PDA

Bekijk Volledige Versie : Heemskerk antwoord op kamervragen



pdu
24/03/09, 19:39
bron:
http://ez.nl/dsresource?objectid=163165&type=PDF

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen die zijn gesteld door het lid Gerkens
(SP) aan de staatssecretaris van Economische Zaken over het .nl domein. De
vragen zijn mij toegestuurd per brief van 23 februari 2009 onder nummer
2009Z03260 / 2080914550.
1
Deelt u de mening dat het .nl domein van grote economische betekenis is voor
Nederland? Deelt u de mening dat er geen alternatief is voor een .nl domein,
omdat er maar één cctld (country code top-level domain) voor Nederland is,
namelijk .nl? Deelt u de mening dat de Stichting Internet Domeinregistratie
Nederland (SIDN) niet overwegend .nl domeinen uitgeeft, maar alleen .nl
domeinen en dat als enige doet? Mogen wij uit uw antwoord concluderen dat u het
idee achter cctld overbodig vindt en dus SIDN opgeheven kan worden? Kunt u dit
toelichten?1
Antwoord
Het klopt dat er maar één ccTLD (country code top-level domain) bestaat voor
Nederland (.nl-domein) en dat de namen in dat domein uitsluitend door SIDN
worden uitgegeven. Ik onderschrijf het principe van de ccTLD. Het verschaft
burgers en bedrijven de mogelijkheid om een nationale identiteit op te bouwen en
uit te dragen op het internet. Het feit dat er in Nederland meer dan 3 miljoen
actieve .nl-domeinnamen bestaan, onderstreept niet alleen het succes van de
ccTLD, maar geeft ook aan dat het .nl-domein van economisch en
maatschappelijk belang is geworden voor Nederland. Ik vind dan ook dat het .nldomein
verbonden moet blijven met Nederland en beschikbaar moet blijven voor
gebruikers in Nederland, en ik heb hierover bindende afspraken gemaakt met
SIDN in het convenant “Waarborging .nl-domein”2.
1 Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2008-2009, nr. 1337
2 Het convenant “Waarborging .nl-domein” werd op 10 juni 2008 ondertekend en is op 30 juni 2008 gestuurd
naar de vaste commissie voor Economische Zaken (Kamerstuk 26643, nr. 129)
Pagina 2 van 3
Directoraat-Generaal
Energie en Telecom
Directie Telecommarkt
Ons Kenmerk
ET/TM / 9047522
2
Deelt u de mening dat de taak van SIDN moet bestaan uit niet meer en niet
minder als het uitgeven van domeinnamen en dat SIDN ervoor moet zorgen dat
de kosten gelijk gedekt worden door alle deelnemers? Zo nee, waarom niet?
Antwoord
SIDN is een onafhankelijke stichting die houder is van de delegatie van het .nldomein
binnen het wereldwijde domeinnaamsysteem. In deze hoedanigheid heeft
SIDN de taak om .nl-domeinnamen uit te geven en het .nl-domein te beheren.
Deze taak is niet gereguleerd en is door de markt opgepakt op basis van
zelforganisatie en zelfregulering. De vraag of SIDN naast het beheer van het .nldomein
andere activiteiten ontplooit en het bepalen van het prijsbeleid vallen
daarom onder de verantwoordelijkheid van SIDN zelf. Vanwege het belang van
het .nl-domein voor de Nederlandse maatschappij en economie, heb ik afspraken
gemaakt met SIDN over de stabiliteit en de continuïteit van het .nl-domein. Deze
zijn vastgelegd in het reeds in het antwoord op vraag 1 genoemde convenant
“Waarborging .nl-domein”. Het ontplooien van nevenactiviteiten en de wijze
waarop SIDN kosten doorrekent naar haar deelnemers kan voor mij dus een zorg
gaan betekenen als dit een bedreiging voor de stabiliteit en continuïteit van het
.nl-domein gaat vormen en voor de beschikbaarheid van .nl-domeinnamen voor
Nederlandse gebruikers. Hier is op dit moment echter geen sprake van.
3
Deelt u de mening dat SIDN, als monopolist, economische gelijkheid tussen en
