PDA

Bekijk Volledige Versie : Backup VPS/data (VMware)



RSDD
31/03/09, 14:43
Beste WHT leden,

Momenteel hebben wij 2 zware servers van het bedrijf staan. Volgens de HCL van VMware zouden op beide machine's ESXi gezet kunnen worden. Nou zit ik met het volgende als probleem.

Beide servers draaien nu VMware Server 2.0 Beta, prima stukje software maar heeft zijn beperkingen ten opzichten van ESXi(resource pools, usermgmt, etc.). Helemaal sins ESXi nu gratis te gebruiken is. Nou is 1 van de host systemen door middel van een verkeerder rm -rf om zeep geholpen. Draait momenteel nog wel, nou hadden wij op die server op het host systeem door middel van een NFS Share een read only plek voor de backup's. Nou is mijn vraag, hoe zit dat met ESXi.

Kan ik dan nog applicatie's op de host systeem installeren voor b.v. backup ?
Zo nee, hoe adviseren jullie dan de backup's te regelen ?
Deze worden ook off-site op 3 verschillende plekken opgeslagen(~50KM uit elkaar). Hier bij gaat het alleen om de data niet de VM's zelf die backuppen we momenteel niet.

Of adviseren jullie om gewoon weer VMware Server 2.0 Beta te installeren na dat de host van een nieuwe Host OS is voorzien ?


In de toekomst willen we wel ooit over op ESXi in combi met VMware VirtualCenter Server.
HA hebben we door middel van dubbel uitgevoerde vm's met fail-over uitgevoerd.

PS:
Vmware Server 2.0 Beta heeft performace problemen waar door we de vm's eens in de zo vele tijd even op pauze gezet moeten worden.
http://communities.vmware.com/thread/182262
Blijkt met VMware tools een verband te hebben, deze zijn op alle vm's bij ons geïnstalleerd. Heeft dit nog voordelen / nadelen voor ESXi ?

ftpfreak
01/04/09, 11:27
Houd er wel rekening mee dat je volgens de EULA ESXi niet mag gebruiken als je er VPS op verhuurd.

Sander-
01/04/09, 12:00
Voor het backuppen van ESXi zijn wel "integrated" oplossingen, dit betekend dan alleen dat je de ESXi machine even moet "unlocken" zodat SSH toegankelijk wordt. Daarna kun je wel eea uitvoeren, handigste is dan om bijv een backup te laten maken naar een aparte datastore, wat dan gewoon een externe NFS mount is. Enige downside aan deze oplossing is dat het niet mogelijk is om te schedulen in de ESXi omgeving, de cron wordt na iedere boot leeggegooid.

Verder heb je ook mogelijkheden die via de VMWare toolkit de ESXi machines aansturen en zo hun backups maken. Voordeel hiervan is dat je dus wel kunt schedulen en dat je eventuele extra scripting zoals het compressen van de backup ook in je script kunt opnemen (dit wordt dan wel vanaf de toolkit machine uitgevoerd).

Paar links:
http://communities.vmware.com/docs/DOC-8760
http://www.vmts.net/vmbk3.htm

RSDD
02/04/09, 09:18
Houd er wel rekening mee dat je volgens de EULA ESXi niet mag gebruiken als je er VPS op verhuurd.

VPSjes, die we draaien zijn allemaal losse bedrijfs processen van het bedrijf zelf. Zo ver ik gelezen heb ben ik dan niet in overtreding van hun EULA ? Of ik moet me vergissen ?

lorddemos
02/04/09, 22:50
nee, dat is inderdaad geen probleem. Ik denk eerlijk gezegd dat je wel wat performantiewinst kunt halen uit ESXI, maar het grootste stuk zal toch van de hardware afhangen, met name de harde schijven. Zorg voor een mooie fileserver met een stevige RAID5, eventueel via glasvesel verbonden met de andere servers. Dat zal al een heel verschil maken. Jammer dat SSD nog duur is, anders zou je daarvoor kunnen opteren.

