PDA

Bekijk Volledige Versie : Inkoopcombinatie



SF-Jeroen
08/03/09, 23:41
Oorspronkelijk geplaatst door dreamhost_nl Bekijk bericht
Het inkoopcombinatie-idee is al vaker langsgekomen op WHT, maar daar zitten te veel haken en ogen aan; zowel juridisch als organisatorisch.

Je zou opzich wel een stichting kunnen maken (of vereniging) waarin leden o.a. een bestuur kiezen. Aansprakelijkheids verzekering nemen en goede voorwaarden laten opstellen is natuurlijk nodig, maar als de aangesloten "leden" een kleine jaarlijkse bijdrage (of per domein een paar cent) betalen is dit er natuurlijk zo uit. Het is natuurlijk wel zo dat er mensen zin moeten hebben hier tijd in te steken....

Wat zijn de meningen hierover?

eXtreme Service
08/03/09, 23:55
Hier is zeker wel interesse naar. Dan is het natuurlijk wel de vraag hoeveel leden er zich dan zouden kunnen of moeten aansluiten. En hoe dit bijvoorbeeld bij SIDN juist zou moeten lopen met de registraties. Loopt dit dan rechtstreeks via SIDN of via een tussenschakel enz.

brinkie
08/03/09, 23:56
Wat zijn de meningen hierover?

Ik denk dat het heel goed zou zijn een onafhankelijke vereniging c.q. "inkoopcombinatie" op te richten hiervoor.

Het is in elk geval de moeite van het onderzoeken waard. Misschien kun je dan als vereniging ook voor andere domeinen zelfs kortingen of regelingen bedingen.

Daarmee kun je, door het grote aantal domeinen wat je vervolgens registreert, ook bij de SIDN meer gehoor krijgen (je bent dan een grotere partij) én kun je eerlijker concurrentie krijgen en afdwingen alsmede inkoopvoordelen voor de leden genereren.

Bij 50 leden met elk 500 nl-domeinen heb je het al over 25.000 domeinnamen. Sta je toch meteen in de top10, dacht ik zo. Op elk domein een 'toeslag' van €1,- en een deelnemersbijdrag van, laten we zeggen, 100 euro dan heb je het over een "verenigingskas" van € 30.000 jaar. Daar kun je wel een medewerker (part-time) voor inhuren die voor een goedlopend, grotendeels geautomatiseerd, systeem zorgt..

Het enige probleem dat ik zie is: wie maakt er tijd voor vrij? Hoe kom je aan een eerste startkapitaaltje als vereniging? Voor de meeste wat kleinere hosters en starters op de markt is het toch vaak voordeliger (en elke euro telt in die situatie..) om naar bijv. OpenProvider te gaan.

Triloxigen
09/03/09, 00:15
Ik denk dat het financiële voordeel dat het oplevert nihil is en dat in vergelijking met de tijd en moeite het niet echt interessant is.

Voor dit soort zaken heb je ook commerciele oplossingen die bijna niks meer kosten, denk aan reseller paketten en domeinboeren.

brinkie
09/03/09, 00:21
Voor dit soort zaken heb je ook commerciele oplossingen die bijna niks meer kosten, denk aan reseller paketten en domeinboeren.

Als het alleen om het financiële voordeel gaat moet je het niet doen wellicht alhoewel er wel degelijk een voordeel te behalen is in die zin dat de huidige deelnemersbijdrage best wel stevig is (en je krijgt er maar bar weinig voor terug!)

AlexanderOnline
09/03/09, 00:53
Wat is dan het niet financiele voordeel? Het meer gehoor? Betekend wel dat je met de iedereen die je vertegenwoordigd op een lijn moet gaan zitten...
Ik denk dat het juridisch ook lastig is. Wat als een iemand voor de hele inkoopcombo problemen veroorzaakt? En wat als een deelnemer van die inkoopcombo zijn rekeningen niet meer kan betalen, wie legt er dan bij voor de sidn?

