PDA

Bekijk Volledige Versie : Xen Enterprise wordt gratis.



bazzi
04/03/09, 13:42
Vanaf mei wordt Xen enterpise gratis:
http://www.itprofessional.be/news.cfm?id=98866&mxp=224
(ligt er op dit ogenblik bij mij uit dus:
===============
Vlak voor de opening van VMwares hoogfeest in Cannes wordt de aandacht gestolen door aartsrivaal Citrix. Het bedrijf kondigt aan de nieuwste versie van de hypervisor Xenserver gratis te zullen weggeven. Daarnaast wordt de relatie met Microsoft nog hechter, door verregaande interoperabiliteit met Hyper-V.

Nog voor VMware CEO Paul Maritz met zijn keynote de tweede editie van VMworld Europe opent, legt concurrent Citrix een bommetje onder de aankondiging die hij zal brengen. Dat Xenserver gratis wordt, mag niet verbazen, want de geruchten hingen al een tijdje in de lucht. Nu is de kogel dus door de kerk. De nieuwe Xenserver zal samen met een pakket basistools gratis worden aangeboden.

Daarnaast gaat Citrix nog een stap verder in de samenwerking met Microsoft. Onder de noemer “Project Encore” zullen de Xen-tools ook Hyper-V kunnen beheren. Omgekeerd zullen Microsofts Virtual Machine Manager en System Center ook Xenserver en bijbehorende VM’s kunnen beheren.

De gratis versie van Xenserver, die overigens standaard bij Xenapp (het vroegere Presentation Server) zal worden geleverd, wordt vergezeld door een aantal basistools. Daarnaast heeft Citrix een nieuw pakket uitgebreidere, betalende tools in het leven geroepen, die onder de noemer “Citrix Essentials” zullen worden verkocht.

Wat wordt gratis?
De gratis Xenserver bevat alle elementen die de voorgaande productversies aan boord hadden. Het omvat de 64-bit hypervisor, de managementtool Xencenter Console, integratie met Active Directory, VMware Resource Pooling en Xenmotion.

Eerder kostte dat aanbod 990 dollar per server in het standaardpakket, zonder ondersteuningsdiensten. Ter vergelijking: het VMware-aanbod start op 1.540 dollar.

De tools-stack “Citrix Essentials” zal 1.500 dollar gaan kosten. De high-level versie krijgt een prijskaartje van 3.000 dollar opgeplakt.

De nieuwe, gratis Xenserver zal eind maart beschikbaar zijn per download van de Citrix-site.
===============
)

Ik kon dit nog nergens vinden op webhostingtalk, dus ik denk, ik vermeld het maar, zullen vast mensen blij van worden.

Vanaf nu kan je ook gratis enterpise licenties downloaden vanaf citrix.com.

xserve
04/03/09, 14:17
Wij hebben vorige week een testclustertje gemaakt met Xen enterprice. Werkt wel echt goed en ook met een externe storage server. Mooi dat ze dit vrij beschikbaar hebben gemaakt, kan dat geld weer geïnvesteerd worden in extra krachtige hardware of een extra node.

Jesperw
04/03/09, 14:23
Ben ik lekker mee. Net vorige week weer voor een fortuin (2600 euro per node ofzo) aan licenties gekocht. :D

Wynand
04/03/09, 15:28
- Mag deze licentievorm gebruik worden voor reselling?
- Zijn hier iet of wat betaalbare CP's voor waarvan klanten gebruik kunnen maken?

Mikey
04/03/09, 16:03
Ben ik lekker mee. Net vorige week weer voor een fortuin (2600 euro per node ofzo) aan licenties gekocht. :D

mooi stom, zie; http://tweakers.net/nieuws/58601/citrix-maakt-xenserver-gratis-en-bouwt-tools-voor-hyper-v.html

dateert van 23 feb.

gjtje
04/03/09, 17:00
Heeft de betaalde versie geen enkele meerwaarde over de gratis versie? Dat zou vrij schofterig zijn, ongeacht of het is aangekondigd.

Misschien kunnen ze een mooi concurrent product maken voor SCCM, dat is nog vrij dramatisch slecht voor het beheer van een Hyper-V omgeving.

koendejonge
04/03/09, 17:29
Heeft de betaalde versie geen enkele meerwaarde over de gratis versie? Dat zou vrij schofterig zijn, ongeacht of het is aangekondigd.

