PDA

Bekijk Volledige Versie : SNS Bank storing iDeal



Smart-Guyz
02/03/09, 23:21
Hallo allemaal,

14 en 15 Februari is er een storing geweest op de iDeal applicatie van de SNS Bank. De SNS Bank geeft zelf aan deze storing pas 27 Februari te hebben ontdekt en hebben vandaag, 2 maart actie ondernomen. Dit heeft veel mensen de das omgedaan en de helpdesk van de SNS bank stond vandaag daarom ook rood gloeind, zowel op de particuliere markt als op de zakelijke markt.
Hieronder volgt mijn verhaal over deze storing en een gedeelte van een familie lid van mij welke hier ook last van had/heeft.

Op 15 Feb. heb ik met mijn bedrijf een betaling gedaan aan Google-Adwords om mijn tegoed aan te vullen. Dit doe ik via iDeal. De SNS Bank gaf aan, nadat ik op betalen drukte:

"Wegens een techische storing is uw betaling niet verwerkt, probeer het op een later tijdstip nog eens."

Ik ging er dus van uit dat mijn betaling ook NIET verwerkt was en probeerde het een half uur later nog eens. De betaling moest ik die datum voltooien, dus ik probeerde ong. 10 keer, de 11e keer lukte hij. Na het kijken op de zakelijke rekening zag ik dat de foutieve boekingen wel af waren geschreven maar ook meteen weer bij, niks aan de hand dus.

Het familie lid waar ik het over had, had het zelfde probleem op 14 Feb. met een particuliere rekening.

Vanmorgen ontving ik om 7:13 uur een SMS (Saldo attentie) dat mijn zakelijke rekening in de min. stond hoewel er ong. 2000 euro zou moeten staan. Tot mijn grote verbazing waren vanmorgen (3 weken later) de betalingen alsnog verwerkt. €2450,- was er ineens afgeschreven van de zakelijke rekening.

Na een bezoek aan het kantoor van SNS en bellen met de helpdesk (zakelijk als internet bankieren) kreeg ik te horen dat de procedure min. een maand ging duren voor ik mijn geld terug zou ontvangen. Dit zou voor mijn bedrijf catastrofaal zijn. Dit geld is van klanten waar mee ik leveringen dien in te kopen, dit is nu niet mogelijk.

Wat kan ik doen en zijn er meer mensen hier met dit probleem?

Sorcer
02/03/09, 23:30
Bel de helpdesk om de betalingen terug te laten draaien (geef daarbij aan dat het niet correct is). Dit is meestal binnen 1 werkdag gebeurt. Destijds ooit bij ABN AMRO laten doen. Begrijp niet waarom hier een maand overheen zou gaan?

Erg vervelend! Succes.

VinceSTM
02/03/09, 23:31
je kan de SNS vriendelijk vragen dit tegoed tijdelijk bij te boeken, je kan de SNS sommeren (en desnoods dagvaarden) voor de kosten..

Je had ook even kunnen bellen met de SNS vooral je 11x dezelfde betaling deed.

Smart-Guyz
02/03/09, 23:40
je kan de SNS vriendelijk vragen dit tegoed tijdelijk bij te boeken, je kan de SNS sommeren (en desnoods dagvaarden) voor de kosten..

Je had ook even kunnen bellen met de SNS vooral je 11x dezelfde betaling deed.
Klopt, ik had even kunnen bellen, maar de site gaf aan dat ik het later nog eens kon proberen en aangezien het geld er niet af ging, was er naar mijn (en velen met mij) geen probleem. Ook stond er dat de betaling niet verwerkt zou zijn, dan ga ik er niet vanuit dat de betaling 3 weken later alsnog verwerkt wordt.

Vragen om een tijdelijk te goed is inderdaad een goed idee. Ik heb vanmiddag ong. 30 min. gebeld met de helpdesk, ze hebben alles na gezocht en geven ook toe dat het hun fout is, de procedure om het terug te halen duurt alleen een maand. Zo boden zelf een tijdelijk te goed niet aan. Zal hier morgen eens naar vragen.

Mogelijk dat hier meer mensen zijn met het probleem, die misschien al een oplossing hebben gevonden. De kosten sommeren bij de SNS bank doe ik sowieso.


Bel de helpdesk om de betalingen terug te laten draaien (geef daarbij aan dat het niet correct is). Dit is meestal binnen 1 werkdag gebeurt. Destijds ooit bij ABN AMRO laten doen. Begrijp niet waarom hier een maand overheen zou gaan?

Erg vervelend! Succes.

iDeal is niet te storneren, dit is een 0 daagse incasso, dacht ik. Dat is het "voordeel" van iDeal, fraude bestendig.