Spyder01
09/03/09, 01:24
Een inkoopcombinatie heeft voordelen, maar ook nadelen. Zie ook de punten die Alexander hierboven aandraagt. Wie gaat de eerste investering doen? Wie wil er al geld inleggen voor iets dat er nog niet is en waar ze op dat moment niet mee kunnen. Op welke manier de registraties e.d. regelen. Immers, ik neem aan dat de stichting SIDN lid wordt. Werken d.m.v. een API?

Trafego
09/03/09, 03:45
je word als het ware een transip :)
enkel deel je de kosten met leden en derhalve ook de normale prijzen.

maxnet
09/03/09, 05:15
Hoewel het idee op zich niet slecht is, ben ik bang dat het lastig kostendekkend te maken is.


Er zitten in de SIDN top-10 diverse partijen die voor minder dan een euro winst per .nl domein, aan resellers leveren, en ook geen lidmaatschapkosten rekenen.

Die kunnen zich dat misschien veroorloven door op andere diensten of extensies winst te maken.
Maar als je een stichting opricht die zich alleen met .nl bezig houd, wordt dat lastig.


Hoeveel klanten verwacht je, als de prijzen hoger komen te liggen, dan bij commerciele partijen?

En er gaan in de ICT sector aardig wat bedrijven failliet.
Zeker als je het laagdrempelig maakt, zal de stichting dat soort bedrijven vaak als klant hebben.
Hoeveel reserveer je voor deze verliezen, en hoe ga je om met de domeinnaamhouders?
Gaat de part-time medewerker dan een stuk of duizend eindgebruikers aanschrijven dat ze een andere provider moeten zoeken, en hen daarbij assisteren?

Dezo
09/03/09, 07:47
Op elk domein een 'toeslag' van €1,- en een deelnemersbijdrag van, laten we zeggen, 100 euro dan heb je het over een "verenigingskas" van € 30.000 jaar.

Maar dan ben je in veel gevallen duurder uit dan bij sommige domeinreseller registrars.

Trafego
09/03/09, 08:04
Maar dan ben je in veel gevallen duurder uit dan bij sommige domeinreseller registrars.

er zijn ook voldoende resellers die onder de prijs verkopen waar veel mensen wegblijven. Een goed product of dienst mag wat kosten.

Dus als ze bv een vaste prijs aanhouden van 5 euro per jaar en een kleine bijdrage per jaar (ipv kwartaal) kun je toch indien je veel automatiseert in orde krijgen.

DeziWeb
09/03/09, 08:49
Ik zou er zeker niet voor gaan. Behalve dat je bijna niets goedkoper uit zie ik niet echt voordelen...

Marin
09/03/09, 09:17
Ik zie hier ook geen voordelen. Ik denk dat je bij veel resellers ook al goedkoper bent Het zal m.i. niet opwegen tegen de tijd die nodig is om die stichting o.i.d. draaiende te houden.

SF-Jeroen
09/03/09, 09:43
er zijn ook voldoende resellers die onder de prijs verkopen waar veel mensen wegblijven. Een goed product of dienst mag wat kosten.

Dus als ze bv een vaste prijs aanhouden van 5 euro per jaar en een kleine bijdrage per jaar (ipv kwartaal) kun je toch indien je veel automatiseert in orde krijgen.

Ik zelf zou een combinatie een goed idee vinden omdat er en lagere prijzen kunnen worden gehanteerd EN de boel kan niet onverwacht failliet gaan (tenminste als je het goed regelt - of anders heb je daar als lid zelf inzage in). Ik ben zelf geen SIDN deelnemer, en neem bij een vrij dure partij af omdat ik gewoon geen zin heb in faillissementen van de goedkope domeintoko's.

Marin
09/03/09, 09:44
Iemand een idee aan welke "lagere prijzen" je ongeveer zou moeten denken? Dan kun je bekijken of het opweegt..