Als je dan nog een 2de fileserver (als backup hebt) en nog wat hardware nodes met ESXI, dan wordt het wel eindeloos leuk. Maar alles heeft zo z'n prijskaartje, helaas.

ftpfreak
03/04/09, 14:03
VPSjes, die we draaien zijn allemaal losse bedrijfs processen van het bedrijf zelf. Zo ver ik gelezen heb ben ik dan niet in overtreding van hun EULA ? Of ik moet me vergissen ?

Nee zolang je de VPSjes zelf gebruikt en ze dus niet verkoopt dan ben je niet in overtreding en is het een goede oplossing waarmee je heel flexibel kan zijn.

dennis0162
03/04/09, 18:39
Er zijn een aantal backup scripts te vinden voor VMware server 2. Echter moet je hiervoor een paar minuten je VM uitzetten.

Ik vindt dit een groot nadeel.

lorddemos
03/04/09, 18:54
Dat is in wezen niet eens nodig. Als je een nfs mount hebt, kun je gewoon "CP -R -f /locatie /locatie2" doen. en hop, je hebt je backup.

Ok, je moet nog de locks van de files halen wanneer je wilt restoren, maar ach. Ik heb vaak zulke backups gedaan, en ookal is de server in gebruik op dat moment, vormt dat toch geen probleem.

Sander-
05/04/09, 11:03
Er zijn een aantal backup scripts te vinden voor VMware server 2. Echter moet je hiervoor een paar minuten je VM uitzetten.

Ik vindt dit een groot nadeel.

Is het niet mogelijk om met VMware server te werken met snapshots? Bij ESXi gebruiken wij namelijk (met snapshots) de volgende werkwijze:
- Alle snapshots committen naar de machine
- Nieuwe snapshot maken
- vmdk file backuppen
- Snapshot committen
- Klaar!

De werking van snapshots in VMWare is zo dat zodra je een snapshot maakt, alle wijzigingen vanaf dat punt in een nieuwe snapshot file zullen worden geschreven. Hiermee kun je dus je disk vrijspelen voor een veilige backup.

Het is even kijken of dit voor VMWare server ook kan, dat weet ik verder niet.

RSDD
06/04/09, 00:18
Gezien dat wij momenteel gebruik maken van drbd voor data syncing. Haalt ons backup script de scondary machine tijdelijk uit de cluster, mount de data schijf read only en vervolgens maakt hij een tar.gz er van. Welke weer op een andere fysieke server gezet word. Dit gebeurd uiteraard buiten kantoor tijden, alleen op die momenten is het cluster kwetsbaar voor uitvallen. Split brain, zou kunnen voorkomen tenzij je het backup script goed schrijft. Dan moet het wel te ondervangen zijn, simpele mount om te kijken of de andere drbd er nog is, mocht je de data via drbd via een NFS share beschikbaar stellen.

@Sander-
Vmware Server 2 bied de mogelijkheid voor 1 snapshot.

Ik moet zeggen dat jou methode ook niet al te slecht is. Als kwam ik er wel recentelijk achter dat een vm disk gemaakt op een andere server op 1 of andere manier ik die niet aan een nieuwe vm op de ESXi server gekoppeld kreeg ? Ik had geen tijd om dit uitgebreid te testen. De schijf was toen op de Vmware Server 2.0 aangemaakt. Wellicht is het een instelling in de schijf zelf. We hadden aanstaan dat deze 2GB file's moeten worden. Wellicht zit daar het probleem, al vast een kleine waarschuwing voor mensen die overwillen ;)

Toch raar dat de back-up methodes van VMware zelf ook de machine uit moeten staan. Ze hebben toch niks voor niks een driver er tussen zitten. Als ik me niet vergis kunnen ze zelf het hele systeem een fractie van een seconde stil zetten zonder dat er iets verloren gaat.