De betaalversie heeft natuurlijk nog voordelen ten opzichte van de gratis versie. Een van die voordelen is het ingebakken HA management binnen pools. Hiermee worden VM's in geval van problemen door de pool weer opgestart op een andere node.

Als je er meer over wilt lezen moet je gaan zoeken in de Citrix blogs op de Citrix site.

maxnet
04/03/09, 19:18
Vanaf mei wordt Xen enterpise gratis:


De nieuwe versie komt in Mei uit.
Je kan nu al een gratis Enterprise licentie voor de huidige versie krijgen.

Leuk speelgoed.

Sorcer
04/03/09, 19:21
Leuke ontwikkeling!

goudgeel
04/03/09, 20:01
Nu nog even wachten op Virtual Iron en VMware die gratis worden... ;)

Tim.Bracquez
04/03/09, 20:26
mooi stom, zie; http://tweakers.net/nieuws/58601/citrix-maakt-xenserver-gratis-en-bouwt-tools-voor-hyper-v.html

dateert van 23 feb.
Ach, je betaald niet alleen voor de licentie maar ook voor de support en de extra mogelijkheden / tools die erin zitten...

De gratis versies zijn altijd net iets te weinig voor een goede HA setup.

"voor wat hoort wat"

jandirkse
04/03/09, 23:34
Iemand die mij kan vertellen of dit pakket aan te raden is ?

Momenteel gebruiken we Redhat stripped met Virtuozzo ben ik wel tevreden mee.
maar zijn op zoek naar een alternatief om onze nieuwe serverfarm mee
te bekleden.

Gratis is leuk maar is het goed en betrouwbaar bijvoorbeeld.
Goedkoop en mooi speelgoed is mooi meegenomen uiteraard.

koendejonge
05/03/09, 02:03
Iemand die mij kan vertellen of dit pakket aan te raden is?

Dat ligt eraan wat je ermee wilt. Ik denk dat het heel geschikt is om meerdere fysieke machines waar veel virtuele machines op draaien als een pool van hardware te kunnen beheren.

Als je het als alternatief voor virtuozzo wilt gebruiken is het misschien minder handig, omdat Citrix XenServer momenteel geen memory ballooning ondersteunt en je dus geen overboeking op RAM kunt doen.

Betrouwbaar is het zeker, wij draaien in verschillende datacenters al zo'n 100 virtual machines op XenServer Enterprise (waarvan veel functionaliteiten straks dus gratis worden) en hebben daar nog geen grote problemen mee gehad.

jandirkse
05/03/09, 02:19
Momenteel een zootje 20 stuks Dell Poweredge.
+- 50 vps erop (2 vps per machine) clustered met storage array.

Zal hem eens downloaden en kijken of het een vervanger kan zijn van Virtuozzo.

goudgeel
05/03/09, 03:17
Ik moet hier zijn voor de gratix versie ? http://www.citrix.com/English/ps2/products/feature.asp?contentID=1686939

Randy
05/03/09, 09:18
Nu nog even wachten op Virtual Iron en VMware die gratis worden... ;)

Onder welke steen heb je gelegen Kimm? VMware Server was al gratis, ESXi is daar een klein jaar terug al bijgekomen.

Cakkie
05/03/09, 11:10
De gratis versie kan je nu nog niet downloaden, je kan in afwachting wel de enterprise downloaden met een licensie (van 50 dagen ofzo).

Ik ben hier wat aan het spelen geweest, en kmoet zeggen dat het goed marcheert. Performance wise merk ik niet heel veel verschil met ESXi, maar management (vooral dan via die pools) is wel gemakkelijker (en de XenCenter start ook een stuk sneller op dan de VMWare Infrastructure Client)

Jesperw
05/03/09, 12:48
mooi stom, zie; http://tweakers.net/nieuws/58601/citrix-maakt-xenserver-gratis-en-bouwt-tools-voor-hyper-v.html

dateert van 23 feb.
Yuh, en mijn licenties van de week daarvoor. :p Ik overdreef een beetje. ;) En uiteraard de ondersteuning moeten we toch hebben. Evenals goede HA, iSCSI en Equallogic support, enzovoort.