DeziWeb
09/03/09, 09:51
Iemand een idee aan welke "lagere prijzen" je ongeveer zou moeten denken? Dan kun je bekijken of het opweegt..

Ik denk dat men verder moet kijken dan alleen wat goedkoper uit zijn. Een .NL is een massa product. Wanneer je de registratie / afhandeling enz geheel gaat automatiseren dan heb je in principe aan 0,25 cent ' winst ' al voldoende.

Marin
09/03/09, 10:00
Ik denk dat men verder moet kijken dan alleen wat goedkoper uit zijn. Een .NL is een massa product. Wanneer je de registratie / afhandeling enz geheel gaat automatiseren dan heb je in principe aan 0,25 cent ' winst ' al voldoende.

Mee eens, maar veel resellers hebben dit al.

SF-Jeroen
09/03/09, 10:05
Neem de eerder genoemde schatting van 50 leden * 500 domeinen = 25.000 domeinen

Deelnemersbijdrage = 820,- per jaar
dus 820 / 25.000 = 0,0328 p.d.p.j.
Domeinkosten = 92 cent per kwartaal
4* 92 cent per domein = 3,68 p.d.p.j.
4% Staffelkorting (25.000 domeinen)
3.68 * 0.96 = 3.532

Dus kosten zijn 3,53 per domein, zeg dat je 5000 euro nodig hebt om een nette API te laten maken is dat 5000 / 25000 = 20 cent per domein

Zeg dat je nog 2000 euro per jaar kwijt bent aan verzekeringen en 2000 euro voor de algemene kosten (vergaderingen, nieuwsbrief, onderhoud systeem) dan is dat nogmaals 16 cent per domein.

Richtprijs per domein zal dan 3.91 worden. Indien je over de 25.000 heengaat is dit uiteraard nog minder door de hogere staffelkorting + dat je de kosten voor de API opzich maar 1x hoeft te maken.

DutchTSE
09/03/09, 10:09
Neem de eerder genoemde schatting van 50 leden * 500 domeinen = 25.000 domeinen

Deelnemersbijdrage = 820,- per jaar
dus 820 / 25.000 = 0,0328 p.d.p.j.
Domeinkosten = 92 cent per kwartaal
4* 92 cent per domein = 3,68 p.d.p.j.
4% Staffelkorting (25.000 domeinen)
3.68 * 0.96 = 3.532

Dus kosten zijn 3,53 per domein, zeg dat je 5000 euro nodig hebt om een nette API te laten maken is dat 5000 / 25000 = 20 cent per domein

Zeg dat je nog 2000 euro per jaar kwijt bent aan verzekeringen en 2000 euro voor de algemene kosten (vergaderingen, nieuwsbrief, onderhoud systeem) dan is dat nogmaals 16 cent per domein.

Richtprijs per domein zal dan 3.91 worden. Indien je over de 25.000 heengaat is dit uiteraard nog minder door de hogere staffelkorting + dat je de kosten voor de API opzich maar 1x hoeft te maken.
Kijk 1 van de huidige deelnemers lief aan en je kunt hun DRS misschien gebruiken. Bespaard je 5000 Euro. Verder zijn die 5000 euro eenmalige kosten, dus 20 cent per domein betaal je eenmalig.. de richtprijs die je noemt daar is de 20 cent jaarlijks in verwerkt ;)

just my 2 cents

Dezo
09/03/09, 10:23
Neem de eerder genoemde schatting van 50 leden * 500 domeinen = 25.000 domeinen

Deelnemersbijdrage = 820,- per jaar
dus 820 / 25.000 = 0,0328 p.d.p.j.
Domeinkosten = 92 cent per kwartaal
4* 92 cent per domein = 3,68 p.d.p.j.
4% Staffelkorting (25.000 domeinen)
3.68 * 0.96 = 3.532

Dus kosten zijn 3,53 per domein, zeg dat je 5000 euro nodig hebt om een nette API te laten maken is dat 5000 / 25000 = 20 cent per domein

Zeg dat je nog 2000 euro per jaar kwijt bent aan verzekeringen en 2000 euro voor de algemene kosten (vergaderingen, nieuwsbrief, onderhoud systeem) dan is dat nogmaals 16 cent per domein.

