PDA

Bekijk Volledige Versie : SIDN Forms?



Desmond
27/01/03, 23:30
Leuk al die veranderingen bij SIDN ... ik heb alleen geen zin om die bijbels van hun helemaal te lezen.

Heb ik het nou goed of verdwijnen er een berg formulieren?

www.xventus.nl/menu.php?select=formulieren

klopt toch zo?

Maar hoef ik dan ook geen KVK nummer op t registratie contract te zetten?

(je zou zeggen lees die troep dan maar daar heb ik echt geen tijd voor)

Nu krijg ik van de SIDN een zooi formulieren (digitale bestanden) bestanden voor persoonsdomein, handtekening, zakelijk domein...

vaaaag

almar
27/01/03, 23:41
Persoonsdomein, kan je weggooien gebruik je nooit.

KvK hoeft ook niet meer.

Zolang jij maar zeker weet dat de identiteit van de registrerende partij vast staat.

Gr,

Almar

uFx
28/01/03, 19:03
Oei! Ik zou het registratiecontract in .doc formaat maar snel van je website afhalen. Dit is nl. niet toegestaan door de SIDN:

"Deelnemer garandeert dat alle via zijn systemen automatisch gegenereerde Registratiecontracten in een niet-wijzigbare vorm beschikbaar komen"

Deimos
28/01/03, 19:17
"Deelnemer garandeert dat alle via zijn systemen automatisch gegenereerde Registratiecontracten in een niet-wijzigbare vorm beschikbaar komen"
Elke vorm is wijzigbaar zelfs dat mooie PDF document van ze. Kan ik perfect editten met mijn adobe acrobat 5.01. Dit is overigens nooit na te gaan.

Verder je zult dit wel moeten doen omdat in veel gevallen creatie van formulieren automatische gebeurd en dan is dit volgens mij de enige methode.

Toon
28/01/03, 19:22
die .doc die hij heeft staan op zijn pagina mag wel, want die is niet wijzigbaar ( handtekening)

WebBizz
28/01/03, 19:45
"Deelnemer garandeert dat alle via zijn systemen automatisch gegenereerde Registratiecontracten in een niet-wijzigbare vorm beschikbaar komen"


Waar staat dit?

WebBizz
28/01/03, 19:45
Ik wil eigenlijk mezelf als technical contact opnemen op het formulier. Dat mag dus niet??

uFx
28/01/03, 19:48
Het gaat er gewoon om dat de klant nix kan wijzigen. Enorm idiote regel van de SIDN, want inderdaad; elk formulier is te wijzigen :) (desnoods maak je een screenshot) .

Voor het gebruik van de handtekening en het logo in automatisch gegenereerde formulieren moet je een ontheffing aanvragen bij de SIDN. Dat Word document mag idd overigens wel; zag het net pas op de site van SIDN staan.

Toon
28/01/03, 20:10
Het gaat puur om die handtekening die er bij staat :)

Deimos
28/01/03, 20:14
Dus als ik dat formulier van ze wil maken in pdf, zodat PHP het kan editten. Dan moet ik ontheffing aanvragen??? Zoja geld dit enkel voor de SIDN leden of ook de resellers van de SIDN leden??

Desmond
28/01/03, 23:07
voor SIDN leden zelf ...

WebBizz
28/01/03, 23:34
Tss... bureaucratie. Ik vind die vrijwaringen handiger als ik het zo zie!

Toon
29/01/03, 12:39
jij wel, SIDN niet

ActiveDomain
30/01/03, 09:41
Origineel geplaatst door WebBizz
Ik wil eigenlijk mezelf als technical contact opnemen op het formulier. Dat mag dus niet??
Is niet echt nodig als deelnemer, je kunt iets als 'deelnemer als tech contact' aanklikken en dan sta je er gewoon bij als 2e tech contact.