Randy
05/03/09, 12:58
Jesper,

Ik mag aannemen dat iSCSI support toch wel standaard aanwezig is?!

Wido
05/03/09, 13:08
Jesper,

Ik mag aannemen dat iSCSI support toch wel standaard aanwezig is?!Dat vraag ik me dus ook af, ik ga het straks ook eens op een test server installeren om dat te bekijken.

Japje
05/03/09, 13:17
Jesper,

Ik mag aannemen dat iSCSI support toch wel standaard aanwezig is?!

geen Jesper, maar een Jasper ;-)

Ja, ik heb hier de oude xen 5 zonder enterprise key draaien en ik kan prima naar een iscsi doos connecten om bij mn luns te komen :)

koendejonge
06/03/09, 01:08
Jesper,

Ik mag aannemen dat iSCSI support toch wel standaard aanwezig is?!

Naast iSCSI is ook support voor NFS based shared storage standaard aanwezig, het handige daaraan is dat je ook overboeking op je shared storage kunt doen.

Randy
06/03/09, 06:37
Ik houdt toch niet van overboeking, dus voor mij is dat weer niet nodig.
Heeft Xen 5 nog speciale hardware-eisen trouwens?

WilloW
06/03/09, 08:07
Ik houdt toch niet van overboeking, dus voor mij is dat weer niet nodig.
Heeft Xen 5 nog speciale hardware-eisen trouwens?

Tot nu toe draait het bij mij/ons zo'n beetje op alles... R200, R300 zelfs de 800 serie en op me desktop machines thuis.

Xen heeft geen memory ballooning en da's wel jammer als je dus bv 20 machines van 1 GB maak dan ben je echt 20gb plus wat overhead kwijt bij Vmware kun je het nog wel af met 18gb.

Voor de rest performence bij supported systemen is lekker rap vooral Centos en Debian er zit geen template bij voor Ubuntu maar dat valt wel te installeren als je HVM doet. Zelf vind ik de performence van volledige HVM omgevingen redelijk laag, ESX lijkt net iets sneller

Ik vind het persoonlijk goeie ontwikkelingen dat er meer enterprise oplossingen voor een deel gratis worden voor test gebruik etc. Uiteraard moet je gewoon betalen als je dit op een leuke scale gaat inzetten voor zakelijk gebruik oohja XENMotion werkt ook gewoon.

goudgeel
06/03/09, 11:05
Onder welke steen heb je gelegen Kimm? VMware Server was al gratis, ESXi is daar een klein jaar terug al bijgekomen.

Ik bedoel dan de ESX versie....

Wido
06/03/09, 15:04
Het ziet er echt leuk uit, hier op kantoor een omgeving gebouwd met twee SuperMicro servers en nog wat iSCSI storage.

Mooie GUI, maar volledig zaligmakend vind ik het niet.

XenEnterprise is nog steeds RedHat Linux met daarop Xen en een mooie GUI (Die alleen onder Windows draait.... ;) )

Persoonlijk zie ik geen voordeel aan XenEnterprise, alles wat ik gebruik zit ook in de Ubuntu editie:

* iSCSI support
* Bonding met VLAN's
* Live migration

Ik mis zelfs de optie om een Virtual disk te resizen, maar dat kan aan mij liggen.

WilloW
06/03/09, 15:28
Het ziet er echt leuk uit, hier op kantoor een omgeving gebouwd met twee SuperMicro servers en nog wat iSCSI storage.

Mooie GUI, maar volledig zaligmakend vind ik het niet.

XenEnterprise is nog steeds RedHat Linux met daarop Xen en een mooie GUI (Die alleen onder Windows draait.... ;) )

Persoonlijk zie ik geen voordeel aan XenEnterprise, alles wat ik gebruik zit ook in de Ubuntu editie:

* iSCSI support
* Bonding met VLAN's
* Live migration

Ik mis zelfs de optie om een Virtual disk te resizen, maar dat kan aan mij liggen.

Ik denk persoonlijk dat je het ook van GUI moet hebben.

Wido
06/03/09, 15:45
Ik denk persoonlijk dat je het ook van GUI moet hebben.En laat ik nou net niets om GUI's geven.

