PDA

Bekijk Volledige Versie : Risico Zonder KVK?



hosting-complet
18/03/09, 22:30
Is het een groot risico om een hosting bedrijf op te richten zonder KVK?

Het gaat dan om inkomsten van minimaal 50 euro per maand

BsHosting
18/03/09, 22:32
Het risico is er zeker de belastingdienst controleert steeds meer op illegale bedrijfjes.

Inschrijven is verplicht als je diensten aanbied, of je daarnaast belastingplichtig bent maakt de belastingdienst uit.

SF-Jeroen
18/03/09, 22:35
Nou ja, je kan dus ook geen BTW nummer aanvragen zonder KvK, wat inhoud dat bedrijven nooit bij je zullen kopen omdat ze een BTW factuur willen, en als de belastingdienst erachter komt krijg je een flinke boete.

hosting-complet
18/03/09, 22:36
oke.

ik wil wat verdienen om me server te onderhouden dus
maar kvk kan ik niet aanvragen ben minderjarig.
en mijn ouders willen niet mee werken want ze snappen die zooi allemaal niet?
Wat kan ik dan het beste doen? Meteen kappen of wat?

Misschien gratis diensten aanbieden en met advertenties me geld verdienen?

BsHosting
18/03/09, 22:39
Krantenwijk
Vakkenvullen

In ieder geval geen illegaal bedrijfje willen runnen, vroeg of laat komt de belasting kijken en krijg je een leuke boete zoals Jeroen al aangeeft.

Herbert
18/03/09, 22:39
Als je een hosting bedrijf start dan ben je verplicht je in te schrijven bij de kvk.
Het maakt niet uit of je 5 euro of 5000 euro per maand verdient.
Zwart werken is altijd een risico, dus loop eerst even langs de kvk.

hosting-complet
18/03/09, 22:41
ik heb momenteel een rkantenwijk maar dat is me iets te, IVM, Examens enz..
Het evrdient wel lekker maar ik spaar ook tegelijker tijd. Een hosting met vrienden en de site niet beschikbaar over interet maken is ook een oplossing:unsure: Kijk dat kan wel maar dat verdient niet egt lekker. Iemand andere ideen?

SF-Jeroen
18/03/09, 22:43
Albert Heijn? Als je nu al geen tijd hebt voor een krantenwijk wie gaat je hostingbedrijfje runnen dan? Als de server down is moet je toch wel binnen 1.5 uur bij de server zijn wil je een beetje uptime behouden.

BsHosting
18/03/09, 22:44
Jij wilt geld verdienen maar weinig moeite doen schijnbaar.

Een krantenwijk is hooguit een uurtje per dag en s morgens vroeg.
Vakkenvullen kan je afspreken wanneer jij kan.

Zo zijn er legio manieren maar ja je moet er wel tijd in steken niks zal je komen aanwaaien.

hosting-complet
18/03/09, 22:46
ja oke :P

maar dat si dan ook weer zo iets. ik vind het leuk om te hosten voor mensen en wil dit graag doen mja dat gedoe met de kvk is wel weer heel veel zooi en me ouders willen niet mee werken :S

ik beschik nu over een vps ik host nu alleen me eigen site

www.hosting-complete.nl

maar hoe groot is het risico dat je binnen 2 maand word gepakt? omdat het misschien met me verjaardag namelijk wel mag. dat kvk aanvragen.

en via vrienden was ook mogelijk toch?

DutchTSE
18/03/09, 22:46
Ik heb niet het idee dat je onze adviezen ter harte neemt.

Stuur je ouders langs de kvk en laat ze voorlichten en klaar.

Hoe denk je overigens klaar te willen staavoor je klanten als je op school zit.. wat als je server uit valt? Denk daar ook eens over na

Triloxigen
18/03/09, 22:51
ik heb momenteel een rkantenwijk maar dat is me iets te, IVM, Examens enz..
Het evrdient wel lekker maar ik spaar ook tegelijker tijd. Een hosting met vrienden en de site niet beschikbaar over interet maken is ook een oplossing:unsure: Kijk dat kan wel maar dat verdient niet egt lekker. Iemand andere ideen?

En je denkt dat hosting meer verdiend? :p

Krantenwijk is 4,- per uur ofzo?
Als beginnende hoster ben je vermoedelijk wel meer tijd kwijt aan support, onderhoud, aanmaken accounts, etc.