Apoc
03/03/09, 00:33
Meest logische gang van zaken lijkt me:

- Google verzoeken het geld terug te storten
- SNS bank dringend verzoeken hier onmiddellijk werk van te maken
- SNS bank eventueel verzoeken om je een krediet van (bijvoorbeeld) 2000 euro op de rekening te zetten, zodat je dus rood kunt staan en tot de tijd dat je het geld terug krijgt, gewoon van je rekening kunt gebruik maken
- Indien dat allemaal niet werkt, zou je een kort geding kunnen aanspannen

Overigens ter zijde; geen beschikking hebben over die 2000 euro is natuurlijk vervelend, maar we praten niet over tonnen. Dat geld moet toch wel op de een of andere manier ergens anders vandaan gehaald kunnen worden?

SmilieBG
03/03/09, 00:40
Heb ook iets soortgelijks mee gemaakt, ook bij de desbetreffende bank. Was in iedere geval een foutief overgeschreven bedrag. Moest toen ook maand wachten. Was ook een bedrag rond 2100 euro. Aan andere kant, banken hebben het erg moeilijk laatste tijd, dus snap ook best wel dat ze op alle manieren proberen beetje tot geld te komen - dus op deze, beetje verkeerde manier ook blijkbaar.

We jammer om te horen dat je van dat bedrag verdere bedrijfs zaken moet regelen :(

In iedere geval succes ermee!

Edit na reactie van Apoc: Ik zou maar geen lening van de bank vragen. Ze verdien al genoeg dat je over je eigen geld niet laten beschikken. Probeer uiteraard links en rechts dat bedrag voor elkaar te regelen / maand over te bruggen.

Mvg,
Aleks

Smart-Guyz
03/03/09, 01:01
Meest logische gang van zaken lijkt me:

- Google verzoeken het geld terug te storten
- SNS bank dringend verzoeken hier onmiddellijk werk van te maken
- SNS bank eventueel verzoeken om je een krediet van (bijvoorbeeld) 2000 euro op de rekening te zetten, zodat je dus rood kunt staan en tot de tijd dat je het geld terug krijgt, gewoon van je rekening kunt gebruik maken
- Indien dat allemaal niet werkt, zou je een kort geding kunnen aanspannen

Overigens ter zijde; geen beschikking hebben over die 2000 euro is natuurlijk vervelend, maar we praten niet over tonnen. Dat geld moet toch wel op de een of andere manier ergens anders vandaan gehaald kunnen worden?

Dat is het probleem op dit moment niet, het geld is er wel, maar dat laat ik de bank op dit moment niet weten. Het geld is ook niet op een rekening bij hun aanwezig. Maar de rekening welke dit betreft hoort bij een bepaalde tak van het bedrijf wat ik liever gescheiden hou.

Door dit voorval zijn er in ieder geval veel kosten gemaakt, deze ga ik morgen aan de bank voorleggen en vragen om een tijdelijk tegoed en uiteraard ga ik de kosten sommeren.

Apoc
03/03/09, 02:12
Dat is het probleem op dit moment niet, het geld is er wel, maar dat laat ik de bank op dit moment niet weten. Het geld is ook niet op een rekening bij hun aanwezig. Maar de rekening welke dit betreft hoort bij een bepaalde tak van het bedrijf wat ik liever gescheiden hou.


Dit zou voor mijn bedrijf catastrofaal zijn

Zo'n catastrofe is het dan toch niet. Ik begrijp dat je er niet blij mee bent, maar als dit een tijdelijke oplossing biedt dan zou ik zeggen: geen problemen maken waar geen problemen zijn. Uiteraard zou je de SNS (en eventueel google) nog wel achterna moeten zitten (ik kan me niet voorstellen dat ze een krediet afwijzen, tenzij je een slechte credit historie hebt), maar ik zou me er verder niet al te veel druk om maken. In de tijd die je er nu druk om maakt kun je ondertussen veel beter die tijd besteden om geld te verdienen :)

groenleer
03/03/09, 13:33
Het mogelijk opzeggen van een zakelijke rekening naar aanleiding van dit soort fouten zorgt een hoop lagen in een organisatie gemotiveerd raken.

Heb het zelf bij de Rabobank gezien, helaas voor de rabobank maakte ze enkele maanden later een zelfde fout waarna alsnog alle rekeningen bij de bank zijn stopgezet.

Smart-Guyz
03/03/09, 13:36
Het mogelijk opzeggen van een zakelijke rekening naar aanleiding van dit soort fouten zorgt een hoop lagen in een organisatie gemotiveerd raken.

Heb het zelf bij de Rabobank gezien, helaas voor de rabobank maakte ze enkele maanden een zelfde fout waarna alsnog alle rekeningen bij de bank zijn stopgezet.