[Elwin]
30/01/03, 10:36
Een voordeel is weer dat je geen / minder Kvk papieren hoeft te bewaren :) Maar ik snap niet waarom de SIDN het niet gewoon zoals DNS.be of Com/Net/Org registratie's doet. Nederlanders moeten altijd weer apart zijn :D

ric0
30/01/03, 10:38
Wat je vooral ziet is dat de SIDN vooral veel dingen rechtmatig afdekt.
Vooral nu ze de KvK-eis los laten willen ze zich waarschijnlijk rechtmatig indekken. Ze hebben natuurlijk de nodige ervaring opgedaan kwa rechten en wetgeving.

Ook met die handtekening dekken ze zich gewoon in. Als iemand die handtekening misbruikt, hebben zij er alles aan gedaan om dat tegen te gaan.

Wellicht wel tactisch om in je contract op te nemen dat door jouw gegenereerde bestanden niet gewijzigd mogen worden. Dat je jezelf indekt met een clausule enzo. Maar goed doorvoor weet ik te weinig van wetgeving.

Trouwens... om te roepen:
"geen tijd voor om te lezen" vind ik ook wat makkelijk. Het hoort bij je werk als deelnemer. Misschien niet leuk of interessant. Maar je wilt toch weten wat je tekent? Wat je uitgeeft en hoe je de nieuwe aanvraag moet doen?

Beetje lullig als je dat allemaal uit moet zoeken als je al contact hebt met een klant. Dan kom je onzeker over en dat gaat je dan ook veel tijd kosten.

Globaal komt het er eigenlijk op neer dat er ieder natuurlijk persoon kan registreren. Dus de eis voor KvK of een vergelijkbaar register is vervallen. Daardoor is er wat andere regelgeving gekomen.
Verder kan ook een bedrijf in het buitenland nu registereren.

Ook is het aantal WHOIS queries dat je per dag kunt doen beperkt tot 15 TENZIJ je ontheffing aanvraagt. Ook iets om op te letten.

Ik vind het gewoon een beetje dom om je niet een beetje te verdiepen in de materie. Zeker in een maatschappij waar de schuldvraag steeds belangrijker wordt en rechtzaken aan de orde van de dag zijn.

ric0
30/01/03, 10:39
Overigens.... moet deze niet naar het "Domeinnaam" forum?

[Elwin]
30/01/03, 10:47
Origineel geplaatst door ric0
Wat je vooral ziet is dat de SIDN vooral veel dingen rechtmatig afdekt.
Vooral nu ze de KvK-eis los laten willen ze zich waarschijnlijk rechtmatig indekken. Ze hebben natuurlijk de nodige ervaring opgedaan kwa rechten en wetgeving.


Als ze zich rechtsmatig willen indekken dan hadden ze beter die Kvk eis niet moeten laten vallen. Want nu krijg je het probleem dat ook buitenlandse mensen domeinen kunnen registeren en hierdoor het probleem met fraude ook weer hoger kan worden.



Ook met die handtekening dekken ze zich gewoon in. Als iemand die handtekening misbruikt, hebben zij er alles aan gedaan om dat tegen te gaan.


Die handtekening vind ik opzich wel goed. Een ondertekenaar heeft dan direct een exemplaar voor zichzelf waar de SIDN ook tekent voor haar plicht.



Beetje lullig als je dat allemaal uit moet zoeken als je al contact hebt met een klant. Dan kom je onzeker over en dat gaat je dan ook veel tijd kosten.


True.



Ook is het aantal WHOIS queries dat je per dag kunt doen beperkt tot 15 TENZIJ je ontheffing aanvraagt. Ook iets om op te letten.


Dat geld alleen voor de echt whois. Om te kijken of een domein bestaat mag je meer dan 15x per dag doen.

mikajo
30/01/03, 10:51
:: Dus als ik dat formulier van ze wil maken in pdf, zodat PHP het kan editten. Dan moet ik ontheffing aanvragen??? Zoja geld dit enkel voor de SIDN leden of ook de resellers van de SIDN leden??