SF-Jeroen
18/03/09, 22:53
To do:
1: KvK aanvragen (47 euro per jaar)
2: Belasting (B.T.W.) nummer aanvragen (danwel via KvK)
3: Algemene voorwaarden opstellen of laten opstellen
4: Administratiesysteem kopen / leasen (vanaf 100 euro + jaarlijkse kosten)

Wat zijn de risicos indien jet het niet zo doet:

1: Boete belastingdienst
2: Schadeclaims, indien je klanten een uptime van zoveel procent belooft en die niet geeft ben jij aansprakelijk.
3: Indien klanten een DoS uitlokken op jouw server mag jij betalen (behalve als je toevallig de klant aansprakelijk kan stellen (wss. rechtbank), maar dan moet jij eerst betalen, dan je klant. Dit kan in de duizenden euros lopen).
4: Klanten die niet betalen kun je niks tegen doen, ze hebben immers niks getekend, en handelen niet met een bedrijf.
5: Iemand maakt een grote site waardoor je mysql bijvoorbeeld crashed. Andere klant heeft een webshop. Jij mag opdraaien voor de misgelopen omzet + downtime.
etc. etc.

hosting-complet
18/03/09, 22:53
kijk daar heb je een mobiel voor.

met een 3G verbinding en een SSH Client op me mobiel.

en op school gaat het prima en mobiel opnemen is bij ons toegestaan,

ik neem jullie ideen van harte hoor maar ik zoek toch eigelijk iets anders.

Ik heb laatst gesoliciteerd bij VAN HAREN, en ik ben aangenomen alleen het gaat mij er ook vooral om bij het aanbieden van hosting dat ik wat verdien en niet voor de lol betaal, uit eindelijk dan he, Ik weet in het begin moet je inversteren, Dat ga ik ook doen. Heb dr niet voor niets voor gespaard.

Maar het gaat mij er om dat ik gewoon met de KVK zit en het mogelijke geld wat ik wil verdienen, De rest is No Problem.

Mijn VPS staat bij een betrouwbare hosting: www.amenworld.nl

Het voordeel VPS Start automatische als dr wat misgaat.

En het bellen van klanten kan allemaal in de les gebeuren. En binnenkort een ICT Opleiding volgen op NIV 4 in ede.

SF-Jeroen
18/03/09, 22:55
Start automatisch als er wat misgaat, denk het niet hoor. Ik kan een dozijn voorbeelden noemen waarbij jouw VPS niet bereikbaar is en blijft zonder handmatig ingrijpen.

Herbert
18/03/09, 22:57
Wat je wel kan doen is aan je vader vertellen dat je computer 24 uur per dag aan moet blijven staan, als die dan vraagt waarom dan zeg je dat je vrienden op jou computer willen kijken.
Als die dan nog vragen heeft dan zeg je dat je vanaf nu een illegaal bedrijfje hebt en dat de kans groot is dat je vader een belasting aanslag krijgt over jou inkomsten omdat jij minderjarig bent.
Ik denk dat hij het dan wel begrijpt :)
Je hebt dan twee kansen,
1: Hij trekt meteen de stekker eruit.
2: of hij zegt prima jongen, we gaan eerst even langs de kvk.
Maar als ik dat zo hoor hou dan rekening met het eerste..

Edit:
Sorry verkeerd gelezen, hij staat in het datacenter.
Maar mijn reaktie blijft van toepassing.

BsHosting
18/03/09, 22:57
Dan blijf lekker eigenwijs doe het gewoon en kom hier naderhand niet uithuilen als je gepakt wordt door de belasting.

De wet om in te schrijven als men diensten aanbied is niet voor niets ingevoerd.

Triloxigen
18/03/09, 23:04
kijk daar heb je een mobiel voor.

met een 3G verbinding en een SSH Client op me mobiel.

en op school gaat het prima en mobiel opnemen is bij ons toegestaan,

ik neem jullie ideen van harte hoor maar ik zoek toch eigelijk iets anders.

Ik heb laatst gesoliciteerd bij VAN HAREN, en ik ben aangenomen alleen het gaat mij er ook vooral om bij het aanbieden van hosting dat ik wat verdien en niet voor de lol betaal, uit eindelijk dan he, Ik weet in het begin moet je inversteren, Dat ga ik ook doen. Heb dr niet voor niets voor gespaard.

Maar het gaat mij er om dat ik gewoon met de KVK zit en het mogelijke geld wat ik wil verdienen, De rest is No Problem.

Mijn VPS staat bij een betrouwbare hosting: www.amenworld.nl (http://www.amenworld.nl)

Het voordeel VPS Start automatische als dr wat misgaat.

En het bellen van klanten kan allemaal in de les gebeuren. En binnenkort een ICT Opleiding volgen op NIV 4 in ede.

Met een SSH client op je mobiel kom je niet ver, je kent vanaf SSH alle problemen oplossen (als je uberhaupt het probleem kan vinden?).
Soms moet je gewoon meer info opzoeken, dat gaat je gewoon niet fatsoenlijk lukken op een telefoon hoe graag je het ook wilt.

