PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke Linux Distro Voor Webserver?



hosting-complet
20/03/09, 08:17
Hallo.

Wat is het handigst het stabielste distro system voor Webservers?

Ik gebruikte nu fedoracore maar dat liep niet zo lekker.

Ik probeer nu CentOS5.03

Maar is deze wel goed voor een webserver?

Heeft er iemand advies :)?

Groeten, Richard :sneaky2:

xabin
20/03/09, 08:22
Hallo.

Wat is het handigst het stabielste distro system voor Webservers?

Ik gebruikte nu fedoracore maar dat liep niet zo lekker.

Ik probeer nu CentOS5.03

Maar is deze wel goed voor een webserver?

Heeft er iemand advies :)?

Groeten, Richard :sneaky2:

Er bestaat geen 'stabielste', hoe stabiel je server is ligt aan de beheerder. Hoe de beheerder zijn servers onderhoud en zodanig de instellingen 'tweaked'.

Ik zou gaan voor een distributie waarmee je het 'meest thuis in bent'.

CentOS is prima, maar ook Debian bijvoorbeeld.

huizinga
20/03/09, 10:58
wij hebben lang gedraaid onder freebsd. ivm de overstap naar 64bit OS waren we genoodzaakt CentOs te installeren (DirectAdmin ondersteund alleen CentOs volledig op 64 bit)

op 32 bit draaien was wat zonde van de 8gb geheugen.

samenvatting:
het maakt niet zo veel uit wat je kiest, als je het maar goed beheerd.
zowel CentOS als Freebsd destijds liepen/lopen prima..

ik denk dat freebsd, centos, fedora en debian wel de meest gebruikte zijn..

Spyder01
20/03/09, 11:43
Ik ben zelf niet zo`n van om Fedora te gaan draaien als server. Heb daar toch liever CentOS, FreeBSD of Debian voor. Fedora echter vind ik meer iets waar je thuis mee draait en op werkt.

gjr
20/03/09, 16:45
Ik kan zelf iig bevestigen dat CentOS en Directadmin als een zonnetje draait bij ons momenteel.

Marin
20/03/09, 16:47
Volgens mij zijn hier al mega veel topics over.. gebruik de zoekfunctie voortaan eerst.

Wij gebruiken voornamelijk Gentoo en CentOS.

Gentoo raad ik je niet aan als je beginner bent. CentOS is een prima systeem!

QBell
20/03/09, 17:36
Ik draai zelf Fedora, en met alle tevredenheid.
Uiteindelijk blijft het aardig hetzelfde. Beide komen ze van RedHat EL af.

@TS:
Ik moet eerlijk zeggen, als je nog niet eens de keuze voor jezelf kan maken welke distro je neemt (op basis van eigen ervaringen), dan vind ik persoonlijk dat je er niet klaar voor bent om host te zijn. Je moet immers zo veel verstand en vertrouwen in je OS hebben dat je er een bepaalde service op aan kan bieden.

Gelukkig echter heb je zelf al besloten om het eerst maar is voor wat vrienden te doen ;)

Marin
20/03/09, 18:13
Ik moet eerlijk zeggen, als je nog niet eens de keuze voor jezelf kan maken welke distro je neemt (op basis van eigen ervaringen), dan vind ik persoonlijk dat je er niet klaar voor bent om host te zijn.

TS geeft toch niet aan dat hij meteen mission critical sites gaat hosten? Niet helemaal fair om hem daarop aan te vallen. Misschien is hij hobbyist die het ook voor vrienden doet.

QBell
20/03/09, 18:34
Ik val hem ook niet aan.

Ik laat hem mijn mening horen.
Gisteren wou TS namelijk nog wel een "echt" bedrijf beginnen (al dan niet zonder inschrijving kvk).

TS moet mijn tekst alleen zien als puur advies ;)

Marin
20/03/09, 19:03
TS moet mijn tekst alleen zien als puur advies ;)

Qua advies ben ik het met je eens. Zorg dat je een distro kent voor je aan de gang gaat.

@TS Maar ik neem aan dat je nu de boel wilt ontdekken? Begin dan met Centos. (en installeer geen X natuurlijk ;) )

BramuS
20/03/09, 19:59
Ik maak gebruik van Debian met DirectAdmin, en geen problemen (afkloppen). Ooit begonnen met Debian en eigenlijk niet meer vanaf gestapt, wel eens een test instalaltie met CentOS gehad, maar eigenlijk door tijd gebrek niet verder mee gaan experimenteren.