Richtprijs per domein zal dan 3.91 worden. Indien je over de 25.000 heengaat is dit uiteraard nog minder door de hogere staffelkorting + dat je de kosten voor de API opzich maar 1x hoeft te maken.

En loonkost ?

SF-Jeroen
09/03/09, 10:26
Ik ging er even vanuit dat er genoeg mensen zijn die hier vrijwillig wat tijd in willen steken. Bovendien als er een goede API is zal er minder mankracht nodig zijn.

DutchTSE
09/03/09, 10:28
En loonkost ?
Hoezo zouden er loonkosten moeten zijn? Als het geautomatiseerd systeem draait hoef je in principe geen personeel te hebben.. het opsturen van formulieren naar de SIDN kan elke deelnemer zelf doen (desnoods via een centrale mailbox van de stichting).

En vragen kunnen gesteld worden via de centrale mailbox (of aan collega deelnemers).

Gevaar wat in de hele constructie gaat sluipen is dat jan en alleman lid gaat worden zodat er goedkoop ingekocht kan worden, en vervolgens maar vragen stellen hoe de procedures werken :)

SF-Jeroen
09/03/09, 10:32
Ik zou in ieder geval stellen dat leden in het bezit moet zijn van een KvK inschrijving en minimaal 100 domeinen af moet nemen, omdat je anders potentiële klanten van de andere leden "steelt".

Marin
09/03/09, 10:33
Tja, je zou een soort intakeprocedure moeten hebben voor nieuwe deelnemers.

Loonkosten zijn m.i. bij een degelijke stichting niet nodig.

Geert-Jan
09/03/09, 10:36
Enthousiast idee, maar uitvoerbaar? Ik verwacht het niet.

- Wat zijn de voordelen t.o.v. klant worden bij partij x?
- Vele deelnemers zijn juist deelnemer geworden voor de onafhankelijkheid, dat ga je weghalen.
- Hoe ga je het oplossen wanneer lid x in de stichting zijn financiële verplichtingen niet meer kan voldoen?
- Wat ga je dan met die domeinnamen doen?
- Waar komen de investeringskosten (tijd) te lliggen?

Ik zie helaas meer in een tweede instantie die de .nl registeerd / beheert, zodat we mogelijk van de irritante / arrogante mercedes rijdende organisatie monopolist af zijn...

Triloxigen
09/03/09, 10:38
Loonkosten worden inderdaad vergeten.
En om nou al die moeite te steken voor het besparen voor een paar euro en naar mijn idee krijg je er wel risico voor terug.
En dat het niet failliet kan gaan is onzin, niemand start een bedrijf met het idee om failliet te gaan maar toch gebeurt het.

®on
09/03/09, 10:40
Ik mis 1 ding in het hele verhaal: onafhankelijkheid. Als bedrijf wil ik graag zo veel mogelijk onafhankelijk werken, zeker waar het gaat om .nl registraties. Tussenpersonen die omvallen (zie de diverse voorbeelden in het verleden); voor enkele euro's goedkoper stap ik nooit over op wéér een tussenpersoon/reseller.

Als je perse via een verelde inkoopactie wil werken, stap dan over op transip, dotdns, openprovider en vergelijkbare partijen.

Marin
09/03/09, 10:40
En dat het niet failliet kan gaan is onzin, niemand start een bedrijf met het idee om failliet te gaan maar toch gebeurt het.

Tja, als je een stichting opricht zal dat wat moeilijker gaan, maar het kan idd altijd.

Maar het kost inderdaad veel tijd. Ik zit nu bij een betrouwbare partner voor mn domeinen waar ik goed me samenwerk en ideeen mee uitwerk voor verbetering. Voor een euro zie je mij niet snel overstappen, het moet echt significant schelen.