En je VPS start op als het monitoringsysteem denkt dat er iets mis is, wat niet er definitie gelijk is aan iets mis zijn. Daarbij zal het probleem als hij zich opnieuw opstart nog steeds voordoen.
Daarbij is reboten is geen oplossing van een probleem.

En klanten bellen in de les, lijkt me sterk. Je zult het lokaal uit moeten, en dan? Ga je vertellen dat de server het niet doet, waar de klant al achter is ;)

Moc
19/03/09, 00:16
Reactie op de opmerking van de TS, dat het niet mogelijk zou zijn een kvk nummer aan te vragen omdat je minderjarig bent:

Natuurlijk kan dat wel, alleen moet je ingewikkeldere procedures volgen. Het belangrijkste is dat je ouders er volledig achterstaan. Je hebt bijvoorbeeld een procedure waarbij je als minderjarige wel zelf mag beslissen (tot op een zeker bedrag wat van te voren is vastgelegd) hoe en waar je je geld aan besteed (bedrijfsmatig gezien). Dit wordt dan door zowel je ouders als de kantonrechter goedgekeurd en vastgelegd.

Ik raad je aan om de adviezen, gegeven door mensen die ervaring hebben, op te volgen, en te accepteren dat je echt niet (en zeker niet in je uppie) een bedrijf als minderjarige kan starten, aangezien je daarvoor nog te veel verplichtingen hebt (school e.d.). Hoe moeilijk het ook te accepteren is.

Maak eerst je school af, en kijk daarna of je het echt nog wilt. Indien je die motivatie hebt, dan kom je er wel. Mits je bereid bent er wat voor te doen tenminste!

huizinga
19/03/09, 00:29
is het niet verstandiger om een resellerpakket af te nemen en met de hoster af te spreken dat zei zorg dragen voor de facturering en jou een marge geven over de klanten die jij aanbrengt.

Hoef je je niet druk te maken over kvk, btw enz. je ontvangt gewoon de afgesproken marge op je rekening.. (en als je een klein beetje handig bent kan het een en het ander ook voorzien worden van jou logo, dan merken jou klanten er niet veel van..)

<knip>
Ron edit: nooit meer doen!

Ramon Fincken
19/03/09, 00:51
en op school gaat het prima en mobiel opnemen is bij ons toegestaan,

tering... ik mag hopen dat je een grapje maakt zeg..

Planera
19/03/09, 01:11
Wat je wel kan doen is aan je vader vertellen dat je computer 24 uur per dag aan moet blijven staan, als die dan vraagt waarom dan zeg je dat je vrienden op jou computer willen kijken.
Als die dan nog vragen heeft dan zeg je dat je vanaf nu een illegaal bedrijfje hebt en dat de kans groot is dat je vader een belasting aanslag krijgt over jou inkomsten omdat jij minderjarig bent.
Ik denk dat hij het dan wel begrijpt :)
Je hebt dan twee kansen,
1: Hij trekt meteen de stekker eruit.
2: of hij zegt prima jongen, we gaan eerst even langs de kvk.
Maar als ik dat zo hoor hou dan rekening met het eerste..

Edit:
Sorry verkeerd gelezen, hij staat in het datacenter.
Maar mijn reaktie blijft van toepassing.

Hij gaat naar het datacenter om de stekker er uit te trekken? :smartass:

Geen KvK, lekker verdienen(?), school (waar je de telefoon op mag nemen), wonder VPS die alles zelf kan, een vader die de stekker er uit trekt want hij snapt niets van alle zooi... conclusie: meteen kappen.

Je bent (te) jong en komt weinig ambitieus over, gaat voor het grote geld met zo weinig mogelijk gedoe. Geen aanwinst voor de branche (welke dan ook).

Houd je hostingpakketje, host wat vrienden en familie voor een paar knaken maar ga je diensten niet commercieel aanbieden. Wacht daar in ieder geval nog een aantal jaren mee. Daar kom namelijk erg veel bij kijken, en daar zit jij zo te lezen echt niet op te wachten en dat kan je duur komen te staan.

Phu
19/03/09, 02:10
Vakantietijd begint weer lijkt het wel een beetje.

Examen doen bijverdienen en over 3 maanden na de vakantie ermee nokken...
Zoek gewoon een resellerhoster waar je gewoon per klant een x bedrag voor krijgt
heb je ook geen gezeik de inkomsten die je hiermee verdient kan je gewoon middels een factuur ontvangen dan houdt de hosting partij een xx bedrag vast voor de belastingdienst.

DeziWeb
19/03/09, 05:57
Gewoon doen?

