PDA

Bekijk Volledige Versie : DirectAdmin backups



Boyke
09/03/09, 00:26
Tot in hoeverre zijn deze te vertrouwen, want wanneer iemand toegang zou weten te verschaffen tot de admin user, zou deze alle bestanden kunnen wissen en de backup vervolgens handmatig kunnen runnen. Dit zou betekenen dat je bestanden weg zijn en dat je ook geen backup meer hebt.

Denk ik nu te simpel of is dit op de een of andere manier beveiligd / te beveiligen?

Tim.Bracquez
09/03/09, 00:29
* Backup naar externe server
* Elke dag / week / maand sysbackup? dat maakt mapjes aan per keer dat die runt (FTP, SCP)

pierce
09/03/09, 00:29
In het kort: Ja.

Wanneer je admin toegang hebt kan je in principe overal bij.

Het is beter en veiliger je backups op een externe server te bewaren.
Niet alleen vanwege een "gehackte" server, maar ook tegen bijvoorbeeld defecte schijven.

eXtreme Service
09/03/09, 00:41
Backups op de server houden is beter dan niks maar het is veel beter om deze op een externe server te bewaren. Dan is het nog mogelijk om deze backups via DirectAdmin te laten doen (alle dagen volledige backups) of via Backup software.

santema
09/03/09, 01:42
Uhh, denk dat de TS het heel goed snapt. Ook als je dit op een externe server doet overschrijft directadmin de oude backups (ook als je handmatig de backups in werking zet).

Het beste zou zijn lokaal opslaan, en dan "handmatig" naar een externe server zetten. Dat "handmatig" kan dus handmatig, of met backupsoftware of.. of.. in elk geval moet je ervoor zorgen dat de backups daar niet overschreven worden (bijv 7 dagen/7x bewaren).

santema
09/03/09, 01:44
* Backup naar externe server
* Elke dag / week / maand sysbackup? dat maakt mapjes aan per keer dat die runt (FTP, SCP)

Heb het doel van sysbackup eigenlijk nooit echt gevonden. Het is (of was in elk geval) niet terug te zetten in directadmin. Als je gewoon een "admin/reseller/user backup" maakt kun je die redelijk makkelijk terugzetten. Helaas jammer dat je als "admin" geen resellers kunt backuppen, maargoed.

Tim.Bracquez
09/03/09, 02:01
ow kan hier gewoon terugzetten hoor, en krijg elke dag alle home mappen van de users er mooi door...(in aparte map per datum) elke dag een sysbackup + gewone admin backup heb je zowat alles

Spyder01
09/03/09, 02:06
Ik laat het hier altijd naar een externe server backuppen. Elke nacht worden alle accounts gebackupped en weggezet naar een externe server. Deze staat in een compleet ander DC en netwerk.

Die backups worden weggeschreven in mappen van zondag t/m zaterdag. Na de 7x backup wordt het naar een externe NAS gezet en kunnen de andere mappen weer overschreven worden.

WeServIT
09/03/09, 09:30
Bij ons wordt er iedere nacht een admin transfer uitgevoerd , we hebben 31 cronjobs aangemaakt , iedere dag wordt naar een aparte map geupload wordt op een externe server

Jesperw
09/03/09, 10:58
Bij ons wordt er iedere nacht een admin transfer uitgevoerd , we hebben 31 cronjobs aangemaakt , iedere dag wordt naar een aparte map geupload wordt op een externe server
Dat kost wel erg veel ruimte dan.

Da's ook 't nadeel van de Directadmin backup procedure natuurlijk. Tarren en 1 keer ftp'en. Wil je 't anders dan moet je 't zelf verzinnen maar zoiets als rsyncen en hardlinken doet 't niet. Zou goed zijn als ze daarin wat verbetering aanbrengen.

Daarom gebruiken wij 't ook maar niet. Tenzij klanten dat lokaal op hun disk willen (naast onze setup).

DutchTSE
09/03/09, 11:03
Wij maken van elke server via de system backup een complete backup. Aangezien elke dag de backup in een map met datum terecht komt hoef je je daar geen zorgen om te maken. Via een cronjob rouleren wij de backups zodat er altijd 20 dagen retentie is.

Verder controleren wij de DirectAdmin backups elke dag op volledigheid/juistheid via Nagios (en dat mis ik bij iedereen in het verhaal, je zult er versteld van staan hoe vaak een backup mislukt of dat maar de helft wordt overgepompt!!).