Het overstappen van bank zit ook in de planning, niet alleen om dit voorval, maar dit was wel de druppel.

Sorcer
03/03/09, 19:19
Absurd dat ze het geld niet direct kunnen terugboeken! Hopelijk is het afgeschreven geld snel bijgeschreven.

Smart-Guyz
03/03/09, 19:26
Absurd dat ze het geld niet direct kunnen terugboeken! Hopelijk is het afgeschreven geld snel bijgeschreven.

Wederom vandaag contact gehad en ze melden me steeds hoe veel spijt ze er van hebben en dat de procedure ong. 1 maand duurt.

Morgen kan ik weer bellen over de status, ik heb namelijk gevraagd om een tijdelijk tegoed, maar daar konden ze, zoals gewoonlijk, geen uitspraak over doen.

Absurt is het echt, dit heb ik nog nooit mee gemaakt, ik weet dat ik zlef ook niet goed heb gehandeld door 10 keer te proberen, maar als er staat dat er niks verwerkt wordt, mag ik er toch van uit gaan, vooral bij een Bank, dat het ook niet verwerkt wordt. En al helemaal niet 2 of 3 weken later, echt te gek voor woorden dit.

Sorcer
03/03/09, 19:28
Uiteraard, maar het feit dat er 10x gedrukt is met een foutmelding dat de betaling niet succesvol uitgevoerd kon worden mag nog niet wegnemen dat er nu alsnog geld wordt afgeschreven waar jij geen akkoord voor hebt gegeven. Als je wil, gelieve ons up-to-date houden zodat men in de toekomst meer weet over deze procedures. Nogmaals succes..


Wederom vandaag contact gehad en ze melden me steeds hoe veel spijt ze er van hebben en dat de procedure ong. 1 maand duurt.

Morgen kan ik weer bellen over de status, ik heb namelijk gevraagd om een tijdelijk tegoed, maar daar konden ze, zoals gewoonlijk, geen uitspraak over doen.

Absurt is het echt, dit heb ik nog nooit mee gemaakt, ik weet dat ik zlef ook niet goed heb gehandeld door 10 keer te proberen, maar als er staat dat er niks verwerkt wordt, mag ik er toch van uit gaan, vooral bij een Bank, dat het ook niet verwerkt wordt. En al helemaal niet 2 of 3 weken later, echt te gek voor woorden dit.

Smart-Guyz
03/03/09, 19:36
Uiteraard, maar het feit dat er 10x gedrukt is met een foutmelding dat de betaling niet succesvol uitgevoerd kon worden mag nog niet wegnemen dat er nu alsnog geld wordt afgeschreven waar jij geen akkoord voor hebt gegeven. Als je wil, gelieve ons up-to-date houden zodat men in de toekomst meer weet over deze procedures. Nogmaals succes..

Dat was mijn doel van dit topic.

- Leden hier informeren
- Mogelijk hebben leden hier informatie voor mij
- Meer slachtoffers vinden, met zijn allen staan we sterk, zeg maar...

Ik zal jullie dus zeker op de hoogte houden.
Nog een nieuwtje.

De SNS Bank adviseert mij, contact op te nemen met Google in eerste instantie, Google gaf aan dat het geld niet bij hen was, dus ik was terug bij af. Nu adviseert de SNS bank mij contact op te nemen met oGone, welke de betalingen voor Google behandeld.

Ik heb daar op geantwoord:

"Nog oGone, nog Google heeft geld van mijn rekening gehaald, het is een SNS Bank ARA rekening welke op 2 maart de incasso's heeft gedaan, dus ik houd dan ook SNS Bank verantwoordelijk, ik eis dus ook van de SNS Bank met enige spoed mijn geld terug."

Sorcer
03/03/09, 19:38
Mocht je bij SNS Bank overigens beschikken over een eigen manager (bij ons wel het geval, echter geen SNS) wellicht contact met hen leggen. In de meeste gevallen wordt er dan sneller aan gewerkt om het daadwerkelijk op te lossen in een vroeg stadium.

FunnyMedia
04/03/09, 00:02
Hou er ook rekening mee dat de SNS bank jouw wel rente aanrekend omdat je rood staat nu... Even melding maken (schriftelijk) dat je hier niet mee akkoord gaat.
Mijn ervaring is dat je 3x boos moet worden maar dan ook de betaalde rente wel terug krijg.

Smart-Guyz
06/03/09, 00:56
Heel vaak heen en weer gebeld tot nu toe, nog steeds geen uitsluitsel.
Morgen vroeg bellen ze als het goed is weer om mij te informeren of er een mogelijkheid is om het proces te versnellen of om een andere oplossing te vinden.