Het is zowieso een idioot systeem. In deze tijd nog een formulier invullen en terugfaxen / terugsturen... en dat als internetbedrijf...
De meeste klanten verliezen we doordat ze de formulieren niet terugsturen.

Hoe lang zal het nog duren voordat de veel te dure stichting er tussen uit kan?

Moeten we straks nog een extra vrijwaringsverklaring tekenen waarin de deelnemer verklaard het originele PDF document niet te hebben gewijzigd etc. etc...

Wat heeft de Stichting als toegevoegde waarde? Als het zover komt dat een bedrijf wordt aangeklaagd trekt de Stichting zich direct terug... dus waar zijn ze voor :) ?

En als dank om tenminste 600 euro te doneren om jezelf 'lid' te mogen noemen, krijg je vrijstelling om tot wel 3000 whois opvragingen per dag te mogen doen ipv 15 (!!).... waar zijn ze in godsnaam mee bezig... :(

ric0
30/01/03, 11:29
Origineel geplaatst door mikajo
Het is zowieso een idioot systeem. In deze tijd nog een formulier invullen en terugfaxen / terugsturen... en dat als internetbedrijf...
De meeste klanten verliezen we doordat ze de formulieren niet terugsturen.

Hoe lang zal het nog duren voordat de veel te dure stichting er tussen uit kan?

Moeten we straks nog een extra vrijwaringsverklaring tekenen waarin de deelnemer verklaard het originele PDF document niet te hebben gewijzigd etc. etc...

Wat heeft de Stichting als toegevoegde waarde? Als het zover komt dat een bedrijf wordt aangeklaagd trekt de Stichting zich direct terug... dus waar zijn ze voor :) ?


Wat formulieren betreft... dat is puur kwa wetgeving niet anders. Alleen een overeenkomst op papier of per fax is rechtsgeldig.

De SIDN is naar mijn idee de stichting die het .nl domein beheerd. Er moet toch 1 autoriteit zijn die het beheer doet, die de regels bepaald en uitvoert. Persoonlijk vind ik het wel goed dat dit in de vorm van een stichting is in plaats van een commercieel bedrijf.

Dat ze zich indekken met allerlei clausules enzo zorgt er gewoon voor dat ze niet aangeklaagd kunnen worden voor zaken waar ze in principe niks mee te maken hebben; dan wel geen invloed op hebben.

mikajo
30/01/03, 11:42
:: De SIDN is naar mijn idee de stichting die het .nl domein beheerd.

Very clever :)

superior-is
30/01/03, 11:59
Even de thread verplaatst :)

WebBizz
30/01/03, 12:49
Je behoort volgens het nieuwe reglement als deelnemer de identieit van de domeinnaamhouder te controleren. Bij bedrijven doe je dat bjvoorbeeld via een uittreksel KvK. Zijn er nu nog vereisten aan de recentheid van een uittreksel of is dat aan de deelnemer zelf?

En hoe moeten particulieren zich identificeren?

superior-is
30/01/03, 16:36
Via paspoort/ID-kaart/rijbewijs?

Deimos
30/01/03, 17:04
schrap het rijbewijs maar, is namelijk officieel geen geldige legitimatie. En die whois reuest (15 per dag) vind ik echt zwaar bagger. Wat ik dus ga doen is gewoon die van een host gebruiken en dan maar dmv een php script de output rippen. Of direct bij SIDN, want die maatregel slaat echt alles IMO.

Domenico
30/01/03, 17:39
Als je deelnemer bent krijg je ontheffing voor die 15 opvragingen per dag limiet maar kan ik hieruit opmaken dat veel mensen geen deelnemer I zijn?