gelijke behandeling van zijn deelnemers na moet streven? Zo nee, waarom niet?
Zo ja, acht u de staffelkorting hiermee dan niet in strijd, zeker gezien het feit dat
iedere deelnemer evenveel contributie moet betalen?
Antwoord
Ik deel uw mening dat SIDN economische gelijkheid tussen en gelijke behandeling
van zijn deelnemers na moet streven. De staffelkorting is gebaseerd op
verschillende kosten/batenverhouding per deelnemer. SIDN maakt dus
economisch onderscheid tussen deelnemers op basis van de afname van
domeinnamen, en introduceert feitelijk verschillende categorieën van deelnemers.
Ik acht dit niet in strijd met het beginsel van gelijke behandeling. SIDN bakent
immers categorieën af op basis van objectieve, transparante en toetsbare criteria
zoals de afname van domeinnamen, en hanteert daarbij ook gelijke regels per
categorie, zoals een vast kortingspercentage.
Ik constateer daarnaast dat deelnemers van SIDN de mogelijkheid hebben om
hun klanten domeinnamen met andere extensies aan te bieden indien dat beter
aansluit bij hun wensen, bijvoorbeeld op het gebied van afname, tarieven en
kwaliteit van dienstverlening. SIDN opereert immers in een markt die zowel op
nationaal als internationaal vlak concurrentie kent en die een ruime keuze biedt
op het gebied van domeinnamen. Er zijn wereldwijd veel domeinen beschikbaar;
in Nederland wordt naast .nl met name ook .com, .net, .eu, .info, .org, .biz, .nu,
.tk, .tv en .name gebruikt.
4
Kunt u uitleggen hoe de staffelkorting bijdraagt aan een efficiënter
distributiesysteem, lagere eindgebruikerstarieven en vereenvoudiging van de
Pagina 3 van 3
Directoraat-Generaal
Energie en Telecom
Directie Telecommarkt
Ons Kenmerk
ET/TM / 9047522
tariefstructuur? Wat is er eenvoudiger en eerlijker dan alle prijzen voor alle
deelnemers gelijk houden?
Antwoord
Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 2, valt het prijsbeleid onder de
verantwoordelijkheid van SIDN zelf. SIDN heeft mij laten weten dat de
staffelkorting erop gericht is om deelnemers, die SIDN per domeinnaam minder
kosten, ook in dit kostenvoordeel te laten delen. Het gaat hierbij om kosten die
onafhankelijk zijn van het aantal afgenomen domeinnamen, zoals kosten voor
klantenservice, onderhoud aan het registratiesysteem, bepaalde delen van
informatiebeveiliging, communicatie en facturatie.
Het benutten van deze schaalvoordelen leidt er toe dat deelnemers hun diensten
tegen reëlere en lagere kosten kunnen aanbieden, hetgeen uiteindelijk kan
doorwerken in lagere eindgebruikerstarieven.
5
Bent u bereid de uitkomsten van het gesprek met SIDN over de wijze van
beleidsafstemming met de deelnemers toe te sturen aan de Kamer? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord
U refereert naar mijn voornemen3 om in overleg te treden met SIDN om te
bespreken op welke wijze de beleidsafstemming met de deelnemers specifiek
wordt ingevuld en verder kan worden aangevuld. Ik ben inmiddels in gesprek
hierover met SIDN. Indien het vervolgoverleg met SIDN tot uitkomsten leidt, zal
ik de Kamer hierover informeren.
6
Bent u bereid, indien de NMA reageert vanuit haar eigen verantwoordelijkheid op
klachten met betrekking tot de tarieven en de staffelkorting, dit bij de Kamer
onder de aandacht te brengen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord
Ik zal de Kamer hierover informeren als de reactie van de NMa voor mij aanleiding
vormt om het beleid op het gebied van het beheer van het .nl-domein en de
afspraken die ik daarover met SIDN heb gemaakt aan te passen.
(w.g.) drs. F. Heemskerk
Staatssecretaris van Economische Zaken
3 Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2008-2009, nr. 1337