Verder petje af, dit is een leuke VMware concurrent, denk ook wel dat ik het ga gebruiken voor bepaalde clusters (Sommige klanten worden immers gek als je begint over "Enterprise")

Tim.Bracquez
06/03/09, 15:53
... (Sommige klanten worden immers gek als je begint over "Enterprise")
Ook over de prijs ervan... :)
Hier ook een test setup draaien, werkt als een trein. Zeer goede en functionele GUI.

Jesperw
06/03/09, 16:18
Ik kan in ieder geval zeggen dat wij het in onze toch wel grote omgeving (Dubbele Equallogic, 12 nodes met 32GB ram) en een heuleboel VM's tot grote tevredenheid hebben draaien. Alleen jammer dat 't aan software 30k heeft gekost maar je kunt niet alles hebben :P

Dverkissen
07/03/09, 18:37
Het kan zijn dat ik erover heen lees, maar met die gratis versie die gaat komen, is het dan nu ook mogelijk om deze te gebruiken voor je klanten? Dus op commercieel gebiedt ?


Nu draai ik ook gewoon xen i.c.m. ubuntu en het bevalt prima. Maar ja, is deze versie met die tools gewoon gratis te gebruiken zoals hierboven door mij beschreven?

koendejonge
08/03/09, 01:08
Het kan zijn dat ik erover heen lees, maar met die gratis versie die gaat komen, is het dan nu ook mogelijk om deze te gebruiken voor je klanten? Dus op commercieel gebiedt ?


Nu draai ik ook gewoon xen i.c.m. ubuntu en het bevalt prima. Maar ja, is deze versie met die tools gewoon gratis te gebruiken zoals hierboven door mij beschreven?

Het antwoord is duidelijk: Ja op al je vragen.

Jesperw
08/03/09, 17:46
Is er dan al duidelijk wat er *niet* in zit, behalve support?

koendejonge
09/03/09, 09:27
Is er dan al duidelijk wat er *niet* in zit, behalve support?

HA ondersteuning, en storageLink ondersteuning voor bijvoorbeeld NetApp of Equallogix.

Marin
09/03/09, 10:23
storageLink ondersteuning voor bijvoorbeeld NetApp of Equallogix.

Ai, dat is wel jammer. Is dat er wel in te zetten of moet er dan echt betaald worden? (voor ons interessant is vooral Netapp)

koendejonge
10/03/09, 11:15
Ai, dat is wel jammer. Is dat er wel in te zetten of moet er dan echt betaald worden? (voor ons interessant is vooral Netapp)

het idee van storageLink is dat je gebruik maakt van de cloning en backup features van je storage apparaat. Je kan zonder te betalen wel 'gewoon' gebruik maken van de iSCSI verbinding van de netApp.

Marin
10/03/09, 11:18
Ja, heb je gelijk in ik las te snel over "geen, ondersteuning en netapp" heeb ;) Maar het ging alleen om de storagelink. Ach, we kunnen wel zonder ;)

WilloW
10/03/09, 12:33
Dat hele storagelink moet ook maar net in je omgeving passen. Wij zelf hebben wat testen gedaan met XEN en de ondersteuning voor Equallogic, Heel leuk alleen als je een nieuwe machine aanmaakt met storage op je Equallogic word er een volume aangemaakt met een neem wat voor 3 machines niet erg is maar als je er 100 heb draaien heel rommelig is want er hangt geen naam aan alleen een nummer. Tevens maakt hij 1 verbinding extra aan per vm dus als je 25 machines heb draaien via storagelink dan zullen er ook 25 connecties naar je Equallogic open staan.

Voor kleine omgevingen geen probleem maar bij de grote jongens geeft dit al snel connectie problemen omdat je simpel weg door je maximale connecties ben. Voordeel hiervan is wel weer dat je al je tooltje's zoals snapshot volledig op je Equallogic kan doen maar dan zit je weer te kijken met de benaming problemen want als je 25 machines heb draaien hoe weet je nou welke wat is.

Met connectie op basis van LVM / Iscsi heb je daar weet niet maar daar zijn weer andere nadelen bij.

Dus kortom wel opletten wat het handigste is