PDA

Bekijk Volledige Versie : Equens (pin-over-ip) op BBned verbinding?



HighFly
03/03/09, 14:41
Hoi,

Een klant heeft zomaar een pin-over-ip apparaat aangeschaft en vanmorgen stond de monteur er om te installeren.
Dat lukte uiteraard niet waardoor ze ons gingen bellen voor instellingen etc.

Maar even voor mijn perceptie... kan je zomaar een pin-over-ip apparaat van Equens/CCV zomaar laten lopen over een BBned Economy lijn.

Ze (Equens) lult over een gecertificeerde router, firewall poort 1500 open etc etc.

InterNLnet, onze leverancier, geeft aan: Analoog/ISDN is veiligste en werkt altijd. Wij ondersteunen geen pin-over-ip.

Heeft iemand meer informatie voor mij?

Thx!
HighFly

MMaI
03/03/09, 14:44
BBned geeft aan dat ze om kunnen gaan met Equens,
misschien dus het beste om even contact op te nemen met bbned?

verder moet ieder betaalapparaat een eigen vrije poort hebben op de router, je zal dus ws een range moet openen

Spyder01
03/03/09, 14:59
BBned kan wel PIN communicatie aan, maar je MOET aangeven dat je over de betreffende lijn wilt pinnen. Deze lijn moet namelijk gecertificeerd zijn voor PIN verkeer. Op bijvoorbeeld een standaard ADSL lijn zul je ook niet kunnen pinnen.

Equens regelt alleen maar het betalingsverkeer, CCV is een leverancier. Bel dus BBned op en vraag of de klant over die lijn kan pinnen. Tevens moet het apparaat een IP krijgen, het goede subnet en de juiste gateway. Zelf werk ik niet met CCV, dus weet niet of hun apparaten DHCP ondersteunen, dat is ook belangrijk om te weten. Na het aansluiten van de PIN en het instellen moet je hem even uit/aan zetten.

groenleer
03/03/09, 15:37
Pin verkeer over IP verloopt niet over internet.

Meestal krijg je dan een Dual PVC/VC (Virtuele connecties over je DSL lijn).
Hiermee kan verkeer gescheiden worden en prioriteit krijgen.

Er zijn namelijk eisen aan respons tijden, beveiliging etc. BBned kan dit ongetwijfeld inregelen voor je klant. Hier zit wel een kosten plaatje aan en kan waarschijnlijk niet over de goedkopere 'consumenten' lijnen.

Ik adviseer momenteel eigenlijk mobiele pin apparaten. Je kan ze ook nog eens in een kast opbergen indien je ze niet gebruikt. Daarnaast is de verbinding bij het apparaat geleverd. Je maandelijkse kosten zijn misschien direct zichtbaar iets hoger als bij een PIN over IP apparaat of via ISDN, maar dat valt als je het narekent best wel mee. Zowel voor ISDN als voor IP pin betalingen zijn er 'onzichtbare' of indirecte kosten.

ewoutz
03/03/09, 16:22
Pin verkeer over IP verloopt niet over internet.

Jawel hoor , alleen niet altijd vanaf het bedrijf zelf, het verkeer van de provider kan bijvoorbeeld alsnog via internet gaan.

Powermage
04/03/09, 11:32
KPN knalt pinnen over IP 'gewoon' over het internet tot ergens aan een van hun gateways daar word het afgescheiden. Solcon, BByond enz die regelen het idd via een aparte VPI/VCI waar je alleen over kan pinnen. CCV pin automaten ondersteunen gewoon DHCP alhoewel fixed ip word aangeraden.

over de standaard consumenten lijnen kan je in de regel niet pinnen, je hebt vaak een zakelijke lijn met de optie pinnen nodig.

overigens als de klant een CCV automaat heeft gekocht kan je gewoon de monteur vragen dat ding zo lang op analoog te laten draaien, eigenlijk elke pin van ccv (en banksys) hebben EN een analoog modem en een Ethernet interface erop zitten.

Rob77
04/03/09, 11:37
Pinnen over een analoge lijn is uit de tijd dat de ridders nog rondliepen :P

Zie bijvoorbeeld http://www.infopact.nl/downloads/IP-PIN.pdf

PIN moet gescheiden zijn van internet, om de hoogst mogelijke beveiliging toe te laten.


Overigens zal BBNed niets doen, dat is alleen een telco. Je ISP moet dit voor je regelen. Kan je ISP dit niet, tijd om een andere te zoeken ;)

Pinnen kan overigens uitstekend over een economy lijntje, is alleen wat vervelender als er iets mis gaat (lange downtime).

HighFly
09/03/09, 17:27
Mag ik iedereen bedanken voor zijn/haar input! Ik heb genoeg informatie hieraan en zal een andere provider moeten gaan zoeken of andere (business) dsl.

Groet,
HighFly

Spyder01
09/03/09, 19:13
Mag ik iedereen bedanken voor zijn/haar input! Ik heb genoeg informatie hieraan en zal een andere provider moeten gaan zoeken of andere (business) dsl.

Groet,
HighFly

Kijk eens naar zakelijke ADSL bij KPN bijvoorbeeld. Je hebt een zakelijke internetabbo voor € 25,-. Voor het pinnen over de lijn betaald je € 10,- per maand extra.