Geert-Jan
09/03/09, 10:44
Ik mis 1 ding in het hele verhaal: onafhankelijkheid.

Nou, ik ben het eens een keer met je eens, 2 resp. 4 posts naar boven, derde regel :stuart:

®on
09/03/09, 10:47
Nou, ik ben het eens een keer met je eens, 2 resp. 4 posts naar boven, derde regel :stuart:
Gepost toen ik aan het tikken was (/me wijst op de postingtijden ;))

Pur
09/03/09, 10:48
Loonkosten zijn m.i. bij een degelijke stichting niet nodig.

Er zullen ook allerlei vragen binnenkomen over hoe de API werkt want men heeft een probleem in PHP etc etc. Ongetwijfeld komen er ook allerlei vragen verder binnen. Iemand(en) zal hier toch wat kwijt aan zijn en de vraag is of hij/zij hier nog zoveel zin in heeft om dat vrijwillig te blijven doen na een paar maanden.

Er moet administratie gevoerd worden. Als er een intake moet worden gedaan dan moet iemand zich daar mee bemoeien.

Dus of iemand dat echt allemaal vrijwillig wil gaan doen....

Ik zie meer heil in een belangenvereniging waar ik me thuis voel om tegen dit soort SIDN zaken actie te ondernemen. Want op kostprijs ga je in ieder geval niet of moeizaam concurreren.

Dezo
09/03/09, 10:52
Tja, je zou een soort intakeprocedure moeten hebben voor nieuwe deelnemers.

Loonkosten zijn m.i. bij een degelijke stichting niet nodig.


Beetje vreemd .. ik denk dat je het werk dat er gaat zijn als je 25000 .nl domeinnamen zou registreren met zich gaat meebrengen.

Dezo
09/03/09, 10:54
Er zullen ook allerlei vragen binnenkomen over hoe de API werkt want men heeft een probleem in PHP etc etc. Ongetwijfeld komen er ook allerlei vragen verder binnen. Iemand(en) zal hier toch wat kwijt aan zijn en de vraag is of hij/zij hier nog zoveel zin in heeft om dat vrijwillig te blijven doen na een paar maanden.

Er moet administratie gevoerd worden. Als er een intake moet worden gedaan dan moet iemand zich daar mee bemoeien.

Dus of iemand dat echt allemaal vrijwillig wil gaan doen....



Daarom dat ik het ook had over loonkost. Zoiets gaat toch wat organisatie vergen en 'vrijwillig' kan wel leuk zijn voor even maar of iemand dit alles 'vrijwillig' gaat blijven doen zodat anderen goedkoper kunnen registreren lijkt me niet haalbaar.

SF-Jeroen
09/03/09, 10:55
Het meeste gebeurd natuurlijk gewoon via de API; de registraties, wijzigingen en administratie. Het werk wat handmatig moet gebeuren zijn de intake's, onderhoud, problemen met leden, en wat algemene werkzaamheden. Belastingaangifte e.d. valt ook mee omdat een stichting non-profit is.

Randy
09/03/09, 11:03
4% Staffelkorting (25.000 domeinen)
3.68 * 0.96 = 3.532

En hier ga je - net als vele anderen - de fout in...

Je krijgt 2% korting over de domeinen boven de 10.000. Voor de 4% korting kom je in aanmerking boven de 25.000 domeinen waar je in dit geval net niet aan ziet. Ook vergeet je dat deelnemers het lopende kwartaal mogen betalen. Het is dus makkelijk om een kwartaal als 'setup' mee tenemen omdat je anders de inkooporganisatie tekort doet.

Daarnaast kan iederen - ja, ook de zolderkamerhoster met 250 domeinen - een korting van 5% krijgen door via automatische incasso te betalen.

