PDA

Bekijk Volledige Versie : [Gez]Rackruimte



Vipertje007
30/03/09, 19:25
Hoi iedereen,

ik ben wat aan het rond kijken voor ruimtes waar ik servers neer zou kunnen zetten. Ik heb bijna traffic nodig alleen maar stroom.

Ik neem deel aan het Seti@Home project (op www.seti.nl kun je informatie vinden wat het is voor een project) en zoek locaties of het nou ik een kantoor ruimte is of een datacenter voor alleen servers neer te zetten.

Ik zoek een goedkope ruimte of als mensen het aanbieden gesponserde ruimte. Seti@Home project is een wereld bekende project en is al meerdere malen op TV zelf gekomen. De deelnemers geven al het niet gebruikte CPU kracht (of anders ingesteld) op voor het crunchen van data wat opgehaald word van de Universiteit van Berkeley in Calafornia. Deze word gecrunched en de resultaten worden terug gestuurd. Berkeley doet onderzoek (dmv opnames van geluids en nieuwste techniek lichtsignalen. Deze worden door de deelnamers onderzocht voor patronen wat kan duiden op leven in de ruimte (op een planeet ect ect).

Voor meer info verwijs ik je naar www.seti.nl

Hiervoor ben ik me aan het oriënteren op wat ruimte kosten. Hopelijk dat iemand mij wat wijzer zou kunnen maken.

Mvg,
David

ichosting
30/03/09, 19:44
Om hoeveel U ruimte zou het eventueel gaan en hoeveel stroom zou er bij geleverd moeten worden naar schatting?

Vipertje007
30/03/09, 22:29
Beide vragen een idee, als ik dit wil door zetten, wil ik eerst prijzen weten (als het wat gaat kosten) en dan loop der tijd opbouwen van aantal servers.

Alain
31/03/09, 01:05
Hoe meer je wilt doen voor dat project, hoe zwaarder de computer/server moet zijn. Dit heeft weer als gevolg dat de server meer stroom zal gebruiken, wat het weer duurder maakt... :)

Als prijs een belangrijk punt is kun je misschien beter overwegen een goedkope VDS/VPS ergens te nemen, meestal zijn die servers wel overvol dus heb je niet continu veel CPU kracht tot je beschikking. Echter op het moment de server minder doet heb je weer meer tot je beschikking... Een beetje afhankelijk hoe de VDS/VPS de CPU resources heeft dichtgetimmerd natuurlijk.

Als je toch echt een server zelf wil plaatsen moet je rekening houden met het stroomverbruik. Veel colo aanbieders (met name de goedkopere) hebben vaak een limiet wat een server qua stroom mag verbruiken binnen die prijs. Niet geheel onlogisch omdat bij colocatie, de stroomkosten ook een groot deel van de totale kosten zijn. Een beetje serieuze server die continu onder belasting is (en dat is hij met dat project) gebruikt zonder veel moeite alleen al zo'n 20 euro per maand aan stroom. Reken daar nog wat rackspace kosten bij en je zit zo op een minimum bedrag van zo'n 40 euro/maand. Als je een lichte server neemt (die weer minder voor dat project kan doen) en je een hele goedkope aanbieder zoekt dan kun je misschien nog iets goedkoper uit zijn...

avanmessen
07/09/09, 16:59
Of gewoon thuis ?

Heb vroeger nog een server-farm gehad met 8 Compaq ENS PIII desktopjes
die PXE bootten vanaf een main server, ook voor het SETI project trouwens.
Minder stroomverbruik mits geen schijven of optical drives, enkel de CPU en
128Mb RAM per machine ...

:wacko:

Serveo
07/09/09, 18:14
Beste Viper,

Beschikt u al over een server? Indien dit niet het geval is kunnen wij u adviseren bij de aanschaf van een server, welke goedkoop is en niet veel stroom verbruikt.

®on
07/09/09, 20:11
Guys, kijk nog eens naar de datum....
@Serveo: dat kunnen velen, echter mag dat alleen in het aanbiedingsgedeelte van WHT. You should know better.

Serveo
07/09/09, 21:32
Beste Ron,

Een advies is nog geen aanbieding, dat weet jij ook ;).

Had de datum idd niet gezien :oops:.

®on
07/09/09, 23:19
Er had een slot op dit topic gemoeten, vergeten..

@Serveo: wat jij doet heet leading en dat is niet toegestaan.