Ik moet zeggen dat het voor deelnemers natuuurlijk wel gunstig is maar het slaat inderdaad helemaal nergens op en de limiet is naar mijn weten ook alleen in nederland in gebruik. :(

[Elwin]
30/01/03, 18:11
I am Deelnemer 1 :D
Maar idd het slaat nergens op. BTW als je op de site van de SIDN 15 keer een uitgebreide whois doe krijg je een melding dat je over het max zit en dat het geblokt wordt. Wanneer je een whois doet die niet uitgebreid is mag je het wel 100 keer doen. Ook vreemd :P

Deimos
30/01/03, 18:25
tja vind het maar bullshit. Zouden de grotere hosts ala vuurwerk ook niet meer dan 3000 whois requests per dag doen? Kan ik me bijna niet voorstellen. Verder tja echt belachelijk, laten we met zijn allen 5 dagen niets registreren. Kijken of ze er dan wat aan doen :*)

[Elwin]
30/01/03, 18:40
lol en dan zeker inkomsten mislopen om SIDN te plagen :D
no way :)

WebBizz
30/01/03, 18:41
Tegenstrijdige verhalen, mag je een rijbewijs nu wel of niet gebruiken?

Het gaat naar mijn idee om de controle van de identiteit, uit een rijbewijs blijkt dat m.i. voldoende, buiten het feit of het al dan niet een officieel legitimatiebewijs is...

:D Ben trouwens sinds vandaag deelnemer I :D

Deimos
30/01/03, 18:57
tja weet niet. Persoonlijk accepteer ik het niet. Of ze moeten geen ander legitimatie bewijs voor handen hebben.

Maareh gefeliciteerd :) of juist niet?? ;)

mikajo
30/01/03, 19:48
Het is maar net wat je accepteert als legitimatie.

Voor Domeinwinkel.com gebruiken we TeleTik. De particulieren moeten via TeleTik afrekenen. TeleTik is een soort PayPal, maar dan vereenvoudigd en alleen voor Nederland. Je meld je aan --> zij storten 0,01 Euro op je rekening --> daar staat een code bij --> die code voer je in bij TeleTik en je bent lid.

Je klant betaald via TeleTik en jij krijgt van TeleTik een mailtje dat de klant heeft betaald! Perfect dus, wanneer de klant heeft betaald registreer jij hun domeinnaam. Al het administratieve werk doet TeleTik. Je betaald ongeveer 3-5% provisie, maar op een klein bedrag is dat bijna niets.

Legitimatie..... jongens, wat kan het jullie interesseren WIE de domeinnaam registreerd ????? Op het registratiecontract staat duidelijk dat de Stichting PLUS deelnemers nimmer aansprakelijk zijn voor... blah blah blah....

Dus, lekker interessant wie de domeinnaam registreerd :)

Het registratiesysteem heeft wel een adres check, maar dat heb ik nooit begrepen... sla het telefoonboek open, klop een adres in en hij wordt geaccepteerd :)

Tja, leuker kunnen we het niet maken, wel extra verwarrend !

Succes allemaal!

cridea
30/01/03, 20:38
Origineel geplaatst door Domenico
Als je deelnemer bent krijg je ontheffing voor die 15 opvragingen per dag limiet maar kan ik hieruit opmaken dat veel mensen geen deelnemer I zijn?

Ik moet zeggen dat het voor deelnemers natuuurlijk wel gunstig is maar het slaat inderdaad helemaal nergens op en de limiet is naar mijn weten ook alleen in nederland in gebruik. :(

Ik krijg net aanvraagformulier ontheffing onder mn neus maar dat is dus alleen interessant wanneer je over een vast ip beschikt, anders heb je dus gewoon pech?

Deimos
30/01/03, 21:00
Ik denk dat SIDN de bedoeling heeft gehad om dit per server te regelen. En aangezien een server een vast ip-adres heeft zou dit geen probleem moeten zijn. Maarja zeer slimme actie van ze, NOT.

Wat is er eigenlijk de gedachten achter?

mikajo
30/01/03, 22:45
:: Wat is er eigenlijk de gedachten achter?

Dit IP adres mag officieel niet eens publiekelijk bereikbaar zijn!!
De bedoeling van de ontheffing is dat een deelnemer *intern* meer whois opvragingen mag doen dan de restrictie van 15.

In belgiƫ bestaat zo'n dergelijk systeem al lang. Hier in Nederland is het dus nieuw om een restrictie op Whois opvragingen te doen.