Ik meen dat de belasting dit jaar alleen extra gaat controleren op giftenaftrek en niet op startende hosters...

:lovewht:

Rik
19/03/09, 06:49
Als je een hosting bedrijf start dan ben je verplicht je in te schrijven bij de kvk.
Het maakt niet uit of je 5 euro of 5000 euro per maand verdient.
Zwart werken is altijd een risico, dus loop eerst even langs de kvk.

Klopt niet helemaal...

Vooral het uren-criterium is van belang bij het bepalen of het wel of geen 'onderneming' betreft. Ook het 'aantal' klanten, de omzet en 'promotie activiteiten'.

BsHosting
19/03/09, 07:12
@ Rik

Wat herbert zegt klopt wel degelijk.
Inschrijven is altijd verplicht als je diensten aan gaat bieden.

Of jij daarnaast belastingplichtig bent bepaald de belasting en die uren hebben daar niks mee te maken wel je omzet.
Dus dit is iemand gewoon valse info geven net als Deziweb, betaal jij zijn boete.

Rik
19/03/09, 07:21
@ Rik

Wat herbert zegt klopt wel degelijk.
Inschrijven is altijd verplicht als je diensten aan gaat bieden.

Of jij daarnaast belastingplichtig bent bepaald de belasting en die uren hebben daar niks mee te maken wel je omzet.
Dus dit is iemand gewoon valse info geven net als Deziweb, betaal jij zijn boete.

Pardon ?

Als jij maar een uurtje per week 'werk' hebt aan je zaak, je hebt 3 klantjes uit je vriendenkring... en je maakt geen publieke promotie, dan ben je zowel voor de Kvk, als voor de belastingdienst GEEN ondernemer.

Niks valse info: dat is de wet.

BsHosting
19/03/09, 07:51
Och ja doe lekker eigenwijs zou ik zeggen en betaal daarna samen met Deziweb de boete.

De wet is vorig jaar al aangepast, of jij wel of niet als ondernemer gezien wordt staat geheel los van de VERPLICHTE inschrijving.

Diensten aanbieden is inschrijven of je moet in een vrijgestelde sector vallen en dat is hosting toch echt niet.
TS roept hier wel vriendjes maar hij wil geld verdienen, hij heeft ook een website met een hostingnaam er in en dan kan jij zeggen is nog niet publiek ja daar trapt de belasting echt in

Ik heb in mijn omgeving meer van die mensen gezien die dachten dat het allemaal zo maar kon, van 1 weet ik het pa en ma zijn kinderbijslag kwijt en zoonlief kan de komende jaren belastingboete terugbetalen.

Maar ook hij zei och ja het is toch voor vrienden.

Rik
19/03/09, 08:16
Och ja doe lekker eigenwijs zou ik zeggen en betaal daarna samen met Deziweb de boete.

De wet is vorig jaar al aangepast, of jij wel of niet als ondernemer gezien wordt staat geheel los van de VERPLICHTE inschrijving.

Diensten aanbieden is inschrijven of je moet in een vrijgestelde sector vallen en dat is hosting toch echt niet.
TS roept hier wel vriendjes maar hij wil geld verdienen, hij heeft ook een website met een hostingnaam er in en dan kan jij zeggen is nog niet publiek ja daar trapt de belasting echt in

Ik heb in mijn omgeving meer van die mensen gezien die dachten dat het allemaal zo maar kon, van 1 weet ik het pa en ma zijn kinderbijslag kwijt en zoonlief kan de komende jaren belastingboete terugbetalen.

Maar ook hij zei och ja het is toch voor vrienden.


Wat maak jij je druk om anderen joh? Ok, het is jouw branche die door dit soort lui een wat slechtere naam heeft.

Als hij aangeeft geld te willen verdienen en als hij dus promotie maakt, dan is hij WEL ondernemer en dus bestaat de inschrijvingsverplichting. Ik zeg dus exact het zelfde als jij alleen je bent te druk met 'kwaad zijn' in plaats van te lezen.

Ik zeg dat je niet ALTIJD ondernemer bent, in zijn geval dus wel.

bkraan
19/03/09, 08:35
@ Rik

Wat herbert zegt klopt wel degelijk.
Inschrijven is altijd verplicht als je diensten aan gaat bieden.

Of jij daarnaast belastingplichtig bent bepaald de belasting en die uren hebben daar niks mee te maken wel je omzet.
Dus dit is iemand gewoon valse info geven net als Deziweb, betaal jij zijn boete.

Ik neem aan dat Marcel dit sarcastisch bedoelde?:thumbup:

Triloxigen
19/03/09, 08:36
Altijd mooi die discussies met BsHosting :thumbup:

BsHosting
19/03/09, 09:18
Een discussie kan iedereen van leren maar ik wordt er onderhand hopeloos van dat er mensen rondlopen die menen dat een inschrijving gelijk staat aan of je wel of geen onderneming bent.

