PDA

Bekijk Volledige Versie : Drukproef bindend?



N. Winters
13/03/09, 14:45
Hallo allemaal,

Bij een bestelling voor het bedrukken van bepaalde producten krijg je bij de meeste bedrijven een drukproef, dit kan zowel in fysieke vorm als in digitale vorm. Nu is mijn vraag of zo'n drukproef ook bindend is, voor zowel de klant als de leverancier. Wanneer er een foutje zit in het drukwerk, kan je je dan beroepen op de drukproef? En moet dit in de algemene voorwaarden zijn vermeld?

PeterT
13/03/09, 15:11
Jij gaat akkoord met de drukproef, het uiteindelijk drukwerk zal dus ook hetzelfde (of nog hogere kwaliteit) moeten zijn. Dat is het hele idee van een drukproef :)

bami82
13/03/09, 15:22
Hangt er vanaf. Lang niet alle drukkers geven drukproeven omdat het te kostbaar is. Soms wordt een drukproef afgegeven die is uitgedraait op een kleuren printer terwijl het uiteindelijk ge-offset wordt, dit kan ten alle tijden kleurverschil betekenen.

MMaI
13/03/09, 15:33
is een kwestie van duidelijke communicatie.
als jij vraagt om een kleurechte drukproef en je gaat hiermee akkord, dan is dat inderdaad bindend.

Vraag je om een drukproef en krijg je een kleurenprintje (laser/inkt) en wordt eea daarna ge-offset dan moet je goed nadenken hoe kleuren zich vertalen van RGB > CMYK > PMS

N. Winters
13/03/09, 15:39
Jij gaat akkoord met de drukproef, het uiteindelijk drukwerk zal dus ook hetzelfde (of nog hogere kwaliteit) moeten zijn. Dat is het hele idee van een drukproef :)

Dat dacht ik inderdaad ook! Maar nu heb ik een aantal bedrukte producten binnen gekregen, waarbij de bedrukken niet zoals de drukproef is. Van het bedrijf krijg ik nu de helft van het bedrag terug, maar volgens mij is dit niet echt redelijk voor een verkeerd gedrukt product.

Het gaat verder niet om de kleuren van de bedrukking maar om het logo wat op de producten is gedrukt. In de drukproef was dit verder prima, maar op de echte producten is er iets aan het logo toegevoegd (drukfout) waardoor het logo niet meer klopt.

Triloxigen
13/03/09, 15:48
Als het niet gelijk is aan de drukproef zou ik niet akkoord gaan met de helft

YolkNet
13/03/09, 16:07
Een drukproef vraag je toch om zeker te weten dat de kleuren en het printwerk overeenkomt met je ontwerp? Wat heb ik aan een cmyk-papiertje als de uiteindelijke opdracht in pantone wordt gedrukt.
Je laat toch ook geen schets aan klanten zien en dan bij het ontwikkelen ziet het er ineens anders uit.

Domenico
13/03/09, 16:34
Als je akkoord gaat met de drukproef en het uiteindelijke resultaat is niet hetzelfde kan je echt wel alles weigeren hoor. Zij leveren niet waar jij akkoord mee bent gegaan dus lijkt me een duidelijke zaak.

N. Winters
13/03/09, 17:35
Ok! Dat is duidelijk :)
Bedankt voor jullie reacties.

m@@n
13/03/09, 19:06
Nou, je staat in je volste recht om alles te weigeren. Als zelfs je logo niet klopt, dat is zo'n beetje het allerbelangrijkste wat er gedrukt moet worden lijkt mij. :)

N. Winters
13/03/09, 19:33
Ja, dat vond ik ook!
Voor de zekerheid heb ik nog even gebeld met een advocatenkantoor en ze zeggen dat het inderdaad bindend is. Ze leveren niet conform de geaccepteerde drukproef, dus is het terugvorderen van het geldbedrag geen probleem.

Internet design
15/03/09, 15:52
Inderdaad in 1e instantie weigeren. Ze moeten conform goedgekeurde drukproef drukken en leveren. Het is niet voor niets dat zij eerst een drukproef sturen ter goedkeuring ! dat is ook voor henzelf een middel om te bewijzen dat zij de juiste druk geleverd hebben.

Draai het hele verhaal maar eens om. Stel jij keurt een drukproef goed en komt er twee dagen later achter dat je de verkeerde proef hebt goedgekeurd. Echter, zij hebben al gedrukt.

Als jij na afloop van hun druk hun contacteert en zegt dat het logo anders moet, terwijl ze aan de hand van de door jou goedgekeurde drukproef gedrukt hebben, dan beroepen zij zich ook op de door jou goedgekeurde drukproef.

Die tweede (juiste) druk zullen ze je dan tegen betaling aanbieden.

Nu in jouw geval het verhaal "andersom" opgaat (Zij leveren niet volgens goedgekeurde drukproef) proberen ze je af te schepen met een 50% vergoeding. Daar moet je natuurlijk niet mee akoord gaan lijkt me.

Zij hebben een foutje gemaakt (wat overigens heel menselijk is). Zij zijn ook degene die het foutje recht moeten zetten.

Laat even weten hoe het afgelopen is. ben wel benieuwd.

N. Winters
24/03/09, 11:06
Vandaag heb ik een antwoord van het bedrijf gekregen. Als ik nu de bedrukte producten terug stuur wordt het gehele bedrag gecrediteerd :)