs. Client issue's, payment administration plus the general hosting tasks that this business brings, hosting,mail,DNS etc. and a good "ball ache" is par for the course but "cut them some slack" I say.
Sorry to go against the grain but I think they have done a very very good job.

Regards Terry

DutchTSE
04/04/09, 14:14
Personally I think that they do a very good job. If I have a question they are very quick to respond by email or via the telephone.
I don't know many companies with the same growth rates as SIDN, that have had to do so much work successfully on the fly, as they have. What's wrong
with using resellers we all do that, don't we?
Five years ago there were a "few" hosters but now look at the explosion of .NL extensions and hosting "companies" it's gigantic.
I know, like you how difficult it is to run a hosting business with all its ups and downs. Client issue's, payment administration plus the general hosting tasks that this business brings, hosting,mail,DNS etc. and a good "ball ache" is par for the course but "cut them some slack" I say.
Sorry to go against the grain but I think they have done a very very good job.

Regards Terry
Ik weet niet of je Nederlands spreekt:

Wanneer jij antwoord binnen 1 tot 2 dagen snel vind dan moet ik je teleurstellen, binnen een paar uur antwoord krijgen is snel ;)
Verder heeft de groei van de SIDN maar 1 reden: zij zijn monopolist, en wij kunnen niet anders (tenzij we stoppen met .nl verkopen, geen optie).

Vergelijk het maar met de Mercedes dealer: wanneer er maar 1 dealer was zou diegene ook gigantisch groeien, aangezien hij de enige is die Mercedes verkoopt ;)

Verder: de snelle groei is verspreid over een aantal jaar, wanneer er goed nagedacht was over de hoe-en-wat dan hadden ze dit makkelijk aangekund. Wat ze nu hebben draaien is een zwakke technische omgeving met een slecht doordacht DRS.

tucktuck
04/04/09, 15:08
Ik weet niet of je Nederlands spreekt:

Wanneer jij antwoord binnen 1 tot 2 dagen snel vind dan moet ik je teleurstellen, binnen een paar uur antwoord krijgen is snel ;)
Verder heeft de groei van de SIDN maar 1 reden: zij zijn monopolist, en wij kunnen niet anders (tenzij we stoppen met .nl verkopen, geen optie).

Vergelijk het maar met de Mercedes dealer: wanneer er maar 1 dealer was zou diegene ook gigantisch groeien, aangezien hij de enige is die Mercedes verkoopt ;)

Verder: de snelle groei is verspreid over een aantal jaar, wanneer er goed nagedacht was over de hoe-en-wat dan hadden ze dit makkelijk aangekund. Wat ze nu hebben draaien is een zwakke technische omgeving met een slecht doordacht DRS.

I can read and speak it but I find it very difficult to write. I hope you don't mind me writing in English?

I think it's maybe because they have a monopoly it has made the transition over the past couple of years more difficult to control. Just imagine if there was only one Mercedes dealer and you had the increase in sales that SIDN has had.
If we consider other situations as with .EU they had the time and the money to build-on and use the experience of other TLD registrars such as SIDN and not make the same mistakes too. Is that the reason they ask you to deposite 10,000 Eruo to become a registrar? How many hosters can pay the 10,000 Euro to become registrars with .EU or the 2,500 euro for .be they price most small hosters out so we have to use reseller accounts and maybe this is something SIDN is moving towards I don't know but it would make sense to me.
But I think it would make a great deal of difference if they asked us all to pay a huge deposit as .EU and others charge.
Going back to the contact with SIDN I have not had to contact them often but I have always had a reply with 24h for email and if its urgent I phone and they help me immediately.

Regards Terry

maxnet
05/04/09, 02:16
If I have a question they are very quick to respond by email or via the telephone.

The main problem as expressed in this thread, concerns the registration system itself (DRS4).

I don't have a problem with the support personell, that is just doing their job.
I do have a problem that we need them in the first place.

It is a clear sign that their current system is too complicated, requires too many manual actions, and lacks support for automation.

ResellerHosting
05/04/09, 04:26
If we consider other situations as with .EU they had the time and the money to build-on and use the experience of other TLD registrars such as SIDN and not make the same mistakes too.

RFC3375 - Generic Registry-Registrar Protocol Requirements published September 2002


Universal Registry/Registrar Toolkit
project Registered : 2001-05-04 21:48
source: http://sourceforge.net/projects/epp-rtk

If they spend allot of money on DRS4 then someone should ask them if they have ever looked at another registry that is bigger or similar of size.

If they do not have any expertise or think (that would be a shame) that there is no Dutch Engineer that can build a good, stable, scalable redundant solution based on RFC3375 then they can always hire some expertise or use solutions that already have been created such as www.epp.org.ua or use the Universal registry/registrar toolkit.

If any company was going to invest millions in automation and wouldn't use best practices or international standards, they would have a really good reason for that decisions. (like saving millions on licenses by using Samba server + linux clients).

In this case they have not been asking their customers/members what they want and have not invested in their needs. And are frustrating the process towards a real full automated and realtime platform for a long time.

The recent policy change on discounts doesn't help, any registrar would rather see a realtime and full automated platform that is not frustrating their business (dns check for example) and will save more money then the discount that they provide.

0,92 * 4 = 3,68 8%= 0,29 * 100.000 = 29.440 euro.

I do not think that there is ANY registrar that can manage current daily operational issues (forms, dns check, not automated cancellation) for that discount with that amount of domains.

jandirkse
05/04/09, 04:46
SIDN reageert inderdaad niet snel soms duurt het dagen totdat we een antwoord krijgen op een simpele vraag.

Andere momenten worden we wel weer snel en goed te woord gestaan door medewerkers als we bellen.

Nadeel is dat ze geen 24x7 service bieden wat toch slecht is als je moet afhangen van 1 toeleverancier.