Dat zijn nl 2 aparte zaken.

Het zou idd wat beter zijn als de wet uit Belgie hier eens ingevoerd zou worden.

Rik
19/03/09, 09:35
Een discussie kan iedereen van leren maar ik wordt er onderhand hopeloos van dat er mensen rondlopen die menen dat een inschrijving gelijk staat aan of je wel of geen onderneming bent.

Dat zijn nl 2 aparte zaken.

Het zou idd wat beter zijn als de wet uit Belgie hier eens ingevoerd zou worden.


Wat een onzin zeg...

Ik wordt hopeloos van mensen die uit frustratie van de vele concurrenten gaan lopen schelden en elke mogelijke nieuwe starter proberen af te raden het te doen. Je had hem ook gewoon kunnen zeggen: pak het goed aan, schrijf je in en welkom bij de club... Maar nee, het mot weer negatief.

Het is toch heel logisch dat de Kamer van Koophandel er is voor ONDERNEMINGEN, en niet voor mensen die op een andere wijze (niet professioneel/commercieel) een klein centje bijverdienen. De buurvrouw die bij een kennis schoonmaakt geeft die 50 extra euro per week gewoon op bij haar inkomstenbelasting en klaar. Niks inschrijving KvK.

De Kamer van koophandel maakt niet voor niets wel een heel duidelijk onderscheid:

- Worden er goederen en/ of diensten geleverd?
- Wordt er een meer dan symbolische vergoeding voor gevraagd?
- Wordt er deelgenomen aan het (normale) economische verkeer?
- Is er een organisatie van arbeid en kapitaal?
- Is er sprake van geregelde deelname aan het economische verkeer (duurzaamheid)?
- Is er sprake van meer dan één opdrachtgever/ afnemer (zelfstandigheid)?
- Bestaat de vrijheid om de werkzaamheden naar eigen inzicht te verrichten?

(bron (http://www.kvk.nl/handelsregister/041_Registreren_in_handelsregister/welkeondernemingenmoetenzichinschrijven/Criteriavooreenonderneming.asp))

Dus:

Er is sprake van een onderneming ‘indien een voldoende zelfstandig optredende organisatorische eenheid van één of meer personen bestaat waarin door voldoende inbreng van arbeid of middelen, ten behoeve van derden diensten of goederen worden geleverd of werken tot stand worden gebracht met het oogmerk daarmee materieel voordeel te behalen’.


Puur de kosten voor een server terugverdienen die je gezamenlijk gebruikt is dus bijvoorbeeld GEEN onderneming.

BsHosting
19/03/09, 09:43
Lezen is moeilijk he, ik raad niks af.

Ik raad alleen af het niet illegaal te doen en dat is niet negatief.

In geval van TS kom je hier al op uit.

- Worden er goederen en/ of diensten geleverd? JA
- Wordt er een meer dan symbolische vergoeding voor gevraagd? JA
- Wordt er deelgenomen aan het (normale) economische verkeer? JA immers website wordt aan gewerkt al incl naam.

- Is er een organisatie van arbeid en kapitaal? JA
- Is er sprake van geregelde deelname aan het economische verkeer (duurzaamheid)? JA zie stuk over website
- Is er sprake van meer dan één opdrachtgever/ afnemer (zelfstandigheid)? JA dat is zijn insteek he.
- Bestaat de vrijheid om de werkzaamheden naar eigen inzicht te verrichten? JA

Dus kortom je komt met bronnen aan die ik allang en breed ken.
De wet is juist aangepast om dit soort geintjes aan te pakken.

En ja als je buurvrouw dit dagelijks doet is ze dus voor de wet verplicht in te schrijven.
Dit telt ook al als ze elke week 2 a 3 van deze schoonmaakklussen doet.

Rik
19/03/09, 09:49
Lezen is moeilijk he, ik raad niks af.

Ik raad alleen af het niet illegaal te doen en dat is niet negatief.


En ja als je buurvrouw dit dagelijks doet is ze dus voor de wet verplicht in te schrijven.
Dit telt ook al als ze elke week 2 a 3 van deze schoonmaakklussen doet.


Lezen ?

...'als' ze dit wekelijks doet, 'als' ze elke week 2-3...

Maar goed.

We zeggen dus alle twee het zelfde, alleen ga ik er vanuit dat hij het hier vroeg omdat hij het sowieso al 'legaal' wil doen en daarom ook vroeg hoe-en-wat. Jij brengt het op een andere manier en gaat er vanuit dat hij het liefste illegaal bezig zou gaan.... That's all.