De gedachten erachter is minder bandbreedte voor de 'stichting'... dus meer inkomsten ipv uitgaven :)

Deimos
31/01/03, 07:11
en is et dan soms de bedoeling dat we alle mensen die willen controleren of een domeinnaam vrij is doorsturen naar SIDN??? Zoja, dan betekend dit toch juist meer dataverkeer . :-s

mikajo
31/01/03, 08:03
:: en is et dan soms de bedoeling dat we alle mensen die willen controleren of een domeinnaam vrij is doorsturen naar SIDN??? Zoja, dan betekend dit toch juist meer dataverkeer . :-s

Ja en nee.
Op domeinwinkel.com heb ik dat helaas wel moeten vermelden :(
Het systeem dat we gebruiken zoekt alle mogelijke vrije namen en ja... als het systeem 10 vrije namen heeft gevonden heb ik dus al 10 whois opvragingen gedaan :(

En nee, op de site van SIDN mag je per bezoeker ook maar 15 keer een naam opvragen.

Via www.sidn.nl/whois.php schijn je meer keren een whois uit te mogen voeren, maar ja... dan moeten je klanten wel eerst naar nic.nl.

Krom systeem... Iedere deelnemer zou inprincipe direct al ontheffing moeten krijgen. Moeilijk lijkt me dat niet. SIDN kan bijvoorbeeld een code meesturen en checken op IP / domeinnaam. Als die van de deelnemer is zouden de whois aanvragen gewoon doorgelaten moeten worden. Waar zijn we anders deelnemer voor ?????

cridea
31/01/03, 08:08
Dat je op de SIDN site maar 15 keer kan controleren is op zich niet zo'n probleem, je bezoekers hebben allemaal een verschillend IP tenslotte en de meeste zullen aan 3,4 pogingen genoeg hebben.

mikajo
31/01/03, 08:12
:: Dat je op de SIDN site maar 15 keer kan controleren is op zich niet zo'n probleem, je bezoekers hebben allemaal een verschillend IP tenslotte en de meeste zullen aan 3,4 pogingen genoeg hebben.

Ja, dat is wel zo...
Maar als je een eigen site hebt waar een systeem draait dat op namen controleerd sta ik een beetje voor gek om te zeggen dat ze het beste op www.nic.nl kunnen kijken... En dat moet ik nu dus even doen :(
Tot de ontheffing verleend is....

WebBizz
31/01/03, 08:34
Goed argument Mikajo, ze zouden gewoon moeten controleren op domeinnaam, dan heb je geen gedoe met formulieren restricties.

mikajo
31/01/03, 08:39
ach, de techniek die SIDN gebruikt is gewoon achterhaald. Ik snap wel dat er ergens een beleid moet zijn, maar er zijn ook bijna geen problemen bij het registreren van bijv. com/net/org/info/net/biz/us/cc/ws/co.uk etc.. domeinnamen...

Dat kan allemaal via een centraal systeem...
Niks abonnementskosten, gewoon $8.95 voor die domeinnamen. Na een jaar niet meer betaald? Dan wordt de domeinnaam gewoon vrijgegeven...

Ik snap niet wat daar mis mee is :(

ric0
31/01/03, 09:25
Origineel geplaatst door mikajo
ach, de techniek die SIDN gebruikt is gewoon achterhaald. Ik snap wel dat er ergens een beleid moet zijn, maar er zijn ook bijna geen problemen bij het registreren van bijv. com/net/org/info/net/biz/us/cc/ws/co.uk etc.. domeinnamen...

Dat kan allemaal via een centraal systeem...
Niks abonnementskosten, gewoon $8.95 voor die domeinnamen. Na een jaar niet meer betaald? Dan wordt de domeinnaam gewoon vrijgegeven...

Ik snap niet wat daar mis mee is :(

Er is op zich niks mis mee...
Persoonlijk vind ik echter de manier waarop de SIDN werkt wel handig. Het is heel duidelijk hoe je moet verhuizen, wijzigingen doorgeven etc.