Gelukkig hebben veel hosters boekhouders die wel kunnen rekenen :lovewht:

Triloxigen
09/03/09, 11:06
Tja, als je een stichting opricht zal dat wat moeilijker gaan, maar het kan idd altijd.

Hoe kom je er bij dat het moeilijker gaat? Een stichting heeft net zo goed kosten en kan net zo goed schulden krijgen.
Wat als een van de deelnemers van de inkooporganisatie (IO) financiele problemen krijgt en niet meer in de financiele behoefte van de IO kan voldoen?


Loonkosten zijn m.i. bij een degelijke stichting niet nodig.

Vanzelf gebeurt het echt niet hoor?
En niemand gaat het zomaar vrijwillig doen, je krijgt simpelweg belangenverstrengelingen.
Iedereen besteed liever tijd aan zijn eigen bedrijf dan tijd aan iets waar je concurrenten van profiteren.
Hostmerk is ook wel een beetje een voorbeeld hiervan denk ik.

Marin
09/03/09, 12:42
Ik ben het absoluut met jullie allen eens dat er weinig mensen gaan zijn die het vrijwillig gaan doen.

maar ja belangenverstrengelingen, loonkosten, andere kosten....

Dan richt je dus een bedrijf op, met personeel. Ik zie een bedrijf als TransIP, Openprovider e.d. opdoemen. Dan heeft het toch helemaal geen nut?

Ik zie dan geen inkoopcombinatie meer. Onder inkoopcombinatie zie ik bedrijven die met zn allen iets gaan doen. Hier wordt een ondernemiong geschetst waar andere bedrijven bij gaan kopen.

Een bedrijf met personeel dat dus ook failliet kan gaan.

mikeh
09/03/09, 12:44
Zelfde concept zoals coloclue.nl handteerd voor colocatie. Werkt bijbaar ook nog :-)

SF-Jeroen
09/03/09, 12:54
Het verschil is de transparantie. Ik heb er alle vertrouwen in dat TransIP bijvoorbeeld niet failliet zal gaan, maar daar betaal je ook voor. Maar de spotgoedkope toko's, je ziet er regelmatig eentje omvallen en iedereen is gedupeerd. Bij een stichting met leden heeft iedereen inzicht in de financiële situatie en zullen onverwachte faillissementen niet voorkomen.

Daarnaast op de vraag wat er gebeurd als een lid zijn verplichtingen niet nakomt. Lijkt me dat je hiervoor gewoon duidelijke regels in de voorwaarden moet laten zetten.

Belangenverstrengeling valt echt wel mee als je een minimum aantal domeinen + KvK verklaring (branche) eist. In dat geval heb je echt alleen hostingbedrijven als lid, en zullen de andere leden weinig tot geen last van hebben.

Over het aantal vrijwilligers, opzich kost het met een goede API (& documentatie) niet zo heel veel tijd, in het begin uiteraard meer, maar als ik zie hoeveel tijd de mensen van PetitieSIDN daarin steken zie ik niet het probleem dat niemand tijd/zin heeft.

Geert-Jan
09/03/09, 13:00
Het verschil is de transparantie. Ik heb er alle vertrouwen in dat TransIP bijvoorbeeld niet failliet zal gaan, maar daar betaal je ook voor.

Dat dachten ze bij Fortis ook



Maar de spotgoedkope toko's, je ziet er regelmatig eentje omvallen en iedereen is gedupeerd. Bij een stichting met leden heeft iedereen inzicht in de financiële situatie en zullen onverwachte faillissementen niet voorkomen.

O nee???



Daarnaast op de vraag wat er gebeurd als een lid zijn verplichtingen niet nakomt. Lijkt me dat je hiervoor gewoon duidelijke regels in de voorwaarden moet laten zetten.

Je geeft geen antwoord op de vraag. Tuurlijk zijn er regels op te nemen in de voorwaarden.
Als lid x failliet gaat, wie draagt dan zijn deel van de kosten? M.a.w., ik heb geen zin om een verhoogd risico te lopen omdat ik geen inzicht heb in jouw financiele administratie / bedrijfsvoering.