Daarnaast zeg je zaken die niet kloppen, de Kvk maakt wel degelijk onderscheid en men zal je niet altijd als ondernemer aanmerken.

®on
19/03/09, 09:50
Erwin, probeer af en toe even tot 10 te tellen, en niet als een dolle stier op een rood laken te reageren. Inhoudelijk klopt het, en je mening wordt gewaardeerd, maar de manier waarop je je blijft uiten is knap irritant. Iets minder aggressief/geagiteerd mag gerust.

BsHosting
19/03/09, 09:53
Dat doet de kvk niet maar de belastingdienst vriend.
Ik ga uit van de vraag van TS alles is al teveel moeite oa de krant etc etc.

@ Ron,

Ik zal er opletten is ook beter voor de bloeddruk.

eweps
19/03/09, 10:31
Hij wil makkelijk geld verdienen? Er zijn toch genoeg van die programma's waarbij je een cent krijgt als je op de link in een email klikt. Lijkt me makkelijk genoeg, als je maar vaak genoeg klikt op een dag, dan haal je er misschien ook nog een zakcentje uit;)

deCube
19/03/09, 10:53
Reactie op de opmerking van de TS, dat het niet mogelijk zou zijn een kvk nummer aan te vragen omdat je minderjarig bent:

Natuurlijk kan dat wel, alleen moet je ingewikkeldere procedures volgen. Het belangrijkste is dat je ouders er volledig achterstaan. Je hebt bijvoorbeeld een procedure waarbij je als minderjarige wel zelf mag beslissen (tot op een zeker bedrag wat van te voren is vastgelegd) hoe en waar je je geld aan besteed (bedrijfsmatig gezien). Dit wordt dan door zowel je ouders als de kantonrechter goedgekeurd en vastgelegd.

Ik raad je aan om de adviezen, gegeven door mensen die ervaring hebben, op te volgen, en te accepteren dat je echt niet (en zeker niet in je uppie) een bedrijf als minderjarige kan starten, aangezien je daarvoor nog te veel verplichtingen hebt (school e.d.). Hoe moeilijk het ook te accepteren is.

Maak eerst je school af, en kijk daarna of je het echt nog wilt. Indien je die motivatie hebt, dan kom je er wel. Mits je bereid bent er wat voor te doen tenminste!

Echt ingewikkeld is het niet. Één van je ouders zet een handtekening, jij zet een handtekening en klaar. ;)

Planera
19/03/09, 14:09
Lezen ?

...'als' ze dit wekelijks doet, 'als' ze elke week 2-3...

Maar goed.

We zeggen dus alle twee het zelfde, alleen ga ik er vanuit dat hij het hier vroeg omdat hij het sowieso al 'legaal' wil doen en daarom ook vroeg hoe-en-wat. Jij brengt het op een andere manier en gaat er vanuit dat hij het liefste illegaal bezig zou gaan.... That's all.

Daarnaast zeg je zaken die niet kloppen, de Kvk maakt wel degelijk onderscheid en men zal je niet altijd als ondernemer aanmerken.

Volgens mij was zijn vraag meer: Wat is risico als ik het illegaal doe, want ik wil dat gedoe met de kvk enzo niet...

Waarom zou je er dan vanuit gaan dat hij het legaal wil doen?

Feit blijft dat je je gewoon naar de KvK moet gaan en hun laten bepalen of je ondernemer bent, zelfde geldt voor de belastingdienst.

Ik was nog altijd in de veronderstelling dat je KvK áltijd moest doen en de belastingdienst daarna beslist of je ondernemer voor de omzetbelasting en inkomstenbelasting bent... maar dat is dus blijkbaar alweer veranderd :p

:lovewht:

eMiz0r
19/03/09, 15:10
To do:
1: KvK aanvragen (47 euro per jaar)
2: Belasting (B.T.W.) nummer aanvragen (danwel via KvK)
3: Algemene voorwaarden opstellen of laten opstellen
4: Administratiesysteem kopen / leasen (vanaf 100 euro + jaarlijkse kosten)

Wat zijn de risicos indien jet het niet zo doet:

1: Boete belastingdienst
2: Schadeclaims, indien je klanten een uptime van zoveel procent belooft en die niet geeft ben jij aansprakelijk.
3: Indien klanten een DoS uitlokken op jouw server mag jij betalen (behalve als je toevallig de klant aansprakelijk kan stellen (wss. rechtbank), maar dan moet jij eerst betalen, dan je klant. Dit kan in de duizenden euros lopen).
4: Klanten die niet betalen kun je niks tegen doen, ze hebben immers niks getekend, en handelen niet met een bedrijf.
5: Iemand maakt een grote site waardoor je mysql bijvoorbeeld crashed. Andere klant heeft een webshop. Jij mag opdraaien voor de misgelopen omzet + downtime.
etc. etc.

