PDA

Bekijk Volledige Versie : WHMCS en doorlopende factuurnummering



mistermartin75
01/03/09, 18:38
Ik ben op dit moment WHMCS aan het bekijken voor het regelen van een aantal zaken binnen mijn hostingbedrijf, zoals facturering, support, etc. Ik heb echter een vraag over de facturering, welke voornamelijk gericht is op Nederlandse gebruikers van dit pakket.

In Nederland dienen alle facturen doorlopend genummer zijn. In WHMCS is het mogelijk betaalde facturen doorlopend te laten nummeren. Nou is dit prima, zij het niet dat klanten dan na het betalen van een factuur een ander nummer hebben dan wanneer de factuur wordt aangemaakt en verstuurd (dus het tijdvak waarin het onbetaald is).

Is er iemand die ervaring met de facturering en de nummering heeft? Hoe handelen jullie met klanten en factuurnummering, etc?

Bij voorbaat dank voor alle reactie's!

Planera
01/03/09, 20:38
Is het niet mogelijk om in eerste instantie een proforma factuur te sturen en de klant na betaling de echte factuur te doen toekomen?

mistermartin75
01/03/09, 20:40
Ja, dat is wat zij zelf als oplossing voordragen. Ik ben dan ook benieuwd wat klanten van gebruikers hiervan vinden (ervaringen). Ik zie al dat klanten niet snappen waarom ze niet ineens de echte factuur krijgen, maar een proforma factuur.

Derek-Jan
01/03/09, 20:47
Wellicht snap ik het niet goed maar... als een klant een faktuur krijgt heeft deze toch een dienst of produkt afgenomen, of een contract op basis waarvan iets afgenomen word. Dan behoord de klant toch gewoon te betalen ?

Je kan altijd nog een creditfaktuur sturen, is jouw boekhouding in orde. Wat die klant er vervolgens mee doet is niet jouw probleem.

mistermartin75
01/03/09, 21:39
Ik bedoel meer het volgende:

1. Je gaat factureren (of WHMCS doet dit zelf) en een klant krijgt een proforma factuur met een factuurnummer (als ik het goed begrijp)
2. De klant betaald
3. De echte factuur wordt aangemaakt en naar de klant gestuurd

De klant krijgt op bovenstaande manier toch twee keer een factuur, althans, eerst een proforma, en dan de echte? Ik zie het zo al voor me dat dit verwarring zal zaaien onder mijn klanten.

Ik heb het volste vertrouwen dat de doorlopende nummering zal kloppen, ik vraag me echter af of het niet verwarrend voor klanten zal zijn.

Triloxigen
01/03/09, 22:13
Je kunt de 2e vorm van nummering uitzetten.

Als je dt niet doet heb je een soort proforma factuur en na betaling een normale factuur.

VinceSTM
01/03/09, 22:21
Wijzelf doen niet aan pro forma facturen, een factuur die verstuurd wordt is gelijk definitief. Voor de rest zou ik niet zo snel pro forma facturen betalen als klant.

mistermartin75
01/03/09, 22:23
Je kunt de 2e vorm van nummering uitzetten

Wat bedoel je met 2e vorm van nummering?

Erik H.
01/03/09, 22:59
Wat bedoel je met 2e vorm van nummering?

De vorm die jij zelf noemt in je openingspost ....

Ik snap het hele punt niet !

Je maakt facturen met opeenvolgende nummers en daarmee basta. Ik zie het probleem totaal niet ....

QBell
02/03/09, 00:30
Je moet in WHMCS idd de proforma nummering uitzetten (incrmetal invoives in configuratie menu).

mistermartin75
02/03/09, 07:20
Ik snap het hele punt niet !

Je maakt facturen met opeenvolgende nummers en daarmee basta. Ik zie het probleem totaal niet ....

Mijn vraag is of mensen ervaring hebben hiermee en of hun klanten het niet verwarrend vinden, of iets dergelijks, dat hun echte factuur pas komt nadat er betaald is.

mikeh
02/03/09, 09:32
Verwarrend.

tvm
02/03/09, 10:09
Bovenaan links op de proforma zet je duidelijk PROFORMA en dan is het duidelijk ;-)

Erik H.
02/03/09, 10:17
Mijn vraag is of mensen ervaring hebben hiermee en of hun klanten het niet verwarrend vinden, of iets dergelijks, dat hun echte factuur pas komt nadat er betaald is.

En mijn vraag is waarom je dat in hemelsnaam zou willen doen ?

Triloxigen
02/03/09, 10:43
Mijn vraag is of mensen ervaring hebben hiermee en of hun klanten het niet verwarrend vinden, of iets dergelijks, dat hun echte factuur pas komt nadat er betaald is.

Het is enkel verwarrend als je het niet goed communiceert met de klanten.



En mijn vraag is waarom je dat in hemelsnaam zou willen doen ?

Ligt aan je klanten, al je veel wanbetalers hebt of vee laat betalers dan kan het makkelijk zijn om met proforma facturen te werken zodat je niet steeds facturen moet gaan crediteren.
Administratief is het een stuk makkelijker, ik gebruik zelf ook WHMCS met proforma facturen.

mistermartin75
02/03/09, 10:45
Oke, hartelijk bedankt voor je reactie. Dit was dus wat ik wilde, iets horen van iemand die ervaring had. Het is dus niet echt verwarrend voor klanten.

Nogmaals bedankt!

Tim.Bracquez
02/03/09, 11:25
Gewoon goed melden naar de klanten toe. Zelf werken wij op dergelijke manier bij vooruitbetalingen voor de nieuwe maand. (klanten die per maand betalen moet je vaak achter zitten...)

Hierin melden wij dat de klant de factuur krijgt na betaling op de eerste van de nieuwe maand. Soms vragen ze wel eens voor de goede factuur, maar dan verwijs je naar je FAQ