Bij com/net/org verschilt gewoon per tent die het doet.
Ik ken genoeg drama verhalen van Verisign/Network Solutions...

Soms moet jezelf per fax een bevestiging sturen. Niet te geloven.

Domenico
31/01/03, 09:59
Origineel geplaatst door mikajo
En dat moet ik nu dus even doen :(
Tot de ontheffing verleend is....

Wij hadden die ontheffing maanden geleden al. Waar is het mis gegaan? ;)

mikajo
31/01/03, 10:03
:: Wij hadden die ontheffing maanden geleden al. Waar is het mis gegaan?

Hehe... we hebben wel ontheffing, maar hebben dat netjes volgens de procedure gedaan en een intern IP adres opgegeven... stom... :)

cridea
31/01/03, 10:03
Ja, ik heb mijn domeincheck ook moeten aanpassen...

Maar hoe wil je ontheffing aanvragen, als er in het formulier staat dat je het niet aan derden beschikbaar mag stellen?

mikajo
31/01/03, 10:07
officieel mag dat dus niet...
maar volgens mij doet iedereen het wel ....

superior-is
31/01/03, 11:40
Tja, van de SIDN site:


U moet aan de Deelnemer categorie I een kopie van een geldig paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of een kopie van een recent (niet ouder een half jaar) uittreksel uit het bevolkingsregister, strekkend tot bewijs van de identiteit en het ingezetenschap van Nederland, overleggen.

mikajo
31/01/03, 13:21
dan heb je toch niet helemaal goed gelezen: een legitimatie is alleen verplicht bij de aanvraag van een persoonsdomeinnaam, bv. jansen.004.nl, iets wat dus bijna nooit gedaan wordt.

Bij het registratiecontract is *geen* legitimatie verplicht.

superior-is
31/01/03, 16:50
Je hebt gelijk -- neemt niet weg dat de SIDN *wel* genoegen neemt met een rijbewijs als legitimatie.

Toon
31/01/03, 22:43
/me ook deelnemer.

Je moet gewoon de gegevens up-2-date houden, en een rijbewijs mag je ook gebruiken als je bijv. je o.v. jaarkaart ophaalt kan ik me herinneren. ;)

almar
01/02/03, 15:15
Voor diegenen die niet deelnemer zijn (wij zijn het wel!) en wel domeinnamen willen verkopen, gebruik de is funtie:

whois -h whois.domain-registry.nl 'is almarvanpel.nl'
whois -h whois.domain-registry.nl 'is almarbestaatnietvanpel.nl'

op de is functie zit geen limiet.

Oftewel TIP!

En je wilt de whois gegevens toch niet hebben, waarom zou je.

Ctrl-Alt
08/03/03, 18:41
Origineel geplaatst door byh
Dat je op de SIDN site maar 15 keer kan controleren is op zich niet zo'n probleem, je bezoekers hebben allemaal een verschillend IP tenslotte en de meeste zullen aan 3,4 pogingen genoeg hebben.

Het probleem van mij is dat via de site maar 15 keer zo'n .nl whois query uitgevoerd kan worden. In dit geval is het dus niet afhankelijk van de bezoeker. Met andere woorden: als een bezoeker op een dag al 15 keer een query heeft uitgevoerd, kan een andere bezoeker dat niet meer doen. Heeft iemand hier een oplossing voor?

[Elwin]
08/03/03, 18:56
vraag ontheffing aan als je SIDN deelnemer bent. En anders is er zo 123 niet echt een oplossing :S

Ctrl-Alt
08/03/03, 18:59
Origineel geplaatst door [Elwin]
vraag ontheffing aan als je SIDN deelnemer bent. En anders is er zo 123 niet echt een oplossing :S

Elwin, ik heb ontheffing gevraagd op het IP van de server, maar ik ontving een brief dat het dan niet toegestaan is. Is er geen andere oplossing? Of moet ik enkel de IS functie gebruiken?