Even wat bangpraat uit de wereld helpen:

Risico nummer 2, 3, 4 en 5 heb je ook als je WEL een KvK nummer hebt. Risico 1 heb je ook als je geen aangifte doet of deze niet betaald, ook dit risico is niet afhankelijk van het feit of je wel of geen KvK hebt.

BsHosting
19/03/09, 15:17
@ Emizor.

Punt 1 heb je idd ook als je een kvk nr hbt, maar illegaal een bedrijf runnen is de boete toch echt wel wat hoger.

@ Planera


Ik was nog altijd in de veronderstelling dat je KvK áltijd moest doen en de belastingdienst daarna beslist of je ondernemer voor de omzetbelasting en inkomstenbelasting bent... maar dat is dus blijkbaar alweer veranderd

Dit is nog steeds zo alleen interpreteren sommige dat in hun eigen straatje.

Trafego
19/03/09, 15:26
Dit is een discussie die je beter je antwoorden al in een template kan wegzetten, heb je eindelijk deze TS beantwoord vraagt de volgende wannabee het alweer :) dan is nog maar kwestie van copy paste

zie je op elk forum

Planera
19/03/09, 15:31
Dit is een discussie die je beter je antwoorden al in een template kan wegzetten, heb je eindelijk deze TS beantwoord vraagt de volgende wannabee het alweer :) dan is nog maar kwestie van copy paste

zie je op elk forum

En dat terwijl dit eigenlijk helemaal niet op een forum gevraagd hoeft te worden (vooral niet in de vorm van: "hoe groot is het risico als..."), er zijn genoeg sites waarop het starten van een bedrijf beschreven wordt.

Trafego
19/03/09, 15:52
het feit is:

als men al vraagt "Hoe groot is het risico" houd in dat ze dondersgoed weten dat het niet mag... en veelal gaan ze tegen xx ondernemers hun adviezen in..

zoals BSHosting dan een beetje zwak hart heeft en groot temprament.. tja dan heb je (wederom) een leuke soap euh discussie :)

SF-Jeroen
19/03/09, 15:54
Ik gok dan ook dat we binnenkort een leuk topic van TS zien met "Webhosting voor 1 euro per jaar".

Trafego
19/03/09, 15:58
Ik gok dan ook dat we binnenkort een leuk topic van TS zien met "Webhosting voor 1 euro per jaar".

Gevolgd met:
Wegens verlegging van onze hoofdcore onze 4 klanten euh vrienden te koop met een omzet van 17 euro per jaar.

Overname prijs 500 euro of overeente komen :P

BsHosting
19/03/09, 16:07
zoals BSHosting dan een beetje zwak hart heeft en groot temprament.. tja dan heb je (wederom) een leuke soap euh discussie

Ah de klok is goed zat meer in de olieleiding.

®on
19/03/09, 16:08
Heren, bedankt voor jullie input. Graag weer serieus reageren, óf niet reageren. In de lounge kun je verder ouwehoeren.

hosting-complet
19/03/09, 22:54
zo druk discuseren, me internet viel dr gister uit dus kon niet verder praten ik zag dat er al heel wat bij gescherven was! erg leuk jullie reacties!

Ik wil jullie bijvoorbaat erg bedanken :) ik heb besloten het alleen voor vrienden te doen en er over een aantal jaar is een start mee te maken.

Onderling onder vrienden kun je ook alvast veel ervaring opdoen met onderhoud van webhosting enzevoort.

Ik ben nu al een eigen klantenpanel aant maken. Met autoamtische facture enzevoort. heel handig!

Ik ga binnekort ook upgraden naar een dedicated server :) wel heel duur. maar ik ga namelijk een radio station op het internet beginnen. BUMA STEMRA is al geregeld dus zet je je ogen op de webradio en luister mee!

Wat ik me wel afvraag iemand die wat weet als ik een webradio via shoutcast wil starten wat de eisenzijn voor zn radio?

Ik heb maximaal om 100 Euro per maand uit te geven.

Dank uw wel.

BsHosting
19/03/09, 22:57
Heb je daar de kosten van Buma ook al in meegerekend dan kom je krap te zitten icm een dedicated server denk ik zo'n beetje.

hosting-complet
19/03/09, 23:03
Hij gaat naar het datacenter om de stekker er uit te trekken? :smartass:

Geen KvK, lekker verdienen(?), school (waar je de telefoon op mag nemen), wonder VPS die alles zelf kan, een vader die de stekker er uit trekt want hij snapt niets van alle zooi... conclusie: meteen kappen.