Tim.Bracquez
09/03/09, 11:09
Verder controleren wij de DirectAdmin backups elke dag op volledigheid/juistheid via Nagios (en dat mis ik bij iedereen in het verhaal, je zult er versteld van staan hoe vaak een backup mislukt of dat maar de helft wordt overgepompt!!).
Klopt zit er hier ook in met een trigertje om opnieuw te proberen of ons plat te SMSen/mailen/RSSen..

WeServIT
09/03/09, 11:14
Dat kost wel erg veel ruimte dan.

Da's ook 't nadeel van de Directadmin backup procedure natuurlijk. Tarren en 1 keer ftp'en. Wil je 't anders dan moet je 't zelf verzinnen maar zoiets als rsyncen en hardlinken doet 't niet. Zou goed zijn als ze daarin wat verbetering aanbrengen.

Daarom gebruiken wij 't ook maar niet. Tenzij klanten dat lokaal op hun disk willen (naast onze setup).

Onze backup server heeft 1 tb schijven, dus dat valt wel mee. En iedere week wordt een een backup naar een server geupload, die zich op een andere locatie bevind

Sorcer
09/03/09, 15:29
Verstandig om toch een situatie te creëeren wat hier bovenstaand eigenlijk al verschillende keren wordt benoemd:
- Externe backups (Aparte backup server)

YolkNet
09/03/09, 17:32
Wij gebruiken ook externe backups. DA maakt elke dag een backup en met een ftp-script op de NAS worden de backups in een map met datum gezet. De NAS heeft 2 schijven van elk 1 TB, in een RAID-opstelling. Dus de backups staan op twee schijven.

Tim.Bracquez
09/03/09, 17:38
Tipje: RAID opstelling is totaal geen garantie voor je data. Er zijn meerdere mogelijkheden waarbij je RAID helemaal niet helpt (brand, tegelijk schijven kapot gaan, raid kaart kapot, verbinding of stroom ligt eruit van de server waardoor backup niet beschikbaar is, ... etc)

Beste is op 2 servers de backup plaatsen, in een ander DC. Op dergelijke servers kan je desnoods ook een NS2, NS3 plaatsen en een mail fallback...
Een VPS met een genoeg storage en 64MB RAM is al genoeg om naar te rsync'en of te FTP(S)'en

Hier komt de backup op 3 servers + op kantoor + op externe HDD + van die leuke tapes (hangt uiteraard af voor welke klanten etc...

YolkNet
09/03/09, 18:02
RAID is inderdaad geen garantie. Backups in een ander DC ook niet.
Uit testen is gebleken dat een harde schijf bijna niet kapot te krijgen is. Ik heb bij m'n pc in al die jaren weleens stroomstoring meegemaakt en altijd heeft de harde schijf het prima gedaan. Bij brand zouden de backups misschien verloren gaan, maar dan heb je de backups van DA op de server nog. En het zou wel heel erg toevallig zijn als die het server het ook zou begeven.
Met een stroomstoring kun je trouwens niet bij de NAS, maar ook niet op internet. Heb je dus ook niks aan je backups in een ander DC. De NAS kun je ook meenemen naar huis en daar eventueel weer aankoppelen. En als de RAID-controller kapot gaat doen de harde schijven met data het nog wel. Maak ik er wel een externe harde schijf van :D

t.bloo
09/03/09, 18:11
Ook als je dit op een externe server doet overschrijft directadmin de oude backups

Daarom maken we eerst met hardlinks een mirror. Daarna doen we een rsync. Dit alles als een "pull" vanaf de backupserver, zodat een onverhoopte inbreker niet bij de backups kan. We bewaren standaard iedere dag van de week en vervolgens 4 zondagen.

cyberbootje
09/03/09, 18:23
Hier ook backups via ftp met behulp van de DA backup functie en een scriptje dat op datum wegschrijft.
Op de backup server zelf zit ook directadmin dus mocht het echt platbranden ben je met een ip wijziging en een complete import weer in ieder geval online....
Kost wel weer een licentie maarja betaal graag voor een goed product.

Hier dus voornamelijk ftp :thumbup:

Lite-On
09/03/09, 18:56
Ik gebruik zowel de sysbackup als adminlevel backup op alle DirectAdmin servers. Wordt 's nachts gerunt, en direct opgeslagen op een externe locatie :)

Tot heden geen problemen gehad met zowel de sysbackup als admin backup van DirectAdmin.
In mijn ogen betrouwbaar!