DutchTSE
24/03/09, 20:14
En toch heb ik geen vertrouwen in meneer Heemskerk.

Trouwens, de SIDN doet beweringen dat grote deelnemers minder geld kosten dan kleine deelnemers, dit zal onderzocht moeten zijn door de SIDN en dus gebaseerd zijn op feiten. Waarom zouden wij dat onderzoek niet op mogen vragen? Wij kunnen zonder hun onderzoek de beweringen toch in twijfel trekken?

Japje
24/03/09, 20:33
De staffelkorting is gebaseerd op
verschillende kosten/batenverhouding per deelnemer. SIDN maakt dus
economisch onderscheid tussen deelnemers op basis van de afname van
domeinnamen, en introduceert feitelijk verschillende categorieën van deelnemers.
Ik acht dit niet in strijd met het beginsel van gelijke behandeling.

Waarschijnlijk zal dit stukje het meest zeggend zijn imho. Hij sluit zich aan bij wat de sidn al zegt.. grote deelnemers zijn goedkoper en dit zien ze terug in de korting.

nou nog afwachten wat de NMA zegt..

pdu
24/03/09, 20:39
En toch heb ik geen vertrouwen in meneer Heemskerk.

Trouwens, de SIDN doet beweringen dat grote deelnemers minder geld kosten dan kleine deelnemers, dit zal onderzocht moeten zijn door de SIDN en dus gebaseerd zijn op feiten. Waarom zouden wij dat onderzoek niet op mogen vragen? Wij kunnen zonder hun onderzoek de beweringen toch in twijfel trekken?

Hele politiek klopt geen m@#r van.

De dag dat de politiek zich dienstbaar stelt aan de maatschappij (ipv) van vice versa is de dag dat democratie om de hoek komt kijken.


Je kunt hem niet kwalijk nemen dat hij niets weet, maar dat hij het onderscheid van .NL en .COM niet kent (wil kennen) om zo zijn verhaal te onderbouwen is belachelijk.

Dat hij het over schaalvoordeel terwijl er 2000 kleinere partijen zijn die allemaal kunnen beamen dat zowel zij als SIDN extra kosten moeten maken telkens als een grote partij tegen een verhuizing bezwaar maakt, dat is inmiddels een standaard procedure bij grote partijen.
Terwijl die 2000 kleinere partijen wel voor die kosten moeten opdraaien.

Hij gaat er ook van uit dat door dit beleid van SIDN er meer concurrentie komt en prijzen om laag gaan.

Terwijl je gewoon ziet dat sinds aankondiging van SIDN veel partijen aanbiedingen zijn gaan lanceren voor het eerste jaar, en dat op langere termijn kleinere partijen die geen korting genieten (maar nu wel tot de goedkoopste behoren) het gaan afleggen. En uiteindelijk eindig je met minder registrars, minder concurrentie en met hogere prijzen.

Gaat de kwaliteit of continuiteit omhoog van SIDN ? Sinds aankondiging zijn er volop storingen geweest. Zijn ze innovatief geweest bij SIDN? Nou tov rest van de wereld lopen ze achter.

Het mooiste in de antwoord van Heemskerk vind ik:



In deze hoedanigheid heeft
SIDN de taak om .nl-domeinnamen uit te geven en het .nl-domein te beheren.
Deze taak is niet gereguleerd en is door de markt opgepakt op basis van
zelforganisatie en zelfregulering. De vraag of SIDN naast het beheer van het .nldomein
andere activiteiten ontplooit en het bepalen van het prijsbeleid vallen
daarom onder de verantwoordelijkheid van SIDN zelf.

Welke zelfregulering of marktwerking is er mogelijk indien er een monopolist is die niet indient staat of gestuurd word door de markt, noch door haar eigen leden.

Ik vraag me af of Heemskerk bereid is om mee te werken aan redelegatie van .NL domein aan een vereniging van ISP's waarin meer dan 50% van huidige registrars zitting in nemen.

Zelfs zonder zijn medewerking (endorsement) kan een vertegenwoordiger van meer dan de helft van de .NL domeinen een re-delegatie verzoek doen.

Verder wil ik graag weten wie de top 10 bestuurders zijn bij SIDN en wat ze verdienen.

Ik heb liever dat Ministerie van Rijkswaterstaat (infrastructuur) technical-maintainer word en dat een normaal betaalde ambtenaar zijn werk doet dan dat er een carriere-makertje op onze centen binnenloopt en waarnodig zijn salaris spekt door een bevriende BV klussen te gunnen. (leeg factureren van stichtingen is de normaalste zaak van de wereld).

m@@n
24/03/09, 21:11
"Ik acht dit niet in strijd met het beginsel van gelijke behandeling."

Dit is ongeveer hetzelfde als zeggen dat 'nee' 'ja' betekent...