Je bent (te) jong en komt weinig ambitieus over, gaat voor het grote geld met zo weinig mogelijk gedoe. Geen aanwinst voor de branche (welke dan ook).

Houd je hostingpakketje, host wat vrienden en familie voor een paar knaken maar ga je diensten niet commercieel aanbieden. Wacht daar in ieder geval nog een aantal jaren mee. Daar kom namelijk erg veel bij kijken, en daar zit jij zo te lezen echt niet op te wachten en dat kan je duur komen te staan.

Naar het datacenter? voor dat hij dr is zijn we 6 uur verder, staat namelijk in parijs.:surrender:

hosting-complet
19/03/09, 23:04
Heb je daar de kosten van Buma ook al in meegerekend dan kom je krap te zitten icm een dedicated server denk ik zo'n beetje.

dat klopt ja. Weet iemand een goedkope dedicated server om te huren?:sweatdrop:

Ahmed
19/03/09, 23:08
dat klopt ja. Weet iemand een goedkope dedicated server om te huren?:sweatdrop:


Heb je niets aan als die goedkope dedi steeds uitvalt....

BsHosting
19/03/09, 23:08
Ik weet niet wat de Buma kost maar als je online wilt uitzenden denk ik dat je toch je budget veel hoger moet gooien dan 100 euro.
Buma zal dat bedrag wel overschreiden per maand.

Planera
19/03/09, 23:21
Ik weet niet wat de Buma kost maar als je online wilt uitzenden denk ik dat je toch je budget veel hoger moet gooien dan 100 euro.
Buma zal dat bedrag wel overschreiden per maand.

Op de site van Buma/Stemra valt dit te lezen:

Webcasting
Ook voor webcasting is auteursrechtelijke toestemming nodig. Gaat het om gearchiveerde uitzendingen, die op aanvraag te bekijken en te beluisteren zijn? Dan kunnen daarvoor aanvullende afspraken worden gemaakt.
Voor webcasting is auteursrechtelijke toestemming nodig van Buma/Stemra. We stellen enkele voorwaarden voor het verlenen van die toestemming. Zo vragen we van u een periodieke opgave (per maand of per kwartaal) van de uitgezonden muziekwerken, auteursrechthebbenden van die werken, de herkomst van de opname en de uitvoerende(n) en producent van de opname. Het tarief voor webcasting is 13% van de omzet die u met de website realiseert, met als maandelijkse minimumbedrag per kanaal van € 65 voor commerciële websites en € 26 per kanaal voor particulieren.

Ik weet alleen niet of ik het juiste gevonden heb. Ben zelf ook wel eens aan het zoeken geweest, ben toen van ellende maar gestopt (was nog met hun oude site, dat wel).

Edit:
Die gasten kennende, is dit slechts een deel wat je moet betalen... er komen vast nog andere te betalen rechten bij...

The One Hosting
20/03/09, 00:09
Buma is inderdaad niet zo duur, maar SENA kan een stuk duurder uitvallen dat is minimaal €571,00 per jaar ( niet commercieel )

dan nog €26,00 per maand aan BUMA

hou je nog € 25,00 over ongeveer voor een dedi, denk niet dat je dat gaat redden.

Marin
20/03/09, 00:27
Wel apart dat je kvk "zooi en gedoe" vindt.. KvK is het makkelijkste van je hele bedrijfsvoering...

Triloxigen
20/03/09, 00:33
Wel apart dat je kvk "zooi en gedoe" vindt.. KvK is het makkelijkste van je hele bedrijfsvoering...

Inderdaad, 1x per jaar kom je toevallig een afschrijving van ze tegen meer niet :p

swedendedicated
20/03/09, 00:47
Inderdaad, 1x per jaar kom je toevallig een afschrijving van ze tegen meer niet :p

En nutteloze kamerkranten :) Ohja en de eerste 2 jaar bedrijven die je lastig vallen met vaak dezelfde dienstverlening als die jij voert.

Spyder01
20/03/09, 00:50
Ik snap alleen één ding niet. Inschrijving bij de KvK is teveel werk, maar het gezeur met Buma en Sena regelen kan dan weer wel. Je moet er op jaarbasis inderdaad de nodige euro's voor neerleggen (ze bedenken van alles om meer geld bij je weg te krijgen).

Als je legaal wilt draaien (dus met Buma en Sena) en ook nog een dedicated server wilt, dan wordt het wel moeilijk. Tevens moet je rekening houden met het dataverkeer.

Planera
20/03/09, 00:55
Precies wat ik net wilde zeggen, inschrijven bij de KvK is allicht gemakkelijker dan de wirwar van licenties en rechten en weet ik veel wat van Buma and friends.