PDA

Bekijk Volledige Versie : Schuldhulpverlening.. hoe indienen?



wwwer
16/03/09, 11:12
Een van mijn klanten kan zijn rekeningen niet meer betalen.
Inmiddels is mijn incassobureau met deze zaak bezig.

Hier blijkt dat hij schuldhulpverlening heeft aangevraagd. Ik wil dat ook mijn vordering in dit traject word opgenomen zodat ik in kleine hapjes kan gaan uitzien naar een betaling.

Natuurlijk kan Profinca deze aanvraag voor mij indienen, maar dat doen ze vast niet gratis...

Wie heeft er ervaring mee met het indienen van een claim bij de schuldinstanties? hoe doe je dit en hoe kan ik het beste te werk gaan.. gelukkig is het voor mij de eerste keer dat ik er mee in aanraking kom.

Alain
16/03/09, 11:40
Het is het zelden dat je nog wat ziet van je geld als iemand in de schuldsanering komt. Die mensen hebben vaak hele grote schulden bij veel bedrijven, banken en ook bij de belastingdienst en vooral die laatste plukt als eerste. Vaak krijg je niks of echt heel weinig, volgens mij vrijwel nooit de moeite waard om er zelf voor te gaan zitten. Behalve als je tijd over hebt natuurlijk :) Wij geven vorderingen altijd uit handen aan Tijhus Gerechtsdeurwaarders, die handelen ook dit traject volledig af. Dus dat is misschien voor een volgende keer een tip.

Spyder01
16/03/09, 11:59
Je komt achterin de rij van bedrijven die geld tegoed hebben. Mijn ervaring en in de praktijk blijkt ook, dat de grootste / belangrijkste partijen het eerst geld zien. Een hostingpakketje is niet zo belangrijk als de energieleveranciers e.d.

Als je geluk hebt, krijg je nog een paar euro per maand, als je pech hebt, krijg je niets. Zelf de afweging maken en proberen inlichtingen in te winnen.

Randy
16/03/09, 15:31
Banken zijn preferente schuldeiser, jij komt hierna pas. Er zit een verschil tussen schuldhulpverlening en een schuldsanering. De laatste is wettelijk en duurt 3 jaar. Al het inkomen boven de 93% van de Nibud norm wordt op een zogenaamde boedelrekening gestort. Na 3 jaar vindt er een verbindende uitdeellijst plaats. In dit stadium zal dat pas over 4 jaar zijn waarbij e mogelijk wat geld krijgt.
Als het om lage bedragen gaat, webhosting bijvoorbeeld, boek het bedrag lekker weg en ga door met je leven. Dat is de makkelijkste manier.

wwwer
16/03/09, 20:54
het is schandalig... iedere ondernemer werkt voor zijn geld.. ik vindt het niet terecht dat er een voorkeurspositie is.. maar ja.. welkom in nederland..

Al kost het mij geld ik ga in deze dingen door.. ik heb recht op mijn geld en zal deze dan ook verhalen... maar bedankt voor de tips

Tim.Bracquez
16/03/09, 21:00
Al kost het mij geld ik ga in deze dingen door.. ik heb recht op mijn geld en zal deze dan ook verhalen... maar bedankt voor de tips
ach zoals randy het vermeld, soms je verlies nemen en doorgaan kan geen kwaad. Dit komt je gewoon vaak beter uit. Reken je uurtjes eens in €€'s

wwwer
16/03/09, 21:03
ach zoals randy het vermeld, soms je verlies nemen en doorgaan kan geen kwaad. Dit komt je gewoon vaak beter uit. Reken je uurtjes eens in €€'s

daar heb je gelijk in... maar dit zijn dan princiepe kwestie's... je neemt een dienst af, ik lever je deze dienst naar volledige tevredenheid.. je doet wat extra's voor je klant... dan wil ik ook mijn geld...

Randy
16/03/09, 21:42
ik heb recht op mijn geld en zal deze dan ook verhalen...

Wanneer er een wettelijke schuldsanering komt niet. De rechter verplicht je dan - minimaal 3 jaar later - accoord te gaan met de verbindende uitdeellijst. Met een beetje geluk krijg jeeen knaak. Daarom het advies om het bedrag af te boeken. De BTW ophet factuur zal al hoger zijn dan hetgeen jij krijgt over drie jaar. Debiteurenrisico hoort gewoon bij ondernemen. Je had er ook voor kunnen kiezen om diensten te leveren na betaling. Dit heb je nagelaten, dus nu moet je gewoon je verlies nemen.

brinkie
16/03/09, 21:51
daar heb je gelijk in... maar dit zijn dan princiepe kwestie's... je neemt een dienst af, ik lever je deze dienst naar volledige tevredenheid.. je doet wat extra's voor je klant... dan wil ik ook mijn geld...

De "schuldhulpverlening" is, zoals hier boven al stond, niet iets wat wettelijk geregeld is. Je kunt dus gewoon je claim via je incassoburo indienen/laten verhalen bij de klant. Hier staat de nodige informatie er over (http://financieel.infonu.nl/lenen/8301-saneringskrediet-schuldhulpverlening.html).

De kans dat je je vordering kunt indienen en, eventueel in termijn, betaald krijgt is dus wel degelijk aanwezig.


Banken zijn preferente schuldeiser, jij komt hierna pas. Er zit een verschil tussen schuldhulpverlening en een schuldsanering. De laatste is wettelijk en duurt 3 jaar. Al het inkomen boven de 93% van de Nibud norm wordt op een zogenaamde boedelrekening gestort.

Niet helemaal. Preferente schuldeisers zijn, bij faillissement (http://nl.wikipedia.org/wiki/Schuldeiser):

1. UWV
2. Belastingdienst

Dan heb je nog de bijzondere schuldeisers, en dat zijn de banken en kredietverstrekkers. Vervolgens zijn er ook nog de dwangschuldeisers zoals leveranciers van gas, licht, en verhuurders. Helemaal achteraan in de rij komt de 'hostingleverancier' en anderen over het algemeen.

Verder is er niemand die de 'nibud'-norm kent. Waar jij het over hebt is de beslagvrije voet en die is 90% van het wettelijk sociaal minimum. Oftewel, bij beslaglegging (gerechtsdeurwaarder) mag men daar niet overheen gaan; mensen moeten altijd dat minimum overhouden, op dit moment is dat zo'n € 1.243,-- voor gehuwden/gezinnen, € 948,-- voor alleenstaanden.

De conclusie is daarom dat ingeval er sprake is van schuldhulperverlening je mogelijk een kans hebt om je geld te krijgen, ingeval er sprake is van schuldsanering of persoonlijk failliet je dit over het algemeen kunt vergeten.

Persoonlijk zou ik de moeite niet nemen, zelfs niet als het om een redelijk aanzienlijk bedrag van enkele honderden euro's gaat, je weet op voorhand dat je kansen nihil zijn.. Wil je het toch proberen, dan zou je eigenlijk moeten achterhalen wie de hulpverlening uitvoert en daarmee in overleg gaan c.q. daar je claim neerleggen (voor een vlotte afhandeling, want de betreffende klant kun je in deze niet meer vertrouwen vrees ik) waarbij je een kopie van je claim naar de klant stuurt.