Boyke
09/03/09, 23:40
Backup gebeurd ook op een externe server, maar zoals velen al aangaven en zoals ik zelf al dacht kan die backup gewoon overschreven worden met een "lege backup".

Ramon Fincken
09/03/09, 23:56
Backup gebeurd ook op een externe server, maar zoals velen al aangaven en zoals ik zelf al dacht kan die backup gewoon overschreven worden met een "lege backup".

Backups voor een tijdje opslaan kan al helpen :) Steeds dezelfde file overschrijven is niet heel nuttig ..

Als je ziet dat je ineens van meer dan 5GB files naar 1GB gaat is het handig om es te kijken waarom dat meer dan significant t geval is.

Boyke
09/03/09, 23:59
Ja klopt, maar dat kost ook weer extra capaciteit. Maar het is waarschijnlijk wel de beste oplossing.

daveww
10/03/09, 01:07
Wij maken zelf geen gebruik van de DirectAdmin backup functie.

Wij draaien elke nacht van alle accounts een backup naar een backup-server. Vervolgens elke zondag een sysbackup naar onze backup-servers.

eXtreme Service
10/03/09, 01:38
Als ik het goed lees gebruiken de meeste de DirectAdmin backup functie.

Zijn er toevallig ook mensen die zuiniger omspringen met dataverkeer en gebruik maken van incremental backups?
Wij zijn zelf momenteel aan het uittesten en een poging aan het doen om de backups op een andere manier te laten nemen. Alle dagen dezelfde data backuppen heeft in ons ogen dan ook weinig zin.

Ook vinden wij het belangrijk dat backups encrypted over het netwerk gaan en dat deze zeer eenvoudig terug te plaatsen zouden moeten zijn.

Backups buiten het datacenter plaatsen heeft naar onze mening ook weinig zin. Het enige wat zou kunnen gebeuren is een brand in hetzelfde datacenter maar daar heb je toch een brandblusinstallatie voor. Belangrijker is een systeem die het wegvallen van een server zo snel mogelijk kan opvangen.

Spyder01
10/03/09, 01:49
Backups buiten het datacenter plaatsen heeft naar onze mening ook weinig zin. Het enige wat zou kunnen gebeuren is een brand in hetzelfde datacenter maar daar heb je toch een brandblusinstallatie voor. Belangrijker is een systeem die het wegvallen van een server zo snel mogelijk kan opvangen.

Als je zo redeneert kun je net zo goed een extra schijf in je server drukken en daar de backup op maken. Mensen kiezen uit verschillende overwegingen voor het backupen naar een externe locatie.

Zelf ben ik voorstander van een backupserver in een ander DC én ander netwerk. Als het ene DC compleet uitvalt, tot de grond toe affikt door falende blussystemen of een andere reden waardoor je er niet meer bijkunt en je server niet bereikbaar is, dan is een externe locatie toch erg fijn.

Je kunt dan immers van de externe locatie de backup halen en gebruiken op een nieuwe server (okee, het is een rampscenario, maar je moet er, wel op een normale manier, rekening mee houden).

YolkNet
10/03/09, 10:07
En dan heb je nog de theorie dat het ene DC affikt en het andere netwerk wordt gehackt :clown:
Hoe het ook zij, het is altijd handig om op twee plaatsen een backup te hebben. Waarbij 1 plaats buiten het DC is. Of dat verder een tapestreamer, dvd, externe schijf of andere server is moet ieder voor zich beslissen denk ik.

t.bloo
10/03/09, 12:42
Ook ooit aan het handje gehad: je provider wordt om financiele redenen afgesloten, kun je niet meer het DC in en dus ook niet meer bij je backups. Als je slim bent dan zet je je backups in een ander DC en netwerk. Als je zelf geen hele server wilt neerzetten dan kun je natuurlijk ook een plekje op een backupserver huren.


Zijn er toevallig ook mensen die zuiniger omspringen met dataverkeer en gebruik maken van incremental backups?

Ja, wij gebruiken hiervoor RSYNC met hardlinks.

YolkNet
10/03/09, 13:20
Ik heb het wel van een paar klanten gehoord. Dat de server van hun toenmalige website gecrasht was. Maar de hoster had maakte geen backups, dus ze waren hun website en mail kwijt.
Of ik het nog terug kon halen of herstellen. Erg slordig van die hoster hoor, om geen enkele backup te maken.
Maar wel weer een goed argument voor ons om ze bij ons te laten hosten hehe :D