Randy
09/03/09, 13:01
Bij een stichting met leden heeft iedereen inzicht in de financiële situatie en zullen onverwachte faillissementen niet voorkomen.

Stichting en leden?!

Triloxigen
09/03/09, 13:01
Was LLiNK ook niet een vereniging? ;)

SF-Jeroen
09/03/09, 13:05
Dat dachten ze bij Fortis ook

Fortis was geen stichting en is niet failliet gegaan. (wel bijna, maargoed).



Je geeft geen antwoord op de vraag. Tuurlijk zijn er regels op te nemen in de voorwaarden.

Welk deel van de kosten? Je kan de domeinen e.d. toch opzeggen? Daarnaast als je gewoon iedereen een borg laat betalen kunnen de overige kosten ook wel gedekt worden. Overigens was die 3,91 was een richtprijs, zeg je maakt dat 3,95- per domein heb je al een zekere buffer voor als er wat onverwachte kosten komen.


Stichting en leden?!

In mijn begin post zei ik stichting of vereniging. Het hangt natuurlijk een beetje van de constructie af, maar je kan zoiezo zorgen dat de deelnemers/leden inzicht hebben in dergelijke zaken.

Marin
09/03/09, 13:12
Ja, en leden kunnen ook failliet gaan, dat gaat je stihtng geld kosten dat eer wel moet zijn. Daar moet je ook een buffer voor inbouwen.

Als je het echt goed wilt doen denk ik dat je niet veel goedkoper kunt zijn. Oook denk ik dat je net zo hard onderuit kan gaan als iedere andere partij.

DeziWeb
09/03/09, 13:21
Wat je er op kunt verdienen is centenwerk, en dat weegt niet op tegen de vrijheid die je hebt wanneer je gewoon zelf SIDN deelnemer bent.

Randy
09/03/09, 13:23
Even scherp: Dus mensen willen wel profiteren van de korting (of gunnen anderen dit niet) maar vertrouwen elkaar niet goed genoeg om samen een inkooporganisatie op te zetten. Is dit de conclusie?

Trafego
09/03/09, 13:46
sharp note like a blade

Swiftway-UK
09/03/09, 13:51
Ik denk dat je best nog een stapje verder kunt gaan. Waarom niet gezamelijk rackspace en bandbreedte inkopen, als je toch bezig bent? en wat dacht je van andere extensies (com/net/org) daar valt ook vast voordeel bij te halen. Software, controle panelen, zo kun je wel even doorgaan.

Onderschat echter niet de 'bijkomende kosten' zoals administratie/boekhouding, opbouwen van reserves tegen wanbetalende leden, etc. Ik denk dat je ook gewoon loonkosten moet rekenen, zodat je niet afhankelijk wordt van vrijwilligers (die in de praktijk toch weinig of niets uitvoeren).

Dezo
09/03/09, 13:53
scharp note like a blade

scharp ?

Triloxigen
09/03/09, 13:57
Ja, en leden kunnen ook failliet gaan, dat gaat je stihtng geld kosten dat eer wel moet zijn. Daar moet je ook een buffer voor inbouwen.

Als je het echt goed wilt doen denk ik dat je niet veel goedkoper kunt zijn. Oook denk ik dat je net zo hard onderuit kan gaan als iedere andere partij.

Dus je moet een buffer inbouwen voor het geval dat een van de leden financiële problemen krijgt.
Dus, wat is dan precies nog het voordeel want financieel is er ook geen voordeel meer.