Hoe beveiligen jullie eigenlijk jullie backups ? In het verleden hebben we het probleem gehad dat de backups overschreven waren met lege data. Waar door we +- alles kwijt waren, gelukkig zijn er genoeg programma's welke aan sector recovery doen (H)

Sander-
06/04/09, 11:41
Gezien dat wij momenteel gebruik maken van drbd voor data syncing. Haalt ons backup script de scondary machine tijdelijk uit de cluster, mount de data schijf read only en vervolgens maakt hij een tar.gz er van. Welke weer op een andere fysieke server gezet word. Dit gebeurd uiteraard buiten kantoor tijden, alleen op die momenten is het cluster kwetsbaar voor uitvallen. Split brain, zou kunnen voorkomen tenzij je het backup script goed schrijft. Dan moet het wel te ondervangen zijn, simpele mount om te kijken of de andere drbd er nog is, mocht je de data via drbd via een NFS share beschikbaar stellen.

@Sander-
Vmware Server 2 bied de mogelijkheid voor 1 snapshot.

Ik moet zeggen dat jou methode ook niet al te slecht is. Als kwam ik er wel recentelijk achter dat een vm disk gemaakt op een andere server op 1 of andere manier ik die niet aan een nieuwe vm op de ESXi server gekoppeld kreeg ? Ik had geen tijd om dit uitgebreid te testen. De schijf was toen op de Vmware Server 2.0 aangemaakt. Wellicht is het een instelling in de schijf zelf. We hadden aanstaan dat deze 2GB file's moeten worden. Wellicht zit daar het probleem, al vast een kleine waarschuwing voor mensen die overwillen ;)

Toch raar dat de back-up methodes van VMware zelf ook de machine uit moeten staan. Ze hebben toch niks voor niks een driver er tussen zitten. Als ik me niet vergis kunnen ze zelf het hele systeem een fractie van een seconde stil zetten zonder dat er iets verloren gaat.

Hoe beveiligen jullie eigenlijk jullie backups ? In het verleden hebben we het probleem gehad dat de backups overschreven waren met lege data. Waar door we +- alles kwijt waren, gelukkig zijn er genoeg programma's welke aan sector recovery doen (H)

Van VMWare server naar ESX(i) moet je volgens mij altijd de converter gebruiken.

LogiTouch
14/04/09, 01:33
ESXi is momenteel niet ideaal voorzien als je wilt gaan backuppen. Tools zoals een ESXpress zijn zeer goed, maar verwachten momenteel nog steeds een "console". Als je wat handig bentkan je de ssh unlocken (http://www.kvaes.be/vmware/enabling-ssh-on-an-esxi/) en een backup script (http://communities.vmware.com/docs/DOC-8760) laten lopen... Een ander alternatief is om je ESXi machine(s) te koppelen aan een remote datastore (nfs/iscsi) en daar je backups af te handelen. Het is maar welke mogelijkheden en verwachtingen dat je juist hebt.

avanmessen
17/05/09, 12:11
Hallo,

Onze interne systemen draaien ook op VMware server.
De backups doen we dagelijks, buiten kantooruren en
via een simpel scriptje met cron.

vmrun -h https://ServerIP:8333/sdk -T server -u root -p "password" suspend "[standard] Directory/VPS.vmx"
cp -v /home/Directory/* /home/Backups/
vmrun -h https://ServerIP:8333/sd -T server -u root -p "password" start "[standard] Directory/VPS.vmx"

Machine suspenden, bestanden copieëren en machine un-suspenden.
Ideaal copieer je de backup naar een andere server natuurlijk, en als
je de backup moet herbruiken, vergeet niet de .lck files te deleten ...

:thumbup:

Sander-
17/05/09, 12:26
Leuk voor een kantooromgeving, maar ik denk niet dat onze klanten blij zouden worden als we dat iedere dag zouden doen :P

avanmessen
17/05/09, 12:42
Leuk voor een kantooromgeving, maar ik denk niet dat onze klanten blij zouden worden als we dat iedere dag zouden doen :P

Uiteraard ! De TS heeft het hier over interne systemen.
Voor data backups gebruiken wij AMANDA, OpenSource.

dream2005
25/11/09, 14:05
MOD EDIT: Spamming is not allowed!

dream2005
25/11/09, 14:09
MOD EDIT: Spamming is not allowed!