Freezer
20/03/09, 21:06
Het is gewoon handig om een release/distro te gebruiken met een lange lifecycle. CentOS kan je ervan uitgaan dat de release langer gesupport wordt dan bv de Fedora distro's. http://www.linux.com/feature/61498

hosting-complet
22/03/09, 14:44
oke. ik heb nu gewoon CentOS en het werkt perfect :).

Het si geinstaleerd op mijn VPS. maar het leuke is ik kan meerdere besturingssystemen instaleren en herstellen.

CentOS
SusE
Fedora
Debian
Ubuntu

;) Maar het loopt nu wel lekker :)

Iemand die goede forum software weet? Vbullitin kost namelijk geld

Wel mooi forum en goed voor me kaar maar goed

PhpBB3? ook wel goed ik snap die niet helemaal ik heb de oude phpbb2 liever
maar is deze wel veilig en goed?

bij voorbaat dank.

Triloxigen
22/03/09, 15:14
phpBB is prima.
vB is wel beter, maar dat kost inderdaad een paar stuivers

hosting-complet
22/03/09, 15:27
stel ik ga een forum beginnen, is dan 10 GB diskspace, 10 Mbit Upload per Seconden en 5 mysql databases en een NL domein genoeg?

XBL
22/03/09, 15:38
Dat hangt er maar helemaal vanaf hoe groot je forum gaat worden. Als je een forum ala GoT van Tweakers.net gaat runnen heb je veel te weinig aan die specs (ik zou dan denken aan iets geclusterts). Gaat je een forum draaien met een paar users heb je daar zat aan.

Dit geld overigens voor al je keuzes: phpBB is prima. Neem wel de laatste versie, phpBB2 wordt afaik niet meer doorontwikkelt (eventuele security en bug fixes komen dan niet meer). Maar geld dus ook voor je OS keuze: kies iets wat past bij je wensen. Als jij beter bent in het beheren van een Redhatachtig OS (CentOS bijv, maar ook Fedora) ga je daar voor - ben je beter in een debianachtige, ga je voor Debian of Ubuntu bijvoorbeeld. Misschien ben je zelfs beter in Windows, dan kies je daarvoor.

hosting-complet
22/03/09, 17:25
nou ik wil een forum met minimaal 1000 users kunnen runnen.
en dan met elke dag wel 50 posts

denk je dat dat lukt? 10 GB moet toch zat zijn? met 250 GB Dataverkeer? en 10MBps upload de server staat in frankrijk in datacenter het is een virtual private server

Freezer
22/03/09, 21:45
In het begin verbruik je helemaal niet zoveel. 50gb dataverkeer is meer dan zat, en neem kwaliteitshosting af in NL. Als je het doet, doe het goed en koop vbulletin. Geld waard.

Moc
22/03/09, 23:15
PhpBB3? ook wel goed ik snap die niet helemaal ik heb de oude phpbb2 liever
maar is deze wel veilig en goed?


Ik kan me voorstellen dat phpbb3 minder fijn werkt. Die ervaring had ik zelf ook, maar later toen ik er wat meer aan gewend was, merkte ik de voordelen (qua opties / mogelijkheden etc.)
phpbb2, is zeker ook nog goed om te gebruiken en is gewoon veilig!

Dezo
23/03/09, 09:06
nou ik wil een forum met minimaal 1000 users kunnen runnen.
En dan met elke dag wel 50 posts

denk je dat dat lukt? 10 gb moet toch zat zijn? Met 250 gb dataverkeer? En 10mbps upload de server staat in frankrijk in datacenter het is een virtual private server

ovh ?

Lxer
25/03/09, 10:15
nou ik wil een forum met minimaal 1000 users kunnen runnen.
en dan met elke dag wel 50 posts

denk je dat dat lukt? 10 GB moet toch zat zijn? met 250 GB Dataverkeer? en 10MBps upload de server staat in frankrijk in datacenter het is een virtual private server

het gaat er niet om hoeveel bezoekers er minimaal komen, maar hoeveel je maximaal denkt aan te kunnen.

Maar het is meer dan genoeg hoor. 50 posts is echt weinig. als je meer dan 1000posts p/d krijgt dan moet je misschien nog eens naar de specs kijken. (metname als er ook veel plaatjes gepost worden).
Zorg gewoon voor een makkelijke upgrade mogelijkheid bij je hoster.