Marin
09/03/09, 14:44
Dus je moet een buffer inbouwen voor het geval dat een van de leden financiële problemen krijgt.
Dus, wat is dan precies nog het voordeel want financieel is er ook geen voordeel meer.

m.i. helemaal niets, hooguit wat centenwerk ;)

brinkie
09/03/09, 15:05
Mijns inziens moet het ook niet om een paar centen gaan maar om een principiële keuze; en één van de belangrijkste problemen met de SIDN is toch dat 'kleinere' partijen niets in te brengen hebben? Dat die volstrekt genegeerd worden en een aantal grote partijen het voor het zeggen hebben (blijkbaar) en zelfs zodanig dat ze ettelijke tientallen duizenden euro's op hun rekening bijgeschreven hebben gekregen?

Goed, een belangenvereniging kan ook, of een 'actiegroep', maar je ziet dat ze daar hun .... mee afvegen en het gewoon op een zaak voor de NMA laten aankomen.

Als het op een paar, en niet meer dan een paar, cent voordeel gaat kun je inderdaad beter naar een commerciële partij gaan. Waar je gewoon klant bent en óók niet 'gehoord' wordt met je <100 domeintjes.

Overigens ben ik helemaal geen voorstander van een intake of drempel van x-aantal domeinen. Dikke onzin. Iedereen moet kunnen registreren, vergelijkbaar met bijv. een systeem als dat van Dotster. En gewoon direct boter bij de vis, via iDeal (voor hele kleine klantjes die af en toe een domeintje registreren) en voor grotere klanten vooraf een tegoed laten storten van een paar honderd euro.

Maar goed, als ik de discussie zo lees is er maar één ding dat telt voor de meesten (?) en dat is die paar cent marge op de inkoop.. tja, de gemiddelde Nederlandse MKB-mentaliteit :thumbdown:

Marin
09/03/09, 15:14
@Brinkie

Denk je dat ze met een dergelijke instantie niet hun r*** zullen afvegen??

SF-Jeroen
09/03/09, 15:18
Overigens ben ik helemaal geen voorstander van een intake of drempel van x-aantal domeinen. Dikke onzin. Iedereen moet kunnen registreren, vergelijkbaar met bijv. een systeem als dat van Dotster.

dat wil je niet om 2 redenen:

1: Je concurreert je eigen "leden" dan omdat jij geen winstmarge hebt, jij bent goedkoopste van Nederland.
2: Je wil juist niet 10.000 kleine klantjes met 3 domeinenhebben omdat dat teveel support tijd kost, en je wil nu juist zo min mogelijk support geven en alles automatiseren

Marin
09/03/09, 15:23
Inderdaad en de niet-webhostingbedrijven die op deze manier goedkoop aan hun domeinen komen.

AlexanderOnline
09/03/09, 17:15
Nu roept iedereen al moord en brand als SIDN een uurtje plat ligt, de kans is ook nog eens groot dat de API down is, kun je weer onderling gaan uitvechten hoe dat kan en hoe dat moet. om maar een voorbeeld te noemen. Al dat gezeik voor minimaal financieel voordeel (als het al voordeliger is...) en verder totaal geen noemswaardige voordelen.
Ik zou me er niet aan wagen ;)

Randy
09/03/09, 17:38
Nu roept iedereen al moord en brand als SIDN een uurtje plat ligt, de kans is ook nog eens groot dat de API down is, kun je weer onderling gaan uitvechten hoe dat kan en hoe dat moet. om maar een voorbeeld te noemen. Al dat gezeik voor minimaal financieel voordeel (als het al voordeliger is...) en verder totaal geen noemswaardige voordelen.
Ik zou me er niet aan wagen ;)

Gewoon uitbesteden aan ons, heb je dat probleem niet :lovewht:

Remon geeft een voorzet: kijk verder dan enkel domeinen. Wil je professioneel, ontkom je echter niet betaalde krachten. Maar er zijn op meer punten inkoopvoordeel te behalen. Of het uiteindelijk veel goedkoper wordt? Professioneler kan het in ieder geval wel worden.

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de uitwerking die ISPConnect gegeven heeft aan een aantal juridische zaken: een werkbare NTD procedure en uitleg, gezamenlijke AV voor leden, etc.