®on
24/03/09, 22:21
SIDN opereert immers in een markt die zowel op
nationaal als internationaal vlak concurrentie kent en die een ruime keuze biedt
op het gebied van domeinnamen. Er zijn wereldwijd veel domeinen beschikbaar;
in Nederland wordt naast .nl met name ook .com, .net, .eu, .info, .org, .biz, .nu,
.tk, .tv en .name gebruikt.
"Nee, sorry meneer, als gevolg van een mooie inkoopactie kan ik wel uwnaam.tk registreren. We leveren al een poosje geen .nl registraties meer. We zien een betere markt in Nederland voor .tk dan voor .nl."
->|

Heemskerk:
http://phpbbhost.nl/zooi/geschikt.jpg

ISP Belang
25/03/09, 10:58
Stichting ISP Belang reageert als volgt op verzoek van WW en Computable:


Dhr Heemskerk geeft aan dat hij vertrouwt op zelfregulering, maar hiervan is natuurlijk geen sprake met een SIDN die zonder dit voorgelegd te hebben aan haar deelnemers haar eigen statuten en doelstelling aanpast en ingrijpende prijswijzigingen als staffelkortingen invoert.

van zelfregulering kan pas sprake zijn als er een raad van deelnemers komt die niet alleen haar mening mag geven maar ook werkelijk zeggenschap heeft, inspraak in de te voeren koers van de SIDN en meebeslist over andere belangrijke zaken.

De onrust onder de deelnemers groeit en dit blijft niet beperkt tot de 'kleinere' deelnemers zoals door de media steeds naar buiten wordt gebracht. Het is ons bekend dat enkele van de grootste providers (tot nu tevergeefs) zelf veranderingen proberen te bewerkstelligen bij de SIDN en deze een meer technische koers proberen te laten varen.

Tip: bel de top tien van de providers eens af om te horen hoe tevreden zij zijn over het beleid en prestaties van de SIDN.

We hebben nog niets gehoord van de NMa.

Phu
25/03/09, 15:28
<knip>
Ron edit: Graag inhoudelijk reageren.

spininhetweb
30/03/09, 10:34
Ik denk dat ISP Belang de juiste toon hanteert. Het gaat er niet om of de politiek tegen of voor ons is (ik ga hierbij vanuit dat van Heemskerk zo ongeveer zegt wat je kan verwachten als je uitgaat van wie we in de coalitie gestemd hebben en wat een zekere continuïteit van bestuur voorschrijft).

Er zijn drie belangrijke punten in zijn betoog:

- NL heeft een uniek belang. Los van andere te claimen domeinnamen bewijst de populariteit van .NL dat mensen en organisaties zich willen (zelfs moeten) profileren met een .nl naam om de Nederlandse identiteit in het (handels-)verkeer afdoende uit te stralen.
Dat klopt zeker. koophierjekoelkast.tk loopt alleen al vanwege de domeinnaam slechter dan koophierjekoelkast.nl (ik neem even aan dat ze niet echt bestaan).

- .NL is een zelfgereguleerd product.
Daar zit een probleem: er is geen sprake van marktwerking, want er is een monopolist. Dus er is geen automatische regulatie waarbij de afnemer de (voor hem of haar) beste leverancier kiest. Er is ook geen zelfregulatie in de vorm van door de 'markt' afgesproken regels. SIDN wikt en beschikt. Dat is dus inderdaad iets waar Van Heemskerk de situatie verkeerd weergeeft.

- Er is marktregulatie doordat de afnemers kunnen kiezen: ze hoeven geen .nl te nemen, maar kunnen ook voor .eu, .com of iets dergelijks gaan.
Dat spreekt opmerking 1 nogal tegen. Als .NL zo uniek is, dan is een ander tld dus geen gelijkwaardige optie. Wel moet vermeld worden dat wij niet zo sterk ageren tegen de wijze waarop .EU, .NU, .TK of .COM gereguleerd is. Maar dat is ook niet zo vreemd: .NL is ons domein. De rest is iets van het buitenland (zelfs .EU).

Wat Van Heemskerk niet noemde, maar wel een punt is, is dat we met een zak met geld in de hand gewoon een nieuw tld kunnen scoren. .NLD bijvoorbeeld. Dat neemt alleen niet weg dat .NL van en voor Nederland is, wat betekent dat het bij een publieksrechtelijke organisatie thuishoort, die valt onder de normale administratieve rechtspraak en/of parlementaire controle.

Ik vrees wel dat de top 10 van .nl-deelnemers steeds tevredener gaat worden met SIDN. :-(

Jelmer